Het waarom wordt ook elke 50 vragen besproken
Ze vraagt het toch gewoon, ik zou ook niet terugscrollen.
True, ik vind het gewoon lollig dat er elke drie dagen dezelfde vraag hier komt en het antwoord is: nobody knows.
Prima als jij niet wil antwoorden maar misschien anderen mensen wel. Je hoeft niet te reageren hĂš.
Ik mag toch net zo goed reageren als dat jij de vraag mag stellen. En in principe heb je een antwoord hé. Mits je zou scrollen. Het was echt niet onaardig bedoelt.
Uh? Maar de vraag waarom huizen snel van funda worden gehaald en voor een lagere prijs weer erop worden gezet wordt toch niet 50x beantwoordâŠ.
Ik was benieuwd wat daar de reden van is/ kan zijn. Of dat iets anders is dan de al dan niet veranderende huizenmarkt
Het is me hier ook opgevallen, het gebied waar wij in zoeken en ik ben ook benieuwd of iemand dit weet of een goed vermoeden heeft!
Zijn niet echt andere verklaringen voor behalve dat ze niet zijn verkocht of de prijs te hoog is ingezet waardoor mensen worden afgeschrikt en er geen bezichtigingen komen toch? Je hoort steeds meer verhalen dat het aantal bezichtigingen terugloopt, het overbieden minder wordt en dat huizen langer te koop staan. Tegelijkertijd zijn er nog steeds leipe uitschieters en hele populaire huizen waar flink op wordt overboden. Het is gewoon niet meer te voorspellen. Als je overweegt om iets te kopen zou ik niet te veel analyseren want het is toch niet te voorspellen en het gewoon proberen.
De reden is de inmiddels veranderde woningmarkt door:
- de sterk hogere hypotheekrentes
- de enorme inflatie
- de enorme energieprijzen
De vraagprijzen voor nieuw aangeboden huizen zijn allemaal lager dan een half jaar geleden. Er staat meer te koop, en alleen de echt mooie huizen gaan nog snel weg.
en nee, geen n=1, maar gebaseerd op data ven meerdere weken. Het feest is over, wellicht wat zuur als je net op de top een huis hebt gekocht, maar gewoon blijven zitten en over een paar jaar zitten we weer op dit niveau, afhankelijk van de situatie dan in de wereld uiteraard.
Misschien ligt het aan mij, ik heb het gevoel dat ik het antwoord dus echt al vaak heb gelezen. Samenvatting: weinig animo, fout van de makelaar, wijziging van verkoopstrategie. Uiteindelijk weet je het gewoon niet bij een specifiek huis en kun je er dus ook niet echt een conclusie aan verbinden. Het kan vanalles zijn. Vaak komt er vervolgens iemand met een superpessimistische analyse van de woningmarkt (alles stort in), vervolgens komt er iemand met een optimistischere blik (âhet is maar tijdelijkâ) en de conclusie is: niemand weet echt waar dit heen gaat.
Ik ben ook in afwachting van mijn nieuwbouwwoning en bij ons is start bouw ook wel echt de officiele start daarvan. De hypotheekakte tekenen we ongeveer 2,5 maand voordat de start van de bouw nu gepland staat. Durf niet te zeggen of dit geldt voor elk project en of het daar ongeveer hetzelfde gaat. Maar ik denk dat er altijd wel wat tijd tussen zit, dus ik zou me niet teveel zorgen maken.
Onze projectbegeleider deelde deze informatie ruim van te voren met ons, ze konden ons al in het beginstadium vertellen wanneer we de akte ongeveer zouden tekenen en uiteindelijk klopt deze planning ook. Misschien kan je je projectbegeleider hierover even bellen voor een indicatie?
volgens mij maakt het ook een verschil naar automatische mailings van immosites tussen een prijsverlaging en plaatsing van een nieuw pand
Alles is tijdelijk uiteraard (dooddoener).
Inflatie dicteert dat de huizenprijzen op de lange duur wel moeten stijgen.
Op de korte termijn zijn er altijd correcties op de markt geweest. Een huis zal nooit blijven dalen in prijs uiteraard. Daarbij komt nog dat een huis alleen minder waard wordt als je hem op het verkeerde moment te koop zet. Gewoon blijven wonen dus in een dalende markt.
Pas als je naar de notaris gaat voor het passeren van de grond gaat ook de hypotheek in.
Pas dan ga je ook rente (van het deel dat je al hebt betaald) en aflossing (over het gehele bedrag) beetalen. Meestal krijg je over het geld dat je nog niet hebt betaald en nog in bouwdepot zit een rente die gelijk is aan de rente die je erover betaald. Dit is dan netto 0. Naarmate de bouw vordert ga je netto steeds meer rente betalen dus. Aflossingsdeel is al wel gelijk het hele aflossingsbedrag vanaf die datum over het annuĂŻtaire deel.
Je offerte moet lopen tot en met de passeer datum bij de notaris, of anders verlengen.
Ik vind dit beiden zo theoretisch altijd. Want dat gaat bijna uit van een soort principe dat je altijd winst moet behalen op een huis terwijl het in eerste instantie een plek is om te wonen toch.
Ik snap wel dat iedereen het liefste + lekker woont + als dat niet meer zo is en gaat verkopen dan een goede winst wil, maar âgewoon blijven wonenâ of âalleen minder waard als je hem op het verkeerde moment te koop zetâ zijn soms ook niet per se een keuze (als in: sommige situaties lenen zich er niet voor om jaren te wachten op iets wat misschien niet komen gaat).
Eens. Het gaat om het fijn wonen, en zou geen investeringsobject moeten zijn.
Maar wat ik pleeg te zeggen is dat een huis dat niet te koop staat feitelijk geen concrete waarde heeft.
Ik heb dit al vaker gepost hier, ik heb een appartement gekocht op de top van de markt, maar heb ook een bodemrente waar ik echt heel blij van word. Op dit moment hadden we de woning die we nu hebben niet eens kunnen kopen doordat de rente zo gestegen is. En in mijn wijk gaat de verkoop nog steeds razendsnel, al verwacht ik wel dat er inmiddels (veel) minder overboden wordt. Het is toch allemaal relatief en afhankelijk van je persoonlijke situatie, ik ben er in ieder geval totaal niet zuur over en gewoon blij dat we er in die markt tussen zijn kunnen komen.
Nou dit inderdaad, wij zien momenteel met elke week die verstrijkt het maximum bedrag dat wij aan hypotheek kunnen afsluiten zakken vanwege de rente. Dus die dalende huizenprijzen (wat overigens vooralsnog reuze meevalt) zijn hard nodig willen wij straks uberhaupt nog iets kunnen.