Huizen/woningmarkttopic #3

De maandlasten voor gas en energie zijn voor sommige huishoudens al een huurprijs op zich. Dan nog zorg en alles er boven op. Ik denk dat het sneller gaat tegenwoordig dan we denken.

9 likes

Ik snap je punt, maar ik kijk daar toch anders naar.

Ik zeg niet dat het niet kan met 68000, maar als je er significant onder zit. Je wilt niet dat je vaste lasten meer dan 50% zijn van je inkomen. Je netto inkomen is iets onder de 3500 met dat salaris (ik neem aan dat jij in jou berekening ervan uit gaat dat je vakantiegeld meebetaald krijgt per maand maar dat is heel zeldzaam).

Er zullen waarschijnlijk service kosten bij komen, dat verschilt zeer per huis, maar voor de makkelijkheid ga ik uit van 100 euro. Dan heb je nu een energieprijs van 500 per maand. Dan heb je nog andere vaste lasten zoals zorgverzekering, internet etc. Dan zit je al ruim boven de 50%

Dat hou je toch niet bijzonder veel over voor boodschappen, leuke dingen te doen, kleding te kopen en te sparen.

Daarnaast gaat je huur elk jaar omhoog en je andere vaste lasten ook, terwijl je salaris dat niet per se doet. De eigenaar neemt ook een risico met jou als huurder. Als het nu al krap is om rond te kopen, dan ben je geen aantrekkelijke huurder in deze tijd met stijgende lasten.

5 likes

Ik denk ook wel dat je daar goed van kon leven voor een lange tijd, maar de situatie ziet er nu zo anders uit dan aantal maanden geleden en het is nog zo onduidelijk wat er gaat gebeuren. Dan vind ik het echt een risico om een relatief hoge huur te nemen vs. je salaris.

4 likes

Dit vind ik ook maar het is tegelijkertijd echt niet makkelijk om iets veel goedkopers te krijgen volgens mij dus wel gewoon een kutsituatie als je moet verhuizen zoals @Reflect

5 likes

Een risico waar veel mensen niet omheen kunnen, want veel huurwoningen beginnen pas rond 700 euro. Het scheelt wel als je een gasloos huis hebt denk ik.

4 likes

De eisen voor een huurwoning zijn zo hoog dat ik eigenlijk de markt uit geprijsd ben nu. Je moet echt letterlijk alles aan financiële informatie overdragen van salaris strookjes en bewijs dat het op jou rekening gestort is, tot een bewijs dat je een goede hoeveelheid spaargeld hebt. Daarnaast moet je een motivatie brief schrijven, een verklaring van je huidige verhuurder aandragen (heb ik niet) en al deze info maar dan van de gene die garant voor je staat. Met mijn inkomen (zo’n €2700 netto) wordt eigenlijk elke keer op nieuw gezegd dat ik gewoon geen kans maak. En dan heb ik het over kleine, vaak slecht onderhouden, appartementjes in een slechtere wijk van een middelgrote stad.
Ik lees graag mee op dit topic om een beetje te kunnen via jullie te kunnen dromen over wat er mogelijk is als je wel geld hebt :smiling_face_with_tear:.
Ik hoop over een paar jaar wél in aanmerking te komen voor een huurhuis, een koopwoning gaat hem gewoon niet worden ben ik bang.

5 likes

Jeetje wat balen. Je hebt een meer dan prima salaris en dan kom je er nog niet doorheen. Hopelijk gaat er iets veranderen! Zo’n grote groep die nu geen kant op kan

1 like

Het is jammer voor mensen zoals ik die niet meer zo makkelijk in kunnen stappen. Alsof je de boot al gemist hebt terwijl je net 31 bent. Misschien als de markt een beetje inzakt dat ik dan weer een kans maak op een woning maar tegelijkertijd gun ik kennissen en vrienden met een koophuis geen slechte markt.
Ik merk wel dat een onstabiele woonsituatie effect heeft op de relatie tussen mij en m’n vriend en op onze toekomst plannen. Pas als we ergens vast wonen (zij het koop of huur) willen we misschien aan kinderen beginnen, maar ja, het is niet alsof ik nog makkelijk 10 jaar kan wachten :confused:
Vraag me af hoe groot het effect van onze huizenmarkt crisis is op de hele samenleving. Meer mensen met psychische klachten? Minder baby’s?

2 likes

Nee, dat wil liever niemand maar het is wel de realiteit voor veel mensen. Te duur wonen, niet kunnen sparen en inderdaad steeds vaker geld tekort gaan komen. Maar ja, je moet ergens wonen. Dus dan maar wel een dak boven je hoofd en een boterham als avondeten. En zeker als je je huis uit moet zoals @Reflect is ergens wonen vooral belangrijk.

Nou ja goed ik wil ook helemaal niet zeggen dat jij daar geen begrip voor hebt hoor. Maar al die ideaalbeelden van x sparen, x op je rekening hebben staan, niet teveel huur betalen, geen appartement met kinderen etc etc zijn in de huidige situatie gewoon dooddoeners voor veel mensen en totaal niet realistisch.

