Huizen/woningmarkttopic #3

De huizenmarkt is echt zo anders dan april-mei-juni. 3 kijkers gehad, 1 bod onder de vraagprijs, dus tja, dat maar geaccepteerd. De concurrerende woningen zijn even van Funda afgehaald, om er weer met een lagere vraagprijs er op te komen.

Blij wanneer de bedenktijd van de kopers voorbij is.

4 likes

ik volg het thuis niet zo nauw op maar in principe brengen zonnepanelen nog wel wat op in de winter als is dat natuurlijk wel minder door de stand van de zon en kortere dagen. Installateurs kunnen je er wel mee adviseren veronderstel ik, jij woonde toch in scandinavië, niet? Dan kan ik me voorstellen dat het 's winters nog lager is door de korte dagen in vergelijking met België/Nederland. Hoe wel rekening met een zeer lange plaatsingstermijn momenteel. Vermoedelijk zal die sector na de winter weer helemaal instorten.

2 likes

Dit was de opbrengst bij ons over 2021, installatie ligt perfect op het zuiden. Nu is hij wel van 2015 dus sindsdien is er wel vooruitgang gemaakt qua optimalisatiemogelijkheden van de opbrengst.

2 likes

Groen is verbruik per maand, geel de opbrengst vd zonnepanelen. Wij hebben ze heel gunstig liggen, totaal geen blokkade door andere objecten dus in de zomer groot deel de dag in de zon en in de winter ook vanaf halverwege de ochtend tot einde middag.

Ons elektraverbruik is iets hoger dan gemiddeld ivm bedrijf van mijn man wat op dezelfde aansluiting zit, dus dat vertekend iets maar wel heel het jaar door opbrengst dus. In januari zon 100kwh.

1 like

Dit is onze eerste maand dat we ze hebben. Maar we hebben ze 8 oktober laten leggen en hebben meer opgewekt dan we hebben gebruikt over heel oktober. Ik ben echt heel erg blij!

1 like

Wij hebben er 11 liggen. 405 kwh per paneel!

3 likes

Wij hebben via solaredge. Alle panelen hebben een eigen omvormer en het is een modulair systeem, waar we bij kunnen leggen.

2 likes

Hier ons verbruik afgelopen jaar:

Wij hebben 10 zonnepanelen op ons platte dak (vrijstaand dus geen bomen of hoge gebouwen om ons heen) en sinds eind juli nog 6 op de garage (plat dak, maar wel meer schaduw van naastgelegen pand).

Wij hebben allebei een elektrische auto; mijn partner laadt vrij weinig, ik 2 keer pw gok ik.

Elektrisch laden kost bizar veel, als we dat niet zouden doen, zouden we denk ik bijna quitte spelen.

1 like

Hier nog een grafiek.

Wij hebben 9 panelen. Liggen zowel voor als achter op het dak en op de dakkapellen. Huis ligt noord-oosten. Panelen hebben nog wel beetje hinder van de buren en een boom.

Woon samen en heb minimaal stroomverbruik.

3 likes

Jeetje wat is het toch spannend om te wachten of je bod geaccepteerd wordt of niet. Gisteren voor de 2e keer in m’n leven een bod uitgebracht op een huis (100 meter van de zee vandaan, dat is best een droom van me). Maar ik kan de spanning niet aan joh haha.
Ik krijg vandaag niks voor elkaar omdat ik zo zenuwachtig ben.

29 likes

Sinds april, geen schaduw. Geen idee of ze gunstig liggen, ga ik wel vanuit. Tot nu toe erg tevreden

4 likes

Waar krijg je deze grafiek dan? Bij mij ziet de Eneco app er heel anders uif.

2 likes

Bij mij ook een heel andere app bij eneco haha

1 like

Dan heb ik een nieuwe variant van de app denk ik haha. Zo ziet het er bij mij uit

2 likes

Hmm bij mij heet dat ook niet zon, maar teruglevering. Zal toch aan een andere versie liggen dan.

2 likes

Ja ik snap wat je bedoelt haha, maar bij mij heet dat gewoon niet zo. Dus dan lijkt het me het meest logisch dat er een verschil is in versie als we allebei eneco hebben.

1 like

Hoe begroot je de verbouwingskosten van een huis dat je eventueel wilt kopen? Vind het heel lastig om een schatting te maken. Je vindt hier en daar online wel richtprijzen, maar meestal is het niet duidelijk van wanneer die prijzen precies zijn.
Ben naar een huis gaan kijken waar echt nog heel veel in moet gebeuren. Ik ben alleen, en heb geen groot budget, dus vind het spannend om te laag te schatten en dan met een half afgewerkt huis te zitten…

1 like

Door een kennis mee te nemen met verstand van zaken? Iemand die aannemer is of in de bouw werkt en je kan adviseren?
Of ga je alles laten doen door externe firma’s? Want dan gaat dat moeilijk inschatten worden, zeker in deze tijden. Welke werken dienen er te gebeuren?

2 likes

Heb inderdaad wel een vriendin die architect is, misschien vraag ik haar eens om mee te kijken!

En @anon50301661 het is meer om in te schatten of ik de aankoop plus verbouwing kan dragen. Dit huis wordt verkocht met een online veiling, en ik weet niet hoe ver ik kan gaan in de aankoopprijs, zodat ik ook nog de verbouwing kan afbetalen. De stijgende prijzen is precies waar ik me ook wel wat zorgen om maak. En dat je niet alles kunt voorzien op voorhand.
Het gaat niet om esthetische of luxe werken, ben content met een tweedehands keuken die ik ergens gratis ben ik gaan uitbreken, en een goedkope vloer etc, maar het gaat om overal isoleren, ramen vernieuwen, er is nog geen centrale verwarming, electra moet opnieuw, nieuwe trap steken die deels verplaatst moet worden. Eigenlijk kun je het als een casco huis beschouwen, in hele goede staat (muren en dak zijn ok), maar behalve een aanbouw keuken in de '70 quasi nooit iets aan veranderd sinds eind 1800. Er is nog geen badkamer, geen warm water en het toilet zit buiten.
Verder zou een kleine aanbouw op het gelijkvloers ook heel logisch zijn om te doen, maar misschien niet strikt noodzakelijk om het bewoonbaar te maken.
Sta nog helemaal aan het begin van mijn zoektocht, maar het lijkt financieel logischer (ivm premies en rentevrije verbouwleningen) om een goedkoop huis te verbouwen ipv iets “af” te kopen.

De dingen die je noemt zijn niet goedkoop en snel te fixen. Nieuwe isolatie, badkamer, wc betekenen uitbreken, leidingen aanleggen, etc… je gaat snel aan een groot bedrag uitkomen en vrees dat het snel te duur wordt.

7 likes