Huizen/woningmarkttopic #3

ik volg het thuis niet zo nauw op maar in principe brengen zonnepanelen nog wel wat op in de winter als is dat natuurlijk wel minder door de stand van de zon en kortere dagen. Installateurs kunnen je er wel mee adviseren veronderstel ik, jij woonde toch in scandinavië, niet? Dan kan ik me voorstellen dat het 's winters nog lager is door de korte dagen in vergelijking met België/Nederland. Hoe wel rekening met een zeer lange plaatsingstermijn momenteel. Vermoedelijk zal die sector na de winter weer helemaal instorten.

2 likes


Dit was de opbrengst bij ons over 2021, installatie ligt perfect op het zuiden. Nu is hij wel van 2015 dus sindsdien is er wel vooruitgang gemaakt qua optimalisatiemogelijkheden van de opbrengst.

2 likes

Groen is verbruik per maand, geel de opbrengst vd zonnepanelen. Wij hebben ze heel gunstig liggen, totaal geen blokkade door andere objecten dus in de zomer groot deel de dag in de zon en in de winter ook vanaf halverwege de ochtend tot einde middag.

Ons elektraverbruik is iets hoger dan gemiddeld ivm bedrijf van mijn man wat op dezelfde aansluiting zit, dus dat vertekend iets maar wel heel het jaar door opbrengst dus. In januari zon 100kwh.

1 like

Dit is onze eerste maand dat we ze hebben. Maar we hebben ze 8 oktober laten leggen en hebben meer opgewekt dan we hebben gebruikt over heel oktober. Ik ben echt heel erg blij!

1 like

Wij hebben er 11 liggen. 405 kwh per paneel!

3 likes

Wij hebben via solaredge. Alle panelen hebben een eigen omvormer en het is een modulair systeem, waar we bij kunnen leggen.

2 likes

Hier ons verbruik afgelopen jaar:

Wij hebben 10 zonnepanelen op ons platte dak (vrijstaand dus geen bomen of hoge gebouwen om ons heen) en sinds eind juli nog 6 op de garage (plat dak, maar wel meer schaduw van naastgelegen pand).

Wij hebben allebei een elektrische auto; mijn partner laadt vrij weinig, ik 2 keer pw gok ik.

Elektrisch laden kost bizar veel, als we dat niet zouden doen, zouden we denk ik bijna quitte spelen.

1 like


Hier nog een grafiek.

Wij hebben 9 panelen. Liggen zowel voor als achter op het dak en op de dakkapellen. Huis ligt noord-oosten. Panelen hebben nog wel beetje hinder van de buren en een boom.

Woon samen en heb minimaal stroomverbruik.

3 likes

Jeetje wat is het toch spannend om te wachten of je bod geaccepteerd wordt of niet. Gisteren voor de 2e keer in m’n leven een bod uitgebracht op een huis (100 meter van de zee vandaan, dat is best een droom van me). Maar ik kan de spanning niet aan joh haha.
Ik krijg vandaag niks voor elkaar omdat ik zo zenuwachtig ben.

29 likes


Sinds april, geen schaduw. Geen idee of ze gunstig liggen, ga ik wel vanuit. Tot nu toe erg tevreden

4 likes

Waar krijg je deze grafiek dan? Bij mij ziet de Eneco app er heel anders uif.

2 likes

Bij mij ook een heel andere app bij eneco haha

1 like

Dan heb ik een nieuwe variant van de app denk ik haha. Zo ziet het er bij mij uit

2 likes

Hmm bij mij heet dat ook niet zon, maar teruglevering. Zal toch aan een andere versie liggen dan.

2 likes

Ja ik snap wat je bedoelt haha, maar bij mij heet dat gewoon niet zo. Dus dan lijkt het me het meest logisch dat er een verschil is in versie als we allebei eneco hebben.

1 like

Door een kennis mee te nemen met verstand van zaken? Iemand die aannemer is of in de bouw werkt en je kan adviseren?
Of ga je alles laten doen door externe firma’s? Want dan gaat dat moeilijk inschatten worden, zeker in deze tijden. Welke werken dienen er te gebeuren?

2 likes

De dingen die je noemt zijn niet goedkoop en snel te fixen. Nieuwe isolatie, badkamer, wc betekenen uitbreken, leidingen aanleggen, etc… je gaat snel aan een groot bedrag uitkomen en vrees dat het snel te duur wordt.

7 likes

Wij hebben een huis gekocht dat verbouwd moet worden. Veel ligt ook aan de vierkante meters.
Wij hebben iig tekort aan budget en doen al consessies en doen veel zelf.En dan hebben we vooral de essentiële dingen gedaan.
We hadden vooraf niet echt budget, we gingen de overwaarde gebruiken en dat is het budget.

Edit. Onvoorziene kosten zoals veel meer asbest dan verwacht en asbest rapport, en het nodige laten verwijderen was al 10.000 euro extra (niet ingecalculeerd). Als we alles weg zouden laten halen kan het dubbele erbij opgeteld worden. Dat is gewoon duur en teveel om zelf te mogen doen. Of sommige dingen mochten we niet zelf weg halen. Huizen voor bepaald jaartal hebben vaak asbest.

3 likes

Precies dit @Eileen, dit is denk ik geen 50k verbouwing waar je het over hebt, tenzij je veel zelf kunt gaan doen. Nog geen cv, isoleren, kozijnen, een trap verplaatsen…. Misschien handig om beeld te geven van het budget dat je hebt?

1 like

Je koopt in essentie vooral een kavel met wat muren? Ik denk (ben niet van België dus weet van die regelingen niks) dat 100k sowieso niet genoeg gaat zijn. Zeker als je vrijwel alles uit moet besteden, letterlijk álles nog aangelegd en vervangen moet worden. Als ik kijk naar vrienden die een oud huis hebben opgeknapt in 2017/2018 voor de bizarre prijsstijgingen, waarbij ze ook nog vrijwel alles wat kon zelf deden. Die waren al meer dan 100k kwijt en daar zat ook maar ‘gewoon’ een ikea keuken in, badkamer niet eens vervangen, geen aanbouw.

5 likes