ik ga deze week bellen om toch ene bezichtiging te doen voor een appartement in de buurt, ik vind het eigenlijk te duur voor wat het is maar voel me momenteel wel positief. Iemand nog tips over het onderhandelen voor de prijs? Ik vind het echt te duur met de huidige badkamer en keuken
250k (prijzen in vlaanderen zijn niet zo extreem als in NL)
Wij hebben dit ook, en het werkt eigenlijk precies hetzelfde als een normale hypotheek. Er is een hypotheekakte, en we betalen elke maand een vast hypotheekbedrag. Bij ons werkte het juist in ons voordeel met kopen, want wij hoefden daardoor geen voorbehoud van financiering te doen (we wisten al dat het geld er was door). Onze hypotheekakte is gewoon opgemaakt door een notaris, net als met een bank zou gebeuren (denk ik). Dat zou ik inderdaad wel echt doen, en niet een onderhandse lening oid. Dan is voor allebei de partijen de afspraak duidelijk.
Zoals hierboven beschreven kan je een regeling doen met een iets hogere gift rente voor de aftrek, en dan via een gift weer wat teruggestort krijgen, maar dat hoeft niet (wij doen dat niet). Hou er rekening mee dat de rente wel ‘marktconform’ moet zijn binnen redelijke marges voor de belastingdienst. Heel lage rente gaan ze niet mee akkoord (want dan is het praktisch een gift) en heel hoge rente ook niet (vanwege constructies met hypotheekrente-aftrek). Daar kan een notaris volgens mij in adviseren.
In principe merken wij in ons dagelijks leven weinig ‘verschil’ met als we het via een bank zouden hebben gedaan. We betalen gewoon onze hypotheek maandelijks af, incl. rente, maar dan aan familie ipv een stomme bank die op elke hypotheek die ze verstrekt voor niks megaveel geld verdient.
Je kan de kosten voor renovatie meenemen in je bod en dat aangeven
Waar is het en heb je een balkon? Heb je meerdere slaapkamers? Ik zou eerst kijken naar de voorwaarden en dan informeren naar de beweegruimte. Als al de rest in orde is dan zou ik inderdaad aangeven dat je lager zal bieden gezien de renovatiekosten.
Vandaag kregen we te horen dat ons bod is geaccepteerd en ik kan het echt nog niet helemaal bevatten. Natuurlijk is de markt wel een beetje afgekoeld en hebben we het best slim gespeeld, maar dat het dan ook echt gelukt is blijft onwerkelijk. We hebben zonder voorbehoud van financiering kunnen bieden door een biedverzekering en dat was wel van doorslaggevend belang. “Maar” €2000 boven de vraagprijs (die al €4000 was gezakt, dus €2000 onder de oorspronkelijke vraagprijs) en gewoon echt een veel fatsoenlijke huis dan ik een jaar geleden had durven dromen.
De overdracht is wel al vet snel, dus het wordt nog wel stressen om alles op tijd rond te krijgen, maar vanavond gaan we eerst even proosten.
Tldr: de biedverzekering was het geld waard
klein balkon, twee slaapkamers, op zich allemaal wel ok onderhouden maar ik vind het allemaal net niet. Ik zou denk ik ook al naar één slaapkamer gaan voor een groetere badkamer omdat ik at altijd zo treurig vind in van die appartementjes. Ik ga het gewoon aangeven tijdens bezichtiging denk ik om te zien wat de makelaar hun reactie is. Ik heb wel de indruk dat er marge moet zijn omdat het al twee maanden de koop staat.
Als het net niet aanvoelt, dan zou ik daar op inspelen met de makelaar. Het is goed voor jou dat het zo lang te koop staat maar ga je daar dan wel iets moois en volledig van jou kunnen maken?
Hmm ja daar heb je wel gelijk in, eigenlijk blaas ik er warm noch koud van, het is gewoon een basic typisch jaren 70 appartement? Maar ik met mijn dure smaak als beroepsmisvorming zal het toch niet snel goed zijn
Misschien moet ik toch gewoon de lotto eens gaan winnen, of een bank overvallen, en dan een bouwground kopen.
Heb hetzelfde probleem met dure smaak. Maar als je door dat 70’s ding kan kijken en er iets moois (binnen budget) van kan maken, dan zou ik wel een bod overwegen. Met verf, nieuwe vloerbedekking, nieuwe keuken en badkamer kom je al ver.
