Huizen/woningmarkttopic #3

Ik snap wel wat je bedoelt en vat het ook niet lullig op. Maar mijn leven bestaat momenteel wel voor bijna 100% uit de kinderen omdat ik ook tijdelijk thuis zit. Maar wel goed om me bewust van te zijn.

7 likes

Dat is vooral rot voor jou en veel minder rot voor mij, sorry dat ik er een punt van maakte.

Ik hou je uitleg voortaan in m’n achterhoofd en schaam me nu voor m’n ergernis. Dacht dat het beter was op je te reageren dan om ‘anoniem’ in het forumergernissen topic, maar dat had ik wss beter kunnen doen.

Het is een veel bredere ergernis van mij, ter context: als mensen vaak een andere persoon erbij betrekken als ze over een thema spreken, of dat nou een partner, best friend of kind is.

Ik hoop gewoon soms ook vanuit iemand zelf als losstaand persoon iets te ervaren.

Maar die ergernis is lekker makkelijk als je iemands situatie niet weet. Dus excuus.

Ja ik snap wat je bedoelt en voel je er ook niet lullig over. ik ben eigen ook heel erg van het naast moeder ben ik ook mijn eigen persoon, maar soms verschuift dat dus toch de verkeerde kant op door omstandigheden. Gelukkig tijdelijk omstandigheden, tel de weken af tot ik fysiek wat minder ongemakken ervaar en weer andere dingen voor mezelf kan doen dan “rusten” (niet om zielig te doen verder, zo is de situatie nu eenmaal op het moment en gelukkig komt het ook weer goed straks).

7 likes

Ik ben zelf net vertrokken bij deze bank omdat ik een veel hogere rente keer voorgeschoteld dan bij de blauwe en de andere grote groene speler. Uiteindelijk is het deze laatste geworden omdat je vrij bent in verzekering na 1 jaar. Die laatste is trouwens een tip want het zijn bandieten op dit vlak door een veel te hoge premie te vragen. Zeker opletten met brand en schuldsaldo.

1 like

Er zijn vandaag 11 biedingen binnengekomen (van de 21 bezichtigingen)! Bizar
 ook volgens de makelaar. Heel ongewoon op dit moment, huizenmarkt is al behoorlijk gekelderd.
Heel blij met het mooie bod wat we geaccepteerd hebben. Nu hopelijk snel tekenen en de 3 dagen bedenktijd afwachten
 gelukkig wel zonder financieel voorbehoud!

Voor de rest die hier nog wacht op een mooi bod: ik duim met jullie mee!

38 likes

Yes!!

Wat goed zeg!!

Vertel; zaten de biedingen een beetje op dezelfde lijn of zaten er echt uitschieters tussen?
Zat er een groot verschil tussen laagste en hoogste bod?

Nu inderdaad snel tekenen en bedenktijd afwachten
 en anders staan er nog 10 in de rij die graag willen :smile:

1 like

Twee uitschieters naar boven en één uitschieter naar beneden. Gekozen voor het eennahoogste bod (die had geen financieel voorbehoud en het hoogste bod wel).
Verschil tussen laagste en hoogste bod was bijna 70.000 € (maar laagste bod was onder de vraagprijs hoor).

Voor de rest heel veel biedingen rond hetzelfde bedrag, ook allemaal nog flink boven de vraagprijs voor deze tijd.

We zijn heel blij, maar beseffen het nog niet helemaal denk ik?
Ik mis dat euforische gevoel wat we wel hadden toen we een huis kochten.

12 likes

Woehoe wat fijn dat jullie zulke goede biedingen hebben gehad!

Maar ik denk dat bovenstaande heel normaal is. Verkopen is ook heel onzeker, je bent helemaal afhankelijk van wat anderen bieden en hoe snel ze reageren etc. En bij verkoop laat je iets achter, terwijl je bij het kopen van het huis iets nieuws krijgt waar je allerlei plannen voor kunt maken. Logisch dat je daar anders op reageert. Hopelijk is alles snel geregeld, misschien voelt het wel meer euforisch wanneer je zekerheid hebt.

7 likes

Zo klinkt het heel logisch inderdaad. Je blijft natuurlijk nog even in onzekerheid en hebt het niet zelf in de hand.
Maar vind het dan bijna een soort van ondankbaar overkomen van mezelf? Maar als ik dan jouw reactie lees denk ik
 nee, helemaal niet gek.

Als er straks getekend is en de 3 dagen bedenktijd zijn afgelopen, gaan we het even vieren!

