Huizen/woningmarkttopic #4

Ooo wat fijn! Lees het nu pas. Gefeliciteerd!

Ik hoop altijd maar dat na zulke teleurstellingen er altijd iets nog mooiers op je pad komt. Zo zijn wij ook aan onze huidige woning gekomen.

Mijn zus en zwager zouden morgen bij een huis gaan kijken, maar zijn vanavond afgebeld. Na de eerste kijkdag vandaag was er al een bod gedaan, met als voorwaarde dat het kijken vrijdag dan niet door zou gaan… en helaas voor hun geaccepteerd. Echt sneu, dat je dan al voordat je überhaupt kan kijken al geen kans meer maakt. Dacht dat die hysterie wel een beetje was afgelopen.

3 likes

Wij zijn niet super actief opzoek naar een andere woning. Maar in de ideale wereld zouden we een huis met oprit en garage willen in onze huidige buurt. Nu zie ik dat een huis waar ik had bezichtigd en wat aan alle eisen voldeed verkocht is voor 20% meer dan de vraagprijs. Ik wist dat er flink overboden werd. Maar op een vraagprijs van zo’n 8 ton vond ik dit wel een nieuw dieptepunt :sob:

Onze oude huurwoning is vorige week in de verkoop gezet, en toen wij daar nog woonden hebben we geregeld contact gehad met de verhuurders als er gebreken waren (o.a. zo goed als permanent verstopte leidingen, heel sterke rioollucht na regenbui, schimmel in kamer etc). Toen we de sleutels weer inleverden heb ik ook nog wat zaken genoemd die van belang zijn zoals bv
ongedierte overlast. Maar nu heb ik net de brochure van het huis gedownload en is op alle vragen die betrekking hebben op bovenstaande zaken ontkennend geantwoord. Dus dat er nooit ongedierte is geweest, nooit last van schimmel (die schimmel zat er nog toen we sleutels inleverden), nooit last van rioollucht etc. Ik weet dat het echt niet mijn zaak is maar ik vind dat echt zo stom. Vooral omdat er waarschijnlijk starters in het huis komen. Nou zijn het allemaal niet heel grote zaken maar ik vraag me nu dus wel echt af hieveel er wordt gelogen op zulk soort formulieren. Wat is überhaupt het risico hiervan als je over zulke zaken liegt? Of mag dit gewoon?

3 likes

Het lijkt me onverstandig om het te verzwijgen, mocht er dan na de verkoop iets zijn dan kan dat gelden als verborgen gebrek. Als je het gewoon opgeeft dan is de koper op de hoogte van het risico en hoef je daar dus niet voor te betalen als verkoper zijnde.

Ik zou deze punten in een mail naar de makelaar sturen. Daarmee bescherm je de kopers, want dan kunnen makelaar en verkoper niet heel makkelijk meer zeggen dat ze van niets wisten. En na de verkoop de mail in een envelopje in de bus doen van het betreffende huis. Dan kunnen de kopers aantonen dat de makelaar en verkoper wel degelijk van deze punten wisten.

13 likes

Als het eerder verhuurd is geweest kunnen nieuwe kopers geloof ik geen aanspraak doen op verborgen gebreken dus ik denk dat je er niet veel mee kan, zelfs al zou je de makelaar informeren

Geldt dan een “niet bewoningsclausule” of zo iets? Als dat zo is, vergeet mijn advies @tierlantijn, dan heeft het inderdaad geen zin.

Edit: Aangepast, dank @anon23633354 !

3 likes

Niet zelfbewoningsclausule, bedoel je.

2 likes

Dit werkt niet zo rechttoe rechttaan hoor. Als je als verkoper weet dat er verborgen gebreken zijn vrijwaart zo’n clausule je niet ineens. Als je iets wilt doen voor de toekomstige kopers, zou ik doen wat @TanteBetje zegt.

