Huizen/woningmarkttopic #3

Hier schaar ik me ook achter! Ik ben het wel eens met @Ovenschaal dat ik ‘schrik’ van de bedragen die mensen hier nog aan reserve overhouden ná de aankoop van een woning, maar ik heb al vaker geconstateerd dat veel forummers in dit topic het echt goed voor elkaar hebben wb inkomen/spaargeld.

Natuurlijk is het fijn om een grote buffer achter de hand te kunnen houden, maar voor veel mensen is dat echt niet haalbaar, ben je al lang blij dat je een huis kan kopen en heb je dat geld dus gewoon hard nodig voor huis/verbouwing.

Wmb hoef je echt geen enorme buffer te hebben, maar moet je vooral kijken naar hoe je een noodsituatie oplost, als die zich aandient en bedenken of je dan écht in de problemen komt of dat dat ook wel op te vangen is met een kleine buffer/even uitstellen of lenen etc.

Wij hebben/hadden ook amper wat over na koop huis/verbouwing, maar verwachtten na extra gereserveerd te hebben voor onverwachte kosten verbouwing ook geen enorme andere tegenslagen (we bezitten bv geen auto, huis werd juist opgeknapt etc).

Een wasmachine/vaatwasser/fiets etc is voor een paar honderd euro ook vervangen en dat konden we echt wel missen van ons gewone salaris. Veel andere uitgaven kunnen wel even wachten en in geval van echte nood wisten we dat onze ouders bij konden springen (ook dat is een luxe natuurlijk).

Als je eenmaal over bent is het dan natuurlijk wel belangrijk niet alles wat niet noodzakelijk is in één keer te willen aanpassen, maar rustig te bedenken wat er nodig is en rustig sparen voor grotere uitgaven. Juist door er te wonen weet je ook wat je anders wil, in mijn ervaring

6 likes

Hier op aanhakend. Een goede verzekering kan al heel veel schelen zeker wanneer je niet een al te grote buffer kan aanleggen. Ik had letterlijk net de laatste factuur betaald voor het opknappen van de woonkamer toen mijn waterleiding knapte waardoor letterlijk alles voor niks was gedaan (dag nieuwe vloer :cry:) en uiteindelijk is alles opgelost door verzekering en heeft het mij geen cent gekost. Natuurlijk kan je niet alles verzekeren maar heel veel dingen ook wel.

12 likes

Super naive vraag maar was dat dan de inboedelverzekering die dit dekte?

1 like

En vergeet ook niet dat alle mensen die geen huis kunnen kopen waarschijnlijk niet in dit topic komen, dus dat geeft ook een vertekend beeld natuurlijk. Hier zitten voornamelijk degenen die dat wel kunnen en het dus redelijk goed hebben financieel gezien

8 likes

Weet je al hoeveel dit is? Zou jezelf niet te snel rijk rekenen in ieder geval. Bij ons viel het tegen, kregen iets van 1200 euro terug. Nou wordt 't natuurlijk wel verrekend met wat we anders hadden moeten betalen aan belasting en is 1200 euro een prima basis voor een buffer maar ik had eigenlijk verwacht dat het meer zou zijn.

2 likes

Hier ook inderdaad het was net geen €2000, mooi bedrag uiteraard maar niet de 5/8k die is soms lees.

1 like

Ik had nog ongeveer €500 toen wij ons huis gekocht hadden, de auto was vlak ervoor kapot gegaan en dat was een gigantisch dure reparatie, kosten koper en alle dingen moest betaald worden, en ik was eigenlijk pas net begonnen met sparen nadat ik tijdens mijn coschappen al het eerdere spaargeld langzaam had opgesoupeerd.
Mijn vriend had wel nog wat meer achter de hand (was al langer aan het werk ook), maar ook zeker niet meer dan €5k.
Toen hebben we een jaar gespaard voor de verbouwing, en daarna had ik opnieuw minder dan €5k op m’n spaarrekening (ik kon met mijn salaris en het bestedingspatroon van toen wel echt heel prima sparen).
Ik heb wel ouders en schoonouders die eventueel zouden kunnen bijspringen als we echt omhoog zaten met een autoreparatie of iets in die richting, gelukkig niet nodig geweest.

7 likes

Ja in mijn herinnering was het een combinatie van zowel mijn inboedel als mijn opstalverzekering. De details weet ik niet precies maar dat komt vooral doordat mijn verzekeringen allemaal via een tussenpersoon lopen. Simpelweg komt het er op neer dat ik ‘een financieel mannetje’ heb die alles rondom mijn hypotheek, belastingen en verzekeringen regelt. Dit is vaak wel iets duurder dan waneer je alles zelf coördineert en afsluit alleen wat ik heel prettig vind is dat ik hem bel wanneer er iets stuk is en hij regelt dan dat het bij juiste verzekering komt en dat ik er geen omkijken naar heb.

