Huizen/woningmarkttopic #4

Ik heb een jaren 30 appartement met een goede VVE. Je kan me altijd vragen stellen!

Inderdaad MJP opvragen zoals hierboven wordt gezegd. Wij hebben nu een goed gespekte kas maar dat zegt ook niet alles. Er gaan bij ons de komende jaren een paar grote dingen worden aangepakt (nieuw dak), en dan is het zo verdampt. Dus ik snap wel dat ze nu relatief veel vragen. Als maar wordt vastgelegd dat het bedrag lager wordt zodra er genoeg is gespaard. Maar zolang ze goed actief zijn nu met een paar bewoners dan is er weinig om je zorgen over te maken.

1 like

Dit @crazyplantlady. Bij mij bleek de woningcorporatie veel tegen te houden die 60% van de panden bezat. Heb doorgevraagd op hoeveel ze nog gaan verkopen. Verder bleek de verhoging bij mij tijdelijk dus gaat het per 1 januari aanstaande weer naar beneden, ook goed om te checken hoe lang het dus verhoogd is!

Je hoeft je dan misschien geen zorgen te maken, maar als er veel achterstallig onderhoud is en daardoor de kosten heel hoog zijn is het wel een keuze om daarin mee te gaan. 500 euro is wel vrij veel geld en als je in een complex gaat wonen waarin het onderhoud door de jaren heen beter is bijgehouden dan hebben eerdere bewoners daar ook al aan bijgedragen en betaal je dus zelf in verhouding minder. Dus ik zou zeker nagaan wat voor onderhoud er is gedaan de afgelopen twintig jaar en als dat minimaal is zou ik er alleen daarom al wel twee keer over nadenken. Zeker omdat grote onderhoudsklussen in complexen veel en lang overlast geven dus het ook wat met je plezier om te wonen. Maar ja het hangt dus ook af van het type vve, is het voor een groot complex of voor een huis met 3 gesplitste verdiepingen.

3 likes

Daarom alle stukken opvragen, waar ik nu woon is de grote verhuurder die er in zit juist de partij die zorgt dat er een hoop wƩl gebeurd, contacten met partijen voor onderhoud en renovatie etc. Hoeft dus niet per se slecht te zijn.

2 likes

Dank allemaal voor jullie advies! Ik ga de stukken opvragen bij de makelaar. Bij de documenten voor de bezichtiging zat al de begroting van 2023 en 2024 (+ werkelijke kosten) dus dat geeft al wat inzicht, maar ik ben idd vooral benieuwd naar hoeveel er de afgelopen jaren is gedaan, hoeveel appartementen (en of ze dan particulier zijn) in de VVE zitten, en wat er de komende 10 jaar op de planning staat. Het is een groot appartementencomplex dus veel leden.

Nog wel een vraag, ik zie bij ā€˜verenigingskosten’ naast een aantal kleinere posten zoals ā€˜vergaderkosten’ etc ook een post ā€˜hoofdvereniging’ waar een ton per jaar aan uitgegeven is vorig jaar. Wat kan dat zijn??

1 like

Waarschijnlijk is het dan een vve met hoofd en sub VvE’s en zijn sommige dingen gemeenschappelijk via de hoofd vve (met alle sub vve’s die meedoen) en sub vve’s waaronder die van jou

Dan wil je ook wel weten wat er via de hoofd vve loopt (en dus stukken daarvan)

3 likes

Meestal worden er van de inkomsten (dus de ingelegde servicekosten) verdeeld aan verschillende groepen uitgaven. Voorbeeld: mijn VVE van 18 appartementen hebben een fonds voor buitenonderhoud (het grootste fonds), een fonds voor binnenonderhoud (de gang, intercom, trappenhuis, en staande leidingen), een fonds voor de parkeergarage en een fonds voor schades, en overige kosten (zoals verzekeringen etc). Vergaderkosten zijn vaak de huur van de ruimte en het notuleren door het beheer van de VVE (ligt bij grotere VVE’s vaak bij een bureau).

