Huizen/woningmarkttopic #3

Ohh heh? Ik zit zo met 8% in mn hoofd, hoe kom ik daar nou bij :sweat_smile:

1 like

Dat is voor beleggers meen ik (én terecht :grimacing:)

6 likes

Ja ik zag het idd! Voor alle panden waar je zelf niet (permanent) in gaat wonen. Nou dat scheelt dan weer een paar duizend euro haha

2 likes

ik vind dat ook gewoon te weinig voor beleggers, laat die mensen eens minstens 20% afdragen zodra ze aan hun tweede woning zitten, en room winsten af als ze verhuren.

8 likes

Zucht same:( wij hebben vorig jaar toch een oud huis weten te bemachtigen toen het nog extreem overbieden was. Nu met de huidige kou en gasprijzen kost het 20 euro per dag om het huis tot 15 graden (minimum tegen schimmel) te verwarmen… we hebben uitgerekend dat we de komende 3 jaar voor minstens 10.000 euro per jaar moeten investeren in onderhoud en duurzaamheid, en dat is net wat we kunnen missen met de torenhoge hypotheek en de gasrekening.

Toen we het huis kochten hadden we berekend dat we de hypotheek en vaste lasten konden dragen op een inkomen mocht dat nodig zijn, maar dat is inmiddels echt niet meer zo (met de energierekening, en de bijna verplichte kosten voor verduurzaming, volgend jaar wordt het nog duurder, ondanks loonsverhogingen)

Met dan de prijzen voor kinderopvang in het achterhoofd (wie weet in de toekomst…) vragen we ons af hoe we dat moeten gaan betalen.

5 likes

Excuses voor de dubbelpost maar winst op huur is onbelast toch? Slaat ook helemaal nergens op. Hier ben ik het met S. Schimmelpenninck eens, dat we rendement op vermogen beter moeten belasten.

3 likes

geen idee! ik viel al achterover van jullie percentages, in België is het tot eind 2023 3% zonder meeneembaarheid of 6% met meeneembaarheid wat dus gewoon gaat over als je daarna een woning koopt je de registratierechten al betaald hebt. Vanaf een tweede woning is het 12%, maar serieus, als mensen genoeg geld hebben om of een extra hypotheek of gewoon cash een extra woning te kopen kunnen ze ook veel meer belastingen betalen om te dragen voor degenen die het niet kunnen. Ik zoek net op belasting van huurwoningen en daar snap ik helemaal niets van maar het bestaat wel, ergens, vaag, misschien.

2 likes

Oh wat ontzettend zuur. Maar kinderopvang willen ze per 2025 toch gratis maken voor het eerste kind? Dat is dan een druppel op de gloeiende plaat natuurlijk maar toch.

Wat een lastige situatie!

Edit: ik zie nu ook relatief veel grote oude huizen (langer) te koop staan. Denk echt dat dat voor een groot deel door die energieprijzen komt. Mensen kunnen het gewoon niet meer opbrengen als je maandelijks minstens 400 euro moet betalen voor de energierekening. Echt een idiote situatie gewoon

4 likes

Ja denk oprecht dat oude huizen met energielabels lager dan c bijna niet meer verkoopbaar zijn op dit moment. En ik zie het niet gebeuren dat de energieprijs weer gaat zakken…

3 likes

klopt, zie je hier in de wijk (jaren 30) ook gebeuren. Label c is nog ok, alles daaronder staat echt langer te koop terwijl dat begin dit jaar nog een gekkenhuis was.

Wij hebben ons huis (label c) met het oog op de toekomst nu ook te koop gezet. Het is óf flink investeren in verduurzamen of verhuizen en met pijn in mn hart gekozen voor het 2e.

4 likes

Mensen zijn lui Bergamot.

2 likes

Maar als je onder aan de streep hetzelfde uitgeeft is het toch superlogisch dat je het huis koopt waar je geen verbouwing voor hoeft te ondergaan.

1 like

Het overdrachtsbelastingtarief van 8% gaat volgend jaar zelfs naar 10,4.

Je zegt in je eerste post dat je vanaf 450.000 overdrachtsbelasting betaalt, maar dat is in 2023 vanaf 440.000. Waarde tot 440.000 kan je een beroep doen op de startersvrijstelling indien je op moment van levering nog geen 35 bent (en er nog niet eerder gebruik van hebt gemaakt). En stel jij bent 35 maar je partner nog niet, dan betaal jij over de helft 2% ovb en kan je partner beroep op startersvrijstelling doen voor de andere helft.

En als jullie allebei 35 of ouder zijn heb je pech en betaal je ongeacht de koopprijs 2% ovb.

1 like

Klopt volledig, daarom dat ik zeg dat mensen lui zijn. Ik ken de details niet van de Nederlandse regelgeving errond maar in Vlaanderen is dat het EPC en dat is verplicht op te maken bij verkoop/verhuur van een woning. Alhoewel dat concept volgens mij ook verplicht wordt door Europa ondertussen? Ben niet zeker. Je krijgt daar ook gewoon een heel gedetailleerd rapport met alle vastgestelde waardes van vloeren, muren, ramen, daken, etc. waarbij ook suggesties worden gedaan . https://www.biddit.be/stg/233017/documents/409971.pdf is een voorbeeld, dat geeft al een vrij solide plan van aanpak op voorwaarde dat het rapport correct opgesteld is natuurlijk, in de software zit namelijk wel wat ruimte voor interpretatie waardoor ze het wel een beetje naar de hand kunnen zetten.
Natuurlijk moet ik hier wel bij nuanceren dat het kopen van een afgewerkte woning met goed label ook een simpele luxe is in de zin dat je tijd terug koopt, net zoals dat je een aannemer laat werken ipv. het zelf te doen. Iedereen zal uiteindelijk zelf zijn/haar rekensom maken.

2 likes

Als je toch gaat verhuizen zou ik zelf kiezen voor zelf verduurzamen. Dan weet je wat er gebeurt en hoe, maar volgens mij (klok klepel) kan het goed zijn dat zonnepanelen doe je nu plaatst alweer efficiënter zijn dan wanneer ze 5 jaar geleden zijn geplaatst.

1 like

Mijn buren hebben afgelopen week hun huis te koop gezet & is direct verkocht waarbij er 6 biedingen waren die ruuuim boven de vraagprijs waren. Toch gedacht dat het iets zou afzwakken…

Zelf zijn we erg bezig met hoe we ons huis kunnen verduurzamen. Het had, toen we het kochten, energielabel D & we hopen op B uit te gaan komen (herenhuis uit 1917).

1 like

Oh wat goed! Wat hebben jullie allemaal al gedaan? Wij zijn ook bezig met een huis uit 1937

1 like

wow bizar. wat was ongeveer de vraagprijs als je dat wil delen?

1 like

Ja vond ik ook echt! Zo snel ook. Vraagprijs lag iets boven 4 ton.

3 likes

Lastig he met zulke oude huizen! Best een gedoe. We hebben eerst zo’n expert van de gemeente gevraagd met ons mee te denken en op basis daarvan een ‘hoogst haalbaar’ plan gemaakt. We hebben recent de zolder laten isoleren & gaan dak van aanbouw laten vervang en opnieuw van buiten isoleren. We merken dat dat niet goed is gedaan door de vorige bewoners. In het nieuwe jaar krijgen we zonnepanelen en enkele ramen gaan we vervangen door triple glas & in de keuken - wat een leefkeuken is - gaan we bij de verbouwing in mei kiezen voor elektrische vloerverwarming en dat eerst ook goed laten isoleren. We hebben al spouwmuur- en vloerisolatie in de woonkamer.

4 likes