Huizen/woningmarkttopic #3

Woehoe wat fijn dat jullie zulke goede biedingen hebben gehad!

Maar ik denk dat bovenstaande heel normaal is. Verkopen is ook heel onzeker, je bent helemaal afhankelijk van wat anderen bieden en hoe snel ze reageren etc. En bij verkoop laat je iets achter, terwijl je bij het kopen van het huis iets nieuws krijgt waar je allerlei plannen voor kunt maken. Logisch dat je daar anders op reageert. Hopelijk is alles snel geregeld, misschien voelt het wel meer euforisch wanneer je zekerheid hebt.

7 likes

Zo klinkt het heel logisch inderdaad. Je blijft natuurlijk nog even in onzekerheid en hebt het niet zelf in de hand.
Maar vind het dan bijna een soort van ondankbaar overkomen van mezelf? Maar als ik dan jouw reactie lees denk ik… nee, helemaal niet gek.

Als er straks getekend is en de 3 dagen bedenktijd zijn afgelopen, gaan we het even vieren!

1 like

Gefeliciteerd!

Wij kregen dat euforische gevoel pas echt toen alles 100% rond was, het voorbehoud was afgelopen en we een datum hadden bij de notaris voor de overdracht. En met de overdracht had ik het weer minder, omdat je inderdaad iets achter laat waar je met veel plezier hebt gewoond en allerlei herinneringen hebt gemaakt.

2 likes

Netjes netjes!

Degenen die bieden zonder voorbehoud, doen dat niet zomaar, die hebben het geld wel (daar ga ik van uit, zou erg onverstandig zijn anders toch?).

Als er straks getekend is en dan de bedenktijd nog (ook spannend) daarna opgelucht ademhalen.

Ik denk dat ik mijn gevoel wel als euforisch zou kunnen omschrijven (na bedenktijd). Ik was redelijk in de gloria. Nu het allemaal wat geland is, komt de emotie mbt wat we allemaal ā€œachterlatenā€.

Maar gefeliciteerd :partying_face: genieten jullie ervan :champagne:

3 likes

Superfijn! Gefeliciteerd!

Mijn zusje hoopte nu in vakantietijd & met stijgende rente ook eeindelijk geluk te hebben met een huis: had supergunstige voorwaarden (oa geen huis te verkopen) maar weer fors overboden… blijft hier maar gaan.

2 likes

Vaak is een huis verkopen toch juist een gunstige factor?

3 likes

Ja? Ik dacht juist van niet: ze wonen nu gehuurd en zijn dus suuper flexibel tav wanneer ze er in willen etc. tov de verkopers.

4 likes

Werkt beide kanten op. Enerzijds ben je idd flexibel. Anderzijds kon je de laatste tijd je huis heel goed verkopen met mooie winst, dat is dan weer geld wat je mee kunt nemen.

6 likes

Oh ik dacht juist van wel omdat mensen die een huis al hebben vaak behoorlijk geld inbrengen. En daardoor sneller zonder of met gedeeltelijk voorbehoud bieden ook. Wij vonden het iig een fijne keuze omdat het iets meer zekerheid bood.

7 likes

Ohhh precies dat! Het eerste huis waar we gingen samenwonen, sowieso gewoon ons eerste koophuis, ons zoontje z’n eerste 1,5 jaar hier mogen beleven, heel veel andere leuke en minder leuke momenten…. Weet nu al dat ik ga huilen haha :pleading_face:

Maar het is ook goed zo, want we willen hier graag weg. Zitten hier compleet ingebouwd voor, achter, links en rechts en gaan straks zoveel vrijer wonen.

@Bouwnummerzoveel Dat lijkt mij ook. De makelaar had het hogere bod nog gevraagd/voorgesteld om het financiƫle voorbehoud te laten vallen. Maar dat wilde hij niet want dan zou hij nachtenlang gaan wakker liggen, zei hij. Dus ben nu toch wel blij dat we daar niet voor gegaan zijn. Anders zouden wij straks nachtenlang gaan wakker liggen.

Ik wacht netjes de bedenktijd af en hoop dan ook in de gloria te zijn haha!

