Heb inderdaad wel een vriendin die architect is, misschien vraag ik haar eens om mee te kijken!
En @anon50301661 het is meer om in te schatten of ik de aankoop plus verbouwing kan dragen. Dit huis wordt verkocht met een online veiling, en ik weet niet hoe ver ik kan gaan in de aankoopprijs, zodat ik ook nog de verbouwing kan afbetalen. De stijgende prijzen is precies waar ik me ook wel wat zorgen om maak. En dat je niet alles kunt voorzien op voorhand.
Het gaat niet om esthetische of luxe werken, ben content met een tweedehands keuken die ik ergens gratis ben ik gaan uitbreken, en een goedkope vloer etc, maar het gaat om overal isoleren, ramen vernieuwen, er is nog geen centrale verwarming, electra moet opnieuw, nieuwe trap steken die deels verplaatst moet worden. Eigenlijk kun je het als een casco huis beschouwen, in hele goede staat (muren en dak zijn ok), maar behalve een aanbouw keuken in de '70 quasi nooit iets aan veranderd sinds eind 1800. Er is nog geen badkamer, geen warm water en het toilet zit buiten.
Verder zou een kleine aanbouw op het gelijkvloers ook heel logisch zijn om te doen, maar misschien niet strikt noodzakelijk om het bewoonbaar te maken.
Sta nog helemaal aan het begin van mijn zoektocht, maar het lijkt financieel logischer (ivm premies en rentevrije verbouwleningen) om een goedkoop huis te verbouwen ipv iets “af” te kopen.