Mensen die tientallen jaren hebben zitten wachten op en werken voor hun ultieme doel het koophuis en nu de rest van de wereld vertellen dat dat normaal is zijn mijn favo’s hoor😂 Koophuis is uiteindelijk ook maar gewoon een dak boven je hoofd met een dertig jaar durende schuld en als je er 20 jaar voor moet afzien zou ik andere prioriteiten stellen. Klinkt allemaal een beetje triest.
Ja en nee.
Wat een rottijd om een huis te willen kopen zeg, ondanks dat de markt iets ingezakt is door rente, inflatie en dergelijke. Wij willen heel graag een oud huis, maar lopen tegen zoveel dingen aan. Volgens mij hebben we niks meer te willen in deze tijd Terwijl we geen starters zijn, eigen geld hebben en een koophuis. Onder de 35 mag je je oude hypotheek meenemen onder de 405.000 euro (dat scheelt zo honderden euro’s bij een lage hypotheekrente). Je betaalt overdrachtsbelasting vanaf 450.000 euro (8%!). De rente is onstabiel. Verbouwingsmaterialen zijn onbetaalbaar. Werklui vinden binnen een jaar is onmogelijk. En tel daarbij de energieprijzen op (onbetaalbaar in oude huizen tenzij je voor een fortuin investeert in verduurzaming, als je daar al werklui voor gaat vinden).
Bizar. En overigens ben ik me bewust van deze alsnog soort van luxe positie. Het blijft frustrerend dat we op dit moment niks kunnen en stil lijken te staan.
Gelet op het tijdsbeeld dat je hier schetst gok ik dat je een stuk ouder bent dan de gemiddelde FF’er maar ook een stuk minder empatisch. Wat een kutreacties van jou die 10000% uit een standpunt van privilege komen. Man man man wat kansloos.
Niemand zegt dat het normaal is, maar als je op je 50e samen 4 keer modaal verdiend ga je nu eenmaal niet meer huren. Maar ook dat is dan uiteindelijk een keuze, net als maar 1 keer per jaar op vakantie gaan met de auto. En dan ook nog maar 1 weekje.
Ik ga er trouwens niet verder op in. De felheid van de reacties is het mij niet waard. Sorry.
Ik ben ook wel verschoten van het gebrek aan aannemers moet ik bekennen, onze ruwbouwaannemer is weggevallen door omstandigheden en er is gewoon niemand te vinden die tijd of zin heeft. Echt verschrikkelijk.
Als dat je referentiekader is moet je misschien geen advies gaan geven aan een alleenstaande starter in de twintig die waarschijnlijk een kwart daarvan verdient, we leven inmiddels in een andere wereld.
Een laatste dan: Ik geef niemand advies, maar ben ook jong en arm geweest. Toen onze kinderen jong waren betaalden we 1300 euro netto (!) aan kinderopvang. (2 kinderen, 3 dagen per week). Er bleef niet veel geld over voor een duur huis. Is allemaal goed gekomen uiteindelijk.
Klagen helpt nooit. Mij is altijd geleerd dat je alleen energie moet stoppen in zaken waar je zelf ook wat aan kan doen. Klagen kost meer energie dan het oplevert helaas.
Maar niemand klaagt?? Iemand vroeg advies over huur en oa jij start meteen over geld voor koop. Ik heb niemand hier zien klagen dat ze huren, alleen maar mensen zien zeggen dat kopen beter is/de norm is/wenselijk is.
En nog een edit: mensen die huren zijn niet perse arm. Betekent niet dat ze kunnen of willen kopen.
Zo bevoorrecht klink jij, echt walgelik.
Vind 50 jaar, vier keer modaal en maar eens per jaar met de auto op vakantie eigenlijk helemaal niet zo bevoorrecht klinken. Hoef iig niet te ruilen.
Volgens mij ben jij meer op je plek in de reacties op NU.nl dan op dit forum.
Wat komt een grootgrondbezitter eigenlijk in dit klaagtopic doen?
Dat vraag ik mij ook af…
Bedankt voor je advies! We nemen het mee
Jullie horen het dames! Minder klagen, meer werken! Als je niet (meer) kan werken heb je vast niet genoeg je best gedaan en de rukke huizenmarkt (huur en koop) komt natuurlijk doordat wij millenials teveel avocado’s kopen en teveel klagen. Het is een keúze!! 🫠
Overdrachtsbelasting is toch 2%? Ja sorry dit is een klein deel uit je post, maar ben benieuwd of dat veranderd is
Ok boomer.
Jullie hebben gewoon niet de juiste mindset. Minder avocado’s kopen en meer kansen pakken!
Edit: Hahah wat @kleinmeisje ook zei dus. Ik ben een millenial die niet goed leest.