Huizen/woningmarkttopic #4

Toevallig zelfde ervaringen hier in het midden van het land, in een plek wat het Amstelveen van Utrecht is. Makelaar geeft aan dat de gekte wat is gezakt en zo ziekelijk overbieden niet echt meer de norm is. Aantal bezichtigingen zijn ook flink afgenomen en aantal biedingen per huis al helemaal. Hij geeft aan dat dat niet alleen bij hem is, maar ook zijn collega makelaren hier ‘last’ van hebben. Hij heeft zelfs woningen in Utrecht die echt heel normaal zijn, waar nul biedingen op binnen komen.

Volgens mij is de markt (althans deze regio van de Randstad) helemaal niet meer zo heftig, maar wil iedereen dat graag laten doen geloven zodat de verkopers lekker bedrag vangen voor hun huis.

4 likes

Ja een collega van mij probeert ook haar huis te verkopen, staat in een goede wijk en is gewoon een prima huis. De vraagprijs is wel wat hoog maar niet bizar ofzo. Na een maand hebben ze maar 1 bod gehad, een flink stuk onder de vraagprijs.

1 like

Wij zitten nu ook middenin de huizentocht. Bezichtiging gehad van een erg leuk huis die aan al onze eisen voldoet voor een goede prijs. Makelaar geeft aan dat er 15 kijkers waren en verwacht dat er flink boven de vraagprijs geboden gaat worden (6-10% gemiddeld in die omgeving aldus makelaar). Het wordt een inschrijving was al besloten op basis van aantal kijkers. Helemaal hysterisch wordt je er van, want hoeveel ga je dan overbieden. Je bent dus geneigd om echt outrageous te gaan bieden. En ik ben ook nog eens zwanger dus het is moeilijk om niet in je achterhoofd te hebben dat we toch echt een huis moeten hebben over een paar maanden en dus steeds je bod wat op te schroeven. Maar even een nachtje over slapen…🫠

1 like

Fijn om ook deze ervaringen te horen! Makelaar heeft ook met andere makelaars gesproken in de omgeving, en die gaven aan dat het hier vaak later op gang komt. En het aantal bezichtingingen ook af neemt. Nouja, we wachten af

2 likes

Hier staan huizen in de buurt ook wat langer te koop en sommigen gaan zelfs weer van de markt af.
Maar moet zeggen dat sommige huizen er ook echt wel enórm veel geld op staan. Dan snap ik wel dat er niemand op af komt. Ze worden denk ik te hoog in de markt gezet want ja wie weet…

Ik vind het in Rdam nog bizar snel gaan. Vooral op zuid. De prijzen zijn echt hoog boven de 7 ton en binnen 1 week verkocht. Bizar vind ik het.

Ik zit ook vrij goedkoop bij TAF. Geen heel uitgebreide voorgeschiedenis maar wel een DSM-5 label. Was ook allemaal vrij snel rond.

Ja bizar is dat. Staat niet zo duidelijk in mijn post, heb het even aangepast, maar doelde op makelaars in deze omgeving (provincie Groningen/Drenthe). Maar de woningmarkt blijft absurd…

1 like

Het verschilt dus echt heel erg per plek, want mijn reactie hierboven ging dus over Groningen. Bizar hoe erg dat dus soms kan verschillen per wijk, dorp etc.

1 like

Ja inderdaad, verschilt zo erg. Ik heb een woning gehad in Groningen stad, dat was zo anders. Of dat je zelf ging kijken en tussen 30 anderen stond zegmaar.

En ik zou wel overbieden, maar niet veel meer gaan overbieden dan je van plan was omdat je die druk voelt. Weet niet of je een aankoopmakelaar hebt? Dat hielp mij ook goed bij het meedenken en bepalen van het bod.
En ook kijken naar voorbehouden? Dus die weglaten of flexibeler maken ( ik heb bv eens een bod uitgebracht met financiering tot taxatiewaarde, wel bouwkundige keuring maar niet als voorwaarde in de koopovereenkomst).
Ik hoop in ieder geval dat het wat gaat worden!

1 like

Groningen stad? Want de stad gaat qua trend op de woningmarkt altijd erg mee met de randstad tov de rest van het noorden.

@Tjiftjaf het kan erg verschillen, ik heb ivm fysieke ziekte een offerte bij meerdere verzekeraars opgevraagd en daar zaten hele grote verschillen in. Onze hypotheekadviseur heeft hierbij geholpen en ook getipt/uitgezocht bij welke verzekeraars we het het beste konden proberen.

2 likes

Hier (dorpje bij arnhem) is de gekte helaas en zeker niet afgenomen. Hebben deze maand 3x 50.000 overboden, en alle 3 de keren zat er meerdere veel hogere biedingen boven ons. (Prijsklasse 550-600)

Ik heb een best lang ggz verleden maar heb de verzekering wel gewoon gekregen. We betalen iets meer premie over mij door dit maar niks geks vergeleken bij mijn partner die niks in zijn verleden heeft qua gezondheid of psychische klachtenz

2 likes

Ik zou eerst tot eind 2027 in mn woning mogen blijven, toen tot mei 2026, toen tot maart 2026, nu tot februari 2026… mn huisbaas had zelfs nog de audacity om te vragen ‘of de markt een beetje moeilijk was’

JA broer enorm

2 likes

Same! Wel gewoon gelukt bij fbto :slight_smile:

1 like

Pffff wat kut. Klinkt ook alsof het niet helemaal zo mag?

2 likes

Nee het is een beetje een lastige privésituatie (ik woon in bij mensen) en ze proberen heel erg veel rekening met me te houden, maar het is lastig.

3 likes

Wij kijken in het midden van het land en zijn met biedingen van 40.000 en 50.000 boven de vraagprijs nog door meerdere mensen overboden. Ging ook steeds op inschrijving. Dus ik herken ook niet dat de gekte afneemt.

1 like

Wij hebben enkele jaren geleden ook meegedaan aan de hysterie rondom biedingen in Groningen.
Kwamen toen vanuit een ander gebied in NL en hadden zelf altijd gedacht dat het ‘in het noorden’ wel meeviel. Niks van dat. We kwamen er ook niet tussen in stad Groningen.
Uiteindelijk in een dorp er naast komen wonen ( wel gemeente Groningen), voor iets minder hysterie en meer ruimte.
Maar als ik nu hoor waar de huizen in en om de stad Groningen ( en dus ook dit dorp) voor weggaan vind ik dat ook wel echt Randstad vormen aannemen qua overbiedingen…

Ik zou ook op tijd beginnen met aanvragen. Het duurde bij wel echt flink langer met aanvragen, extra info aanleveren etc. Uiteindelijk geen extra premie gekregen (angststoornis verleden en ook medicatie geslikt)

1 like