Jeetje wat vervelend zeg. Het ligt ook aan de voorwaarden van de bank. Wij wisten al dat we het qua overdracht niet gingen redden met de geldigheid van de offerte. Dus hebben we een hypotheekverstrekker uitgekozen waarbij we zonder bijkomende kosten konden verlengen. En als de rente in die tijd lager zou worden, dan zou die lagere rente gerekend worden. Dat was in ons geval niet van toepassing overigens. Hoe dan ook, er zijn vast mogelijkheden, al dan niet met wat kosten misschien. Vooral contact opnemen dus!
Het is dus tuin ipv dakterras en 1 slaapkamer extra. Met daarbij gedoe om het op te knappen (wel in een leeg huis maar vast wat werk want uit het huis gezet zijn meestal niet de schoonste woningen). Als het huis dan aan al je wensen voldoet en je kan het goed betalen zou ik het doen anders denk ik niet
Merken jullie ook een (kleine) verandering op de huizenmarkt?
Ik heb nu al een aantal huizen op funda zien verschijnen en verdwijnen om een paar dagen later voor 40.000/50.000 minder online te gaan.
Is er dan te weinig animo of is er wellicht een andere (makelaars)reden om dit zo te doen?
Er is hier echt elke paar dagen een n=1 bericht van een verandering op de huizenmarkt. Even scrollen:)
Ik stel ook een andere vraagâŠben benieuwd of daar iets achter kan zitten⊠dat makelaars hier een reden voor hebben
Het waarom wordt ook elke 50 vragen besproken
Ze vraagt het toch gewoon, ik zou ook niet terugscrollen.
True, ik vind het gewoon lollig dat er elke drie dagen dezelfde vraag hier komt en het antwoord is: nobody knows.
Prima als jij niet wil antwoorden maar misschien anderen mensen wel. Je hoeft niet te reageren hĂš.
Ik mag toch net zo goed reageren als dat jij de vraag mag stellen. En in principe heb je een antwoord hé. Mits je zou scrollen. Het was echt niet onaardig bedoelt.
Uh? Maar de vraag waarom huizen snel van funda worden gehaald en voor een lagere prijs weer erop worden gezet wordt toch niet 50x beantwoordâŠ.
Ik was benieuwd wat daar de reden van is/ kan zijn. Of dat iets anders is dan de al dan niet veranderende huizenmarkt
Het is me hier ook opgevallen, het gebied waar wij in zoeken en ik ben ook benieuwd of iemand dit weet of een goed vermoeden heeft!
Zijn niet echt andere verklaringen voor behalve dat ze niet zijn verkocht of de prijs te hoog is ingezet waardoor mensen worden afgeschrikt en er geen bezichtigingen komen toch? Je hoort steeds meer verhalen dat het aantal bezichtigingen terugloopt, het overbieden minder wordt en dat huizen langer te koop staan. Tegelijkertijd zijn er nog steeds leipe uitschieters en hele populaire huizen waar flink op wordt overboden. Het is gewoon niet meer te voorspellen. Als je overweegt om iets te kopen zou ik niet te veel analyseren want het is toch niet te voorspellen en het gewoon proberen.
De reden is de inmiddels veranderde woningmarkt door:
- de sterk hogere hypotheekrentes
- de enorme inflatie
- de enorme energieprijzen
De vraagprijzen voor nieuw aangeboden huizen zijn allemaal lager dan een half jaar geleden. Er staat meer te koop, en alleen de echt mooie huizen gaan nog snel weg.
en nee, geen n=1, maar gebaseerd op data ven meerdere weken. Het feest is over, wellicht wat zuur als je net op de top een huis hebt gekocht, maar gewoon blijven zitten en over een paar jaar zitten we weer op dit niveau, afhankelijk van de situatie dan in de wereld uiteraard.
Misschien ligt het aan mij, ik heb het gevoel dat ik het antwoord dus echt al vaak heb gelezen. Samenvatting: weinig animo, fout van de makelaar, wijziging van verkoopstrategie. Uiteindelijk weet je het gewoon niet bij een specifiek huis en kun je er dus ook niet echt een conclusie aan verbinden. Het kan vanalles zijn. Vaak komt er vervolgens iemand met een superpessimistische analyse van de woningmarkt (alles stort in), vervolgens komt er iemand met een optimistischere blik (âhet is maar tijdelijkâ) en de conclusie is: niemand weet echt waar dit heen gaat.
Ik ben ook in afwachting van mijn nieuwbouwwoning en bij ons is start bouw ook wel echt de officiele start daarvan. De hypotheekakte tekenen we ongeveer 2,5 maand voordat de start van de bouw nu gepland staat. Durf niet te zeggen of dit geldt voor elk project en of het daar ongeveer hetzelfde gaat. Maar ik denk dat er altijd wel wat tijd tussen zit, dus ik zou me niet teveel zorgen maken.
Onze projectbegeleider deelde deze informatie ruim van te voren met ons, ze konden ons al in het beginstadium vertellen wanneer we de akte ongeveer zouden tekenen en uiteindelijk klopt deze planning ook. Misschien kan je je projectbegeleider hierover even bellen voor een indicatie?
volgens mij maakt het ook een verschil naar automatische mailings van immosites tussen een prijsverlaging en plaatsing van een nieuw pand
Alles is tijdelijk uiteraard (dooddoener).
Inflatie dicteert dat de huizenprijzen op de lange duur wel moeten stijgen.
Op de korte termijn zijn er altijd correcties op de markt geweest. Een huis zal nooit blijven dalen in prijs uiteraard. Daarbij komt nog dat een huis alleen minder waard wordt als je hem op het verkeerde moment te koop zet. Gewoon blijven wonen dus in een dalende markt.