Nope, Ik denk dat vrij weinig mensen dat hebben als ze een huis kopen. Tenminste, het spaargeld van mij en ook bijv van mijn vrienden die huizen kochten stond echt laag. Ik denk zelf dat 2000 euro bijv genoeg moet zijn. En dat is ook wat ik in mijn omgeving hoorde qua spaargeld na het kopen van een huis. Als er dan iets kapot gaat kan je het vervangen. Behalve als je auto bijv Total los is. Dat is natuurlijk wel een risico, en zou wel zsm proberen het spaargeld weer te spekken natuurlijk.
Overigens ging er na onze verhuizing elke maand iets stuk ter waarde van 1000 euro per maand gemiddeld
(vaatwasser, riool, stofzuiger, auto en daarna woz er nog achteraan) maar dat konden we opvangen door ons salaris van die maanden en zuinig aan te leven (was ook lockdown).
Ik denk dat je het beste in je hoofd een inventaris kan maken met wat voor dingen en incidenten er kunnen gebeuren en hoe je dat kunt opvangen. Moet je dan meteen aanspraak maken op je spaargeld of is er nog wat ruimte etc. Maar moraal van dit verhaal: in mijn omgeving hebben mensen echt geen 10.000en euro’s als buffer na of tijdens het kopen van een huis.