Huizen/woningmarkttopic #4

Nou ja niets te verliezen is niet helemaal waar. Ik zou dan namelijk (tenzij je echt een knock-out bod doet) in ieder geval niet je maximale bod op tafel leggen. Anders weet de verkoopmakelaar jouw bod al en kan hij dat doorspelen naar eventuele aankoopmakelaars van andere partijen. Dat mag officieel niet, maar gebeurt zeker wel onder bevriende makelaars. Op die manier kan de aankoopmakelaar zijn advies aan zijn kopers voor het bod op inschrijving aanpassen.

7 likes

Ah okƩ, dat is wel een goede om te weten. Thanks!

3 likes

Misschien zsm bellen met de makelaar en vragen of ze een inschrijving gaan doen en dat je dan mee wil doen, dus je gegevens achter laten. En bij geen inschrijving dat je een bod wil doen en waar/tot wanneer dat kan etc.

2 likes

Wij hebben ons huis in de stille verkoop verkocht. Daarnij met de makelaar afgesproken dat we dat alleen voor de vraagprijs + gemiddelde overbied percentage in ons dorp zouden doen.
Hadden we 6k meer kunnen pakken? Misschien. Misschien ook 6k minder.
Iig heel blij dat we het zo verkocht hebben. Heel relaxed.

En voor taxatie waarde zou ik niet doen nee. Dit is 65k boven de taxatiewaarde weg gegaan

1 like

Wat is het voordeel/reden van stille verkoop voor jullie dan?

1 like

Dat ik niet met 4 kinderen een aantal keren m’n huis uit hoef om kijkers te laten komen. In een periode dat we dus met een hele kleine baby zitten :sweat_smile:

Geen funda en foto kosten (& het spik&span maken daarvoor).

Dat we nu zekerheid hebben, ipv over 2-3 maanden. Want wie weet wat er gebeurd…
En we hadden nu ook wel wat onderhandelruimte. Bijv flexibele oplevering (we gaan naar nieuwbouw) hadden we nu ook als eis.

5 likes

Ons huis is via eerlijk bieden verkocht en onze makelaar kon alleen zien dat er een bod was gedaan, maar niet de inhoud van het bod (bedrag, voorwaarden).

3 likes

Morgen wordt er contact met ons opgenomen voor het huis waar we graag op willen bieden. Ben benieuwd of het nu inschrijving gaat worden of niet. We schatten onze vrij kansen laag in, want we willen niet achterlijk gaan overbieden, maar toch heb ik hoop.

Update: Het wordt op inschrijving en we moeten het voor woensdag 12u laten weten!

1 like

Gaat dik overbieden ooit normaal/relaxed voelen? Wij hebben gister dus 35k overboden en sindsdien kan ik niet meer normaal nadenken en denk ik alleen maar ja maar wat als ons bod echt 20k boven de andere biedingen ligt. Dat zou zonde suuuuper zonde zijn. Verkoop je het ooit nog voor die prijs die wij hebben geboden.

Oke ik vind dit geen leuk spelletje. :joy:

3 likes

Irritant he. Ik moet zeggen dat het wel een beetje gaat wennen, afgelopen jaar best wat biedingen uitgebracht zonder succes met ook wel flink overbieden. Dus ondertussen wel op het punt: als het ons een leuk huis oplevert is het het waard.

5 likes

Hier inmiddels ook gehoord dat we door meerderen overboden zijn (en zonder voorbehoud van financiering ook). Super jammer, maar ergens dacht ik wel okeee pfieuw, we waren dus niet heel dom bezig.

Ik krijg gelijk mijn eetlust weer een beetje terug. :sweat_smile:

Maar goed uiteindelijk is het inderdaad ook wat je het waard gaat vinden om het huis te krijgen.

4 likes

Het is ook echt geen leuk ā€˜spelletje’. Heb een aantal keer zo slecht geslapen toen!

