Op de valreep voor het weekend goed nieuws gekregen: ons bod is geaccepteerd! Eindelijk een huis. En wat voor één Heel blij mee. Ons eigen huis is ook al verkocht onder voorbehoud van financiering en keuring. Die was al binnen een week na start verkoop onder bod. Nooit verwacht. Het gaat ineens allemaal heel snel. Nu hopen dat de bouwkundige keuring goedkomt en de hypotheekaanvragen van de kopers & van ons zelf. Nog een tijde duimen draaien dus…
Gefeliciteerd!
Wij hebben ook net gekocht en ik ga meer inleggen dan mijn vriend. Dit leggen we bij de notaris vast in ons samenlevingscontract.
Verder wordt eigendom huis wel 50/50
Ik postte hier onlangs dat ik overwoog om te bieden op een oud en volledig te renoveren huis. Het is een online publieke veiling die morgen pas afloopt, maar de derde bieder vandaag gaat zojuist 40.000 euro boven het vorige bod?? Sowieso is het daarmee boven m’n budget nu, maar waarom zou je dat in godsnaam doen??? Misschien mis ik iets, maar waarom zou je niet wachten tot de minuten voor het aflopen van de klok. Ga bijna vermoeden dat die notarissen zelf de prijs opdrijven met valse biedingen ofzo??
Om mensen die het toch niet kunnen betalen af te schudden. Hier wordt de veiling toch verlengd en dan zitten er morgen minder mensen actief te bieden.
Mensen zoals ik
Voelt gewoon zo vroeg om al zoveel omhoog te gaan. Maar ja wel logisch inderdaad, dan heb je in de verlening minder concurrentie. Benieuwd hoe hoog het dan wel zal worden uiteindelijk, had wel door dat het wellicht te duur zou worden voor mijn budget, maar als ze nu al zo hoog inzetten heb ik het waarschijnlijk echt verkeerd ingeschat
Ik voel je mijn maar dat is voor een groot stuk omdat Biddit zwaar onder de prijs zodat het zeker verkocht raakt, al snap ik de biedstrategieën van veel mensen gewoon echt niet met zulke fratsen.
Ik heb hetzelfde voorgehad en daar zo’n 27.000 euro meer geboden met nog drie dagen te gaan. Huis was aan instelprijs 175k en uiteindelijk verkocht aan 315 of zo met nog alles aan te doen. Duidelijk mensen die in een ander prijscategorie zaten.
Ja, dat is wel vrij gebruikelijk. Ik zou vragen om direct contact, dat gaat toch vaak wat sneller en makkelijker. En dan kun je aangeven wat je ter overname aanbiedt, eventueel met prijs erbij of de kopers geven aan wat ze van de lijst willen hebben en je gaat dan onderhandelen over de prijs. Vaak verreken je dat dan contant of via een tikkie op de dag van overdracht.
Ik heb op die manier kasten, lampen en een wasmachine verkocht.
Bij onze huurwoning hadden we voor de bezichtiging een briefje op de keukentafel gelegd met wat er overgenomen kon worden en met prijzen en ons telefoonnummer erbij. Bij ons koophuis kregen we een mail van de makelaar of we interesse hadden in X en daarna hebben we het onderling geregeld.
Wij kregen een lijst met wat er ter overname was. Uiteindelijk niks mee gedaan, want was allemaal niet nodig voor ons. We hadden sowieso direct contact, want ze deden de bezichtigingen zelf.
Wij kregen ook een lijst en zijn na het koopcontract tekenen nog een keer langs geweest om alles op te meten en ook te kijken wat we wilden houden (bijna niks sorry not sorry).
Ik heb een tijdje geen buitenruimte gehad en dat miste ik echt heel erg in de lente en zomer. Dan had ik liever een wat kleinere binnenruimte gehad.
Ik zat onlangs met hetzelfde dilemma (alleen was de huurprijs net een paar procent onder de helft van mijn netto loon) en heb besloten het niet te doen. Ook met in het achterhoofd de veel duurdere zorgverzekeringen en energiecrisis, je weet niet wat de toekomst nog meer brengt aan snel stijgende prijzen. Ik zou veel te bang zijn dat er opeens hele hoge kosten bijkomen en ik niet meer rondkom. Dan kan ik nog niet onbezorgd wonen dus dat was het voor mij niet waard.
Heb je de ruimte echt nodig of is het vooral dat je jezelf meer ‘luxe’ gunt? EN als je in je huidige studio blijft, heeft dat verschil in je perspectief naar de toekomst toe? Als je nu zeg maar denk binnen twee jaar genoeg bijeengespaard te hebben om iets te kopen naar je zin door dit lijkt het me wel logischer dat je in je studio blijft. Maar dat is zo persoonlijk natuurlijk. Al vind ik de helft van je laan aan huur wel echt veel als je huurt.
Die 7200 euro die je daarmee spaart is helaas geen ‘megabedrag’ in de huizenkoopmarkt. Mensen smijten/smeten daar met overbiedbedragen alsof het niets is. Je kan uiteraard dan wel zien of je uit gaat kunnen met 300 EUR/maand meer…
Nee nu niet, maar wellicht begreep ik het punt ook niet helemaal juist. 7200 euro als je over 2 jaar iets nieuws wilt huren is uiteraard een lekker potje voor nieuwe meubels etc. Al heb ik zelf dit jaar gemerkt dat ook een dergelijk bedrag al gauw op is…
Ik rekende met 24 x 300 euro…
Ik vind het ook veel geld, begrijp me niet verkeerd, maar in het koopproces is het zo weg,
Sneeuw voor de zon.
Een makelaar kost al ongeveer de helft, de notaris eenderde ervan…
Misschien kom je in aanmerking voor middenhuur? Ik zie steeds meer projecten die middenhuur aanbieden, goedkoop zijn die appartementen nog steeds niet maar wel lager dan vrije sector (en gereguleerd, ik dacht dat het puntensysteem ook wordt toegepast op deze woningen). Uiteraard moet je dan nog steeds wel het geluk hebben om ertussen te komen maar het is het proberen waard.
Geinig hoe iemand hier een keer een vraag stelt over huur en er uiteindelijk toch weer een discussie ontstaat over het hebben van geld voor - het ideaalbeeld - een koophuis.