Nee nu niet, maar wellicht begreep ik het punt ook niet helemaal juist. 7200 euro als je over 2 jaar iets nieuws wilt huren is uiteraard een lekker potje voor nieuwe meubels etc. Al heb ik zelf dit jaar gemerkt dat ook een dergelijk bedrag al gauw op is…
Ik rekende met 24 x 300 euro…
Ik vind het ook veel geld, begrijp me niet verkeerd, maar in het koopproces is het zo weg,
Sneeuw voor de zon.
Een makelaar kost al ongeveer de helft, de notaris eenderde ervan…
Misschien kom je in aanmerking voor middenhuur? Ik zie steeds meer projecten die middenhuur aanbieden, goedkoop zijn die appartementen nog steeds niet maar wel lager dan vrije sector (en gereguleerd, ik dacht dat het puntensysteem ook wordt toegepast op deze woningen). Uiteraard moet je dan nog steeds wel het geluk hebben om ertussen te komen maar het is het proberen waard.
Geinig hoe iemand hier een keer een vraag stelt over huur en er uiteindelijk toch weer een discussie ontstaat over het hebben van geld voor - het ideaalbeeld - een koophuis.
Ook als je wilt huren zal het toch ook over geld gaan. Voor alles boven de sociale huurdrempel zou ik toch liever kopen, maar dat is persoonlijk uiteraard…
Lieverkoekjes worden niet gebakken, zegt mijn wijze oma altijd.
Ik dacht even zal ik maar nee, ik laat het gaan. Misschien iemand anders die energie en zin heeft om je te wijzen op de (on)mogelijkheden van zoveel mensen in onze samenleving.
Vorige week nog de headline op NOS dat je als starter op het moment € 71.000, dus praktisch twee keer modaal, moet verdienen om de woningmarkt op te kunnen komen. Weinig mensen die dat verdienen en al helemaal niet als starter. De meeste mensen hebben weinig te willen op de woningmarkt momenteel.
Echt? Ik zou liever gratis wonen in plaats van te huren boven de sociale huurdrempel, als ik dan toch mag kiezen. Liefst in een penthouse in Amsterdam met een groot dakterras en een jacuzzi en een geitje.
Een vriendin van mij huurt ook in jouw stad en vind het ook bizar hoe de prijzen daar liggen! Dacht dat wel vergelijkbaar was, maar zij betaalt voor een soortgelijke woning als waar ik woon een paar honderd euro per maand meer.
Oke hier heb je niets aan, maar het is wel kak.
Eens uiteraard. Je moet wel kunnen kopen.
Oh verdorie, ik heb 10 jaar particulier gehuurd maar blijkbaar was dat dus echt heel erg dom van mij?
Het is geen persoonlijke keuze joh. Het gaat bijna volledig om privilege.
Tuurlijk, we zijn het niet oneens, maar ik ga hier in op de ongelijkheid in de samenleving. Ik heb ook jarenlang gehuurd, van te klein en te duur naar groter en nog steeds duur. Pas na mijn dertigste heb ik met mijn vrouw een kleine tussenwoning gekocht waarbij nog veel te wensen overbleef. Sinds vorig jaar, en pas na een kleine 20 jaar wonen geupgrade naar een grotere nieuwbouwwoning. Geduld hebben en kansen pakken. En hard werken uiteraard.
Ja ja daar issie weer.
Edit: je post hieronder is nog erger
Alles is uiteindelijk een keuze. Maar je moet niet alles willen, en zeker niet alles ook gelijk.
Oké Mark
Dat is bewust. Dat geklaag hier steeds. Doe er dan wat aan.
Lol girl, je zegt dat je ingaat op de ongelijkheid in de samenleving en dit is je take?
Ja en nee.
Wat een rottijd om een huis te willen kopen zeg, ondanks dat de markt iets ingezakt is door rente, inflatie en dergelijke. Wij willen heel graag een oud huis, maar lopen tegen zoveel dingen aan. Volgens mij hebben we niks meer te willen in deze tijd
Terwijl we geen starters zijn, eigen geld hebben en een koophuis. Onder de 35 mag je je oude hypotheek meenemen onder de 405.000 euro (dat scheelt zo honderden euro’s bij een lage hypotheekrente). Je betaalt overdrachtsbelasting vanaf 450.000 euro (8%!). De rente is onstabiel. Verbouwingsmaterialen zijn onbetaalbaar. Werklui vinden binnen een jaar is onmogelijk. En tel daarbij de energieprijzen op (onbetaalbaar in oude huizen tenzij je voor een fortuin investeert in verduurzaming, als je daar al werklui voor gaat vinden).
Bizar. En overigens ben ik me bewust van deze alsnog soort van luxe positie. Het blijft frustrerend dat we op dit moment niks kunnen en stil lijken te staan.