Huizen/woningmarkttopic #3

Maar de enige die je daarmee hebt zijn toch de nieuwe bewoners en niet de huisjesmelker? Alsof die nieuwe huurders er wat aan kunnen doen dat hij een zak is die niet wil investeren.

4 likes

Maar je weet toch helemaal niet wat iemand er mee gaat doen? Ik weet dat bekenden een aantal jaren geleden ook hun op maat gemaakte gordijnen meenamen naar hun nieuwe huis. Niet omdat ze nou zo goed paste maar de levering van de nieuwe gordijnen zou nog even duren en dan hadden ze in ieder geval iets hangen. Als ze de gordijnen gratis hadden laten hangen voor de nieuwe bewoners hadden ze zelf ergens anders tijdelijke raambekleding moeten kopen. Ik snap dat je die tijdelijke raambekleding nog wel wilt kopen als je voor je oude raambekleding een bedrag hebt ontvangen maar niet als je ze gratis weggeeft en dan zelf extra kosten maakt.

2 likes

Je kan gordijnen ook prima vermaken dus het is niet alsof je er niks meer mee kan

3 likes

@Willy
Is een beetje corporatie afhankelijk ook, maar de meeste werken wel op dezelfde manier: vaak wordt een woning al op woningnet ed gezet als de oude huurder er nog woont. Die doet dan bezichtigingen met kandidaten en kan ook gelijk afstemmen wat overnames zijn met de nieuwe huurder. Dat leggen zij dan gewoon vast op papier, aangezien het geen eigendom is van de corporatie. Meeste corporaties vinden die overnames geen probleem, ook ivm duurzaamheid en zonde van het geld anders.

Het is ivm de avg tegenwoordig inderdaad wel wat lastiger allemaal, maar meestal geef je als oud huurder en nieuw huurder toestemming dat je gegevens dan worden doorgegeven.

Als er nog geen nieuwe huurder is op het moment van de eindcontrole verschilt de werkwijze wel vaak. Sommige corporaties zeggen dan dat je de woning helemaal leeg moet opleveren, want geen nieuwe huurder. Dan gooi je dus soms een super goede laminaatvloer weg, super zonde. Andere zeggen: je mag het laten liggen tot we een nieuwe huurder hebben, dan mag je afstemmen wat er wordt overgenomen en de rest haal je er uit. Moet je als oud huurder soms dus nog wel terug om wat werk uit te voeren. En nog weer anderen zeggen: alles wat er netjes uit ziet mag je dan laten liggen of staan, wat de nieuwe kandidaat niet wil overnemen haalt de corporatie het er wel uit.

3 likes

Dat je wanden wit moet opleveren was vroeger wettelijk verplicht geloof ik (of dat je het als verhuurder kon eisen iig) maar dat hoeft niet meer. Veel corporaties waar ik heb gewerkt hadden wel als eis dat het in 1 of 2 keer wit overschilderbaar zou zijn. Dus als je je wanden zwart had geschilderd, wilden wij wel dat je het 2 keer zou witten zodat de nieuwe huurder niet en drama heeft. Tenzij de nieuwe huurder die zwarte verf dus zou overnemen, maar dan moest dat op het overnameformulier staan

1 like

Nee weet ik niet en hoef ik ook niet te weten, maar is wel wat het verschil maakt. Wat jij schrijft over je bekenden: precies, dat is logisch en prima, vind ze niet gierig. Gierig imo is expres misgunnend naar anderen. Zoals een balkon slopen :slightly_smiling_face:

In een van mijn vorige huurwoningen heb ik mijn vloer en raambekleding ter overname aangeboden voor 25 of 50€ klein bedrag iig. Nieuwe huurder heeft tot de laatste dag gewacht met reageren en wilde de vloer niet overnemen en bood aan het er zelf nog wel uit te willen halen voor 150€. Toen had ik ook zoiets van dan neem ik de raambekleding zelf wel mee dan dat ik dit aan jou ga “verkopen” of geven.

1 like

Na alle negativiteit, mijn eerste huurbaas mailde me twee weken voordat ik zou verhuizen dat hij mijn kamer alvast aan het witten en schoonmaken was :smiling_face_with_three_hearts:

5 likes

Maar als ze er niks voor willen geven sloop je het dus liever eruit?

