Huizen/woningmarkttopic #3

Het is jammer voor mensen zoals ik die niet meer zo makkelijk in kunnen stappen. Alsof je de boot al gemist hebt terwijl je net 31 bent. Misschien als de markt een beetje inzakt dat ik dan weer een kans maak op een woning maar tegelijkertijd gun ik kennissen en vrienden met een koophuis geen slechte markt.
Ik merk wel dat een onstabiele woonsituatie effect heeft op de relatie tussen mij en m’n vriend en op onze toekomst plannen. Pas als we ergens vast wonen (zij het koop of huur) willen we misschien aan kinderen beginnen, maar ja, het is niet alsof ik nog makkelijk 10 jaar kan wachten :confused:
Vraag me af hoe groot het effect van onze huizenmarkt crisis is op de hele samenleving. Meer mensen met psychische klachten? Minder baby’s?

2 likes

Nee, dat wil liever niemand maar het is wel de realiteit voor veel mensen. Te duur wonen, niet kunnen sparen en inderdaad steeds vaker geld tekort gaan komen. Maar ja, je moet ergens wonen. Dus dan maar wel een dak boven je hoofd en een boterham als avondeten. En zeker als je je huis uit moet zoals @Reflect is ergens wonen vooral belangrijk.

Nou ja goed ik wil ook helemaal niet zeggen dat jij daar geen begrip voor hebt hoor. Maar al die ideaalbeelden van x sparen, x op je rekening hebben staan, niet teveel huur betalen, geen appartement met kinderen etc etc zijn in de huidige situatie gewoon dooddoeners voor veel mensen en totaal niet realistisch.

19 likes

Zo onnodig om te zeggen dat ik in een bubbel leef, omdat ik een andere mening heb dan jij. Zoals ik in mijn eerste bericht zeg, het is dubbel omdat je een dak boven je hoofd nodig hebt en er geen andere mogelijkheden zijn. Ik begrijp dat 100% en heb zelf ook in deze situatie gezeten. Ik zeg alleen dat ik begrijp dat die inkomenseis er is - zeker in de huidige macro-economische context. Vorig jaar makkelijk rond kunnen komen, betekent niet dit jaar en volgend jaar makkelijk rond komen.

2 likes

Het is sowieso bizar hoe hoog de prijzen zijn voor kleine appartementjes en kamers, en dat mag allemaal maar gewoon. Verhuurders zullen altijd met het maximale verhogen. Als de huurder het niet meer kan betalen gaan ze eruit en kan jij weer de huur omhoog gooien voor de volgende huurder en dan begint het spelletje weer opnieuw. Uiteindelijk winnen de verhuurders en kunnen huurders alleen maar proberen in te stappen op een lager bedrag.

3 likes

Uiteraard voor huurders. Dat ik snap waarom verhuurders een inkomenseis hanteren betekent niet dat ik het ermee eens ben dat ze mensen uitknijpen.
Maar zoals je zelf al zegt, de overheid moet dit oplossen - in mijn mening door regulering van de vrije sector. Het verschil tussen sociale huur en vrije sector is bizar. We kunnen als huurder er niet ervan uit gaat dat verhuurders dat uit zichzelf doen, het zijn uiteindelijk bedrijven/particulieren die zo winstgevend mogelijk willen zijn.

3 likes

Ja dit, ik weet niet voor 100% hoe het in NL is maar als ik hier in BE de huurprijzen in de buurt zie snap ik het gewoon echt niet, voor hetzelfde maandbedrag kan ik zelf iets kopen en bouw ik dus ook gewoon vermogen op. Ik snap sowieso niet waarom overheden hier precies minder een punt van maken tegenwoordig? Een eigen woning is hest beste dat je kan hebben voor je pensioen door te komen.

1 like

Ik weet niet hoe dat in België zit maar als je in NL technisch gezien een huur kunt ophoesten van 1400 pm is het meestal zo dat je obv je inkomen bij lange na geen hypotheek kan krijgen die 1400 pm kost.

8 likes

Ja dit @Ainu maar ik haalde voor de gein even mijn inkomen door een Belgische hypotheeksimulator en daarmee zou ik net zo goed geen woning kunnen bekostigen zoals waarin ik nu woon :thinking: (geen 1400 pm lol)

1 like

Iedereen die ik ken met een koophuis heeft lagere maandelijkse kosten dan ik (Ik huur wel maar niet via een legale constructie) een normale huur is tegenwoordig zo’n €800-€1100 terwijl de meeste mensen met een hypotheek op ongeveer de helft ervan zitten. 100% bizar dat ik jaren €1000 kan ophoesten voor huur maar geen €500 aan hypotheek mag hebben.

