Hoe wij het hebben gedaan (maar ik ben van nature ook geen harde tante 🥹 en mijn vriend al helemaal niet): Het helpt om een bepaald budget in je hoofd te hebben, of een bepaald onderhandeldoel (minimaal x% eraf). De mindset is: je hebt niets te verliezen (want nog zoveel andere keukenboeren) en alleen maar te winnen (al is het maar een beetje korting). Je moet bereid zijn weg te gaan zonder te tekenen. Ze kunnen altijd een standaard korting geven, dus sowieso beginnen met: kun je nog iets doen met de prijs?
En bij het laatste beetje korting moet je het echt hard durven spelen: bij ons was er gewoon een harde limiet in het budget, dus dat konden we zeggen. Ik moet eerlijk zeggen dat dat ook de enige reden was dat we zo hard hebben onderhandeld. Met de basis korting ging er aanvankelijk ‘maar’ 1500 vanaf of zo. Maar hierdoor heb ik dus wel geleerd hoe dit moet.
Wij lieten wel doorschemeren dat we het echt niet breed hebben.
O ja en wat ook zo was: deze keuken in deze opstelling kwam onder de 10k uit bij Ikea (hoewel je dan wel minder opties had qua materiaal en kleur). Dus onze escape was: als dit niet lukt, dan maar Ikea ![]()