Gelet op het tijdsbeeld dat je hier schetst gok ik dat je een stuk ouder bent dan de gemiddelde FF’er maar ook een stuk minder empatisch. Wat een kutreacties van jou die 10000% uit een standpunt van privilege komen. Man man man wat kansloos.
Niemand zegt dat het normaal is, maar als je op je 50e samen 4 keer modaal verdiend ga je nu eenmaal niet meer huren. Maar ook dat is dan uiteindelijk een keuze, net als maar 1 keer per jaar op vakantie gaan met de auto. En dan ook nog maar 1 weekje.
Ik ga er trouwens niet verder op in. De felheid van de reacties is het mij niet waard. Sorry.
Ik ben ook wel verschoten van het gebrek aan aannemers moet ik bekennen, onze ruwbouwaannemer is weggevallen door omstandigheden en er is gewoon niemand te vinden die tijd of zin heeft. Echt verschrikkelijk.
Als dat je referentiekader is moet je misschien geen advies gaan geven aan een alleenstaande starter in de twintig die waarschijnlijk een kwart daarvan verdient, we leven inmiddels in een andere wereld.
Een laatste dan: Ik geef niemand advies, maar ben ook jong en arm geweest. Toen onze kinderen jong waren betaalden we 1300 euro netto (!) aan kinderopvang. (2 kinderen, 3 dagen per week). Er bleef niet veel geld over voor een duur huis. Is allemaal goed gekomen uiteindelijk.
Klagen helpt nooit. Mij is altijd geleerd dat je alleen energie moet stoppen in zaken waar je zelf ook wat aan kan doen. Klagen kost meer energie dan het oplevert helaas.
Maar niemand klaagt?? Iemand vroeg advies over huur en oa jij start meteen over geld voor koop. Ik heb niemand hier zien klagen dat ze huren, alleen maar mensen zien zeggen dat kopen beter is/de norm is/wenselijk is.
En nog een edit: mensen die huren zijn niet perse arm. Betekent niet dat ze kunnen of willen kopen.
Zo bevoorrecht klink jij, echt walgelik.
Wat komt een grootgrondbezitter eigenlijk in dit klaagtopic doen?
Dat vraag ik mij ook af…
Bedankt voor je advies! We nemen het mee
Jullie horen het dames! Minder klagen, meer werken! Als je niet (meer) kan werken heb je vast niet genoeg je best gedaan en de rukke huizenmarkt (huur en koop) komt natuurlijk doordat wij millenials teveel avocado’s kopen en teveel klagen. Het is een keúze!! 🫠
Overdrachtsbelasting is toch 2%? Ja sorry dit is een klein deel uit je post, maar ben benieuwd of dat veranderd is
Ok boomer.
Jullie hebben gewoon niet de juiste mindset. Minder avocado’s kopen en meer kansen pakken! ![]()
Edit: Hahah wat @kleinmeisje ook zei dus. Ik ben een millenial die niet goed leest.

Ohh heh? Ik zit zo met 8% in mn hoofd, hoe kom ik daar nou bij ![]()
Dat is voor beleggers meen ik (én terecht
)
Ja ik zag het idd! Voor alle panden waar je zelf niet (permanent) in gaat wonen. Nou dat scheelt dan weer een paar duizend euro haha
ik vind dat ook gewoon te weinig voor beleggers, laat die mensen eens minstens 20% afdragen zodra ze aan hun tweede woning zitten, en room winsten af als ze verhuren.
Zucht same:( wij hebben vorig jaar toch een oud huis weten te bemachtigen toen het nog extreem overbieden was. Nu met de huidige kou en gasprijzen kost het 20 euro per dag om het huis tot 15 graden (minimum tegen schimmel) te verwarmen… we hebben uitgerekend dat we de komende 3 jaar voor minstens 10.000 euro per jaar moeten investeren in onderhoud en duurzaamheid, en dat is net wat we kunnen missen met de torenhoge hypotheek en de gasrekening.
Toen we het huis kochten hadden we berekend dat we de hypotheek en vaste lasten konden dragen op een inkomen mocht dat nodig zijn, maar dat is inmiddels echt niet meer zo (met de energierekening, en de bijna verplichte kosten voor verduurzaming, volgend jaar wordt het nog duurder, ondanks loonsverhogingen)
Met dan de prijzen voor kinderopvang in het achterhoofd (wie weet in de toekomst…) vragen we ons af hoe we dat moeten gaan betalen.