19 likes

Zo onnodig om te zeggen dat ik in een bubbel leef, omdat ik een andere mening heb dan jij. Zoals ik in mijn eerste bericht zeg, het is dubbel omdat je een dak boven je hoofd nodig hebt en er geen andere mogelijkheden zijn. Ik begrijp dat 100% en heb zelf ook in deze situatie gezeten. Ik zeg alleen dat ik begrijp dat die inkomenseis er is - zeker in de huidige macro-economische context. Vorig jaar makkelijk rond kunnen komen, betekent niet dit jaar en volgend jaar makkelijk rond komen.

2 likes

Het is sowieso bizar hoe hoog de prijzen zijn voor kleine appartementjes en kamers, en dat mag allemaal maar gewoon. Verhuurders zullen altijd met het maximale verhogen. Als de huurder het niet meer kan betalen gaan ze eruit en kan jij weer de huur omhoog gooien voor de volgende huurder en dan begint het spelletje weer opnieuw. Uiteindelijk winnen de verhuurders en kunnen huurders alleen maar proberen in te stappen op een lager bedrag.

3 likes

Uiteraard voor huurders. Dat ik snap waarom verhuurders een inkomenseis hanteren betekent niet dat ik het ermee eens ben dat ze mensen uitknijpen.
Maar zoals je zelf al zegt, de overheid moet dit oplossen - in mijn mening door regulering van de vrije sector. Het verschil tussen sociale huur en vrije sector is bizar. We kunnen als huurder er niet ervan uit gaat dat verhuurders dat uit zichzelf doen, het zijn uiteindelijk bedrijven/particulieren die zo winstgevend mogelijk willen zijn.

3 likes

Ja dit, ik weet niet voor 100% hoe het in NL is maar als ik hier in BE de huurprijzen in de buurt zie snap ik het gewoon echt niet, voor hetzelfde maandbedrag kan ik zelf iets kopen en bouw ik dus ook gewoon vermogen op. Ik snap sowieso niet waarom overheden hier precies minder een punt van maken tegenwoordig? Een eigen woning is hest beste dat je kan hebben voor je pensioen door te komen.

1 like

Ik weet niet hoe dat in België zit maar als je in NL technisch gezien een huur kunt ophoesten van 1400 pm is het meestal zo dat je obv je inkomen bij lange na geen hypotheek kan krijgen die 1400 pm kost.

8 likes

Ja dit @Ainu maar ik haalde voor de gein even mijn inkomen door een Belgische hypotheeksimulator en daarmee zou ik net zo goed geen woning kunnen bekostigen zoals waarin ik nu woon :thinking: (geen 1400 pm lol)

1 like

Iedereen die ik ken met een koophuis heeft lagere maandelijkse kosten dan ik (Ik huur wel maar niet via een legale constructie) een normale huur is tegenwoordig zo’n €800-€1100 terwijl de meeste mensen met een hypotheek op ongeveer de helft ervan zitten. 100% bizar dat ik jaren €1000 kan ophoesten voor huur maar geen €500 aan hypotheek mag hebben.

14 likes

en @mikselke volgens de ‘officiële’ informatie is dit inderdaad waar, maar toen ik begin dit jaar met de bank ging praten om een idee te krijgen van mijn mogelijkheden was het plots een heel stuk milder. Ik mag van hen zelfs aan 50% van mijn inkomen lenen (niet mijn plan hoor) wat overeen zou komen met de huurprijzen+kosten hier. Het zou ook een groot verschil maken hoeveel hypotheken ze op dat moment verkocht hebben omdat ze natuurlijk targets hebben, als ze er nog lang niet zijn gaan ze zelfs gunstiger zijn met rentes ed. Vond het echt verbazingwekkend eigenlijk hoe laks ze er om mee leken te gaan?
EN zoals ik het nu zie is dat nog grotendeels hetzelfde, mijn broer heeft pas een huis gekocht en het ging echt supervlot bij de bank desondanks het slechte EPC en de huidige situatie op de wereldmarkt.

1 like

Tegenwoordig is een hypotheek van €500 ook niet echt normaal meer. De meeste mensen die dat hebben hebben (een deel) aflossingsvrij en dat is tegenwoordig niet de meest gangbare optie. Dan betaalde je voornamelijk rente en dan is het inderdaad wel goedkoop.

In de generatie van mijn ouders is dat wel heel normaal, dus ik vond mijn hypotheekoffertes ook wel even tegenvallen omdat ik dat in gedachten had. Ik betaal 1200 euro per maand en heb een normaal huis in een kleine stad.

24 likes

Maar die mensen hebben dan waarschijnlijk vrij lang geleden een huis gekocht? Als je nu een hypotheek van 500 euro hebt dan heb je waarschijnlijk een kamer van 12m2 gekocht of een garagebox.

Edit: of twee jubeltonnen :money_mouth_face::money_mouth_face::money_mouth_face:

17 likes

Haha oké blijkbaar kloppen mijn bedragen niet helemaal. Ik ken niet zo veel mensen van mijn leeftijd met een koophuis maar die zitten volgens mij allebei rond de €700-800 in het oosten van het land.
Maar ik zou het helemaal oké vinden om klein te starten, een appartementje kopen is al beter dan het huren.