Huizen/woningmarkttopic #3

Het mag op de manier zoals het bij jou is gegaan. Er mag echter niet worden gecommuniceerd welke biedingen er precies zijn gedaan.

2 likes

Er zijn makelaars die zo’n verkoopcourtage hanteren. Maar ik zou als ik jou was nog minimaal twee andere makelaars langs laten komen. Dan kun je beter vergelijken en weet je ook bij wie je het beste gevoel hebt.

3 likes

Als ik je nog een tip mag geven: let goed op of het tarief in- of exclusief btw is. Sommige makelaars zetten tarieven exclusief btw online om aantrekkelijker geprijsd te lijken (misleidend imo) maar dat scheelt je dus 21 procent. Bijv. 1% ex btw wordt netto 1,21%. Op een verkoopprijs van 4 ton kost je dat €840 extra

2 likes

Waar is die 525.000 dan op gebaseerd? Wordt dat jullie vraagprijs? Ik weet dat er in omgeving Utrecht een makelaar is die een groot percentage pakt van wat er boven de vraagprijs geboden wordt. Echt ongelooflijk dat mensen daarmee akkoord gaan, zeker omdat in die omgeving huizen standaard met een ton werden overboden. Maar in de wijk waar hij actief is wordt een heel groot deel van de huizen door dat kantoor verkocht.

7 likes

Hij wil de vraagprijs op 495.000 maar huizen als de onze zijn er bijna niet in onze buurt. Dus die man zit zichzelf al rijk te rekenen denk ik.

@Tostibrood : bij hem was wel alles inclusief maar alsnog voel ik me nu al genaaid? Nog een uur wachten tot m’n vriend thuis is en heel benieuwd wat hij ervan denkt.

3 likes

Wij hebben in oktober een huis in U verkocht bij een makelaar met een vaste verkoopprijs die voor ons huis uitkwam op ongeveer 1%. Ik zou in Utrecht nooit maar dan ook nooit akkoord gaan met alles boven de x 10%. De kans dat er fors overboden wordt is groot, veel huizen verkopen toch wel en er zijn genoeg makelaren die dit niet doen.

Ter illustratie: toen wij in U in jouw prijscategorie zochten was het echt niet gek dat een huis met 80.000-100.000 overboden werd. In een gek geval betaal je 10.000 euro courtage terwijl er makelaren in de regio een vast bedrag van de helft vragen.

2 likes

Thanks allemaal! Zo fijn om het hier even te delen. Ik heb ook het gevoel dat 495.000 erg laag is. Er staan huizen in de buurt te koop in slechtere staat voor bijv 550.000. Met dezelfde vierkante meters en tuin.

4 likes

Er zijn vind ik ook 2 hele fijne vrouwelijke makelaars in U. Eentje daarvan heeft ons huis verkocht en werkte gewoon met een vaste prijs, vond ik heel fijn. Uiteindelijk door idioot hoge verkoopprijs (vond ik) minder dan 1% omgerekend. Bij de ander hebben we een huis dat zij verkocht gekocht en ik vind haar echt heel prettig in de omgang, maar weet haar tarieven niet. Je kan pben als je namen wil :slight_smile: maar zijn er niet zo veel :wink:

2 likes

:triangular_flag_on_post::triangular_flag_on_post::triangular_flag_on_post::triangular_flag_on_post::triangular_flag_on_post::triangular_flag_on_post:

5 likes

Haha ja hè. Ik voel me gewoon zo’n guppie in deze grotemensenwereld van huizen verkopen. Het is m’n vriends huis en ik ben erbij komen wonen.

@horselady wij zitten in de regio rond Haarlem!

@Shaaar bij ons in de regio wordt ook ontzettend overboden maar wil me niet rijk rekenen.

3 likes

Haha oeps sorry dan scheef gelezen! Maar sowieso anderen laten komen waar je je wél goed bij voelt!

4 likes

Ja, klopt!

1 like

Yes we gaan morgen rondbellen en zijn aan het rekenen geslagen.

1 like

Ik bedoel dus ook zeker niet dat je je rijk moet rekenen. Enkel dat je dus mocht het een flinke overbieding worden (wat logisch is als je laag de markt in gaat) je makelaar een behoorlijk extra’tje krijgt en dat dus vaker voorkomt dan je denkt.

2 likes

Ik heb een ontzettend fijne makelaar uit Haarlem die me nu inmiddels 3x heeft geholpen. Echt een aanrader, stuur me gerust een pb als je de naam wil.

3 likes

Oh gelukkig. Het heeft bij ons de prijs ook niet heel erg opgedreven gelukkig. We zijn het uiteindelijk geworden terwijl wij “maar” 20k hebben overboden.

2 likes

Ik heb twee offertes om mijn huis te verkopen en ze verschillen Ongeveer een ton van elkaar. Dat is toch bizar?

1 like

Heb je enig idee welke meer realistisch is? En wat voor voorwaarden hebben ze? Wil de ene een % van de overwaarde?

1 like

Een wil 10% van de meerwaarde, dus dat zou de lagere prijs verklaren?

4 likes

Ja! Zal wel vanwege tactiek zijn (laag of hoog of realistisch inzetten). Ik had ook 3 best wel verschillende voorstellen, maar ik heb alledrie de makelaars toen gebeld en gevraagd hoe ze op hun voorstel kwamen, onderbouwing etc en ook gezegd dat anderen andere bedragen voorstelden. En gewoon naar die verhalen geluisterd en bepaald wat ik daar zelf van vond. De twee lagere waren trouwens wel bereid om de vraagprijs hoger in te zetten maar dat heb ik niet gedaan. Zou ze dus bellen en gewoon om uitleg vragen! Had je zelf al een idee qua vraagprijs?

3 likes