Huizen/woningmarkttopic #4

Nummer 1 persoon is sws vanaf 1923 al ingeschreven

10 likes

Voor degenen die een hypotheek hebben: voor wat voor soort hypotheek heb je gekozen?

• AnnuĂŻteitenhypotheek
  • Lineaire hypotheek

0 stemmers

En deel van de hypotheek is nog een aflossingsvrije hypotheek.

2 likes

Een annuĂŻteitenhypotheek pastte het beste bij mijn situatie (moest maximaal lenen dus vrij hoge maandlasten tov mijn inkomen, wilde kunnen sparen voor verbouwing en een buffer opbouwen).

Inmiddels ben ik meer gaan verdienen en probeer ik af en toe wat extra af te lossen.

Als je een annuiteiten hypotheek neemt kun je die als je zou willen alsnog ‘behandelen’ als lineaire hypotheek door meer af te lossen. Andersom kan dat niet.

2 likes

Geen idee waar je dat vandaan haalt? Op vrijwel elke hypotheek kun je tot X% boetevrij aflossen elk jaar. Ligt volledig aan de voorwaarden van de hypotheekverstrekker en niet aan het type hypotheek (hele oude spaar/beleggingshypotheken daargelaten)

1 like

Ik bedoel dat je in het begin bij een lineaire hogere lasten hebt dan bij annuitair. Maar als je zou willen zou je met annuitair ook meer kunnen aflossen en ‘dezelfde lijn’ van lineair volgen. Dus dat geeft je meer flexibiliteit, mocht je je over een paar jaar toch ineens bedenken. Bij lineair zit je vast aan die hogere maandlasten in het begin.

8 likes

Is het niet ook zo dat je in deze tijd met twijfel/afbouw van de hypotheekrenteaftrek nog het meest profiteert van een annuĂŻteitenhypotheek? Je betaalt immers aan het begin meer rente (en dus meer aftrek).