Ja op zich wel, alhoewel ik toch schrik voor mezelf heb als ik het zou moeten gaan renoveren omdat ik zelf in dat hogere segment werk wat ik eigenlijk niet zomaar kan betalen (a rato keukens 60k ed)
Ik wil er inhoudelijk nog even niks over delen tot het officieel is, maar het koopcontract van ons huis ligt bij de toekomstige kopers en we zijn heel blij met het bod Ben zo blij dat alles heel snel gegaan is toen het huis eenmaal op Funda stond en de oplevering is waarschijnlijk ook precies twee weken nadat we de sleutel van ons nieuwe huis krijgen, dus echt perfect. Nu hopen dat er niks geks gebeurt tijdens de bedenktijd etc
Ik vind dit altijd zo dubbel. Je moet toch een dak boven je hoofd en dit is nou eenmaal de markt dus zeker als je er iets onder zit is dat heel zuur. Aan de andere kant het is ook een hoge huur. Dat moet je ook niet willen als je als single of gezamenlijk behoorlijk onder de 68000 verdient toch? Zeker als er ook nog service kosten bij komen en daarnaast heb je nog andere hoge vaste lasten als energiekosten e.d.
De maandlasten voor gas en energie zijn voor sommige huishoudens al een huurprijs op zich. Dan nog zorg en alles er boven op. Ik denk dat het sneller gaat tegenwoordig dan we denken.
Ik snap je punt, maar ik kijk daar toch anders naar.
Ik zeg niet dat het niet kan met 68000, maar als je er significant onder zit. Je wilt niet dat je vaste lasten meer dan 50% zijn van je inkomen. Je netto inkomen is iets onder de 3500 met dat salaris (ik neem aan dat jij in jou berekening ervan uit gaat dat je vakantiegeld meebetaald krijgt per maand maar dat is heel zeldzaam).
Er zullen waarschijnlijk service kosten bij komen, dat verschilt zeer per huis, maar voor de makkelijkheid ga ik uit van 100 euro. Dan heb je nu een energieprijs van 500 per maand. Dan heb je nog andere vaste lasten zoals zorgverzekering, internet etc. Dan zit je al ruim boven de 50%
Dat hou je toch niet bijzonder veel over voor boodschappen, leuke dingen te doen, kleding te kopen en te sparen.
Daarnaast gaat je huur elk jaar omhoog en je andere vaste lasten ook, terwijl je salaris dat niet per se doet. De eigenaar neemt ook een risico met jou als huurder. Als het nu al krap is om rond te kopen, dan ben je geen aantrekkelijke huurder in deze tijd met stijgende lasten.
Ik denk ook wel dat je daar goed van kon leven voor een lange tijd, maar de situatie ziet er nu zo anders uit dan aantal maanden geleden en het is nog zo onduidelijk wat er gaat gebeuren. Dan vind ik het echt een risico om een relatief hoge huur te nemen vs. je salaris.
Dit vind ik ook maar het is tegelijkertijd echt niet makkelijk om iets veel goedkopers te krijgen volgens mij dus wel gewoon een kutsituatie als je moet verhuizen zoals @Reflect
Een risico waar veel mensen niet omheen kunnen, want veel huurwoningen beginnen pas rond 700 euro. Het scheelt wel als je een gasloos huis hebt denk ik.
De eisen voor een huurwoning zijn zo hoog dat ik eigenlijk de markt uit geprijsd ben nu. Je moet echt letterlijk alles aan financiële informatie overdragen van salaris strookjes en bewijs dat het op jou rekening gestort is, tot een bewijs dat je een goede hoeveelheid spaargeld hebt. Daarnaast moet je een motivatie brief schrijven, een verklaring van je huidige verhuurder aandragen (heb ik niet) en al deze info maar dan van de gene die garant voor je staat. Met mijn inkomen (zo’n €2700 netto) wordt eigenlijk elke keer op nieuw gezegd dat ik gewoon geen kans maak. En dan heb ik het over kleine, vaak slecht onderhouden, appartementjes in een slechtere wijk van een middelgrote stad.
Ik lees graag mee op dit topic om een beetje te kunnen via jullie te kunnen dromen over wat er mogelijk is als je wel geld hebt .
Ik hoop over een paar jaar wél in aanmerking te komen voor een huurhuis, een koopwoning gaat hem gewoon niet worden ben ik bang.
Jeetje wat balen. Je hebt een meer dan prima salaris en dan kom je er nog niet doorheen. Hopelijk gaat er iets veranderen! Zo’n grote groep die nu geen kant op kan