3 likes

Ja jouw situatie dus: als je de dingen van je balkon opnieuw kunt gebruiken, aan iemand anders wilt doorverkopen/weggeven > natuurlijk, niks mis mee.
als je die dingen er niet zonder schade uit kan halen en ze zijn niet opnieuw te gebruiken maar je wil ze gewoon eruit hebben uit rancune > stel je niet zo aan :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Super vervelend. Heeft hij wel laten weten wanneer je de offerte nu krijgt?
En wanneer heb je ‘m uiterlijk nodig?

3 likes

Heeft de aannemer een idee van wanneer er dan wel een offerte komt, of met een schatting? Tegen wanneer moet het bod binnen zijn. Het is dat je in een ander land woont want anders had ik graag wat van onze prijzen gedeeld.

Je geduld wordt echt flink op de proef gesteld hè, bij het kopen/verkopen/verbouwen van een huis.

Hoop voor je eigen gesteldheid dat je snel wat hoort, haha.

Wij gaan pas over 3 weken met een aannemer door ons toekomstige huis lopen en krijgen daarna hopelijk snel een offerte.
Echter krijgen we een maand later ook de sleutel al. Daar probeer ik ook maar niet teveel over na te denken….
Bij ons is bijna alles cosmetisch hoor, dus we gaan gewoon schrappen als ‘t te duur wordt.

Zo kut dit. Wij zijn een jaar bezig geweest om een offerte te krijgen van een aannemer. Inmiddels wel 4 aannemers verder. iedereen bleef maar beloftes doen. Ja volgende week is het echt klaar. Heeft u nog interesse want dan maken we het week X? Valse beloften, hopelijk heb je volgende week gewoon je offerte!

1 like

Wow 4 aannemers en een jaar verder? Dan tref je het niet met de goede aannemer. Je moet inderdaad geluk hebben. Wij hebben een aannemer door ons huis laten lopen en hij ging een offerte maken. Tijden niks gehoord en zelf nog een bericht achteraan gestuurd. Maar nooit een offerte gezien. Daarna iemand anders laten komen en die had na 1 maand de offerte gestuurd.

1 like

aannemers zijn echt het wilde westen, zeker de kleinere die eigenlijk totaal geen bureauwerk willen doen maar ook niet de middelen hebben om er iemand op te zetten

2 likes

Ja terwijl we de aannemer vroegen die bij onze buren aan het werk ging. Dus kon hij mooi werk met werk maken. Daarna een andere aannemer die naar tevredenheid in de buurt aan het werk is. Dus niet zomaar wilde googelen ofzo, haha. En ze hielden ons dus steeds aan het lijntje met valse beloften dus dan ben je snel weer een paar maanden verder. We hebben het ook over voorjaar vorig jaar met corona dat steeds het werk stil bleef leggen. Aannemers konden ook geen offertes krijgen bij hun leveranciers door grondstoffen tekorten dus we hadden ook wel begrip voor dat het allemaal wat langer duurde. Maar goed inmiddels is het werk uitgevoerd en zijn we heel blij met het resultaat. Eind goed al goed…

2 likes

Ik deel deze even hier, het gaat erover dat er steeds vaker woningen gebouwd worden die aan kale huur precies op de ‘sociale huur’-grens zit (de liberalisatiegrens), maar waar dan vervolgens nog honderden euro’s aan servicekosten bijkomen.

Ik ben op zoek naar een huurwoning en zie dit ook constant. Laatst een woning die dan op Pararius voor 672 euro stond en dan met servicekosten 1050 oid was. En dat is dan nog exclusief energiekosten e.d. he. Dat verzin je toch niet. En dan het als ‘sociale huur’ in de markt zetten en “met huurtoeslag!!” alsof mensen die huurtoeslag kunnen krijgen dat kunnen betalen.

6 likes

SPANNEND! Hopelijk loopt het naar wens :hugs:

1 like

Spannend! Hopelijk komen jullie eruit en kunnen jullie het voor een mooie prijs kopen!! :clap:t2:

2 likes