Volgens mij verkopen huizen nog altijd uitzonderlijk goed, maar in vergelijking met voorgaande jaren minder snel en extreem. Dus beide verhalen (je komt er nog steeds moeilijk tussen en sommige verkopers hebben een teleurstellende verkoop) zijn waar
Ik denk een combinatie van factoren. Twee laags, dus “nog te betalen”. Daardoor een brede doelgroep: starters en 55/60-plussers die kleiner willen wonen. Daarnaast in de Randstad en een relatief nieuw huis. Energielabel A (volgens de makelaar wordt daar ook echt naar gekeken).
Maar denk dat het ook gewoon nog een kwestie van geluk hebben is. Je hoeft maar één “gek” te hebben die veel overbiedt.
Hebben jullie weleens een online waardebepaling gedaan bij een lokale makelaar? En kwam dit dan ook redelijk overeen met wat bijvoorbeeld de vraagprijs werd bij verkoop (mocht het zover zijn gekomen)
Stiekem droom ik weleens over een ander huis. Ik woon hier al meer dan tien jaar, heb het ooit met mijn ex gekocht en ondertussen compleet verbouwd en opgeknapt. Nu heb ik uit nieuwsgierigheid zo’n tool ingevuld waarna ik werd gebeld door de makelaar. Van het bedrag wat uit de tool naar bovenkwam schrok ik nogal (ja ik weet dat de markt ontploft is etc maar dit was echt extreem veel meer dan wat mijn eigen inschatting was al ben ik natuurlijk ook geen makelaar) Tijdens het gesprek met de makelaar gaf ik ook aan dat het bedrag mij verbaasde maar nadat de makelaar haar eigen systeem raadpleegde gaf ze telefonisch al aan dat de waarde die bij een fysiek bezoek naar boven zou komen wel redelijk overeen zou komen (ze keek nu bijvoorbeeld naar omliggende, verkochte woningen). Nu kan dit allemaal prima een verkooppraatje zijn maar het zet mij ook wel aan het denken. Wat is jullie ervaring met waardebepalingen (en dus niet een officiële taxatie)?
Een familielid van mij heeft recent woning te koop gezet (Almere) en geen kijkers. Vergelijkend met wat er in de buurt te koop staat, denk ik dat de vraagprijs iets te hoog is ingezet.
En buurtbewoners van mij hebben hun woning bijna drie maanden geleden te koop gezet. Geen idee of ze kijkers en/of biedingen hebben, maar is nog steeds niet verkocht. Aan die woning moet nog veel gebeuren en de vraagprijs echt veel te hoog.
Mijn zus heeft de woning een aantal weken geleden verkocht, vraagprijs 325 (genoeg maar volgens mij geen bedrag wat voor een groot deel van de kopers niet haalbaar is). Ze had 3 kijkersdagen gepland, er zijn maar 8 mensen wezen kijken en ze heeft maar 1 bieding gehad. Terwijl het echt een mooi huis is op een mooie plek, ik had het er graag voor betaald!
Volgens mij kan je tegen elk huis dat niet snel verkocht wordt weer een huis zetten waarbij flink is overboden. Het hangt zo erg af van de locatie, het type huis, hoe het in de markt wordt gezet. De makelaar van mijn zus gaf aan dat het voor verkopers een hele dunne lijn is tussen te hoog in de markt zetten (mensen worden afgeschrikt en denken: als ik daar nog op moet overbieden heeft het geen zin dus laat maar) en lager dan dat het waard is omdat je hoopt op flink overbieden (grote kans dat er nu niet echt veel wordt overboden waardoor je niet eens de prijs krijg die je minimaal wilde). En als koper heb je nu wel een iets betere kans omdat het zo grillig is en moet je nog meer dan eerst denken: niet geschoten is altijd mis. (Dit is iig wat haar aankoopmakelaar aangaf en ze had binnen een week een nieuw huis waarvan ze nooit had gedacht dat ze het kon kopen )
Thanks allemaal voor de antwoorden! Blijft dus lastig te zeggen.
Stelde de vraag een beetje met eigenbelang, vorig jaar met de gekte meegegaan en met fors overbieden een huis kunnen bemachtigen. We zijn super tevreden en hoeven niet weg, maar blijft toch beetje zuur dat het huis nu potentieel onder water staat (althans, kan me niet voorstellen dat we er nu weer hetzelfde voor terug kunnen krijgen)
Ik kom hier ook meelezen, wij zijn ons aan het oriënteren op ons eerste koophuis en ik vind het spannend! Waarschijnlijk is het dit jaar voor ons nog niet haalbaar ivm te weinig eigen geld, maar we mikken op de eerste helft van 2023. Ben zo benieuwd of de woningmarkt ons tegen die tijd een beetje gunstig gezind zal zijn. En ondertussen kan ik niet wachten om te verhuizen.