6 likes

Dank allemaal voor de tips, er zit inderdaad een niet zelfbewonings (en ouderdoms) clausule bij maar die kan ik verder niet inzien. Dan ga ik denk ik inderdaad de makelaar even proberen te bereiken. Hopelijk komt zoiets niet heel vaak voor maar ik ben nu wel meer sceptisch over dergelijke lijsten.

1 like

Omg ik word helemaal gek van m’n huis, door een onvoorziene samenloop van omstandigheden hebben we tijdelijk een huisgenoot extra (waar ik niet zoveel mee heb) en dat vind ik al vrij intens. Ik ga eind van de maand weg en ga me niet mengen in wie er in mijn kamer komt maar nu begon die meid ook al bij mij te lobbyen net. Laat me met ruuuuuust

Als alleenstaande vrouw, al 8 jaar op 2 platformen voor sociale huur en funda / makelaar websites elke week wel meermaal te vinden, nu mijn eerste bod uitgebracht op een koophuis dat binnen mijn budget past. Half jaar geleden een adviesgesprek gehad, en nu even een update over of dit advies nog enigszins klopt. En dat deed het. Alles was eigenlijk aardig positief. Mijn inschattingen, als alles met aanvragen ook goed gaat verlopen, zaten echt perfect. Behalve dat hij uitsprak dat z’n verwachting is dat er zo’n 16% bovenop de vraagprijs geboden gaat worden. Nu is mijn overbieding maar rond de 7% en zakt de moed me gelijk weer in de schoenen.

Diep van binnen zit ik nu al hard te huilen. Zo weinig aanbod en dan doet er een keer een kans zich voor. Besef je gewoon dat de huizenmarkt ECHT klote is en dat alles wat je spaart niet op spaart tegen de stijgende prijzen.

16 likes

Heeft iemand een tip om op de hoogte te blijven van nieuwbouwprojecten? Is daar een handige manier voor? We zoeken in meerdere regio’s.

Ohh ik kan het nog bijna niet geloven, maar hebben een huis gevonden en bod is geaccepteerd. Zo spannend weer allemaal en wat een geregel ook gelijk. Maar zo zo zo opgelucht ook.

Voor het eerst ook met een biedverzekering zodat we zonder voorbehoud van financiering konden bieden.

34 likes

Toevallig ook regio Rotterdam? Wij zijn ooit naar de woonbeurs geweest daar en krijgen er ook mail van. In die mail hebben ze updates over projecten in de regio. Maar best nog brede regio want bv ook projecten in Gouda.

Allereerst gefeliciteerd! Ik moest even googlen wat een biedverzekering is, want ik lees dit voor het eerst. Het is nooit ter sprake gebracht door mijn hypotheekadviseur bij de koop van mijn woning 2 jaar geleden. Ben heel benieuwd wel hoeveel mensen hiervan gebruik maken!

1 like

Ja ik weet ook niet of het veel gebruikt wordt, vooral voor mijn eigen gemoedstoestand gedaan en vind dat het geld ook wel waard dan. Het is al bijna een hypotheekaanvraag met alles wat je aan moet leveren haha, dus hopelijk gaat die aanvraag straks lekker snel.

2 likes

Ik had net een bezichtiging bij een huurwoning en de eigenaresse van de woning vroeg of ik huisdieren had, want dat was niet toegestaan want ze hield niet van dieren. (Dat zei ze nadat ik zei ja, katten!)

Okee… zet dat dan even in de advertentie? Weer echt tijdsverspilling voor beide partijen, zo zonde.

8 likes

Huisdieren mogen niet verboden worden tenzij ze overlast veroorzaken. Dus zou gewoon nee zeggen en je huisdieren alsnog meenemen. Of was het een hospitasituatie?

6 likes

Nee maar ik heb al gezegd dat ik katten heb (voordat ze zei dat het niet toegestaan was) dus ik kan nou moeilijk zeggen oh grapje ik heb toch geen dieren

2 likes