Als je een goede aankoopmakelaar hebt kan het je uiteindelijk ook veel geld schelen. Wij hadden anders veeeeeel hoger geboden dan nodig. Ook ken ik veel mensen die door de aankoopmakelaar het huis hebben kunnen krijgen (vroeg erbij waardoor anderen zijn afgezegd, meer info losgepeuterd bij verkoopmakelaar) en zijn behoed voor miskopen (veel mis met het huis). Ik zou wel heel goed kijken wat de makelaar allemaal voor je doet. Bij ons deed ze echt alles en we hebben echt niets hoeven regelen behalve op komen dagen bij de bezichtiging. Maar weet ook dat er veel zijn die bv alleen de onderhandeling doen en verder echt slechte service leveren. Dus daar zou ik wel heel goed naar kijken (welke taken doen ze wel en niet). En het is natuurlijk ook afhankelijk van wat je zelf al weet van huizen (kopen). Ik wist niets en in die gestoorde markt weet ik zeker dat het niet gelukt was.
Ja eens. Onze makelaar kende de verkopende makelaar goed en daardoor konden wij op het laatst toevallig precies het juiste bod uitbrengen. Helemaal kut natuurlijk, een spel waar je eigenlijk niet aan mee wil doen maar we hadden vaak genoeg aan de andere kant gestaan
Wij hadden voor zelfde soort zoekgebied een aankoopmakelaar en ze is elke cent waard geweest. Zonder haar hadden we veel meer betaald voor het huis, ook met sites waarop je kan ‘zien’ wat een redelijk bedrag is, wij hebben op de vraagprijs gekocht terwijl alles hier voor minstens een halve ton meer weg ging. En we hebben het mede gekregen omdat zij en de verkopend makelaar elkaar uiteindelijk iets gunden. Heel kut dat het zo werkt, maar hadden wel in no time een huis. Als het dit huis niet geworden was, stonden er al bezichtigingen op de agenda bij twee andere huizen die nog niet op funda stonden.
Vond het zelf daarnaast fijn dat heel veel voor ons geregeld werd, taxateur, bouwkundige keuring, alles doorgeven aan de notaris, alles tegenlezen etc. Had 't zelf niet willen doen maar kan natuurlijk prima.
Ons bod is o.a. geaccepteerd (in ook middelgrote stad randstad) omdat wij een aankoopmakelaar hadden en de rest van de bieders niet. Vonden ze blijkbaar ook een pre
Ok super fijn, jullie reacties, bedankt! Wel veel positieve ervaringen met een aankoopmakelaar zo te lezen.
Wij hebben helaas ook niet de luxe van tijd omdat we verhuizen vanwege werk en we eigk ons huidige (huur)huis ook uit moeten. Dus we willen / moeten nog dit jaar een huis kopen. Als ik zo lees kan een aankoopmakelaar dus ook qua tijd (eerder huizen bezichtigen die nog niet op funda staan etc.) wel voordelig zijn.
Misschien nog een voordeel/idee: een aankoopmakelaar kan evt ook een 1e bezichtiging zonder jullie doen. Als die dan enthousiast is, kunnen jullie alsnog gaan kijken. Dat zou ik dan van te voren wel even checken bij de verkoopmakelaar, 2e bezichtigen kunnen niet altijd maar een makelaar heeft het waarschijnlijk ook sneller gezien dus die kan er vaak wel even tussendoor. Zo heeft m’n broertje het ook gedaan, dat scheelde hem ook veel (reis)tijd.
Gek hè? Ik vond ons huis helemaal niet meer gezellig. Dacht ook dat de foto’s heel kaal zouden zijn, totdat ik ze zag en nog meer dingen zag die ik weg had kunnen halen .
Wel fijn dat alles nu uitgezocht/aangepakt is! Wanneer zijn bij jullie de bezichtigingen gepland? Bij ons pas over een maand, kun je weer alles opruimen .
Wij hebben 1 september bij de notaris getekend voor verkoop van onze woning.
5 September hadden wij het geld op de rekening!
Kan jullie vertellen dat het (achteraf) het allemaal dubbel en dwars waard was: het opruimen, weggooien en netjes houden
Nu mogen we nog 3 maanden blijven zitten en huren we onze eigen woning van de kopers tot we in ons nieuwe huis kunnen.
Zoals al veel anderen gezegd hebben: doen. Het was ons zonder aankoopmakelaar niet gelukt. Het is puur gunnen van die makelaars onder elkaar. Voor ons appartement lag er al een bod zonder voorbehoud van financiering. Verkoopmakelaar zei toen: doe er een tientje bovenop (verkoper wou simpelweg voor het hoogste bod gaan) en het is voor jullie. Wij hadden wel voorbehoud van financiering dus het slaat echt helemaal nergens op.