1 like

Gefeliciteerd!

Wij kregen dat euforische gevoel pas echt toen alles 100% rond was, het voorbehoud was afgelopen en we een datum hadden bij de notaris voor de overdracht. En met de overdracht had ik het weer minder, omdat je inderdaad iets achter laat waar je met veel plezier hebt gewoond en allerlei herinneringen hebt gemaakt.

2 likes

Netjes netjes!

Degenen die bieden zonder voorbehoud, doen dat niet zomaar, die hebben het geld wel (daar ga ik van uit, zou erg onverstandig zijn anders toch?).

Als er straks getekend is en dan de bedenktijd nog (ook spannend) daarna opgelucht ademhalen.

Ik denk dat ik mijn gevoel wel als euforisch zou kunnen omschrijven (na bedenktijd). Ik was redelijk in de gloria. Nu het allemaal wat geland is, komt de emotie mbt wat we allemaal “achterlaten”.

Maar gefeliciteerd :partying_face: genieten jullie ervan :champagne:

3 likes

Superfijn! Gefeliciteerd!

Mijn zusje hoopte nu in vakantietijd & met stijgende rente ook eeindelijk geluk te hebben met een huis: had supergunstige voorwaarden (oa geen huis te verkopen) maar weer fors overboden
 blijft hier maar gaan.

2 likes

Vaak is een huis verkopen toch juist een gunstige factor?

3 likes

Ja? Ik dacht juist van niet: ze wonen nu gehuurd en zijn dus suuper flexibel tav wanneer ze er in willen etc. tov de verkopers.

4 likes

Werkt beide kanten op. Enerzijds ben je idd flexibel. Anderzijds kon je de laatste tijd je huis heel goed verkopen met mooie winst, dat is dan weer geld wat je mee kunt nemen.

6 likes

Oh ik dacht juist van wel omdat mensen die een huis al hebben vaak behoorlijk geld inbrengen. En daardoor sneller zonder of met gedeeltelijk voorbehoud bieden ook. Wij vonden het iig een fijne keuze omdat het iets meer zekerheid bood.

7 likes

Ohhh precies dat! Het eerste huis waar we gingen samenwonen, sowieso gewoon ons eerste koophuis, ons zoontje z’n eerste 1,5 jaar hier mogen beleven, heel veel andere leuke en minder leuke momenten
. Weet nu al dat ik ga huilen haha :pleading_face:

Maar het is ook goed zo, want we willen hier graag weg. Zitten hier compleet ingebouwd voor, achter, links en rechts en gaan straks zoveel vrijer wonen.

@Bouwnummerzoveel Dat lijkt mij ook. De makelaar had het hogere bod nog gevraagd/voorgesteld om het financiële voorbehoud te laten vallen. Maar dat wilde hij niet want dan zou hij nachtenlang gaan wakker liggen, zei hij. Dus ben nu toch wel blij dat we daar niet voor gegaan zijn. Anders zouden wij straks nachtenlang gaan wakker liggen.

Ik wacht netjes de bedenktijd af en hoop dan ook in de gloria te zijn haha!

@VanderWoodsen Balen voor je zusje! Maar voor haar komt er ook wat. Alleen je geduld wordt zo op de proef gesteld hĂš?
Ik ben heel blij dat wij het aan starters hebben kunnen verkopen. Ik weet niet, toch een extra soort gunfactor ofzo omdat de woningmarkt nu zo bizar is, vooral voor starters! En omdat het ook ons eerste huis was (is).
Toch blijf ik het echt een bizar bedrag vinden voor starters om even op te moeten hoesten, maar goed.

edit: hopelijk gĂĄĂĄn verkopen aan starters :crazy_face:

6 likes

Tegelijkertijd betekent een huis te verkopen ook dat je het eerst nog verkocht moet krijgen. Je kunt ook een flinke smak spaargeld hebben en huren

1 like

Bij de meeste biedingen werd spaargeld vaak niet benoemd. En verkopen was tot een half jaar geleden geen enkel probleem dus niet een ‘onzekere factor’ eindstand is verkoop niet belangrijk uberhaupt. De hypotheek van de koper is namelijk hoe dan ook rond. Of je nou je huis al hebt verkocht of niet. Dus het is alleen onzeker voor koper.

Tot een halfjaar geleden, maar nu is nu toch? Lijkt mij helder dat je zekerder bent als dat voorbehoud voorkomt uit spaargeld (geld dat er al is) dan uit een nog te verkopen huis (geld waarvan je hoopt dat het er komt).

1 like