Huizen/woningmarkttopic #4

Een annuïteitenhypotheek pastte het beste bij mijn situatie (moest maximaal lenen dus vrij hoge maandlasten tov mijn inkomen, wilde kunnen sparen voor verbouwing en een buffer opbouwen).

Inmiddels ben ik meer gaan verdienen en probeer ik af en toe wat extra af te lossen.

Als je een annuiteiten hypotheek neemt kun je die als je zou willen alsnog ‘behandelen’ als lineaire hypotheek door meer af te lossen. Andersom kan dat niet.

2 likes

Geen idee waar je dat vandaan haalt? Op vrijwel elke hypotheek kun je tot X% boetevrij aflossen elk jaar. Ligt volledig aan de voorwaarden van de hypotheekverstrekker en niet aan het type hypotheek (hele oude spaar/beleggingshypotheken daargelaten)

2 likes

Ik bedoel dat je in het begin bij een lineaire hogere lasten hebt dan bij annuitair. Maar als je zou willen zou je met annuitair ook meer kunnen aflossen en ‘dezelfde lijn’ van lineair volgen. Dus dat geeft je meer flexibiliteit, mocht je je over een paar jaar toch ineens bedenken. Bij lineair zit je vast aan die hogere maandlasten in het begin.

10 likes

Is het niet ook zo dat je in deze tijd met twijfel/afbouw van de hypotheekrenteaftrek nog het meest profiteert van een annuïteitenhypotheek? Je betaalt immers aan het begin meer rente (en dus meer aftrek).

1 like

Zouden jullie een huis van bekende en/of vrienden kopen? We hebben eigenlijk geen verhuis plannen, weten nog niet eens of het financieel allemaal kan en of zij er voor open staan… Maar vraag me überhaupt of het een goed idee is haha!

Een van mijn vrienden heeft het huis gekocht van mensen die we redelijk goed/lang kennen. Je moet wel bereid zijn dingen over de ander te weten te komen die je mogelijk nog niet wist en misschien ook wel vervelend vindt.

1 like

Wij hebben ons eerste huis van mijn zwager en schoonzus gekocht. Ik vond dit zelf eerst helemaal niet een fijn idee maar mijn man stond erop. Het was een fantastisch huis, we hebben gewoon de getaxeerde waarde betaald en qua overname van gordijnen etc was ook financieel allemaal zo geregeld.

Van beide partijen uit nooit gedoe gehad, ook niet achteraf.

3 likes

Haha huh zoals?

4 likes

Wij hebben onlangs ons oude appartement verkocht aan een bekende. Het is wel een zoektocht naar hoe je het aanpakt en wat je wel of niet hetzelfde zou doen als bij iemand die je niet kent.

3 likes

Dat ze er toch maar twijfelachtige hygiëne op na houden mbt sommige aspecten, toch slechter onderhoud dan je had gedacht, dingetjes met buren etc.

3 likes

Ohhh haha ja dat kan wel interesting zijn idd

1 like

Haha “gewoon”? Het huis waarin ik nu nog woon is onlangs verkocht, voor 50k meer dan de taxatiewaarde, en voor zover ik weet is dat echt geen uitzondering. Ik zou zelf dus ook niet snel onderhands mn huis verkopen aan een bekende want ik gun mijn vrienden en familie het allerbeste maar het lijkt me erg ingewikkeld om tot een verkoopprijs te komen waarbij zij niet teveel betalen en ik niet tienduizenden euro’s min of meer weg geef. Als er bekenden meedoen in een biedingsproces en zij zitten 5k onder het hoogste bod dan zou ik het wel aan hen verkopen denk ik, maar alles ruim daarboven lijkt me wel ingewikkeld worden

30 likes

Ligt toch ook aan de situatie. Als je er beiden goed uitkomt zou ik het mijn schoonzus en zwager wel gunnen.

4 likes

Dit was wel echt 10+ jaar geleden hoor, hele andere tijd op de woningmarkt nu. Ik snap je punt.
Zij wilden toendertijd snel en zonder teveel gedoe van hun woning af vanwege persoonlijke omstandigheden. Konden bezichtigingen / stress van verkoop er niet bij hebben. Dit was een win/win situatie.

Wel interessant, toevallig sprak ik er met een vriendin over, zij gaat haar huis te koop zetten en er waren al een paar van haar vriendinnen die wel interesse hadden. Maar bij wat voor bedrag ( verschil dus) zou je het aan je vriendin/ familie ‘gunnen’?! Heb zelf geen idee. Ligt ook aan veel factoren.

2 likes

Ik weet dat een makelaar bij biedingen via Move de bedieningen al kan zijn voordat de deadline voorbij is (waardoor je dus eigenlijk beter tot het laatste moment kan wachten met bieden). Weet iemand hoe dat bij het platform “eerlijk bieden” zit?

Edit: heb het gevonden, lijkt dus echt anders te zijn dan via Move.
Welke verkoopmethoden voor een woning zijn er?.

Wij hebben zojuist een woning bezichtigd en we willen wel graag een bod doen. Nu gaf de makelaar aan dat er deze week al een goed bod binnen gekomen was (kan verkoperspraatje zijn natuurlijk), en dat ze n.a.v. vandaag willen kijken of ze de woning op inschrijving via Move gaan doen a.s. maandag. Als er dus veel interesse is.

Is het dan raar dat wij morgen gewoon een bod per mail gaan sturen?

We gingen er heen om gewoon te kijken hoe het zou gaan. We huren nu en dit is het eerste huis dat wij samen bekijken (ik heb al eens een huis gehad, maar dat ging nog in de makkelijke tijd). En in principe was ik alleen enthousiast om hier te gaan kijken en mijn vriend helemaal niet. Die is dus compleet bijgedraaid tijdens de bezichtiging. Alleen balen, we zijn vergeten te vragen wanneer de huidige bewoners eruit willen. Op Funda staat dat het in overleg is. Voor mij wel belangrijk aangezien ik een nieuwe baan ga krijgen ergens in 2026 zonder vast contract. Maar volgens mij kunnen we nu dan wel alvast een hypotheek op mijn huidige vaste contract vastleggen voor een bepaalde tijd.

2 likes

Niet per se raar maar ik denk niet heel zinvol, tenzij je een knock-out bod doet.

3 likes

Je hebt op zich niets te verliezen als je een bod doet toch?

Bieden op inschrijving is wel echt zuur, maar wel iets van deze tijd helaas.

En het feit dat er al een bod is gedaan en deze mensen toch meedoen aan de open dag ( of deed dit huis daar niet aan mee?) zegt wel dat ze wellicht wel hopen op een hoger bod?

Edit: wat @Sundance zegt ook idd.

3 likes

Ja ze deden idd mee aan de NVM Open huizen dag. Dit huis kwam afgelopen maandag online en er stond al bij direct dat ze hieraan mee gingen doen.
Ik dacht ook we hebben niets te verliezen als we het wel doen.

2 likes