Huizen/woningmarkttopic #3

Een laatste dan: Ik geef niemand advies, maar ben ook jong en arm geweest. Toen onze kinderen jong waren betaalden we 1300 euro netto (!) aan kinderopvang. (2 kinderen, 3 dagen per week). Er bleef niet veel geld over voor een duur huis. Is allemaal goed gekomen uiteindelijk.

Klagen helpt nooit. Mij is altijd geleerd dat je alleen energie moet stoppen in zaken waar je zelf ook wat aan kan doen. Klagen kost meer energie dan het oplevert helaas.

Maar niemand klaagt?? Iemand vroeg advies over huur en oa jij start meteen over geld voor koop. Ik heb niemand hier zien klagen dat ze huren, alleen maar mensen zien zeggen dat kopen beter is/de norm is/wenselijk is.

En nog een edit: mensen die huren zijn niet perse arm. Betekent niet dat ze kunnen of willen kopen.

22 likes

Zo bevoorrecht klink jij, echt walgelik.

11 likes

Wat komt een grootgrondbezitter eigenlijk in dit klaagtopic doen?

8 likes

Dat vraag ik mij ook af…

2 likes

Bedankt voor je advies! We nemen het mee

6 likes

Jullie horen het dames! Minder klagen, meer werken! Als je niet (meer) kan werken heb je vast niet genoeg je best gedaan en de rukke huizenmarkt (huur en koop) komt natuurlijk doordat wij millenials teveel avocado’s kopen en teveel klagen. Het is een keúze!! 🫠

14 likes

Overdrachtsbelasting is toch 2%? Ja sorry dit is een klein deel uit je post, maar ben benieuwd of dat veranderd is

7 likes

Ok boomer.

1 like

Jullie hebben gewoon niet de juiste mindset. Minder avocado’s kopen en meer kansen pakken! :man_white_haired:t2:

Edit: Hahah wat @kleinmeisje ook zei dus. Ik ben een millenial die niet goed leest.

5 likes

3 likes

Ohh heh? Ik zit zo met 8% in mn hoofd, hoe kom ik daar nou bij :sweat_smile:

1 like

Dat is voor beleggers meen ik (én terecht :grimacing:)

6 likes

Ja ik zag het idd! Voor alle panden waar je zelf niet (permanent) in gaat wonen. Nou dat scheelt dan weer een paar duizend euro haha

2 likes

ik vind dat ook gewoon te weinig voor beleggers, laat die mensen eens minstens 20% afdragen zodra ze aan hun tweede woning zitten, en room winsten af als ze verhuren.

8 likes

Zucht same:( wij hebben vorig jaar toch een oud huis weten te bemachtigen toen het nog extreem overbieden was. Nu met de huidige kou en gasprijzen kost het 20 euro per dag om het huis tot 15 graden (minimum tegen schimmel) te verwarmen… we hebben uitgerekend dat we de komende 3 jaar voor minstens 10.000 euro per jaar moeten investeren in onderhoud en duurzaamheid, en dat is net wat we kunnen missen met de torenhoge hypotheek en de gasrekening.

Toen we het huis kochten hadden we berekend dat we de hypotheek en vaste lasten konden dragen op een inkomen mocht dat nodig zijn, maar dat is inmiddels echt niet meer zo (met de energierekening, en de bijna verplichte kosten voor verduurzaming, volgend jaar wordt het nog duurder, ondanks loonsverhogingen)

Met dan de prijzen voor kinderopvang in het achterhoofd (wie weet in de toekomst…) vragen we ons af hoe we dat moeten gaan betalen.

5 likes

Excuses voor de dubbelpost maar winst op huur is onbelast toch? Slaat ook helemaal nergens op. Hier ben ik het met S. Schimmelpenninck eens, dat we rendement op vermogen beter moeten belasten.

3 likes

geen idee! ik viel al achterover van jullie percentages, in België is het tot eind 2023 3% zonder meeneembaarheid of 6% met meeneembaarheid wat dus gewoon gaat over als je daarna een woning koopt je de registratierechten al betaald hebt. Vanaf een tweede woning is het 12%, maar serieus, als mensen genoeg geld hebben om of een extra hypotheek of gewoon cash een extra woning te kopen kunnen ze ook veel meer belastingen betalen om te dragen voor degenen die het niet kunnen. Ik zoek net op belasting van huurwoningen en daar snap ik helemaal niets van maar het bestaat wel, ergens, vaag, misschien.

2 likes

Oh wat ontzettend zuur. Maar kinderopvang willen ze per 2025 toch gratis maken voor het eerste kind? Dat is dan een druppel op de gloeiende plaat natuurlijk maar toch.

Wat een lastige situatie!

Edit: ik zie nu ook relatief veel grote oude huizen (langer) te koop staan. Denk echt dat dat voor een groot deel door die energieprijzen komt. Mensen kunnen het gewoon niet meer opbrengen als je maandelijks minstens 400 euro moet betalen voor de energierekening. Echt een idiote situatie gewoon

4 likes

Ja denk oprecht dat oude huizen met energielabels lager dan c bijna niet meer verkoopbaar zijn op dit moment. En ik zie het niet gebeuren dat de energieprijs weer gaat zakken…

3 likes