Huizen/woningmarkttopic #4

Succes :crossed_fingers: Dat komt vast goed!

Wij hebben dit weekend gehoord dat het bod wat we op een woning hebben gedaan, is geaccepteerd! Heel blij maar nu het geregel van de aanvraag hypotheek en ook ons huis te koop zetten. Nu al stress van :laughing:

16 likes

Gefeliciteerd!

En succes haha, het is echt een rollercoaster vind ik, maar gelukkig wel stap voor stap goed te doen (met 1000 lijstjes :sweat_smile:)

3 likes

Ons bod is geaccepteerd. Heel blij mee. Er is alleen een bouwtechnisch defect. Dat heeft de makelaar met ons gedeeld. We willen graag inzage in het rapport hierover maar dat willen de verkopers pas geven na ondertekening van contract. Onze makelaar zegt dat dat normaal is en dat we ook een bouwtechnisch voorbehoud hebben dus dat het wel goed komt. Maar toch zit het me niet lekker. Iemand eerder zoiets meegemaakt?

2 likes

Huh sorry maar dit is toch een hele rare gang van zaken???
Ik snap dat je niks aan deze reactie hebt, maar wilde even mijn verbijstering hierover uiten

7 likes

Nou dat vind ik dus ook. Maar onze makelaar doet dus alsof wij gek zijn.
Ik weet dat we na ondertekening nog drie dagen bedenktermijn hebben, maar toch, als je niets te verbergen hebt dan geef je het toch gewoon

Hele. Rode. Vlag.

28 likes

Ik vind het ook een red flag, als het om iets eenvoudigs gaat dan kan je daar prima even openheid van zaken over geven, dit riekt naar onraad.

4 likes

Als de verkoper weet heeft van bouwtechnische gebreken, dan is die verplicht om jullie daarover informatie te geven. Dat is de mededelingsplicht van de verkoper en die geldt al vóór het ondertekenen van het contract (iig in NL). Wie weet kun je daar nog op hameren en zo het rapport in handen krijgen. Dat geeft veel meer zekerheid dan een bouwtechnische keuring, die vaak erg summier is en waarbij veel over het hoofd wordt gezien. Van je eigen aankoopmakelaar mag je verwachten dat hij jullie belangen op dit vlak behartigt. Hij zou daar dus meer bovenop moeten zitten. Zijn reactie lijkt erg laconiek.

6 likes

Wij hebben vandaag de koopovereenkomst gekregen. Onder artikel 14 staat het volgende:

Partijen geven geen opdracht aan de notaris om de koop in te schrijven in de daartoe
bestemde openbare registers van de Dienst voor het kadaster en de openbare registers
door aanbieding van een afschrift van dit koopcontract aan de bewaarder van het
betreffende kantoor van voormelde Dienst.

Wat is jullie ervaring hiermee en hebben jullie wel of niet laten inschrijven bij het Kadaster?
(We hebben geen aankoopmakelaar om te vragen)

Ik heb de koopovereenkomst van mijn woning niet laten inschrijven. Het beschermt vooral tegen situaties als beslaglegging en levering van de woning aan een ander voordat de woning daadwerkelijk van jou is. Ik schatte in dat die bescherming bij mijn verkoper niet nodig zou zijn.

Aankoopmakelaars gaan hier trouwens verschillend mee om. Sommigen willen geen risico nemen voor hun klanten en adviseren om de koopovereenkomst bij elke situatie in te schrijven. Andere makelaars kijken of er specifieke risico’s bekend zijn en adviseren op basis van die informatie om de koopovereenkomst wel of niet in te schrijven.

2 likes

Ik ben notarieel medewerker en schrijf denk ik 3x per jaar ofzo een koopovereenkomst in, het is echt heel ongebruikelijk. Is bij ons nog niet eens bij 1 op de 100 dossiers.

7 likes

Ja dit vind ik dus ook. We hadden van te voren al aangegeven dat we hier duidelijkheid over willen en onze makelaar blijft maar verwijzen naar de bouwtechnische keuring. Snap daar niets van. Als er nu al rapporten en correspondentie zijn over dit probleem dan wil je dat toch ook inzien voorafgaand aan de koop.

Maar goed we houden nu voet bij stuk en tekenen niet voordat we inzage hebben. Als het echt een grote kostenpost is dan trekken we ons terug of passen we ons bod aan. Wel jammer dat we dit zelf moeten oppakken. Daar heb je toch een makelaar voor lijkt me.

5 likes

Onze koper deed het, terwijl wij allebei een loondienstbaan hebben met al honderd jaar een vast contract. Heel bijzonder

Ha wat grappig om het van de andere kant te lezen. “Ons” notariaat raadde het juist aan. Wij zijn wel risicomijdend maar hebben het uiteindelijk toch niet gedaan, de verkoper was superdegelijk en die paar honderd euro kun je toch weer ergens anders voor gebruiken.

1 like

Ah wat gek, onze makelaar en notaris hamerden er juist op om het wel te laten inschrijven in het kadaster zodat als de verkoper opeens grote schulden hadden dat de bank geen beslag meer kon leggen op hun (dus ons) huis. Waren inderdaad oerdegelijke mensen met hele goede banen Maarja, you never know…

Dank voor jullie antwoorden over het wel of niet inschrijven. Ik denk dat wij het dan niet gaan inschrijven.

2 likes

@Lady_Mary denk dat die notariskantoren dan gewoon extra geld binnen willen harken want het is een hele makkelijke akte om te maken, lekker snel verdienen :crazy_face:

8 likes

Wie heeft er ervaring met het kopen van een huis met een VVE? Wij hebben iets op het oog, maar doordat het een jaren 80 appartementencomplex is en er blijkbaar een tijd niet goed onderhouden is, is er een soort inhaalslag gaande met de vve kosten en zijn die heel hoog (500+ p/m).

Ik ben benieuwd naar tips of goede adviezen hoe hiermee om te gaan, wat ik nog kan doen om hier meer over te weten te komen? En als iemand zegt: ja ik heb veel ervaring met een VVE en hoe dat werkt, misschien even in dm wat vragen aan te stellen?

1 like

Ik zou vooral goed alle stukken lezen. Meerjarenonderhoud opvragen, notulen opvragen, splitsingsakte doornemen (wat is collectief, wat niet), kijken naar de samenstelling (zijn het allemaal particulieren of zit er ook een grote verhuurder bij), kijken naar of de beslissingen te volgen zijn, zit er een goed bestuur. Op zich is een inhaalslag maken niet gek (ik woon bijvoorbeeld in een huis met vve uit 2020 en wij hebben ook een tijd allemaal meer betaald omdat we wat we wilden niet in kas hadden), maar je wilt wel weten of er duidelijke toekomstplannen zijn en het goed lukt om besluiten te nemen.

6 likes

Wat @Shaaar zegt, en als ze die stukken niet snel en overzichtelijk kunnen overhandigen weet je misschien ook al wel genoeg :sweat:

1 like