14 likes

en @mikselke volgens de ‘officiële’ informatie is dit inderdaad waar, maar toen ik begin dit jaar met de bank ging praten om een idee te krijgen van mijn mogelijkheden was het plots een heel stuk milder. Ik mag van hen zelfs aan 50% van mijn inkomen lenen (niet mijn plan hoor) wat overeen zou komen met de huurprijzen+kosten hier. Het zou ook een groot verschil maken hoeveel hypotheken ze op dat moment verkocht hebben omdat ze natuurlijk targets hebben, als ze er nog lang niet zijn gaan ze zelfs gunstiger zijn met rentes ed. Vond het echt verbazingwekkend eigenlijk hoe laks ze er om mee leken te gaan?
EN zoals ik het nu zie is dat nog grotendeels hetzelfde, mijn broer heeft pas een huis gekocht en het ging echt supervlot bij de bank desondanks het slechte EPC en de huidige situatie op de wereldmarkt.

1 like

Tegenwoordig is een hypotheek van €500 ook niet echt normaal meer. De meeste mensen die dat hebben hebben (een deel) aflossingsvrij en dat is tegenwoordig niet de meest gangbare optie. Dan betaalde je voornamelijk rente en dan is het inderdaad wel goedkoop.

In de generatie van mijn ouders is dat wel heel normaal, dus ik vond mijn hypotheekoffertes ook wel even tegenvallen omdat ik dat in gedachten had. Ik betaal 1200 euro per maand en heb een normaal huis in een kleine stad.

24 likes

Maar die mensen hebben dan waarschijnlijk vrij lang geleden een huis gekocht? Als je nu een hypotheek van 500 euro hebt dan heb je waarschijnlijk een kamer van 12m2 gekocht of een garagebox.

Edit: of twee jubeltonnen :money_mouth_face::money_mouth_face::money_mouth_face:

17 likes

Haha oké blijkbaar kloppen mijn bedragen niet helemaal. Ik ken niet zo veel mensen van mijn leeftijd met een koophuis maar die zitten volgens mij allebei rond de €700-800 in het oosten van het land.
Maar ik zou het helemaal oké vinden om klein te starten, een appartementje kopen is al beter dan het huren.

Oh ik zit tussen de 600-650. En wij hebben 5 jaar geleden gekocht. Dus zo ver zat je er niet vanaf :smile: Niet aflossingsvrij trouwens.

2 likes

Whaha, ok het is allemaal heel context afhankelijk (grootte van het huis / hoogte van het inkomen) maar deze bedragen klinken mij bijna utopisch in de oren. Sowieso kun je nu niets meer vergelijken met zelfs nog maar 3-4 jaar geleden. In die tijd is de huizenmarkt echt zo gigantisch over de kop gegaan. Ik heb dit weekend nog even in een hoekje zitten huilen toen ik hoorde dat vrienden van ons hun huis 3 jaar geleden voor 325K hebben gekocht en wij een dergelijk huis tegenwoordig echt niet voor onder de 475K kunnen kopen :scream::sob::scream::sob::scream:

4 likes

@Spyrou hier idem, geldt denk ik alleen voor mensen die echt al lang geleden hebben gekocht. Hier een bruto hypotheek van 1280 voor een heel standaard gezinswoninkje (inclusief verbouwingshypotheek)

2 likes

Even iets anders, wij zitten momenteel hevig te twijfelen over wel/geen aankoopmakelaar.

Ik vind het vreselijk duur en weet niet of de geleverde diensten opwegen tegen de kosten.

Het enige grote voordeel dat ik zie is dat een aankoopmakelaar je goed kan adviseren over de hoogte van je bod.

Wij zoeken een gezinswoning in een middelgrote stad in het westen van het land / randstad. De huizen die binnen ons budget en wensenlijstje passen zijn vaak nog wel binnen 2 weken weg. Dit lijkt er op te duiden dat je nog steeds wel moet overbieden?

Hebben jullie tips / advies tav aankoopmakelaar?

Pff, vind dit hele proces echt vrij ingewikkeld, tijdrovend (wij moeten voor elke bezichtiging ca 2.5 reizen aangezien we van de ene naar de andere kant van t land moeten reizen) en vooral heel duur.

In Nederland kan dat doorgaans niet en maar goed ook. Volslagen onverantwoord.

2 likes

Wij hebben in december gekocht na 2 jaar zoeken en had dit oprecht niet zonder mijn aankoopmakelaar gekund. Ben nog steeds heel blij dat we dat hebben gedaan toen. Wij kregen overigens wel tipjes waardoor we nooit teveel hoefde te overbieden of wisten we al dat er een te hoog bod lag waar hij dan over adviseerde.

2 likes

Wij zijn niet voor aan aankoop makelaar gegaan. Ik heb ons bod gebaseerd op heywalterliving, daar staat voor hoeveel huizen in de omgeving zijn verkocht! We hebben gekocht in een stad in brabant en niet randstad :).