De vraag is vooral: hoe snel kan jij een buffer weer aanvullen? Denk dat je als je een huis koopt best even in de buurt van de bodem van je spaarrekening mag komen, mits je dat ook weer relatief vlot kan aanvullen tot het bedrag dat je wel wilt houden.
20.000 euro bovenop verhuis- en verbouwkosten lijkt mij redelijk veel, maar het is ook afhankelijk van hoe je verbouwing eruit ziet. Ik zou bovenop je geschatte kosten voor de verbouw een stelpost van 15 of 20 procent onvoorzien zetten.
Verder heeft mijn kennis haar buffer helemaal gebruikt maar heeft haar familie gezegd bij te willen springen als het nodig bleek. Dat maakt ook nogal uit, een extra vangnet.
Wil je ook nieuwe meubels en van welk geld ga je dat doen, of kan dat later?
Ik zou je niet per se laten ontmoedigen door mensen die na verbouwing nog 15-20K overhouden hoor. Natuurlijk is het fijn als dat lukt, maar wij hadden dat écht niet. We hebben een noodpotje van 3-5K waar wij afblijven, en verder is ons spaarpotje de afgelopen drie jaar (sinds we ons huis hebben) wel een paar keer zo goed als leeg geweest. Sowieso na de verbouwing, maar ook na de aanschaf van de nieuwe keuken en bruiloft die binnen 6 maanden van elkaar waren. Dat voelt niet lekker, maar wij hebben een leaseauto (dus geen onverwachte kosten) en we sparen elke maand een flink bedrag waardoor we ons spaargeld ook altijd snel weer aanvullen.
Ik zou wel ff wachten met de nice to haves qua verbouwing totdat je een tijdje aan het verbouwen bent en beter weet of er geen vervelende verrassingen zijn tijdens de verbouwing van de must-haves
Nou ik had toen ik mijn appartement kocht echt bijna niks meer over hoor! Toen was de bodem van mijn spaarpot wel in zicht Ok, toen was ik nog single en er was geen kind, dus ik zou nu wel wat meer over willen houden. Maar 20.000 zou ik geen doel op zich laten zijn.
Meer wat @shaaar ook al zegt: hoe snel kun je weer sparen? Verwacht je dat de lasten zo hoog zijn dat er niks overblijft, dan zou ik het niet doen (ook los van het spaargeld overigens). Maar als je elke maand nog een bedrag opzij kunt zetten dan vul je het waarschijnlijk binnen afzienbare tijd weer aan.
Ik snap wel dat je ervan wakker ligt, het zijn grote beslissingen
Heel herkenbaar! Soms denk ik: waaar zijn we aan begonnen? Wil weer terug naar m’n rustig voortkabbelende leventje haha.
Nope, Ik denk dat vrij weinig mensen dat hebben als ze een huis kopen. Tenminste, het spaargeld van mij en ook bijv van mijn vrienden die huizen kochten stond echt laag. Ik denk zelf dat 2000 euro bijv genoeg moet zijn. En dat is ook wat ik in mijn omgeving hoorde qua spaargeld na het kopen van een huis. Als er dan iets kapot gaat kan je het vervangen. Behalve als je auto bijv Total los is. Dat is natuurlijk wel een risico, en zou wel zsm proberen het spaargeld weer te spekken natuurlijk.
Overigens ging er na onze verhuizing elke maand iets stuk ter waarde van 1000 euro per maand gemiddeld (vaatwasser, riool, stofzuiger, auto en daarna woz er nog achteraan) maar dat konden we opvangen door ons salaris van die maanden en zuinig aan te leven (was ook lockdown).
Ik denk dat je het beste in je hoofd een inventaris kan maken met wat voor dingen en incidenten er kunnen gebeuren en hoe je dat kunt opvangen. Moet je dan meteen aanspraak maken op je spaargeld of is er nog wat ruimte etc. Maar moraal van dit verhaal: in mijn omgeving hebben mensen echt geen 10.000en euro’s als buffer na of tijdens het kopen van een huis.
Ik heb hier ook wel discussies over rmet mijn man. Wij zitten nu in een enorme verbouwing maar als dat klaar is dan is wel alles nieuw. Hij vindt dat we dan nog een buffer moeten hebben van 15k. Ik neem liever minder hypotheek op zodat we de maandlasten overhouden en dat weer kunnen sparen. Luxe probleem, zeker. Mijn redenatie is dat we straks alles nieuw hebben dus we hebben een stuk kleinere buffer nodig. Auto kunnen vervangen is in principe voldoende.
Ik zou het financieel gezien wel een aparte keuze vinden als je - in plaats van deels spaargeld te gebruiken - liever het hele bedrag leent door je hypotheek te verhogen en daar vervolgens rente over te betalen. Ik zou er ook niet voor kiezen om ál het spaargeld in te leggen overigens maar wel het spaargeld minus een noodpotje. Al zou ik wel proberen om de buffer weer langzaam tot het normale peil aan te vullen want al die nieuw verbouwde dingen moeten ook weer een keer vervangen worden natuurlijk
Maar 0-15k is toch niks op de maandlasten van een hypotheek? Ik zou het ook liever op mijn spaarrekening hebben met een iets hogere hypotheekschuld. Dan kan je er in ieder geval bij en een extra aflossen kan altijd nog
Dit ligt ook geheel aan je overige maandelijkse kosten etc toch? Is heel persoonlijk denk ik… 2000k zou voor mij bijv niet genoeg zijn: deze maand was bijv mijn auto plots kapot, had ik echt een probleem gehad want dan kan ik niet naar mijn werk. Stel dat je dan nog een tegenvaller hebt, wordt het al te krap. Wij hielden ongeveer 2x ons netto maandsalaris aan & hielden rekening met keuzes die we hierin maakte tav wat nu wel of niet aanpakken.
