Huizen/woningmarkttopic #3

Ja… het hangt er natuurlijk erg vanaf hoe de energieprijzen zich ontwikkelen (ik ben zelf wel in de positie dat ik een aantal maanden die hoge kosten wel zou kunnen dekken, maar gewoon niet langdurig). Maar t maakt me allemaal erg boos, want ik verdien voor m’n gevoel eigenlijk best veel geld vergeleken met een hele hoop andere mensen, maar daar heb je gewoon niks meer aan met deze woning en energiemarkt. Laat staan als je minder verdient of ook nog kinderen hebt bijvoorbeeld

3 likes

Als je toevallig in Utrecht woont dan kan je mij eventueel wel een dm sturen want er zijn nog jongerenwoningen beschikbaar in een gasvrij nieuwbouwproject en daar is de wachtlijst helemaal uitgeput of echt heel kort nu. Dus nog wel een oké kans dat je er met een mailtje naar de woningcorporatie in zou kunnen trekken. Je zou in ieder geval niet de enige zijn die op die manier achteraf alsnog een woning heeft toegewezen geregen of op de wachtlijst geplaatst is.

Het gaat om middenhuur en de bijbehorende inkomensgrenzen

Even aangepast voordat ik allemaal berichten krijg van mensen over sociale huur. Sorry was even een slaaptekortfoutje van mijn kant

2 likes

Ah dat is lief! Ik woon alleen zelf in de hoofdstad (en gelukkig geen sprake van een onhoudbare situatie waar ik nu zit, prima kamer met prima huisgenoten, zie mezelf hier alleen niet nog 5 jaar wonen).

3 likes

Wat leuk, gefeliciteerd!

Dit lijkt me ook zooo raar, alsof je bij iemand op bezoek bent ofzo.
Ons huidige huis (en allereerste huis) is een nieuwbouwhuis, dus dat voelde wel gelijk al “van ons”. Ben zo benieuwd hoe dat straks in ons nieuwe huis zal zijn (bestaande woning).

Moeten jullie veel verbouwen/klussen of ga je er al vrij snel in?

Warmtepomp, als is dat wat lastiger als het om een appartement gaat. Sommige warmtepompen hebben zelfs vloerkoeling voor in de zomer. Die werken op elektra dus als je genoeg zonnepanelen hebt zijn je lasten heel laag. Weet alleen niet of dat een optie is als je op stadsverwarming wordt aangesloten( en ze zijn duur en slecht leverbaar).
Eventueel kan airconditioning ook gebruikt worden om te verwarmen.

4 likes

lucht-lucht zou ik niet doen, is echt prul, lucht-water kost iets van een 4 à 5 k

1 like

Iemand die ik ken met een zzp inkomen (wel relatief hoog maar geen contract) met enkel online-klussen kon haar huurwoning in met betaling van 6x de maandhuur als borg. De afspraak was dat ze na x aantal maanden alvast 2 maanden borg zou terugkrijgen, en dan x maanden later weer 2 maanden.

2 likes

Pff ik ben zo blij, heb een studio gevonden! Was al even op zoek want ik moet binnenkort mijn huis uit, maar er komt zo onwijs weinig online en alles met meer dan 1 kamer was al meteen boven de 1000 euro (kaal, Tilburg) en dat kan ik gewoon niet betalen. Hier heel snel op gereageerd en nu goedkeuring gehad! Maar de huurmarkt is ook echt om te huilen zeg, aanbod is zo laag en zo duur allemaal.

38 likes

Morgen starten de bezichtigingen in ons huis, dus nu weer als een gek alles bezichtiging-klaar maken pfff, blij als dat achter de rug is. Er staan nu 10 bezichtigingen gepland dus we zijn heel tevreden. Ben benieuwd of er iemand tussen zit die het wil kopen!

Edit: correctie het zijn er al 15 omg :scream:

15 likes

Spannend!! Hoop dat jullie snel een mooi bod krijgen :four_leaf_clover:

Wij hebben vandaag de verkoopbrochure ontvangen en dus ook de foto’s voor het eerst gezien. Ze zijn heel mooi geworden! Is al ons harde werk niet voor niets geweest haha. We vonden ons huis zo kaal op de dag van de foto’s maar nu ik de foto’s zie denk ik “ik had nog wel meer weg kunnen halen…” :sweat_smile: Zo anders ziet het er op foto’s uit.