2 likes

Tsjah al ligt je bod ver boven dat van een ander, dit is wat je voor het huis wilde/kan bieden. Ik heb ook nooit opgezocht hoeveel ons bod scheelde van het 2e bod. Ik woon in het huis wat ik heel graag wilde, dat het misschien ook voor 5K minder had gekund wil ik gewoon niet weten :wink:

8 likes

Vind je 35k dik overbieden in deze tijd? Weet niet waar je woont, maar hier is 35k meer de norm dan de wens. Gekkenwerk I know, beste is om helemaal niet te hoeven overbieden. Ik heb voor m’n nieuwe huis 90k moeten overbieden en vandaag zijn de eerste twee biedingen voor ons huidige huis binnengekomen 50k en 80k. En in deze omgeving komt 100-130k voor huizen ook voor :face_with_spiral_eyes:.

Ze voorspellen in 2026 een stijging van 3-6% dus ik zou me niet al te druk maken mocht je het ooit moeten verkopen.

8 likes

Ja eens, ik woon in het noorden in niet eens perse een heel populaire regio en daar is 30k overbieden (of gemiddeld 10%) ook gewoon de norm.

Maar je moet er ook een beetje bij nadenken dat overbieden nu ook gewoon een verkoopstrategie is geworden. De huizen worden nu vaak voor een lagere prijs dan de taxatiewaarde in de markt gezet met het oog op overbieden, terwijl voorheen de trend was om juist een hogere vraagprijs dan de taxatiewaarde op een huis te zetten en dan met mensen die lager boden in onderhandeling te gaan. Althans dit is wat onze hypotheekadviseur vertelde.

Dus het voelt misschien heel gek maar het is maar net welke strategie ā€˜in’ is. (Ik vergelijk het een beetje met een item op een veilingsite vs een item op vinted, op veilingsite weet ik dat het echt een vanaf bedrag is, en bij vinted weet ik dat de vraagprijs een max is).

En als je inderdaad gewoon altijd bied wat jij het zelf waard vind, en niet wat je denkt wat anderen doen dan word je hopelojk ook minder teleurgesteld. Maar meer bieden is altijd wel heel verleidelijk natuurlijk.

2 likes

Voor dit huis vonden wij de vraagprijs + 35K genoeg ja. Het huis had twee slaapkamers, en onze wens was meer, dus dan zouden we nog moeten uitbouwen. + je houdt er ook rekening mee of het huis lager getaxeerd wordt.

Ik ken de markt in de regio waar wij zoeken ook nog niet volledig goed. Dit huis is het eerste huis was waar wij een bod op gedaan hebben en het kwam allemaal wat spontaan.

Mijn vorige huis (2019) heb ik nog geld vanaf kunnen krijgen. :skull:

1 like

Wij wonen in het noorden en in een kleine stad, dus de woningmarkt is hier nog iets rustiger. Maar alsnog worden woningen meestal wel binnen een maand verkocht.

Wij hebben 3 dagen geleden ons huis te koop gezet, maar geen enkele bezichtigingsaanvraag. Met de makelaar de prijs nog eens bekeken, gekeken naar andere woningen, maar die is vergelijkbaar. Woning is verder instapklaar.
Ik verwacht eigenlijk de eerste de meeste aanvragen en daarna niet meer. Ik maak me er toch zorgen over. Makelaar weet het ook niet.
Heeft een van jullie hier ervaring mee? Of ziet dat de woningmarkt bv in het noorden toch wat rustiger wordt (buiten de grotere steden dan)?

Ja! Bij mij is het iets verhoogd daardoor. We betalen samen ongeveer 30€ pm. Omdat ik blij was dat het was gelukt heb ik niet gekeken of het goedkoper kon oid

2 likes

Mijn partner was eerst voor een afgewezen, daarna bij Reaal af kunnen sluiten voor 25 euro per maand. Depressieklachten en medicatie waren de oorzaak.

1 like

Ik heb goede ervaringen met Taf, betaal acht euro.

3 likes