En over die hypotheekbedragen versus huur: wij betalen nu wel wat meer hypotheek dan we betaalden aan huur (zelfde wijk in grote stad), voor een kleiner pand. Maar zodra wij weg waren heeft de huurbaas de huur ook meteen met €250 verhoogd. Het grote voordeel van een eigen woning is m.i. toch vooral weten waar je aan toe bent. Een hypotheek onder de €1000 lijkt me in de Randstad compleet onrealistisch (voor woningen die in de afgelopen 2 jaar gekocht zijn dan, wij zitten ook dichter tegen de €2000 aan haha).
De kopers hun hypotheek offerte liep tot 1 september volgens mij.
Ze wilden in elk geval al per 1 september in onze woning.
Gezien dat onmogelijk voor ons was, hebben ze dit voorstel gedaan: wij mogen tot 1 december blijven zitten. Zij ontvangen dan “huur” van ons voor die 3 maanden.
Gezien het bod wat ze gedaan hadden (75.000,- op de vraagprijs zonder enige voorwaarden) zijn wij akkoord gegaan.
Ja we zijn blij
Hebben we bewust gedaan hoor! We wilden graag foto’s met mooi weer en later op funda komt beter uit.
Klopt risico ligt bij de kopers. Zij hebben ook een verzekering per 1 september op ons huis.
Voor ons enige nadeel; wij kunnen over deze 3 maanden geen belasting (hypotheek aftrek) terug krijgen, nou dat was toch al niet veel.
Let wel; het was hun voorstel he, wij zijn enkel akkoord gegaan omdat ze zoveel hadden geboden en we toch nog even mochten blijven zitten (wel zo rustig voor ons en de kinderen) had geen zin gehad in gedoe van tijdelijk onderdak te moeten vinden etc.
Voor zover ik weet is dit netjes geregeld met alle betrokken partijen.
Lijkt me voor de kopers niet verstandig als dat niet zo was
Als we geen kinderen hadden, was het inderdaad anders geweest. Onze voorwaarde was ook; geen tussen tijds onderkomen hoeven zoeken.
Het voordeel van de kopers is toch duidelijk. Ze hebben een huis.
O dit is heel herkenbaar!
We hebben nu wel een ‘wijkentocht’ gehouden, en ja, suprise, erachter gekomen dat de leukste wijkjes ook de duurste zijn
Maar de wijk is voor mij belangrijker dan het huis. Dus we gaan denk ik toch maar voor minder oppervlakte / lelijker huis, en dan wel een leuke wijk.
Met de koop van ons huidige huis hebben we hetzelfde gedaan: vorige eigenaren het een paar maanden van ons laten huren na de overdracht. Hun nieuwbouwhuis liep vertraging op, en wij hadden te maken met beperkte geldigheid van hypotheekofferte (en een vrij duur hypotheekadvies vanwege complexe situatie).
We hadden voet bij stuk kunnen houden aangezien er in de koopakte was getekend voor leveringsdatum x, maar vonden het ook wel sneu voor de vorige eigenaren (zijn op leeftijd) en wij hoefden niet perse uit ons appartement.
Ik denk dat vertrouwen naar je makelaar toe erg belangrijk is. Ik vertrouwde de mijne blind, was ook onze aankoopmakelaar dus voor ons al bekend. Verder had hij een systeem waar hij biedingen op binnenkreeg en in de week al af en toe een foto van stuurde als er iets nieuws binnenkwam. Toen de biedingen afgelopen waren werden we gebeld met wie welk bod en welke voorwaarde had gedaan en hebben we samen een keuze gemaakt.
Voor de mensen die (ook) een nieuwbouw huis in een project hadden gekocht: hebben jullie ook het hoogste punt gevierd en hebben jullie toen wat meegenomen voor de mensen die werken op de bouw? Wij vieren dit vanmiddag en ik zat te denken om een kratje bier mee te nemen, maar twijfel of dat leuk is of dat ik straks als enige voor lul sta met een kratje
Wij hebben dat niet gevierd.
Heb wel eens begrepen dat bewoners een kratje bier voor de bouwvakkers kochten op de vrijdagmiddag.
Ook wel eens gelezen over (room) broodjes, gebak e.d.
Ik denkt dat ik eerder het laatste zou doen.
Maar wat leuk dat jullie het vieren
Veel plezier vanmiddag