Huizen/woningmarkttopic #3

Die van mij ook sinds gister, zo spannend

2 likes

Voor ons gaat het spannendste gedeelte er aankomen. We hebben deze week het koopcontract getekend voor ons nieuwe huis. We hadden eerst het plan om deze winter hier nog te blijven, maar we kwamen toch een heel mooi huis tegen. We hebben het voor ietsjes minder dan de vraagprijs kunnen kopen en we waren de enige bieder. Het rondkrijgen van de hypotheek komt wel goed, maar het verkopen van het appartementje wordt spannend. Ik ben nu wel al dat regelwerk zat, en het meeste moet nog gebeuren. :sweat_smile:

1 like

Hij staat er sinds gisterochtend op en kon via move het aantal bezichtigingen volgen. Kreeg gisteravond nog een update van de makelaar. 14 bezichtigingen al, maar dit gaat om Amsterdam

3 likes

Ons huis was 8400x bekeken, 82x bewaard en we hadden 22 bezichtigingen en 11 biedingen. Verkocht in juli/augustus.
Zou je niet teveel vastpinnen op de cijfers. Je hebt immers maar 1 goed bod nodig.

Heel veel succes met de verkoop!

Wat fijn! Geniet ervan!

1 like

Lekker poetsen!

1 like

Hahahaha jaa! Ik zie ‘m :rofl:

2 likes

Hahahahah dit vind ik echt helemaal top

4 likes

Leuk om al jullie ervaringen te lezen. Nu ik zelf op het punt sta mijn woning te koop te zetten is het ook nog eens heel handig. Ik moet wel zeggen dat ik het mega spannend vind. Mijn man hoort alleen nog maar verhalen van “er kwam nauwelijks iemand op het huis af” en “we hebben niet het bod gekregen waarop we hoopten”. Niet heel bemoedigend. Maar we zijn echt uit ons huis gegroeid.
Ik wilde eigenlijk om advies vragen: weten jullie wat echt belangrijk is om in huis te doen (aan te pakken) om het verkoopklaar te maken en wat “nice to haves” zijn?

1 like

Denk dat mensen deze dagen meer en meer oog hebben voor hoe energiezuinig je huis is.

En denk dat mooie trapbekleding en zulke uiterlijke zaken wat minder meespelen.

Aangezien je zegt dat je uit het huis gegroeid bent, denk ik dat het geen mega groot huis is. Bij villa’s spelen denk ik hele andere dingen weer een rol dan bij instaphuizen.

3 likes

Heb je al een makelaar? Bij ons hadden die ook advies over wat goed was om eventueel nog te doen toen die kwamen kijken.

Klopt, het is een rijwoning, 130 m2 ongeveer met drie slaapkamers, inpandige garage, woonkeuken op de benedenverdieping en een vide met woonkamer op de 1e etage. In het midden van het land (buitenwijk van een grote stad). Echt een heel fatsoenlijk huis voor veel mensen maar niet courant door de indeling. Keuken & badkamer (maar vooral de keuken) zijn aan vervanging toe. Ik weet dat veel mensen een instapklare woning zoeken ivm tekort aan mensen & materialen. Huis is 20 jaar oud dus geen heel oude woning.
We willen misschien nog snel zonnepanelen op het dak laten leggen maar zou dat helpen? We hebben nu energielabel A.

1 like

Ik zou dit soort vragen stellen aan je makelaar, die weet nu denk ik beter wat op dit moment nog iets toevoegt voor kopers dan mensen die in een andere tijd verkocht of gekocht hebben. Hier in de regio zie je al best wat verandering in de markt namelijk.
Volgens mij is de gemiddelde wachttijd tot je panelen gelegd kunnen worden ook een halfjaar dus dat is niet heel relevant voor je als je je huis nu te koop gaat zetten.

2 likes

Heb je gelijk in. Maar ik vind het ook altijd fijn om de ervaringen van andere mensen mee te wegen. Zonnepanelen kunnen met 2 maanden op het dak liggen omdat we meedoen aan een collectief.

Zal helemaal van de koper afhankelijk zijn wat die zoekt. De ene vind instapklaar een vereiste, de ander vind het vooral belangrijk dat er zonnepanelen aanwezig zijn (energie zuinig) . Een combi van deze 2 zal het sowieso goed doen.

Onze koper is niet handig (zegt ie zelf) dus vond het belangrijk dat ie er zo in kon: instapklaar. Maar ja dan denk ik “hoe denk je dat het huis er zo uitziet? Door goed te onderhouden natuurlijk !”

Een illusie wat mij betreft om te denken dat je niets hoeft te doen in/ aan een woning.

Ik denk vooral kapotte of niet nette dingen vervangen/ opfrissen met verf. Maar idd de makelaar geeft ook advies hoe het verkoopklaar te maken

3 likes

Een week is wel standaard

2 likes

Hier was het zo:

• week 1 op Funda
  • week 2 / 3 bezichtigingsdagen
  • week 3 / 2 bezichtigingsdagen
  • week 4 / op maandag einde biedingstermijn

Er was veel animo, vandaar zoveel bezichtigingsdagen.
Over 2 weken verspreid omdat het midden in de zomervakantie viel.

2 likes

Hoe lang zat er bij jullie tussen akkoord op het bod en het tekenen van het contract? Bij ons nu dadelijk een week. Voelt voor ons enorm lang, wij willen uiteraard wat meer zekerheid dat de kopers niet meer terug kunnen. Ben nu steeds bang dat ze in de tussentijd een ander mooi huis zien :crazy_face:

1 like

2 weken hier en voelt idd niet relaxt

6 likes