Ja eens, ik woon in het noorden in niet eens perse een heel populaire regio en daar is 30k overbieden (of gemiddeld 10%) ook gewoon de norm.
Maar je moet er ook een beetje bij nadenken dat overbieden nu ook gewoon een verkoopstrategie is geworden. De huizen worden nu vaak voor een lagere prijs dan de taxatiewaarde in de markt gezet met het oog op overbieden, terwijl voorheen de trend was om juist een hogere vraagprijs dan de taxatiewaarde op een huis te zetten en dan met mensen die lager boden in onderhandeling te gaan. Althans dit is wat onze hypotheekadviseur vertelde.
Dus het voelt misschien heel gek maar het is maar net welke strategie āinā is. (Ik vergelijk het een beetje met een item op een veilingsite vs een item op vinted, op veilingsite weet ik dat het echt een vanaf bedrag is, en bij vinted weet ik dat de vraagprijs een max is).
En als je inderdaad gewoon altijd bied wat jij het zelf waard vind, en niet wat je denkt wat anderen doen dan word je hopelojk ook minder teleurgesteld. Maar meer bieden is altijd wel heel verleidelijk natuurlijk.