3 likes

Plus dat ik nog geen rekening zou houden met de (spoedige) teruggave hiervan. Wij hebben vorig jaar een huis gekocht en volgens de aangifte krijg ik meer dan 3000 terug…ergens binnen nu en 3 jaar. Want ook al heb ik netjes op tijd aangifte gedaan. Ze hebben het helaas niet gered en ik krijg binnen 3 jaar bericht.

Wil niemand hiermee ontmoedigen, maar hou er rekening mee dat dit ook een scenario kan zijn.

2 likes

Je hebt bij de Ikea ook papieren plissé gordijnen die je makkelijk op maat kan knippen Heel goedkoop en prima ter overbrugging. Dat zijn deze: SCHOTTIS Plisségordijn, wit - IKEA

Vind het wel een beetje raar van de verkoper dat hij eerst aangeeft dat het prima is om langs te komen, en daarna alles af houdt. Zou eerlijk gezegd geen geld meer aan extra zaken betalen. Want wat gaat hij doen met de horren als je niet betaald? Dan zit hij met niet passende horren in zijn nieuwe huis? Lijkt me logischer dat je die gewoon achterlaat…

9 likes

Ik heb geen verstand van de Deense woningmarkt, maar dit klinkt wel echt heel goed! Zeker als je ‘t onder de vraagprijs zou kunnen krijgen, hoe fijn is dat!

Emigreren lijkt mij helemaal next level ja :sweat_smile:

1 like

Pfff dit kost je toch gewoon geld? Bizar dat dit gewoon kan.

1 like

Ik heb dit al vaker gepost hier maar mijn partner zou nog ruim 2k moeten terugkrijgen over zijn aangifte over 2020. Niks speciaals aan die aangifte en die van 2021 is nota bene wél al verwerkt. Al een paar keer gebeld en dan krijg je elke keer de reactie “maar meneer u wilt toch ook dat het klopt? Nou dat duurt nou eenmaal wat langer momenteel”. @tessel Ik denk ook steeds “dit kan toch niet” maar ze doen het gewoon.

Dus wij houden ook ons hart vast voor de volgende aangifte, want woning gekocht en voor het eerst fiscaal partners. Dat vinden ze vast weer heel moeilijk bij de Belastingdienst.

2 likes

Omg we zijn het gewoon geworden!! :scream: :scream: :scream: Nu snel zorgen dat alles rondkomt maar echt niet verwacht dit.

78 likes

Oh dat is zekef een fijne meevaller en al een lekkere buffer! Bij ons was het ook inclusief hypotheekrente aftrek (ook jaarlijks) waardoor het nog meer tegenviel. Voelt bijna alsof we iets verkeerd gedaan hebben in de aangifte :sweat_smile:

2 likes

Bedoel je maandelijks de hypotheekrente terug laten betalen? Is dat dan eigenlijk niet ‘beter’ omdat je er minder lang op hoeft te wachten? Ik heb er totaal geen verstand van, maar wij hebben net een appartement gekocht en het gaat bij ons ook spelen dus ben wel nieuwsgierig!

1 like

Ik zou inderdaad naar de staat van de horren vragen, raar dat hij dat apart wil verkopen, was hij dan van plan om ze mee te nemen?

Misschien heb je hier wat aan; wij hebben de hor van de tuindeur laten plaatsen voor 350 euro.

4 likes

Wij doen jaarlijks op advies van mijn belastingadviseur. Iets met voordelen, het fijne weet ik er eerlijk gezegd niet van🙈

4 likes

Ja geen idee. De horren zijn gewoon op maar dus hij kan er niks mee. Ze hebben hun huis echt zoooo goed verkocht ook, dus dan denk ik laat lekker zitten. Maar dat is misschien gierig van mij gedacht haha.

Weet je toevallig of dat bij roerend of onroerend hoort?

5 likes

Horren die zonder blijvende schade te verwijderen zijn, vallen onder roerend goed (en een gaatje van een schroefje is dan geen blijvende schade) en horren die niet zonder blijvende schade te verwijderen zijn omdat ze bv in het kozijn zijn ingebouwd echt, onder ontroerend. Dat is wat onze makelaar ons vorig jaar uitlegde toen we wilden weten wat we op de lijst van over te nemen zaken konden zetten en wat niet.

3 likes