Huizen/woningmarkttopic #3

Thanks! Super goed nieuws idd. En we hebben vandaag voorzichtig gepolst bij de aannemer of ze al iets over de oplevering kunnen zeggen en die is al eerder dan gepland! Ineens voel ik ook een soort van haast haha, shit het wordt toch echt maart en we moeten nog zoveel regelen :joy:!!

Hoe gaat het bij jullie?

1 like

Ja heerlijk he!
Wat fijn dat jullie oplevering wellicht nog eerder is!

Wij krijgen morgen de sleutel :dancer:t5:

Genieten jullie ervan hoor! Nu kun je nog meer genieten van jullie nieuwe huis in wording :smiley:

5 likes

Ik heb de Reinsvoll in grijsgroen

2 likes

Nee

26 likes

Via Funda huren pagina lukte het mij in Leeuwarden en Groningen in één keer. Beide zijn huizen van een grotere makelaar.

2 likes

Holland2stay zou kunnen als er iets beschikbaar is.

2 likes

Morgen hebben we weer een huisbezichtiging. Ik hoop zo dat dit het is en het zoeken en bieden zonder succes over is na 2.5 jaar.

6 likes

Ik duim voor je, hopelijk wordt het wat! Hier weer een paar teleurstellingen achter de rug. Momenteel ook niks op de planning om te bezichtigen, er komt amper wat interessants online binnen ons budget. Ik word er stilaan moedeloos van :pensive:

3 likes

Het appartement van mn vriend staat nu al eventjes te koop, de meest enthousiaste reactie is van een belegger. Hopelijk komen er nog andere kijkers, want ik wil niet indirect meehelpen aan het verkloten van de markt voor starters. Maar ja, als er maar één bod zou komen, hebben we weinig opties.

3 likes

Nope. Ingesteld op beetje kluswoning maar was erger dan we konden zien op de foto’s en dan past het niet meer in budget na opnieuw berekenen. Helaas.

1 like

Is er al getekend? Bij ons gebeurde hetzelfde alleen is dit kenbaar gemaakt voor tekenen en opgenomen in de koopakte.

1 like

Zou het onderling regelen en als het rond is even een heads up aan de makelaar geven.

1 like

Ik zou denken dat ze het nu met behoorlijke winst kunnen verkopen t.o.v. hun eigen aankoopprijs dat dateert van voor corona. Een familielid heeft in 2019 een nieuwbouwwoning gekocht en dat is nu echt minstens 150.000 euro meer waard. Zelfs als je de kosten van het nog moeten aankleden van de woning na oplevering mee zou rekenen.

Maarja dat is NL natuurlijk en niet DK.

1 like

Zijn er misschien andere bouwplannen in die buurt? Iets wat het woongenot gaat bederven?
Of zat er een anti-speculatie beding op wat nu afloopt? Dat ze het nu pas mogen verkopen en dat ook massaal doen

Ik denk dat aflopende vaste rentes zeker ook een rol kunnen spelen. Ik heb hier in de media ook al een paar keer verhalen gezien van mensen die nu moeten verkopen omdat ze met de stijgende rentes hun huis niet meer kunnen betalen. Wat ik persoonlijk echt heel raar vind, zo ontzettend hoog is de rente nu nog niet eens historisch gezien. Ik neem toch aan dat ze in hun berekeningen voor de koop ook wel gekeken hebben of ze het huis ook met een hogere rente nog kunnen betalen, je kunt er niet vanuit gaan dat het voor eeuwig rond de 1% blijft hangen

1 like

Ik heb teveel fantasie, ik denk dan dat alle buren met elkaar vreemgaan en dat dat nu zo uit de hand is gelopen dat iedereen uit elkaar gaat :wink:

Nee maar het zou niet slim zijn als die mega lage rente maar voor 3-5 jaar hebben vastgezet toch?

24 likes

In nieuwbouwwijken zie je dit volgens mij vaker als er jonge gezinnen met maximale hypotheekbelasting gaan wonen. Kinderen en niet minder kunnen werken want hypotheek zijn een dodelijke combinatie voor veel relaties.

5 likes

Ik heb toevallig vanmorgen een heel artikel met prognose gelezen van abn:

Hier gingen ze ook kort in op de huizenprijzen in Zweden, Denemarken etc. Dat daar de kans groot is de huizen sneller onder water komen te staan doordat de rente inderdaad maar zo kort wordt vastgezet. En in de VS/VK ben je kennelijk ook screwed :confused: Het is een lang artikel maar wel interessant.
Ze verwachten voor Nederland wellicht 18% daling van huizenprijs de aankomende jaar/jaren. Ik zie hier in de stad overigens nu al dalingen van 10% dus geen gekke voorspelling denk ik zo…

2 likes

Bestaat er daar ook zoiets als zo’n zelfbewoningsplicht? Vriendin van mij heeft nieuwbouw in regio Utrecht gekocht en moet daar minimaal 5 jaar zelf wonen (of investeerders te weten). Misschien is dat daar ook zo en ‘mogen’ die mensen nu pas weg omdat die termijn verlopen is? Misschien ook in combinatie met niet heel prettig wonen

1 like

Wij hebben trouwens zelf een huis gekocht 2 weken geleden! Vandaar ook mijn aangewakkerde interesse in dit topic :grin: waren de enige bieders en onder de vraagprijs geboden (en gekocht), terwijl het een heel aansprekend huis is op een goede plek. Daarin merk je toch een verandering op de markt. Volgende week ons huidige huis te koop zetten, ben heel benieuwd wat het oplevert. Zit ruim 50k tussen het beste en slechtste scenario!

Onze hypotheekadviseur adviseerde ons om de lening in 3 delen te splitsen (5/10/15, 5/7/10 of 5/7/12 jaar) om het risico te spreiden bij grote stijgingen van de rente. Omdat ie nu relatief hoog staat. Een collega kreeg juist geadviseerd om de rente nu maar voor 30 jaar vast te zetten, omdat ie relatief laag staat als je kijkt naar afgelopen 50 jaar. Beide ongeveer dezelfde rente (tussen 4 en 5 procent), maar verder wel ander situaties (zij koopt alleen vanuit huur, wij samen met al een eigen huis en dus eigen geld + lopende gunstige hypotheek). Maar toch wel een groot verschil in advies: de een zegt de rente is relatief laag nog steeds, de ander (onze adviseur) juist hoog en houdt rekening met gunstiger rentestand over 5/7 jaar.

2 likes

Ik heb ‘m ook toevallig gelezen maar die 18% daling is alleen puur op 2% stijging hypotheekrente (gemiddeld 9% daling per 1% rentestijging). Vervolgens dragen ze allemaal huidige invloeden aan waardoor ze denken dat we die 18% daling niet echt zien gebeuren.

4 likes