Niet vanuit een verkopersperspectief, maar misschien heb je er wat aan.
Ik heb een huis gekocht en de hypotheek geregeld met een online waardebepaling en het was nagenoeg de koopprijs. Het was wel iets lager in de markt gezet overigens, maar de online tool was gebaseerd op verkoopprijzen van huizen in de buurt.
Edit: Ik heb het dus over online taxatie, misschien is dat niet hetzelfde bedenk ik me nu.
Ja dat was met deze tool ook en daarna checkte de makelaar nog eens dubbel. Het enige wat volgens haar nog een verschil kan maken is de staat van de woning maar aangezien ik letterlijk alles heb laten verbouwen en vernieuwen zal dat alleen maar voordeel opleveren in plaats van nadeel.
Edit: Nee een online taxatie is wat anders.
Je bent niet alleen! Wij hebben ook op het hoogtepunt gekocht, super leuk huis, had het niet willen missen en we kunnen het goed betalen. Maar alsnog echt een *** gevoel wat ik niet van me af kan schudden, ik lig er soms uren wakker van. Gelukkig heeft mijn man dat gevoel totaal niet, omdat hij beter kan relativeren - we gaan er toch super lang wonen, dus lekker boeiend wat het nu doet. Dat kalmeert soms
Ja hier ook echt hetzelfde, mijn vriend ligt er ook totaal niet wakker van. Maar vooral het onredelijke gevoel: wat als we uit elkaar gaan? Wat als we onze baan verliezen (mijn geval niet erg, zijn geval wel erg), wat als de buren een studentenhuis gaan beginnen. Etc etc etc.
mijn overburen hebben hun huis weer uit de verkoop gehaald vorige week, omdat er 0 biedingen binnen waren gekomen. Zij wijten het aan de zomervakantie, ik denk dat het te maken heeft met hun veel te hoge vraagprijs (hadden zich al rijk gerekend want jaren 30 huis in populaire wijk). Ze gaan het na de zomervakantie weer proberen.
Wij zitten in dezelfde situatie als jullie en ik maak me ook (bijna) geen zorgen. Ik ben juist nog steeds ontzettend blij met onze bodemrente, want we hadden deze woning op dit moment helemaal niet kunnen kopen i.v.m. te hoge maandlasten.
Ik ben me er wel van bewust dat de woning hypothetisch onder water zou kunnen staan. We zijn van plan om de komende jaren flink extra af te lossen, voor een beetje extra gemoedsrust.
Wij hebben toendertijd gewoon 2 makelaarkantoren gebeld en die laten komen voor een waardebepaling. Is gratis en geeft goede inzichten.
Ik heb dat gevoel ook gehad. Maar toen ging ik uitrekenen wat ik aan rente heb bespaard door medio vorig jaar mijn huis te kopen. Ik heb de rente die wij betalen vergeleken met de rente die onze hypotheekverstrekker nu zou vragen.
Het verschil over het eerste jaar is zo’n €8.000 bruto. Ik heb daar de hypotheekrenteaftrek niet in meegenomen, dus netto zal het wat minder zijn. Ook over de komende jaren blijven we voordeel van die rente houden als de rente hoger blijft. Dat is ook wat waard!
Ja mocht ik concrete plannen hebben zal ik dat ook zeker doen maar nu was het vooral nieuwsgierigheid
.
Wij merkten inderdaad dat het ‘niet al hebben van een huis’ ons in de weg zat… Wij dachten ook eerst juist flexibel te zijn, maar mensen bewegen wel mee een andere kant op als ze meer zekerheid financieel (zonder voorbehoud bijv.) hebben/meer geld krijgen
Ja soms denk ik dat ook een beetje, maar dan hoor ik weer verhalen van collega’s die in helemaal niet zulke populaire dorpen hier kijken en alsnog alleen al moeilijk bezichtigingen krijgen.
Uiteindelijk heeft 1 collega ergens gekeken en 10% overboden op een huis van rond de 325 waar echt alles nog aan moest gebeuren (zelf vond ik het echt niet waard) en heeft het niet gekregen… Is echt zó verschillend die verhalen.
Ik had het toen ook na nieuwschierigheid gedaan en na onze afspraken kwamen de taxaties vrij hoog uit waardoor wij concreter op zoek konden.