Huizen/woningmarkttopic #3

Ook als je wilt huren zal het toch ook over geld gaan. Voor alles boven de sociale huurdrempel zou ik toch liever kopen, maar dat is persoonlijk uiteraard…

1 like

Lieverkoekjes worden niet gebakken, zegt mijn wijze oma altijd.

9 likes

Ik dacht even zal ik maar nee, ik laat het gaan. Misschien iemand anders die energie en zin heeft om je te wijzen op de (on)mogelijkheden van zoveel mensen in onze samenleving.

24 likes

Vorige week nog de headline op NOS dat je als starter op het moment € 71.000, dus praktisch twee keer modaal, moet verdienen om de woningmarkt op te kunnen komen. Weinig mensen die dat verdienen en al helemaal niet als starter. De meeste mensen hebben weinig te willen op de woningmarkt momenteel.

10 likes

Echt? Ik zou liever gratis wonen in plaats van te huren boven de sociale huurdrempel, als ik dan toch mag kiezen. Liefst in een penthouse in Amsterdam met een groot dakterras en een jacuzzi en een geitje.

39 likes

Een vriendin van mij huurt ook in jouw stad en vind het ook bizar hoe de prijzen daar liggen! Dacht dat wel vergelijkbaar was, maar zij betaalt voor een soortgelijke woning als waar ik woon een paar honderd euro per maand meer.

Oke hier heb je niets aan, maar het is wel kak.

Eens uiteraard. Je moet wel kunnen kopen.

1 like

Oh verdorie, ik heb 10 jaar particulier gehuurd maar blijkbaar was dat dus echt heel erg dom van mij?

Het is geen persoonlijke keuze joh. Het gaat bijna volledig om privilege.

6 likes

Tuurlijk, we zijn het niet oneens, maar ik ga hier in op de ongelijkheid in de samenleving. Ik heb ook jarenlang gehuurd, van te klein en te duur naar groter en nog steeds duur. Pas na mijn dertigste heb ik met mijn vrouw een kleine tussenwoning gekocht waarbij nog veel te wensen overbleef. Sinds vorig jaar, en pas na een kleine 20 jaar wonen geupgrade naar een grotere nieuwbouwwoning. Geduld hebben en kansen pakken. En hard werken uiteraard.

2 likes

Ja ja daar issie weer.

Edit: je post hieronder is nog erger

24 likes

Alles is uiteindelijk een keuze. Maar je moet niet alles willen, en zeker niet alles ook gelijk.

Oké Mark

25 likes

Dat is bewust. Dat geklaag hier steeds. Doe er dan wat aan.

1 like

Lol girl, je zegt dat je ingaat op de ongelijkheid in de samenleving en dit is je take?

3 likes

Ja en nee.

3 likes

Wat een rottijd om een huis te willen kopen zeg, ondanks dat de markt iets ingezakt is door rente, inflatie en dergelijke. Wij willen heel graag een oud huis, maar lopen tegen zoveel dingen aan. Volgens mij hebben we niks meer te willen in deze tijd :sweat_smile: Terwijl we geen starters zijn, eigen geld hebben en een koophuis. Onder de 35 mag je je oude hypotheek meenemen onder de 405.000 euro (dat scheelt zo honderden euro’s bij een lage hypotheekrente). Je betaalt overdrachtsbelasting vanaf 450.000 euro (8%!). De rente is onstabiel. Verbouwingsmaterialen zijn onbetaalbaar. Werklui vinden binnen een jaar is onmogelijk. En tel daarbij de energieprijzen op (onbetaalbaar in oude huizen tenzij je voor een fortuin investeert in verduurzaming, als je daar al werklui voor gaat vinden).

Bizar. En overigens ben ik me bewust van deze alsnog soort van luxe positie. Het blijft frustrerend dat we op dit moment niks kunnen en stil lijken te staan.

5 likes

Gelet op het tijdsbeeld dat je hier schetst gok ik dat je een stuk ouder bent dan de gemiddelde FF’er maar ook een stuk minder empatisch. Wat een kutreacties van jou die 10000% uit een standpunt van privilege komen. Man man man wat kansloos.

5 likes

Niemand zegt dat het normaal is, maar als je op je 50e samen 4 keer modaal verdiend ga je nu eenmaal niet meer huren. Maar ook dat is dan uiteindelijk een keuze, net als maar 1 keer per jaar op vakantie gaan met de auto. En dan ook nog maar 1 weekje.

Ik ga er trouwens niet verder op in. De felheid van de reacties is het mij niet waard. Sorry.

1 like

Ik ben ook wel verschoten van het gebrek aan aannemers moet ik bekennen, onze ruwbouwaannemer is weggevallen door omstandigheden en er is gewoon niemand te vinden die tijd of zin heeft. Echt verschrikkelijk.

1 like

Als dat je referentiekader is moet je misschien geen advies gaan geven aan een alleenstaande starter in de twintig die waarschijnlijk een kwart daarvan verdient, we leven inmiddels in een andere wereld.

23 likes