Huizen/woningmarkttopic #3

Wij hebben dit idd vastgelegd bij de notaris zodat het meegenomen wordt in de verdeling mocht dat nodig zijn.

De andere optie voelde niet goed, dan zou een partner dus ook meer profiteren van prijsstijging of meer risico lopen bij een prijsdaling (al waren we daar niet echt bang voor). Ook zal het verschil in vermogen daardoor alleen maar groter worden omdat diegene met een groter aandeel in het huis dus meer profiteert van de prijsstijging. Ga je dat bij een volgend huis dan weer corrigeren? En hoe doe je dat dan met verbeteringen aan het huis (wie betaalt wat), leg je beide evenveel in voor verzekering etc. Ik denk dat je daar een hele scheve verhouding door krijgt.

2 likes

Ja toen wij ons eerste huis kochten heeft mijn man meer spaargeld ingelegd dan ik, best een substantieel verschil.

Wij hebben vast laten leggen dat we beiden 50% eigenaar zijn (hypotheek staat ook op beiden namen). Als we uit elkaar gaan heeft mijn partner een vordering op mij, als ik het goed zeg, twv de helft dat hij meer heeft ingelegd.

7 likes

Ik heb meer eigen geld ingelegd dan mijn man, en wij hebben dat opgelost door de kostenkoper en zo van dat geld te doen. Zo is de verdeling van onze hypotheek wel 50/50 maar heb ik een groot bedrag bijgedragen wat bij de notaris ā€˜los’ geregistreerd staat. Mochten we ooit scheiden en het huis verkopen dan wordt de opbrengst verschillend verdeeld zodat ik die inleg sowieso weer terug krijg.

2 likes

Heb je de keuken al ontworpen? Wij kregen er een technische tekening bij waardoor je wel kunt zien waar de aansluitingen zitten.

Oh misschien heb ik het verkeerd onthouden. Maar met deze tekening kun je ook al wat punten aanwijzen, toch?

3 likes

Dat moest summier voorstellen! Met dat plan heb je in principe genoeg om aan te duiden wat je waar nodig hebt

4 likes

Op de valreep voor het weekend goed nieuws gekregen: ons bod is geaccepteerd! Eindelijk een huis. En wat voor ƩƩn :grin: Heel blij mee. Ons eigen huis is ook al verkocht onder voorbehoud van financiering en keuring. Die was al binnen een week na start verkoop onder bod. Nooit verwacht. Het gaat ineens allemaal heel snel. Nu hopen dat de bouwkundige keuring goedkomt en de hypotheekaanvragen van de kopers & van ons zelf. Nog een tijde duimen draaien dus…

52 likes

Gefeliciteerd!

6 likes

Wij hebben ook net gekocht en ik ga meer inleggen dan mijn vriend. Dit leggen we bij de notaris vast in ons samenlevingscontract.
Verder wordt eigendom huis wel 50/50

1 like

Ik postte hier onlangs dat ik overwoog om te bieden op een oud en volledig te renoveren huis. Het is een online publieke veiling die morgen pas afloopt, maar de derde bieder vandaag gaat zojuist 40.000 euro boven het vorige bod?? Sowieso is het daarmee boven m’n budget nu, maar waarom zou je dat in godsnaam doen??? Misschien mis ik iets, maar waarom zou je niet wachten tot de minuten voor het aflopen van de klok. Ga bijna vermoeden dat die notarissen zelf de prijs opdrijven met valse biedingen ofzo??

2 likes

Om mensen die het toch niet kunnen betalen af te schudden. Hier wordt de veiling toch verlengd en dan zitten er morgen minder mensen actief te bieden.

4 likes

Mensen zoals ik :smiling_face_with_tear:
Voelt gewoon zo vroeg om al zoveel omhoog te gaan. Maar ja wel logisch inderdaad, dan heb je in de verlening minder concurrentie. Benieuwd hoe hoog het dan wel zal worden uiteindelijk, had wel door dat het wellicht te duur zou worden voor mijn budget, maar als ze nu al zo hoog inzetten heb ik het waarschijnlijk echt verkeerd ingeschat

2 likes

Ik voel je mijn maar dat is voor een groot stuk omdat Biddit zwaar onder de prijs zodat het zeker verkocht raakt, al snap ik de biedstrategieƫn van veel mensen gewoon echt niet met zulke fratsen.

3 likes

Ik heb hetzelfde voorgehad en daar zo’n 27.000 euro meer geboden met nog drie dagen te gaan. Huis was aan instelprijs 175k en uiteindelijk verkocht aan 315 of zo met nog alles aan te doen. Duidelijk mensen die in een ander prijscategorie zaten.

3 likes

Ja, dat is wel vrij gebruikelijk. Ik zou vragen om direct contact, dat gaat toch vaak wat sneller en makkelijker. En dan kun je aangeven wat je ter overname aanbiedt, eventueel met prijs erbij of de kopers geven aan wat ze van de lijst willen hebben en je gaat dan onderhandelen over de prijs. Vaak verreken je dat dan contant of via een tikkie op de dag van overdracht.

Ik heb op die manier kasten, lampen en een wasmachine verkocht.

3 likes

Bij onze huurwoning hadden we voor de bezichtiging een briefje op de keukentafel gelegd met wat er overgenomen kon worden en met prijzen en ons telefoonnummer erbij. Bij ons koophuis kregen we een mail van de makelaar of we interesse hadden in X en daarna hebben we het onderling geregeld.

3 likes

Wij kregen een lijst met wat er ter overname was. Uiteindelijk niks mee gedaan, want was allemaal niet nodig voor ons. We hadden sowieso direct contact, want ze deden de bezichtigingen zelf.

4 likes

Wij kregen ook een lijst en zijn na het koopcontract tekenen nog een keer langs geweest om alles op te meten en ook te kijken wat we wilden houden (bijna niks sorry not sorry).

1 like

Ik heb een tijdje geen buitenruimte gehad en dat miste ik echt heel erg in de lente en zomer. Dan had ik liever een wat kleinere binnenruimte gehad.

4 likes

Ik zat onlangs met hetzelfde dilemma (alleen was de huurprijs net een paar procent onder de helft van mijn netto loon) en heb besloten het niet te doen. Ook met in het achterhoofd de veel duurdere zorgverzekeringen en energiecrisis, je weet niet wat de toekomst nog meer brengt aan snel stijgende prijzen. Ik zou veel te bang zijn dat er opeens hele hoge kosten bijkomen en ik niet meer rondkom. Dan kan ik nog niet onbezorgd wonen dus dat was het voor mij niet waard.

2 likes