@VanderWoodsen Balen voor je zusje! Maar voor haar komt er ook wat. Alleen je geduld wordt zo op de proef gesteld hĆØ?
Ik ben heel blij dat wij het aan starters hebben kunnen verkopen. Ik weet niet, toch een extra soort gunfactor ofzo omdat de woningmarkt nu zo bizar is, vooral voor starters! En omdat het ook ons eerste huis was (is).
Toch blijf ik het echt een bizar bedrag vinden voor starters om even op te moeten hoesten, maar goed.

edit: hopelijk gƔƔn verkopen aan starters :crazy_face:

6 likes

Tegelijkertijd betekent een huis te verkopen ook dat je het eerst nog verkocht moet krijgen. Je kunt ook een flinke smak spaargeld hebben en huren

1 like

Bij de meeste biedingen werd spaargeld vaak niet benoemd. En verkopen was tot een half jaar geleden geen enkel probleem dus niet een ā€˜onzekere factor’ eindstand is verkoop niet belangrijk uberhaupt. De hypotheek van de koper is namelijk hoe dan ook rond. Of je nou je huis al hebt verkocht of niet. Dus het is alleen onzeker voor koper.

Tot een halfjaar geleden, maar nu is nu toch? Lijkt mij helder dat je zekerder bent als dat voorbehoud voorkomt uit spaargeld (geld dat er al is) dan uit een nog te verkopen huis (geld waarvan je hoopt dat het er komt).

1 like

Maar zoals ik zeg maakt het voor verkoper niks uit. Die hypotheek is vaak al rond voor het huis verkocht word. En word er dus een overbrugging meegenomen voor de koper. Uiteindelijk is of koper zijn huis kan verkopen niet heel relevant voor verkoper en dus geen onzeker punt. Ook niet in deze tijd.

1 like

Denk dat we langs elkaar praten en vindt het niet zo’n spannend onderwerp voor discussie. Jij hebt het over de zekerheid voor de aankoop van je volgende huis, ik heb over de zekerheid dat de verkoop van je huidige huis vlot en soepel verloopt. Maakt uiteindelijk allemaal ook niet zoveel uit, geld is geld.

2 likes

Mm ja maar ze hebben ook zonder voorbehoud van financiering geboden bijv… maargoed: ze waren dus flink overboden. Dus in dit geval niet relevant haha.

1 like

Even inhakend op de discussie: is het nu werkelijk echt zo dat huizen ā€˜niet’ verkocht worden en verkopers lange tijd in onzekerheid verkeren? Ik lees en hoor nog steeds dat huizen snel verkocht worden en er ook nog steeds overboden wordt. Mijn zusje die bezig is met de huizenzoektocht lukt het nog steeds niet om iets te kopen. Het zal allemaal wel anekdotisch bewijs zijn, maar volgens mij is het echt niet zo dat verkopers bang moeten zijn dat hun huis niet verkocht zal worden.

Ik begrijp het overigens wel dat met alle berichten in de media dat je nu bang bent dat je je huis niet verkocht krijgt hoor, zeker als je zelf wel de hoofdprijs hebt betaald voor een volgend huis. Maar in hoeverre is dit echt aan de hand, zoals geschetst wordt?

1 like

Volgens onze makelaar doet ons huis het bovenmatig goed in vergelijking met de andere huizen die zij te koop hebben staan (is geen klein makelaarskantoor).

Maar ik denk dat het heel erg verschillend is. Afhankelijk van welke regio, welke vraagprijs en of je een brede doelgroep hebt - ja of nee.
In mijn omgeving hoor ik ook al dat er geen of maar enkele bezichtigingen zijn en nog helemaal geen biedingen.

2 likes

Maar wat maakt het dan dat jullie huis het zo goed doet? Is dat de ligging, prijs, soort huis? Neem aan dat de makelaar daar ook wel een idee over heeft of is het gewoon toeval?

Ik vind het zo vreemd dat je nu eigenlijk 2 verhalen hoort. Namelijk dat er veel interesse is en flink overboden, of er komt (bijna) niemand kijken. Je zou toch zeggen dat beide uitzonderingen zouden (moeten) zijn.

1 like

Vrienden hebben hun huis al 2 maanden te koop in een redelijk populair dorp, zelfs nog geen kijkers. Waarschijnlijk te hoog in de markt gezet qua prijs.

2 likes