Hier schaar ik me ook achter! Ik ben het wel eens met @Ovenschaal dat ik ‘schrik’ van de bedragen die mensen hier nog aan reserve overhouden ná de aankoop van een woning, maar ik heb al vaker geconstateerd dat veel forummers in dit topic het echt goed voor elkaar hebben wb inkomen/spaargeld.
Natuurlijk is het fijn om een grote buffer achter de hand te kunnen houden, maar voor veel mensen is dat echt niet haalbaar, ben je al lang blij dat je een huis kan kopen en heb je dat geld dus gewoon hard nodig voor huis/verbouwing.
Wmb hoef je echt geen enorme buffer te hebben, maar moet je vooral kijken naar hoe je een noodsituatie oplost, als die zich aandient en bedenken of je dan écht in de problemen komt of dat dat ook wel op te vangen is met een kleine buffer/even uitstellen of lenen etc.
Wij hebben/hadden ook amper wat over na koop huis/verbouwing, maar verwachtten na extra gereserveerd te hebben voor onverwachte kosten verbouwing ook geen enorme andere tegenslagen (we bezitten bv geen auto, huis werd juist opgeknapt etc).
Een wasmachine/vaatwasser/fiets etc is voor een paar honderd euro ook vervangen en dat konden we echt wel missen van ons gewone salaris. Veel andere uitgaven kunnen wel even wachten en in geval van echte nood wisten we dat onze ouders bij konden springen (ook dat is een luxe natuurlijk).
Als je eenmaal over bent is het dan natuurlijk wel belangrijk niet alles wat niet noodzakelijk is in één keer te willen aanpassen, maar rustig te bedenken wat er nodig is en rustig sparen voor grotere uitgaven. Juist door er te wonen weet je ook wat je anders wil, in mijn ervaring