Huizen/woningmarkttopic #4

Om terug te komen op ons bod: voor het dorp echt vies goor overboden (61k boven vraagprijs) en er waren gewoon 4 anderen die er ook heel dichtbij in de buurt kwamen/evenaarden. Onze voorwaarden waren gunstig dus we worden straks teruggebeld of we het zijn geworden. Echt buikpijn van de zenuwen gehad of we niet veel te veel geboden hadden. Blijkbaar niet dusšŸ˜… Hopelijk ā€˜krijgen’ we dit huis, want dit wil ik voorlopig echt niet weer.

Edit: niet geworden, ander kon een week eerder. Aaaaaaahhhh zo de balen van

Sjee om een week ook :frowning:

Wat zuur…

1 like

We werden vanochtend gebeld met ā€˜gefeliciteerd, jullie hebben het hoogste bod,’ dus om dan inderdaad een uur later te horen dat een ander een week eerder alles voor elkaar heeft en het daarom krijgt is wel heel zuur. Maar goed, te lang in blijven hangen heeft geen zin dus we vervolgen de zoektocht maar weer.

1 like

Oh hemeltje, voor een nieuwe hypotheek heb ik allemaal gegevens en dingen nodig van de hypotheek die ik ooit met mijn ex had. En hij regelde alles en ik heb dus nietttttts.

Iemand hier ervaring mee? Kan je die gegevens opvragen bij de hypotheekverstrekker (Rabo in dit geval, waar ik geen klant ben)? Ik heb echt geen zin in contact met hem.

Ik ga sowieso vanmiddag Rabo bellen.

2 likes

Wat voor gegevens heb je nodig? Kun je geen documenten in je email terugvinden van de hypotheek? Of op je belastingaangifte van voorgaande jaren misschien.

3 likes

Ze moeten idd weten wat je al precies hebt geleend en hoe lang dat heeft gelopen want daarvoor krijg je geen 30 jaar rente aftrek/looptijd meer voor. Als je de hypotheek samen had lijkt me dat je dat wel moet kunnen opvragen. En evt. of er nog een eigenwoningreserve is (maar die is er maar 3 jaar dus bij jou denk ik nvt?)

Toen ik iets verkocht kreeg ik daarna nog een overzicht van de bank met duidelijk wat ik had geleend, looptijd etc.

4 likes

Die drie jaar ben ik voorbij ja! Ik zal vanmiddag navragen, want ik vind dat ik ook recht hierop heb haha.

@Softijs Nee alles is via hem gegaan destijds, dus staat op zijn mail. Heb wel notaris dingen kunnen vinden. Belastingaangifte is nog een goede! Thanks. Ik moet nu vooral hebben dat de woning 50/50 was.

3 likes

Nou zo snel kan het dus gaan… ons bod op een andere woning is geaccepteerd! En stiekem nog veel leuker dan de vorige en voor minder geld haha. Zooo blij en vooral opgelucht dat we dus voor de baby komt een huis hebben! :tada::tada::tada:

70 likes

Gefeliciteerd! Wat een fijn nieuws!

2 likes

Wow dat is heel snel gegaan! Gefeliciteerd!

4 likes

Als je een bewijsje daarvan moet hebben kan je misschien de notaris vragen of die nog een kadastrale eigendomsinformatie heeft van destijds.

Oh en ik bedenk mij opeens, heb je de koopovereenkomst van de verkoop nog? Daar wordt eigenlijk altijd de akte van levering als bijlage gedaan waarbij jij het huis in eigendom hebt verkregen. In die akte zal iets staan als ā€œverkoper levert aan koper, die van verkoper aanvaardt, ieder voor de onverdeelde helftā€ā€¦ Dat laatste stukje bewijst dat jij voor de helft eigenaar was.

4 likes

Gefeliciteerd!!

1 like

Ik heb de Rabobank gebeld vanmiddag en ik heb gelijk de getekende hypotheekofferte gekregen! Dus daar ben ik al heel ver mee. Thanks iedereen!

5 likes

Wij zijn nu ruim een halfjaar bezig met de huizenzoektocht en elke keer treffen wij het weer met vermoeiende situaties.

Zijn eerst op en af 4 maanden bezig geweest met een huis. Hadden na een week de vraagprijs geboden. 2 weken aan het lijntje gehouden en slechte communicatie en werd uiteindelijk afgewezen want ze wilden 45k erboven. De reactie was telkens: vanaf x bedrag boven de vraagprijs gaan we pas in gesprek. Dit terwijl wij de enige bieders waren. En zo sudderde dat maar door.

We hebben al een bezichtiging afgezegd omdat er 40m2 garage tot de woonoppervlakte werd gerekend.

En nu zijn we enthousiast over een huis en toen we er waren geweest had ik weer het vermoeden dat de m2 niet klopte. Onze makelaar heeft het meetrapport opgevraagd en dat klopte wel met onze eigen berekening. (20m2 missende woon oppervlakte en 10m2 garage). De reactie van de verkopend makelaar: ā€œoja, dat hebben we dan verkeerd gedaanā€ā€¦ en daarna niks?
Prijs van het huis tov de daadwerkelijke is nu voor ons gevoel ook heel scheef.

Iemand weleens een positief verhaal over een soortgelijke situatie waarbij je uiteindelijk wel weg kwam met een meer passende aankoopprijs? :sweat_smile:.