@Shaaar
Voor beide valt wat te zeggen. We hebben het geluk dat we de hypotheek precies op het juiste moment hebben afgesloten. 1,3% voor 20 jaar vast dus de rente stelt inderdaad weinig voor. We hebben nu de tactiek dat we alles indienen bij het bouwdepot. We kunnen sowieso 10k boetevrij aflossen per jaar dus dat kan altijd nog als we klaar zijn. We leven al 10 jaar met onze meubels uit de studententijd omdat we “toch nog gingen verbouwen”. Dus we ‘moeten’ ook een heel groot deel van het interieur vervangen en dat kan sowieso niet met een bouwdepot.
Klopt absoluut, vandaar ook mijn verhaal over wat er allemaal kapot ging. Ik denk dat wij ook een groot bedrag maandelijks overhouden na de vaste lasten dat we konden gebruiken voor de reparaties. En wij gebruiken de auto niet voor werk. Dus een nieuwe auto was niet noodzakelijk geweest. Het hangt van je persoonlijke situatie af denk ik.
Wij hebben 6k ala buffer gehouden waar we niet aankwamen en we hadden toen gezamenlijk nog 14k. We hadden geen overdrachtsbelasting etc dus de aankoopkosten waren laag, we hadden nog 10k over om te klussen!
Er zijn natuurlijk heel veel mensen die het prima redden zonder die buffer van € 20.000. Wat je aan buffer nodig hebt is echt persoonlijk. Toen ik mijn huidige huis een paar jaar geleden kocht had ik letterlijk nul euro spaargeld. Dat is natuurlijk niet raadzaam maar mijn relatie strandde en om mijn huis te behouden heb ik letterlijk al mijn spaargeld over kunnen maken naar ex en notaris. Vervolgens ben ik de afgelopen jaren alles gaan aanpakken ruimte voor ruimte. Dus eerst het belangrijkste (een slaapkamer) en daarna weer sparen voor de volgende ruimte. Eigenlijk alles wat ik spaarde gaf ik uit aan verbouwen en meubels en als ‘hier blijf je vanaf spaargeld’ had ik zo’n € 2000 tot max € 5000,- Dat is voor mij prima. Ik ben alleen, heb een lease-auto dus daar zullen geen hoge kosten voor komen en verder heb ik voor mezelf een overzicht gemaakt met daarin een schatting van wat iets kost wat ik direct moet vervangen of aanpakken (cv ketel, wasmachine, huisdieren) en wat kan ook altijd even wachten en dat alles bij elkaar gaat prima van mijn buffer. Nu kan ik veel dingen ook altijd gewoon van mijn salaris betalen dus dat scheelt denk ik ook al een hoop en is alles zo nieuw dat ik er stiekem wel een beetje vanuit ga dat het niet allemaal tegelijkertijd stuk gaat.
Als je het graag wilt, gewoon doen. Ook dit wordt weer rustig en vertrouwd.
Af en toe moet ‘t leven ook even een stroomversnelling zijn denk ik dan maar, haha.
En ik merk ook dat er best ook wel relaxte periodes tussendoor zijn. Wij hebben ons huis nu (bijna officieel) verkocht en dan komt er ook weer wat rust. Straks weer drukker, maar wel goed te doen zo.
Net een bod gedaan op een woning die echt ons droomhuis is. Hier zouden we echt een gezin kunnen krijgen en oud willen worden. Fingers crossed Wilden/moesten iv.m. vrijstelling overdrachtsbelasting wel onder de 4 ton blijven dus hoop echt dat het genoeg is, zo spannend!
@anon55062966 @Lemongrab @quarterlife @Koda @K4as @anon80856196 Ik doe het even zo hoor, bedankt voor al jullie reacties!
Ik ga het niet doen indd. Vind het echt zonde van mijn geld. Dan hang ik in de tussentijd eerst wel even lakens voor de ramen inderdaad als tussenoplossing. Veneta levert sneller dan ik dacht dus het zou dan om max een week gaan dat we erin zitten dus dat is prima te overzien. In de lijst van zaken staat bij gordijnen aangevinkt kan worden overgenomen. Ik denk niet dat ze de gordijnen nu alsnog laten hangen, nadat er dus expliciet contact over is geweest.
Nu stuurt hij dat het ook voor de horren is. Ik kan me überhaupt niet eens meer herinneren dat er horren inzitten , maar daarvan zou ik het wel heel chill vinden als die blijven zitten. Wat zou hiervoor een oké prijs zijn? Dus alleen de horren en niet de gordijnen. Ik denk dan dat het in de slaapkamers om inzethorren gaat en bij de keukendeur denk ik?
Ohh super spannend!! Hebben ze een indicatie gegeven wanneer je reactie kan verwachten?
Zou dan gewoon vragen hoeveel horren, hoe ze eruit zien, hoe oud en waar. En hoe ze er uit zien, straks zijn ze zelf getimmerd en gewoon lelijk fozo
Ja, deze middag al of morgen dus vrij snel gelukkig!