Huizen/woningmarkttopic #3

Per stuk denk ik :sweat_smile:?
En dan is bij nieuwbouw dus geen sloop, geen aansluitingen (want die komen direct goed dus je hoeft niks om te leggen), vaak geen cementdekvloer (want dat zit er standaard in, dus zit niet in je badkamer offerte)… en geen andere meterkast aansluitingen als je Bijv van 1 oven naar inductie+oven+magnetron ofzo gaat.

Dit ligt denk ik helemaal aan wat je wil; wij hebben nu offertes voor onze keuken en die zijn allemaal veel hoger dan 13k.

2 likes

Daar heb je gelijk in, ik bedoel meer dat het niet onmogelijk is!

@JustinBieber ja badkamer incl montage, maar we schrokken ook van de verhouding materiaal en installatie kosten

@Fishing ja per stuk :sweat_smile: Verder heb je deels gelijk, keuken zit niet bij het project ingesloten dus daar komen kosten voor omleggen van leidingwerk nog wel bij, maar geen sloopkosten inderdaad

Ik bedoel meer te zeggen dat als je een bepaald budget hebt het best eens voor dat bedrag zou kunnen. Of ik heb gewoon niet zon dure smaak :sweat_smile:

2 likes

Ja ik ging met name af op prijzen die 2 vrienden noemden maar wellicht hebben die gewoon een dure smaak dat kan natuurlijk!

1 like

Mag ik vragen waar jullie keuken van is? Mogelijk nog een optie voor ons. Zelfs onze Ikea offerte (echt verruit het goedkoopste in vergelijking met 3 offertes van andere keukenzaken) kwam uit op bijna 17k.

Van de kvik!

3 likes

Oke bedankt, ga ik daar ook nog even kijken!

2 likes

Nee dat denk (en hoop) ik ook. M’n vriend en ik nemen een relatief goedkope en vrij simpele badkamer en keuken en dat gaat denk ik echt geen 30k bij elkaar kosten.

1 like

Dankjewel voor de tip! Helaas is mijn loon dan niet toereikend…

1 like

Voor keukens moet je ook altijd heel erg onderhandelen is mijn ervaring. Onze keuken (simpele parallel met composiet blad) ging van ongeveer 13500 naar 10.500 bij twee verschillende keukenzaken. Vind dat dus zo irritant, geef gewoon meteen een goede prijs :sweat_smile:.

3 likes

Van badkamers heb ik geen verstand maar voor keuken hoeft dit echt niet hoor. Wij hebben voor iets van 11k echt een mooie nieuwe keuken met alle apparatuur die we wilden. Als je weinig ruimte heb kun je ook niet zoveel haha, dat vond ik ook wel schelen. Had best een kookeiland gewild maar doordat we er geen ruimte voor hebben scheelt dat ook weer geld natuurlijk.

En dit was inclusief sloop, aansluitingen omleggen en toevoegen en nog een enorme muur stucen. Wij hebben echt niks gedaan behalve de muur verven.
Het is echt allemaal net hoe duur en luxe je het wilt.

2 likes

Goed om te horen.
Ja, ik heb ook wel gemerkt dat je het zo gek kan maken als je wil.
Alleen al een keukenwerkblad kan zo enorm verschillen in prijs.

1 like

Tell me how!! Wat zeg je dan, op welk moment in het proces? Ik ben hier vreselijk slecht in, mijn man ook. Wij zijn vaak echt way too awkward en dokken uiteindelijk met een grote glimlach en heel veel kramp in het hoofd (én de portomonnee) het oorspronkelijke bedrag zonder ook maar een poging tot onderhandelen te hebben gedaan…

2 likes

wat stom dit! misschien “tactiek” vd makelaar om je te laten merken dat er anderen ook interesse hebben.

2 likes

Hoe wij het hebben gedaan (maar ik ben van nature ook geen harde tante 🥹 en mijn vriend al helemaal niet): Het helpt om een bepaald budget in je hoofd te hebben, of een bepaald onderhandeldoel (minimaal x% eraf). De mindset is: je hebt niets te verliezen (want nog zoveel andere keukenboeren) en alleen maar te winnen (al is het maar een beetje korting). Je moet bereid zijn weg te gaan zonder te tekenen. Ze kunnen altijd een standaard korting geven, dus sowieso beginnen met: kun je nog iets doen met de prijs?

En bij het laatste beetje korting moet je het echt hard durven spelen: bij ons was er gewoon een harde limiet in het budget, dus dat konden we zeggen. Ik moet eerlijk zeggen dat dat ook de enige reden was dat we zo hard hebben onderhandeld. Met de basis korting ging er aanvankelijk ‘maar’ 1500 vanaf of zo. Maar hierdoor heb ik dus wel geleerd hoe dit moet. :smiling_face_with_tear: Wij lieten wel doorschemeren dat we het echt niet breed hebben.

O ja en wat ook zo was: deze keuken in deze opstelling kwam onder de 10k uit bij Ikea (hoewel je dan wel minder opties had qua materiaal en kleur). Dus onze escape was: als dit niet lukt, dan maar Ikea :laughing:

4 likes

Ik hoor ook wel eens dat mensen keukens kopen in Duitsland omdat ze daar niet zo’n rare onderhandelcultuur hebben met van die vreselijke verkopers. Daar krijg je gelijk een goede prijs zonder gedoe. En sommige bieden ook installatie in NL aan. Zelf geen ervaring maar spreekt mij wel aan!

7 likes

Ja dit heb ik ook gehoord!

1 like

Ik heb een dure smaak en ook een grote oppervlakte en badkamer was ik dit jaar iets minder dan 20K kwijt. Een keuken zal tzt ook wel zoiets zijn vermoed ik. Voor een kleine badkamer zat ik 15 jaar geleden rond de 13K, dat was wel na goed onderhandelen over de prijs trouwens. Edit: sorry was reactie op @MadameMignon

1 like

Ah goed bezig! Belangrijk dus om uit te stralen dat je wegloopt zonder deal als er geen tegemoetkoming komt.

Wij willen wel heel graag levering en installatie in een bepaalde periode en de keukenboer waar we morgen naartoe gaan kan dan. En ik vind 1 sessie bij 1 keukenboer al een ordeal, dus om dan zonder deal weg te gaan, zonder garantie dat een andere keukenboer ook in die periode kan… wordt nog lastig om die flexibiliteit uit te stralen haha. Maaarrrr, geld is ook een overweging. Dus mss toch een poging wagen! We gaan t zien morgen!

Mijn keuken komt van Superkeukens en ik vond het een héél fijn idee dat zij niet aan korting doen. Hun prijs is ook echt de prijs die je betaalt, dus je hoeft je niet af te vragen of je alsnog honderden of duizenden euro’s teveel betaalt.

En ik vond het ook wel prettig dat ik niet de Mandemakers groep steunde

6 likes