Ik wist van tevoren dat een huis kopen in deze markt niet echt heel leuk is, maar dat ik tegenwoordig ook alles moet narekenen had ik echt niet verwacht. Dit soort vermoeiende discussies haalt de lol er ook wel een beetje af. Ik voel me gewoon niet serieus genomen terwijl je gewoon een grote aankoop doet.

1 like

Ons huidige huis stond hoog in de markt, we waren de enige bieder en hebben fors onderboden. Werden het niet eens en zijn weggelopen omdat we het voor dat bedrag ook echt niet wilden. Maand later zijn we in het midden uitgekomen. Dit waren wel mensen met een nieuwbouwhuis op een moment dat de markt in leek te storten. Lang verhaal kort: je moet het maar net treffen. Dat het voor jou scheef voelt, doet er niet toe als ze geloven dat een ander bereid is ervoor te betalen. Kortom, als je het wel kunt betalen zou ik er minder principieel in gaan staan.

Fijn dat jullie er met jullie huis uiteindelijk wel uit zijn gekomen samen!

En ik snap wat je zegt, als we het kunnen betalen dan kunnen we het natuurlijk doen. Maar die gaat voor mijn gevoel alsnog wel scheef. Je hebt een gemiddelde verkoopprijs en m2 prijs in een woongebied. Deze komt door de nieuwe herberekening gewoon heel scheef uit. En is ook niet reeël voor de omgeving. Ik vraag me daarom ook af of dit huis daar überhaupt voor getaxeerd gaat worden. En dat voelt eigenlijk gewoon bij elkaar niet verstandig.

Baal er gewoon van dat het de enthousiasme na zo’n bezichtiging gewoon wat bedrukt.

1 like

Ik snap wat je zegt, maar je hebt twee opties: meegaan in de gekte (onderhandelen, tegenslag accepteren en door) of wachten op dat enige redelijk geprijsde huis waarbij de vierkante meters precies kloppen en de m2 prijs precies klopt. Misschien komt het, misschien ook niet. Het boeit verkopers echt niet hoe jij je erbij voelt en een tegenvallende taxatie is met voorbehouden op te vangen.

11 likes

Ja twee verhalen! Maar ook niet gigantisch veel minder.
1 huis stond al driekwart jaar te koop maar deze man had nul haast en vond het zijn huis gewoon waard. Aankoopmakelaar vond ook van niet haha, uiteindelijk konden ze nog 20k van de vraagprijs afkrijgen, maar waren zo verliefd op het huis dat ze het toch wilden. Uiteindelijk goede beslissing want de prijzen gingen ook omhoog en nog veel belangrijker: ze zijn mega blij met het huis.

Andere situatie was huis als erfenis voor meerdere mensen. Huis was al onder voorbehoud verkocht geweest maar financiering kwam niet rond dus weer terug op de markt. Persoon had wel wat overboden maar niet veel, maar deze mensen hadden nog x bedrag boven vraagprijs in hun hoofd. Ze wilden eerst ook absoluut niet zakken, zelfs nog hoger weer op de markt gezet. Daar kwam niemand op af en toen zijn ze toch met het bod akkoord gegaan.

Allebei dus geen verhalen waar mega veel onderhandeld kon worden en heel veel van de vraagprijs af ging maar wel gelukt. Maarja is wel echt geluk hebben en combi van doorzetten maar niet te gretig zijn haha en vooral ook een goede makelaar die flink druk kan uitoefenen en beetje goede relatie heeft met verkoop makelaar. En zou vooral echt zelf denken : vind ik het de prijs waard of niet? Zou je het zonde vinden als iemand anders hem alsnog voor de vraagprijs zou kopen? Als het alleen maar is omdat je denkt het zou goedkoper kunnen maar ik wil hem wel graag zou ik daar in tactiek ook rekening mee houden (en wat je kan betalen natuurlijk).

2 likes

Bedankt voor het delen van je voorbeelden!

Ik ga er inderdaad ook niet meer vanuit dat echt onderbieden in deze markt nog gangbaar is. Met een huis dat al langere tijd op de markt staat is daar soms nog wel een kans maar verder is het vaak fors erboven.

De frustratie zit hem denk ik vooral in het feit dat een verkopend makelaar er zo laconiek over doet terwijl het een fors aantal m2 is. Huis staat ook al even te koop, wellicht dat dit de reden is :yum:. Ik had me ingesteld op het vele overbieden, op tig huizen moeten bieden voordat je het hebt etc. Maar had me niet voorgesteld dat je er dus niet altijd vanuit kan gaan dat de oppervlaktes zo significant niet kloppen zoals geadverteerd. Maargoed, gelukkig kom ik er wel vooraf achter en niet na een koop. Dat is pas zuur :sweat_smile:

Was vooral even benieuwd of andere mensen zoiets mee hebben gemaakt bij een bezichtiging van een woning.

1 like

Ja die vierkante meter prijs voelt wel echt als oplichting. En die makelaar zo laconiek ook.

Zo’n garage als vierkante meters tellen zie ik wel vaker en weet ik ook bij vrienden die een huis hebben gekocht. Of vierkante meters meetellen waarvan het plafond te laag is, maar hier lijkt het erop dat het sowieso niet klopt? Heel veel meer dan het aangeven kan je niet doen. Je kan nog 1 keer een bod neerleggen op basis van de echte vierkante meter prijs met die toelichting erbij en dat je ze dan al tegemoet komt in prijs oid

4 likes