Huizen/woningmarkttopic #3

Pas als je naar de notaris gaat voor het passeren van de grond gaat ook de hypotheek in.
Pas dan ga je ook rente (van het deel dat je al hebt betaald) en aflossing (over het gehele bedrag) beetalen. Meestal krijg je over het geld dat je nog niet hebt betaald en nog in bouwdepot zit een rente die gelijk is aan de rente die je erover betaald. Dit is dan netto 0. Naarmate de bouw vordert ga je netto steeds meer rente betalen dus. Aflossingsdeel is al wel gelijk het hele aflossingsbedrag vanaf die datum over het annuĂŻtaire deel.

Je offerte moet lopen tot en met de passeer datum bij de notaris, of anders verlengen.

3 likes

Ik vind dit beiden zo theoretisch altijd. Want dat gaat bijna uit van een soort principe dat je altijd winst moet behalen op een huis terwijl het in eerste instantie een plek is om te wonen toch.
Ik snap wel dat iedereen het liefste + lekker woont + als dat niet meer zo is en gaat verkopen dan een goede winst wil, maar “gewoon blijven wonen” of “alleen minder waard als je hem op het verkeerde moment te koop zet” zijn soms ook niet per se een keuze (als in: sommige situaties lenen zich er niet voor om jaren te wachten op iets wat misschien niet komen gaat).

9 likes

Eens. Het gaat om het fijn wonen, en zou geen investeringsobject moeten zijn.
Maar wat ik pleeg te zeggen is dat een huis dat niet te koop staat feitelijk geen concrete waarde heeft.

5 likes

Ik heb dit al vaker gepost hier, ik heb een appartement gekocht op de top van de markt, maar heb ook een bodemrente waar ik echt heel blij van word. Op dit moment hadden we de woning die we nu hebben niet eens kunnen kopen doordat de rente zo gestegen is. En in mijn wijk gaat de verkoop nog steeds razendsnel, al verwacht ik wel dat er inmiddels (veel) minder overboden wordt. Het is toch allemaal relatief en afhankelijk van je persoonlijke situatie, ik ben er in ieder geval totaal niet zuur over en gewoon blij dat we er in die markt tussen zijn kunnen komen.

13 likes

Nou dit inderdaad, wij zien momenteel met elke week die verstrijkt het maximum bedrag dat wij aan hypotheek kunnen afsluiten zakken vanwege de rente. Dus die dalende huizenprijzen (wat overigens vooralsnog reuze meevalt) zijn hard nodig willen wij straks uberhaupt nog iets kunnen.

5 likes

Ja wij hebben hetzelfde! En hou de markt al een tijdje in de gaten en ook met de hoge rente blijven de prijzen stijgen. We hebben nu ook besloten om gewoon voor een segment lager te gaan zodat we zonder zorgen kunnen leven. En dan zitten we in de luxepositie dat we dat kunnen beslissen gelukkig.

1 like

Ons huis staat op Funda en wij houden dit weekend steeds de statistieken van het huis in de gaten. Maar hij wordt helemaal niet vaak bewaard. Was dat bij anderen die hun huis verkocht hebben wel het geval? Wat ontzettend spannend zeg.

2 likes

Ons huis had na de eerste twee dagen iets van 40 likes en de dagen daarna ongeveer 9 likes per dag erbij. Nu is het wel gestagneerd.

3 likes

En @Wonderland Bedankt voor jullie antwoorden! Ik heb zelf inderdaad ook nooit een huis bewaard. Maar als het dan om je eigen huis gaat, slaat de twijfel ineens toe.

@RupiKaur Wow, wat fijn dat jullie huis het zo goed doet zeg!

1 like

Is jullie huis inmiddels al vaak bezichtigd en/of verkocht?

Ik bewaar wel vaak huizen maar heb nog niks bezichtigd, dat zegt ook niet alles. Meer om in de gaten te houden welke huizen ik leuk vond, hoe snel ze gaan, of er prijsverlagingen zijn (al 1 hele keer gezien).

4 likes

Ik sprak vandaag een vriendin die in een populaire buurt in Utrecht woont. Aantal maanden terug was het nog een gekkenhuis bij hun id buurt qua huizen verkopen.
Nu twee deuren verderop een huis dat uit wanhoop maar van Funda af is gehaald want gewoon niemand die interesse toonde of ĂŒberhaupt kwam kijken. Ander huis waar 4 kijkers zijn geweest en 0 biedingen. Bizar verschil wel :worried:

3 likes

Mijn vriend n ik hebben vrijdag 2 bezichtigingen gehad in 2 verschillende dorpen en het eerste huis had een fantastische tuin, in het dorp waar we graag zouden willen wonen en veel bergruimte etc maar de indeling van het huis is niet praktisch. De voordeur is bijv direct in de huiskamer en die kamer is ook érg smal. Dus te weinig leefruimte vooral als er kinderen komen.

De andere woning daarentegen was perfect. Helemaal af, iets kleinere maar wel mooie tuin en omdat het via via is gegaan zijn wij momenteel de enige kijkers. We vinden de woning allebei prachtig maar het ligt echt in een gat. Er is een kroeg, een Chinees restaurant en een kerk. Geen winkels, geen bakker ofzo en zelfs geen basisschool in het dorp. Daarvoor moet je een dorp verder gaan 3 km verderop via een drukke 60-weg.

We zitten nu dus al sinds gisteren te bedenken of we in zo’n dorp willen wonen, we misschien toch voor dat andere huis moeten gaan en daar heel veel aan verbouwen of toch maar weer verder moeten kijken.

3 likes

Say no more!

4 likes

Je kan er misschien in je volgende woonplek ook nog wat mee of anders op marktplaats zetten. Als een volgende bewoner het niet wil overnemen dan zou ik t ook niet laten liggen hoor. Betalen pannenkoek!

2 likes

Een huis kan je verbouwen en aanpassen. Locatie niet. Als het niet je droomhuis is zou ik niet voor het huis in het gat gaan.

15 likes

Ik zou zelf verder gaan kijken!

4 likes

Ik bewaar alleen maar van die mooie huizen die ik niet kan betalen haha. Ons huidige huis heb ik nooit bewaard en andere huizen waar we serieus interesse in hadden ook niet.

3 likes

Ooh wel fijn 6 biedingen zeg!

Inmiddels is het aantal bewaard van 3 keer (gisteravond) naar 30 keer gegaan. Dus zal vannacht wel bijgewerkt zijn. Ik hecht er niet meer te veel waarde aan, maar altijd fijn dat mensen het een leuk huis vinden.

Ik bewaar heel veel, maar meer om te kijken waar ze voor verkocht worden, hoe lang ze online staan etc. Dus bewaren zegt niet zoveel denk ik. Als het weinig bewaard wordt is het in ieder geval geen teken dat je huis niet in trek is!

3 likes