Huizen/woningmarkttopic #3

Hoe werkt dit, is je hypotheek dan definitief als de bouw start?

2 likes

Begin je meestal niet met afbetalen voordat de bouw gestart wordt?

1 like

Gefeliciteerd!!

1 like

Ah zo. Hopelijk starten ze nog voor 25 maart!

1 like

Ik weet het niet haha. Ik denk dat de wetenschap dat je over het algemeen wat minder betaalt de doorslag geeft?

1 like

Pff wat naar dat hij er zo laconiek over doet dan! :frowning:

2 likes

Je kunt proberen dat als je daar in de buurt komt, bellen waar je de hypotheekofferte hebt opgevraagd of ze evt coulant willen zijn? Heb bij ons wel gemerkt dat verlenging van een bouwdepot nog goed mogelijk was (bij ons heeft het 3 jaar en 3 dagen geduurd vanaf start hypotheek, was wel een heel groot project).

Bij ons project hoorden we een half jaar na tekenen van de koopakte dat het officieel door ging, toen hadden we 8 weken de tijd om de hypotheek te regelen. Toen de hypotheek ging lopen waren ze officieel nog niet helemaal klaar met het oude gebouw afbreken, pas paar maanden erna was de ā€˜officiĆ«le’ start (en ging de werkbare dagen lopen).

5 likes

@buffel ik zou zeker even met de bank gaan praten over je mogelijkheden, waarschijnlijk komt deze vraag momenteel vaker omdat aannemers niet meer kunnen beginnen aan de verkoopprijs door stijgende kosten en kijken ze even de kat uit de boom.

4 likes

Ah ok, snap dat als ze dan al eerder coulant zijn geweest de kans wel klein is. Betaal je dan nu ook al het eerste deel?

Wel ongelofelijk irritant dat die aannemer de afspraken niet na komt. Zou hier ook zoveel stress van krijgen :frowning:

2 likes

Ah ja nu snap ik het. Ik ga voor je duimen dat het allemaal op tijd lukt!

Word het je eerste nieuwbouwwoning?

2 likes

Dat klinkt wel prachtig! Hoge ramen zijn zo heerlijk, daar ga je echt van genieten.

5 likes

Zou ondanks die eerdere coulance de bank bellen. Alvast informeren naar worst case scenario. In ons project zijn toen ook een aantal offertes verlopen. De bouwer heeft toen na enig gesteggel de kosten voor verlengen gedragen.

3 likes

Meestal kun je zo’n offerte (tegen kosten) verlengen. Dus ik zou tzt toch bellen wat er mogelijk is, zeker gezien dit voor jullie gewoon overmacht is. Kosten kun je vervolgens proberen te verhalen op de bouwer/aannemer van het project, maar ook als dat niet lukt vallen de kosten wellicht wel mee tov. vele hogere rente of dat het niet doorgaat (waarbij je wellicht ook een boete krijgt als je je op het laatste moment terug trekt?).

En ik snap je stress heel goed, maar het is pas september he. Dat betekent nog bijna 7 maanden voor je offerte afloopt en in die tijd kan er een hoop gebeuren, ook qua rentepercentages op de markt :blush:

2 likes

Jeetje wat vervelend zeg. Het ligt ook aan de voorwaarden van de bank. Wij wisten al dat we het qua overdracht niet gingen redden met de geldigheid van de offerte. Dus hebben we een hypotheekverstrekker uitgekozen waarbij we zonder bijkomende kosten konden verlengen. En als de rente in die tijd lager zou worden, dan zou die lagere rente gerekend worden. Dat was in ons geval niet van toepassing overigens. Hoe dan ook, er zijn vast mogelijkheden, al dan niet met wat kosten misschien. Vooral contact opnemen dus!

2 likes

Het is dus tuin ipv dakterras en 1 slaapkamer extra. Met daarbij gedoe om het op te knappen (wel in een leeg huis maar vast wat werk want uit het huis gezet zijn meestal niet de schoonste woningen). Als het huis dan aan al je wensen voldoet en je kan het goed betalen zou ik het doen anders denk ik niet

1 like

Merken jullie ook een (kleine) verandering op de huizenmarkt?
Ik heb nu al een aantal huizen op funda zien verschijnen en verdwijnen om een paar dagen later voor 40.000/50.000 minder online te gaan.

Is er dan te weinig animo of is er wellicht een andere (makelaars)reden om dit zo te doen?

3 likes

Er is hier echt elke paar dagen een n=1 bericht van een verandering op de huizenmarkt. Even scrollen:)

8 likes

Ik stel ook een andere vraag…ben benieuwd of daar iets achter kan zitten… dat makelaars hier een reden voor hebben

1 like

Het waarom wordt ook elke 50 vragen besproken

4 likes

Ze vraagt het toch gewoon, ik zou ook niet terugscrollen.

7 likes