Maar het gaat om starters op de woningmarkt he. Niet starters op de arbeidsmarkt. Wij werkten allebei al langer toen we samen ons eerste huis kochten, mijn man was toen net onder 35. Dat maakt in hypotheek nogal een groot verschil tov iemand die begin 20 is, net begonnen met werken en alleen een huis koopt.
In de randstad misschien.
Dat is mij wel gelukt hoor om daar onder te zitten. In de randstad. Dus ze bestaan gelukkig wel nog.
Daar gaat het me niet om, maar wel om dat dit beleid weer alleen ten goede komt van de mensen met al hoge inkomens. En mogelijk de prijzen nog weer verder opdrijft. Zo’n leeftijdgrens lijkt me veel breder iets kunnen betekenen voor de doorstroming.
De gemiddelde verkoopprijs van bestaande huizen in Nederland was vorige maand €423.100, dus meer dan de helft van de verkochte huizen was onder dat bedrag, ze bestaan dus gelukkig wel!
Oh mosterd zie ik inmiddels
Ja alleen het punt is dus dat ook als het je tweede huis is, maar je bent nog 35-, dan word je nog gezien als starter. Ik mis vast ergens wat nuance maar een vriendin van mij had dikke winst op haar 1e huis gepakt en kon bij haar 2e dure huis (want ze was door de winst in staat om duur te kopen) alsnog van de regeling profiteren.
Ja klopt, ik had een eerdere ongenuanceerde versie weggehaald, omdat het net een reactie op jou leek (en dat was het niet).
Eens, alleen iemand die net is gestart op de arbeidsmarkt en alleen een eerste huis wil kopen is toch net zo goed als een stel dat al langer werkt en een eerste huis wil kopen een starter op de woningmarkt? Goed dat de startersvrijstelling verhoogd is hoor, daar niet van, maar dat is meer een voordeel voor stellen dan voor alleenstaande starters
Ja die kunnen het sowieso wel vergeten
Dat is niet hoe gemiddelde werkt, dan zou je de mediaan moeten weten. Er zijn heel veel kleine huizen en een klein deel van de huizen bestaat uit miljoenenvilla’s die het gemiddelde zwaar omhoog trekken.
In principe was het idee van de vrijstelling wel dat hij alleen van toepassing zou zijn bij de aankoop van een eerste woning. Maar het was voor de belastingdienst toen de vrijstelling werd ingevoerd niet mogelijk om voor iedereen onder de 35 te bepalen of het een eerste woning is. Denk bijvoorbeeld aan situaties waarin ooit iemand een deel van een eigen woning heeft geerfd van een overleden ouder. Die zouden dan ook niet in aanmerking komen voor de startersvrijstelling als ze zelf een huis willen kopen. Daarom is ervoor gekozen dat iedereen onder de 35 één keer de vrijstelling mag toepassen, vervolgens stuur je een verklaring naar de belastingdienst (via je notaris) dat je je vrijstelling gebruikt hebt en dat houden ze bij. Voor mensen die al een eigen woning hadden is dat nu gunstig maar dat probleem verdwijnt vanzelf met de tijd.
Dat de grens wordt verhoogd naar 550.000 euro is trouwens geen beleidsmatige keuze maar er is afgesproken dat de grens jaarlijks wordt aangepast op basis van de gemiddelde WOZ-waardeontwikkeling om te corrigeren voor veranderende huizenprijzen. En de WOZ-waarden zijn de afgelopen tijd heel erg gestegen.
Ik ga vandaag kijken bij een woning! Hoop het tegendeel te kunnen bewijzen
Oooh succes! Hoop dat het leuk is en lukt!
Wij zijn vandaag gaan kijken en waren eigenlijk erg enthousiast. Het is een heel ruim huis waar we meer dan genoeg ruimte hebben voor de aankomende jaren. De verkopers zijn eventueel bereid om zonder de makelaar te verkopen, want ze waren zelf zeer ontevreden over hun service (en hadden ook geen idee dat wij de kosten moesten betalen voor die makelaar).
Wij gaan nu weer opnieuw in gesprek met onze financieel adviseur om te kijken of we het rond kunnen breiden, want er moet wel het e.e.a. aan gebeuren (nieuwe keuken, toilet beneden, zonnepanelen). Keuken viel echt van ellende uit elkaar.
Hopelijk komen jullie eruit !
Ben benieuwd of zij dat nog kunnen ontbinden.
Geen idee hoe dat werkt zonder makelaar.
Nee je bent niet verplicht, maar er komen wel veel dingen bij kijken waar je misschien geen weet van hebt. Dus ik snap wel dat de meeste mensen dit uit handen geven. En de aflopen tijd kon je flink winst maken op je huis, dus dan is die gage voor de makelaar betaald ook minder “erg” om te betalen.
Wij hebben gekocht en verkocht zonder makelaar en alle documenten die we moesten voorzien, zijn voorzien en al de rest ging via notaris. Was helemaal niet nodig, vrienden hun appartement verkocht niet dus die hebben dan wel eentje genomen voor die extra push. Maar makelaar garandeert ook geen (ver)koop.
Wij hebben dit ook gedaan en echt mega mega tip! @anon55062966 Wij hebben het weer van een vriendin en die tipt het ook aan iedereen en iedereen is blij! Ik haatte dat stomme onderhandelen bij een Keukenkampioen zo erg en vind het ook zo’n onzin, zeg gewoon je prijs. Maar hier in Duitsland zeggen ze dus gewoon je prijs en het is goedkoper en betere apparatuur (Siemens hebben wij nu, bij Keukenkampioen e.d. vaak B-merk als je goedkoper wilt). Het was voor ons even bijna 2 uur rijden, maar zo blij mee, heb nu echt de keuken die ik wilde voor een lekkere prijs.
Kan je een bepaalde zaak aanraden?
Yes, wij zijn hier geweest. Wij hebben gewoon een mailtje gestuurd en hebben toen een afspraak gemaakt, duurde ongeveer 2 uurtjes. In Nordhorn zitten er nog een paar, echt een dorp met allemaal keukenzaken waar allemaal Nederlanders komen haha.