Huizen/woningmarkttopic #3

Koopovereenkomst is getekend, de bedenktermijn is verstreken en nog steeds staat bij het huis op Funda niet ‘verkocht onder voorbehoud’ en om onduidelijke redenen irriteert dat me :slightly_smiling_face:

Wat ik ook heel tekenend vind van de huidige krapte op de woningmarkt: sinds bekend is dat wij een huis gekocht hebben zijn we al door 4 personen/stellen (wel allemaal bekenden) benaderd of wij straks aan de huurbaas willen voorstellen dat zij ons huis mogen overnemen. Zijn allemaal zelf niet in staat een woning te vinden want het is echt niet alsof wij nou zo’n fantastisch appartement hebben. Echt heftig.

9 likes

Er zijn makelaarskantoren die er bewust voor kiezen om niet gebruik te maken van de melding ‘verkocht onder voorbehoud’. Als er zich dan nog geïnteresseerden melden, kan zo’n makelaar deze mensen informeren als de koop toch niet zou doorgaan of kan de makelaar ze wijzen op een andere bij dat kantoor te koop aangeboden woning.

Maar ik snap je irritatie. Het is veel leuker dat de stappen die zijn gezet ook in het openbaar worden verkondigd :blush:

5 likes

Ah dat is ergens ook wel logisch ja! Maar ze lezen mee denk ik want het staat er nu wel bij😄

1 like

Er is vorig jaar en dit jaar bepaald dat de huurprijs niet met de inflatie meebeweegt.
De politiek wil voor komende jaren de vrije sector min of meer reguleren. Wat jouw verhuurder doet mag dus helemaal niet.

Tenzij je niet in NL woont?

Pff bank doet moeilijk over de hypotheekaanvraag. Vriend is ZZP’er dus we moesten sowieso al heel veel documenten en extra informatie aanleveren maar nu stellen ze ook vragen over mijn LinkedIn-profiel en informatie die daarop staat?? Geen idee hoe gebruikelijk het is om dat te checken maar wat hebben ze daar überhaupt op te zoeken. Ben er echt niet op gerust :smiling_face_with_tear:

1 like

Dat gaat wel heel ver, vind ik.

1 like

Huh wat bijzonder, wat vragen ze dan over je LI?

Of deze wel up to date is omdat er staat dat ik voor 2 bedrijven werk (is 1 werkgever met 2 labels en ik werk voor beide labels dus ze staan ook beide op m’n LinkedIn)
Is dus ook wel te verantwoorden denk ik maar vind het dus echt al raar dat ze dat überhaupt gingen controleren.

9 likes

Heel apart zeg! Ben nu wel benieuwd welke bank dit is?

1 like

ING

Ik ben bezig mijn verhuizing te regelen (voor het eerst zelf alles regelen), wat moet ik absoluut niet vergeten?

Ik heb mijn internet/TV, energie/gas, woningverzekeringen opgezegd. Water kan pas als ik eruit ga opzeggen. Vergeet ik iets?

1 like

Je verhuizing doorgeven bij de gemeente :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Haha, goeie. Ik zet 'm op de lijst. :joy:

1 like

Er staan allemaal checklists op internet

4 likes

Yesyes, ik hoor gewoon graag eigen ervaringen.

1 like

Haha Okee ja omdat je verhuizing doorgeven aan de gemeente op de meeste checklists op nummer 1 staat ofzo

2 likes

Verhuis service aanzetten bij PostNL, kan je ook niks missen.

5 likes

Nu vast een lijstje bijhouden waar je allemaal (sporadisch) post van ontvangt. Steeds meer instanties waar wij post van ontvangen (oa ziekenhuis, maar ook veel bedrijven die post naar mijn man zijn bedrijf sturen) versturen niet met PostNL maar met Sandd of zo’n ander dus die verhuisservice ontbrak nog de helft.

Straks ook opletten met online bestellingen, veel webshops hebben automatisch je adres erin staan als je een account hebt en het is mij al een twee keer overkomen in het begin dat ik het over het hoofd had gezien en het naar het oude adres ging.

7 likes

Aan je inboedelverzekeraar vertellen dat je gaat verzekeren zodat je even op 2 adressen en tussen de adressen verzekerd bent.

Edit: dat je gaar verhuizen :sweat_smile:

2 likes

Nou, de hele selectieprocedure van kopen zonder kijken doorlopen, maar helaas zonder succes. Gelukkig zijn we zelf natuurlijk wel verder gaan kijken en willen nu een bod doen op een huis waarop we hopelijk wel kans maken. De echte gekte is er wel een beetje af, met uitzondering van de jaren 30 huisjes.

Wat me wel tegenvalt is hoeveel mentale energie het kost. Niet eens het huizen kijken, maar het echt goed overwegen, je voorstellen hoe het is om daar te wonen, het bieden en dat allemaal in een vrij kort tijdsbestek. (en ondanks niet teveel hoop te hebben toch teleurgesteld worden en dat terwijl je niet eens inzet op je droomhuis, want dat is met ons budget in deze markt en regio niet realistisch).

9 likes