Huizen/woningmarkttopic #3

Excuses voor de dubbelpost maar winst op huur is onbelast toch? Slaat ook helemaal nergens op. Hier ben ik het met S. Schimmelpenninck eens, dat we rendement op vermogen beter moeten belasten.

3 likes

geen idee! ik viel al achterover van jullie percentages, in Belgiƫ is het tot eind 2023 3% zonder meeneembaarheid of 6% met meeneembaarheid wat dus gewoon gaat over als je daarna een woning koopt je de registratierechten al betaald hebt. Vanaf een tweede woning is het 12%, maar serieus, als mensen genoeg geld hebben om of een extra hypotheek of gewoon cash een extra woning te kopen kunnen ze ook veel meer belastingen betalen om te dragen voor degenen die het niet kunnen. Ik zoek net op belasting van huurwoningen en daar snap ik helemaal niets van maar het bestaat wel, ergens, vaag, misschien.

2 likes

Oh wat ontzettend zuur. Maar kinderopvang willen ze per 2025 toch gratis maken voor het eerste kind? Dat is dan een druppel op de gloeiende plaat natuurlijk maar toch.

Wat een lastige situatie!

Edit: ik zie nu ook relatief veel grote oude huizen (langer) te koop staan. Denk echt dat dat voor een groot deel door die energieprijzen komt. Mensen kunnen het gewoon niet meer opbrengen als je maandelijks minstens 400 euro moet betalen voor de energierekening. Echt een idiote situatie gewoon

4 likes

Ja denk oprecht dat oude huizen met energielabels lager dan c bijna niet meer verkoopbaar zijn op dit moment. En ik zie het niet gebeuren dat de energieprijs weer gaat zakken…

3 likes

Mensen zijn lui Bergamot.

2 likes

Het overdrachtsbelastingtarief van 8% gaat volgend jaar zelfs naar 10,4.

Je zegt in je eerste post dat je vanaf 450.000 overdrachtsbelasting betaalt, maar dat is in 2023 vanaf 440.000. Waarde tot 440.000 kan je een beroep doen op de startersvrijstelling indien je op moment van levering nog geen 35 bent (en er nog niet eerder gebruik van hebt gemaakt). En stel jij bent 35 maar je partner nog niet, dan betaal jij over de helft 2% ovb en kan je partner beroep op startersvrijstelling doen voor de andere helft.

En als jullie allebei 35 of ouder zijn heb je pech en betaal je ongeacht de koopprijs 2% ovb.

1 like

Klopt volledig, daarom dat ik zeg dat mensen lui zijn. Ik ken de details niet van de Nederlandse regelgeving errond maar in Vlaanderen is dat het EPC en dat is verplicht op te maken bij verkoop/verhuur van een woning. Alhoewel dat concept volgens mij ook verplicht wordt door Europa ondertussen? Ben niet zeker. Je krijgt daar ook gewoon een heel gedetailleerd rapport met alle vastgestelde waardes van vloeren, muren, ramen, daken, etc. waarbij ook suggesties worden gedaan . https://www.biddit.be/stg/233017/documents/409971.pdf is een voorbeeld, dat geeft al een vrij solide plan van aanpak op voorwaarde dat het rapport correct opgesteld is natuurlijk, in de software zit namelijk wel wat ruimte voor interpretatie waardoor ze het wel een beetje naar de hand kunnen zetten.
Natuurlijk moet ik hier wel bij nuanceren dat het kopen van een afgewerkte woning met goed label ook een simpele luxe is in de zin dat je tijd terug koopt, net zoals dat je een aannemer laat werken ipv. het zelf te doen. Iedereen zal uiteindelijk zelf zijn/haar rekensom maken.

2 likes

Als je toch gaat verhuizen zou ik zelf kiezen voor zelf verduurzamen. Dan weet je wat er gebeurt en hoe, maar volgens mij (klok klepel) kan het goed zijn dat zonnepanelen doe je nu plaatst alweer efficiƫnter zijn dan wanneer ze 5 jaar geleden zijn geplaatst.

1 like

Mijn buren hebben afgelopen week hun huis te koop gezet & is direct verkocht waarbij er 6 biedingen waren die ruuuim boven de vraagprijs waren. Toch gedacht dat het iets zou afzwakken…

Zelf zijn we erg bezig met hoe we ons huis kunnen verduurzamen. Het had, toen we het kochten, energielabel D & we hopen op B uit te gaan komen (herenhuis uit 1917).

