Huizen/woningmarkttopic #3

Nog even een update: we hebben het er gisteravond over gehad. Toen ik hem vroeg of hij er al over nagedacht had was het eerste wat hij zei: ‘Ja, ik dacht eigenlijk gewoon 50/50.’ Dus het was wel een beetje een moeizaam gesprek, want hij gebruikte ook eig precies de argumenten die ik in mijn eerste en tweede post zelf ook al aangaf.
Maar hij begreep de argumenten die hierboven werden gegeven en die ik meenam, gelukkig ook. En uiteindelijk zijn we er prima uitgekomen op een bedrag waarbij ik dan eigenlijk gewoon de rente betaal en dus nog veel kan sparen voor een eventueel volgend huis (of uit elkaar gaan, maar liever niet uiteraard), maar het wel voor ons allebei eerlijk voelt! Zijn rentekosten waren overigens toch iets hoger dan ik dacht :sweat_smile:

12 likes

Hangt er misschien ook heel erg van af hoe ver het huis van de weg af staat? En wat @Marquez zegt zou ik ook meenemen. Mijn appartement staat bijvoorbeeld heel dicht tegen een doorgaande straat aan en bij een stoplicht en dat is echt heel irritant met optrekkende auto’s. Als het alleen voorbijgaande auto’s zouden zijn, dan zou ik het een stuk minder erg vinden, denk ik.

2 likes

Wij hebben nu aan de voorkant een hele drukke 50 weg. Veel bussen en vrachtwagens. Maar eigenlijk nooit last van gehad. We slapen aan de achterkant en in de tuin valt het ook mee. Maar het ligt echt aan je referentiekader, onze buurvrouw bijvoofbeeld vind het wel vervelend. We gaan nu verhuizen naar een woning waarbij aan de voorkant geen weg ligt (of nouja doodlopend dus op bewoners na heeft niemand er wat te zoeken), maar nu ligt de weg juist aan de achterzijde (wel op 40 meter afstand, maar omdat er geen bebouwing tussen zit hoor je dat echt wel). Omdat we de situatie gewend zijn hebben we besloten het wel te doen, hopelijk krijgen we daar geen spijt van🙃).

Ik woon zelf aan een 70 per uur weg met veel zwaar verkeer en vind het eigenlijk niet storen, misschien ooit 's avonds in bed als er nog een vrachtwagen doorgesjeesd komt als ik ga slapen. Maar in de tuin merk je er al niets meer van.
Als je echt op de buiten woont ga uiteindelijk misschien wel meer rust hebben maar in de lente en zomer weer veel kans op overlast van boeren die eerst hun stront komen varen, daarna sproeien en uiteindelijk oogsten.

2 likes

Bedankt voor jullie input over de weg! Ondertussen zijn we erachter gekomen dat er een wijziging te verwachten is waardoor die weg nog veel drukker wordt. We hebben besloten dan ook geen bod te doen.

9 likes

Ik zou de uitlaatgassen ook erg hinderlijk vinden. Vond ik al toen ik 3 hoog aan een 50 weg woonde, maar denk dat dat op de begane grond nog heftiger is.

Wij krijgen morgen de sleutel van ons huis. Zo gek! En zoveel zin in!

20 likes

Is het normaal dat je voor een huurwoning (vrije sector/middenhuur) een vast contract moet hebben (of in ieder geval een intentieverklaring)? Ik vind die eis nogal ver gaan. Dan zou je dus, ook al heb je een goed inkomen maar je werkt telkens via tijdelijke contracten, nooit kunnen verhuizen want een hypotheek krijg je ook al niet. Wat is dit voor systeem joh.

Vast contract was bij mij niet nodig, ik moest een paar jaar minimaal een jaarcontract hebben. Dat had ik niet want ik ging net met een nieuwe baan beginnen en dat was voor een half jaar (ziekte vervanging). Ik werd dus afgewezen en heb toen aangeboden om meer borg te betalen, dat was akkoord.

3 likes

Toen ik geen vast contract had, moest ik wel hogere borg betalen bij mijn huurwoning. Maar het had geen invloed op of ik een contract kon krijgen.

2 likes

Heb dit nog niet eerder gehoord, moest wel aantonen dat ik drie keer de huurprijs verdiende (woonde samen met partner dus dat lukte gelukkig). Dit gaat inderdaad wel heel ver.

2 likes

Ja ik ben ook echt geïrriteerd hierdoor! Heb geen vast contract maar wel een contract dat nog meer dan 2 jaar loopt. Ik voldoe ook helemaal aan de inkomenseisen. Voor mijn functie bestaat niet eens een vast contract. Maar de optie van meer borg aanbieden is wel een goede ja! @Parasol @arcobaleno.

Als dat niet werkt is dus de situatie dat ik teveel verdien voor sociale huur, maar niet kan huren in de vrije sector en ook niet kopen. 3x genaaid dus. 4x eigenlijk want ook geen vast contract.

7 likes

Hoezo niet? Ligt misschien aan de eisen van de verhuurder maar bij ons konden we gewoon het volledig gezamenlijke inkomen opgeven.

1 like

Meestal moet je wel bewijs aanleveren dus hoger invullen dan het is heeft weinig zin

2 likes

Maar dan ga je toch alsnog tegen de lamp lopen? Ik denk dat verhuurders eerder zullen uitgaan van een gemiddelde of zelfs het laagste. Ik denk dat een onregelmatig inkomen ook nog een obstakel kan zijn.

Sorry ik vind dit ook echt zo kut hoor. Iedereen moet gewoon een huis kunnen huren of kopen zonder aan allerlei absurde eisen te moeten voldoen. Een dak boven je hoofd is gewoon een basisrecht :tired_face:

2 likes

Dit verschilt heeeel erg per verhuurder he! Wij hebben uiteindelijk geluk gehad dat mijn vader garantsteller kon zijn. Ik had namelijk nog niet eens mijn eerste werkdag gehad toen ze akkoord gingen met mijn inkomsten. Het is echt zoeken, maar ze zijn er wel.

Nou ik heb het antwoord. Vrienden hebben net een huis gekocht en dat leverde wat nieuwe inzichten in de markt hier op. Als je de rente wil vastzetten moet je nog meer dan de minimale 20% die je contact in moet leggen meenemen. Om hun rente 3 jaar vast te zetten, moesten ze 30% van de koopprijs zelf inleggen :flushed:
Wij sparen dus nog even door :laughing:

2 likes

Ja dat geloof ik, alleen is het nu niet zo dat ik heel veel enigszins betaalbare opties heb (als iemand die alleen wil huren). Als je de huur kunt delen heb je veel meer opties natuurlijk. En ik ben een volwassen vrouw dus garantstellingen van mn ouders daar doe ik niet aan. (Tenzij er sprake is van een noodsituatie maar dat is niet zo.)

2 likes

Ja dat kan hier ook wel geloof ik, alleen meestal niet het totale bedrag van wat je contant in moet leggen. Maar daar schiet je weinig mee op zou ik zeggen, want dan ga je lenen tegen een hoge rente om je hypotheekrente vast te kunnen leggen voor een paar jaar.
Ik snap de logica achter dit systeem nog niet helemaal geloof ik :smile:

1 like

Ik heb zelf geen vast contract en dat wordt bij alle huizen die ik geprobeerd heb te huren gebruikt als reden om me af te wijzen.

1 like