Het meetrapport klopt alleen niet, de fotograaf zou ook alles moeten meten maar ze had een oude plattegrond gepakt, 3 maten gecheckt en geconcludeerd dat alles wel zou kloppen… Niet dus, moet dat waarschijnlijk alsnog opnieuw :see_no_evil:.

Nog een maandje en dan gaan we de markt op, ben zo benieuwd hoe de reacties gaan zijn!

6 likes

Wat spannend hè!

Gek om je eigen huis zo op de foto te zien, maar voelde me ook best trots; best mooi allemaal :blush:

Wel vervelend dat ze de verkeerde maten hebben gebruikt, zullen ze moeten aanpassen.

Ik wens jullie heel veel succes en mooie biedingen.
Hou je ons op de hoogte?

2 likes

Ohhh zo leuk! Heel veel succes!

Krijg een deja-vu naar onze eigen situatie een maand terug. Zoveel werk dat opruimen en schoonmaken.
Hoop dat de bezichtigingen lekker achter elkaar gepland zijn voor jullie!

En @Bailey : bizar wat foto’s doen hè? Het oogt zo snel zo druk. Was ook heel blij dat ik zoveel weg had gehaald.
Alvast heel veel succes, ben benieuwd wat het gaat worden!

Bij ons staat inmiddels een verkocht-bord in de voortuin :partying_face:! Zo blij dat we voor ‘t bod zonder financieel voorbehoud gekozen hebben. Echt fijn om dit hoofdstuk te kunnen sluiten.

14 likes

Jaaaa!!! Gefeliciteerd!!! :champagne:

1 like

Koopovereenkomst is getekend, de bedenktermijn is verstreken en nog steeds staat bij het huis op Funda niet ‘verkocht onder voorbehoud’ en om onduidelijke redenen irriteert dat me :slightly_smiling_face:

Wat ik ook heel tekenend vind van de huidige krapte op de woningmarkt: sinds bekend is dat wij een huis gekocht hebben zijn we al door 4 personen/stellen (wel allemaal bekenden) benaderd of wij straks aan de huurbaas willen voorstellen dat zij ons huis mogen overnemen. Zijn allemaal zelf niet in staat een woning te vinden want het is echt niet alsof wij nou zo’n fantastisch appartement hebben. Echt heftig.

9 likes

Er zijn makelaarskantoren die er bewust voor kiezen om niet gebruik te maken van de melding ‘verkocht onder voorbehoud’. Als er zich dan nog geïnteresseerden melden, kan zo’n makelaar deze mensen informeren als de koop toch niet zou doorgaan of kan de makelaar ze wijzen op een andere bij dat kantoor te koop aangeboden woning.

Maar ik snap je irritatie. Het is veel leuker dat de stappen die zijn gezet ook in het openbaar worden verkondigd :blush:

5 likes

Ah dat is ergens ook wel logisch ja! Maar ze lezen mee denk ik want het staat er nu wel bij😄

1 like

Er is vorig jaar en dit jaar bepaald dat de huurprijs niet met de inflatie meebeweegt.
De politiek wil voor komende jaren de vrije sector min of meer reguleren. Wat jouw verhuurder doet mag dus helemaal niet.

Tenzij je niet in NL woont?

Pff bank doet moeilijk over de hypotheekaanvraag. Vriend is ZZP’er dus we moesten sowieso al heel veel documenten en extra informatie aanleveren maar nu stellen ze ook vragen over mijn LinkedIn-profiel en informatie die daarop staat?? Geen idee hoe gebruikelijk het is om dat te checken maar wat hebben ze daar überhaupt op te zoeken. Ben er echt niet op gerust :smiling_face_with_tear:

1 like

Dat gaat wel heel ver, vind ik.

1 like

Huh wat bijzonder, wat vragen ze dan over je LI?