1 like

Oh wat goed! Wat hebben jullie allemaal al gedaan? Wij zijn ook bezig met een huis uit 1937

1 like

Ja vond ik ook echt! Zo snel ook. Vraagprijs lag iets boven 4 ton.

3 likes

Lastig he met zulke oude huizen! Best een gedoe. We hebben eerst zo’n expert van de gemeente gevraagd met ons mee te denken en op basis daarvan een ā€˜hoogst haalbaar’ plan gemaakt. We hebben recent de zolder laten isoleren & gaan dak van aanbouw laten vervang en opnieuw van buiten isoleren. We merken dat dat niet goed is gedaan door de vorige bewoners. In het nieuwe jaar krijgen we zonnepanelen en enkele ramen gaan we vervangen door triple glas & in de keuken - wat een leefkeuken is - gaan we bij de verbouwing in mei kiezen voor elektrische vloerverwarming en dat eerst ook goed laten isoleren. We hebben al spouwmuur- en vloerisolatie in de woonkamer.

4 likes

Wat voor soort vloerisolatie hebben jullie gedaan? Wij hebben ook een oud huis en twijfelen wat wijsheid is, omdat je natuurlijk zit met ventilatie en dat vocht niet neer mag slaan op de houten balken…

Ik durf het eerlijk gezegd niet meer te zeggen… is al een aantal jaar geleden. We hebben een gespecialieerd bedrijf laten komen & aan hen gevraagd wat het beste is (we hebben een houten parketvloer laten leggen in de woonkamer en het toen meteen gedaan).

2 likes

Is er iemand hier die een hypotheek heeft gekregen met een intentieverklaring voor BEpaalde tijd?

2 likes

Ik heb het met twee hypotheekadviseurs besproken maar die zeiden allebei helaas dat dat echt niet ging lukken. Eentje zei wel dat een keer iemand een hypotheek had gekregen met een soort notitie op de verklaring dat er na x tijdelijke contracten een vast dienstverband zou komen. Ik denk wel dat het heel lastig is, maar je zou het altijd met een adviseur kunnen bespreken. Wellicht dat bepaalde banken makkelijker zijn?

2 likes

Ik hoorde van een vriendin die nog in hypotheken zit dat er qua uitzonderlijke dingen nog maar hƩƩl weinig kan. Eerder kon je ook nog wel iets met een uitdraai uit het UWV, iets van je arbeidsverleden? Maar je zou ā€˜t überhaupt echt bij een hypotheekadviseur moeten vragen.

1 like

Onlangs vroeg iemand uit mijn team een werkgeversverklaring en in eerste instantie had ik hem toegekend met intentie voor bepaalde tijd. Toen heeft de hypotheekadviseur haar gevraagd of ze een goede band met mij had en of ze dan aan mij kon vragen om een intentieverklaring voor onbepaalde tijd. Dat heb ik uiteraard gedaan toen ze dit aan mij uitlegde (ik ben nog maar kort manager en ik was heel voorzichtig maar het heeft echt geen consequenties voor het bedrijf). Het werd anders heel lastig om een hypotheek te krijgen blijkbaar.
Maw: misschien goed om het gesprek aan te gaan met de werkgever die een intentie voor bepaalde tijd heeft afgegeven. Soms is het ook onwetendheid zoals bij mij.

7 likes

@sofetch @mikselke bedankt voor jullie ervaringen! Ik zal in ieder geval ook de hypotheekadviseur nog een keer vragen

@Zoekie dankjewel! Ook fijn om het verhaal van de andere kant te horen😊 ik hoop dat mijn werkgever daar ook bereid toe is

2 likes

Ja ik! Mijn werkgever was niet bereid te doen wat @zoekie deed. En dus is mijn arbeidsgegevens en al mijn bankgegevens van de afgelopen 5 jaar doorgestuurd/bekeken. Het bedrag van onze hypotheek ging hierdoor flink omlaag, want als ik het goed begreep hebben ze mij als ā€œzzp’er/zelfstandigeā€ beoordeeld. Ik weet het fijne er niet van, dat heeft mijn hypotheekadviseur destijds geregeld.
Vond het destijds erg flauw van mijn werkgever dat ze niet wilden meewerken, ze wilden het echt niet en wel eventueel op het formulier schrijven waarom niet etc, maar dat had geen zin en keurde de bank niet goed. Overigens heb ik inmiddels wel een vast contract bij deze werkgever haha.
Dit was wel eind 2020! Toen had iedereen corona-stress

Edit: niet quoten svp misschien haal ik dit nog weg

1 like