wow wat fijn! echt bizar snel!!!
wij staan nu 1,5 op funda en 2 serieuze bezichtigingen gehad. verder ligt het aardig stil.
wow wat fijn! echt bizar snel!!!
wij staan nu 1,5 op funda en 2 serieuze bezichtigingen gehad. verder ligt het aardig stil.
Vind dit zo kut. Slaat echt nergens op hoe duur nieuwbouwhuizen zijn, maar met die rente en de andere duurdere kosten is het al helemaal niet meer te betalen š«
Naja materiaal stijgt nogsteeds elke maand⦠en bouwvakkers zijn bijna zeldzaam⦠dat soort dingen houden die prijs hooog vermoed ik ? Het is daar niet alleen vraag en aanbod
de materiaalprijzen stijgen inderdaad, maar vaak heel overroepen als het over de bouwkost gaat, dit is vaak maar rond de 30% van de kost van een aannemer. En het schommelt veel, OSB was bijvoorbeeld verdubbeld in prijs sinds 2020 en nu terug in vrije val, gyproc heeft nu pas zijn eerste prijsverandering aangekondigd voor de platen zelf (al is die wel direct 25%).
Jaa, ik snap wel waar het vandaan komt, natuurlijk. Vind het gewoon heel stom dat als je samen zoān 2x modaal inkomen hebt, je nog steeds geen simpel rijtjeshuis kan betalen. Het wordt zo echt alleen maar voor echt rijken. Persoonlijke frustratie haha, sorry.
Heeft er iemand hier toevallig ervaring met het aanpassen van de woonoppervlakte in het kadaster? Hoe dat werkt en hoe lang dat ong. duurt? Volgens de kadastrale gegevens is ons appartement een aantal m2 kleiner dan het daadwerkelijk is, beetje vervelend dat we daar nu achterkomen want we willen het snel verkopen haha.
Niet helemaal hetzelfde, wij hebben vorig jaar winter (2021) iets anders laten wijzigen bij het kadaster en dat was echt zo gedaan. Bewijslast (taxatierapport in ons geval, ging om splitsing en moesten ivm verschil in percentage overdrachtsbelasting kunnen onderbouwen wat prive en wat zakelijk was qua m2 en dus koopsom) + toestemming gemeente toesturen en het was daarna met een week geregeld.
Denk dat voor jullie toestemming gemeente niet nodig is trouwens, bij ons was die nodig dat zij akkoord waren met die splitsing. Bewijs voor het correcte aantal m2 lijkt me voldoende.
Ik duim mee
Wat ontzettend jammer. Het is elke keer zoān teleurstelling als je zo goed mogelijk biedt maar dan alsnog achter het net vist. Hopelijk komt er snel weer wat op jullie pad!
We hebben sinds vrijdagmiddag onze woning op Funda staan en er zijn nu al zes bezichtigingen gepland. Nu maar duimen draaien dat de juiste koper ertussen zit.
Zelf zijn we bezig met een huis in een ander dorp. Er moet alleen megaveel aan gebeuren. Nog maar eens goed rekenen met de hypotheekadviseur of het haalbaar is.
Och wat kut, door hier mee te lezen had ik de indruk dat het makkelijker werd om iets te kunnen kopen.
Hebben jullie andere huizen op het oog? Wat zei jullie aankoopmakelaar?
Je kan ook gewoon dikke pech gehad hebben dat de kopers het zo graag hadden, of totaal van de wereld zijn en geld te gooien hadden.
Ik ben nu weer op het geweldige idee aan het broeden om gewoon in Antwerpen een micro-appartement te zoeken omdat ik teveel Never Too Small reportages heb gekeken.
Ja inderdaad, wij doen dat niet en waar zoek je juist?
De huizen met een gunstige EPC gaan zo snel weg. Daar zit echt geen rek op, heb in onze straat wel drie huizen te koop staan en die moeten gemoderniseerd worden. Voor de stijging van de rente gingen die ook zomaar verkocht worden.
Toch Antwerpen en Limburg verlaten?
Ja misschien, het is vooral een onnozele gedachte omdat ik toch niet veel in de regio vind dat me echt interesseert, toch niet met mijn budget. Misschien is het dan juist interessanter om toch drastisch naar een stad te gaan, misschien is er binnenkort wel plaats in de nieuwe boerentoren haha.
Ik moet me er gewoon een aan zetten, momenteel voelt het wel een interessante keuze om mezelf te dwingen juist klein en creatief te zoeken ipv. standaard iets met veel kamers die ik eigenlijk niet nodig heb en waar ik veel zelf aan zou moeten doen waar ik eigenlijk te lui voor ben.
En als pluspunt zou het voorstellingen bijwonen veel makkelijker maken, nu is het altijd een heel gedoe omwille van de verkeerssituatie.
Komen er nu wel woningen in de boerentrien, las in een artikel in de standaard van niet. Ja als je ergens woont waar je je makkelijk in en uit kan verplaatsen dan is dat een pluspunt. Is de Antwerpse woonmarkt wat te doen, neen zeker?
Nee maar daarom was het een slecht grapje
Ik heb dus echt nog maar heel kort gekeken he dus mijn analyse kan heel fout en naïef zijn, maar op het eerste zicht ziet het er wel haalbaar uit als je een klein appartement zoekt om te renoveren, en eerlijk gezegd zie ik mezelf wel leven op 40m². Ook al zou ik voor hetzelfde bedrag hier een krot van 120m² kunnen vinden, al is dat ook vooral één buurgemeente die me echt niet aanspreekt. Het is ook niet dat ik over 10 jaar weer iets nieuws zou kunnen zoeken natuurlijk.
Wij hebben nu bijna 3 weken onze ā30 tussenwoning in het midden vh land te koop staan, en jemig wat een rollercoaster is dit. De markt was natuurlijk al aan het afkoelen maar lijkt nu ineens nog meer in te storten, althans in dit segment. We hebben inmiddels een bod van 15k onder de vraagprijs maar dat is wel gelijk de prijs die we zelf in gedachten hadden dus we zijn heel blij. Nu nog 6 weken billenknijpenā¦
Elektriciteit is vaak geen probleem, bij de toestellen kan je de kabellengte normaal wel terug vinden waarmee je kan inschatten hoeveel marge je hebt. Voor water zou ik iets meer nakijken dat het wel in je kastje valt want daarbij is die marge wat minder, laat je aansluiting in ieder geval ergens in het midden plaatsen van hoogte, rond de 45 zodat je spoelbak zeker niet in de weg zit.
Als je de afmetingen van de ruimte hebt kan je zelf makkelijk je indeling er summer optekenen met aanduiding van alle aansluitingen met een asmaat
Er zijn ook regels voor veiligheid volgens mij, bijv dat ze zoveel cm boven de vloer moeten zitten⦠bij ons had de keukenboer dat ingetekend en dat kwam best nauw.
Zijn hier personen die met partner een huis kopen maar waarvan 1 van beide meer eigen geld inlegt dan de ander?
Leggen jullie dat extra geld dan vast bij de notaris/in het samenlevingscontract zodat het vrijkomt bij eventuele verkoop of uit elkaar gaan?
Of wordt de partner met meer inleg meer eigenaar van het huis? Een 70/30 constructie bijvoorbeeld?