Overigens vind ik het MJOP echt een van de belangrijkste documenten naast de jaarafrekeningen, omdat dat wat zegt over de noodzakelijke onderhoudskosten. Vraag ook vooral wanneer deze voor het laatst is geüpdatet.

Mijn vriend en ik zijn twee jaar geleden naar een nieuwbouwhuis verhuisd, Amsterdam uit, maar we twijfelen soms allebei of het de juiste keuze is geweest omdat we ons hier een beetje ontheemd voelen. We zijn allebei niet op het punt dat we definitief de conclusie willen trekken dat het hier niets meer gaat worden, we zijn ook heel erg hard aan het werk nog om dit huis mooier en fijner te maken, maarrrr ik wil mij wel een beetje orienteren op de mogelijkheden.

En ik realiseer mij dat ik echt geen idee heb hoe ā€œhetā€ werkt als je al een huis en hypotheek hebt en een ander huis wil kopen? Als we gaan verhuizen zal het een beetje in dezelfde prijscategorie vallen als dat we nu wonen (maar dan een stuk minder m2). Maar hoe werkt het stel ons huidige huis staat nog niet te koop, we zien een huis waar we gaan kijken en een bod doen en het bod wordt geaccepteerd…?

Je kunt het best alvast 2-3 verkoopmakelaren laten langskomen, dan heb je een indicatie wat je huis oplevert. Daarmee kun je naar een hypotheekadviseur, die dan kan berekenen wat je kunt uitgeven, want je zult waarschijnlijk een deel overbruggingshypotheek nodig hebben, waardoor je niet precies het bedrag kunt financieren dat je huidige huis nu waard is (mits je meer bent gaan verdienen). Dan kun je met alle info in handen ook de volgorde bepalen eerst kopen, dan verkopen (Onzekerheid over wat je kunt uitgeven, dus lager aankoopbedrag. Zekerheid over wanneer je je huis in kunt) of eerst verkopen dan kopen (zekerheid over het bedrag, maar niet weten of je op tijd kunt verhuizen).

Heb in dezelfde situatie gezeten en het was even een geregel, maar ben al drie jaar heel blij dat we toen snel (na 11 maanden) de knoop hebben doorgehakt. Locatie (voor mij) eeuwig boven vierkante meters.

1 like

Thanks! Hmm… Het klinkt alsof we dus niet soort van vrijblijvend een beetje op funda kunnen kijken en kijken/bieden als toevallig iets zien waarvan we denken JA, haha. Het voelt zo serieus als we al verkoopmakelaren laten langskomen enzo. Verkoopmakelaren komen vrijblijvend langs? We zijn wel meer gaan verdienen maar we hebben ook een heel gunstige hypotheekrente op onze huidige hypotheek.

En ja… Ik denk ook dat we allebei gelukkiger zijn als we terug verhuizen naar Amsterdam (of Diemen, iets op fiets- of metroafstand van Amsterdam in elk geval). Maar we hebben het onszelf wel nog moeilijker gemaakt door een hond met een rugzakje te adopteren :smiling_face_with_tear: Goed, thanks voor je advies - ik denk niet dat we NU die stap gaan zetten dan om mensen langs te laten komen maar goed om te weten dat het wel nodig is als we wat anders willen.

2 likes

Nja het kan, maar je moet het wel gefinancierd krijgen. Dat is juist met nieuwbouw nog lastiger, omdat er vaak nog niet zoveel verkocht is. Je moet eigenlijk wel weten voor wat je het ongeveer getaxeerd of verkocht kan krijgen, om te weten hoeveel overbrugging je kunt krijgen, om te weten hoeveel je kunt financieren. Anders heb je straks op een huis geboden, maar krijg je het niet rond.

Verkoopmakelaren komen sowieso vrijblijvend langs, kun je gewoon doen en daarna weer afhaken. Zelfde als een hypotheekadviseur, kost je hooguit een uur. Het scheelt ook heel erg dat je een gunstige rente hebt. Zou ze laten langskomen, want dan kun je een beslissing maken op basis van je mogelijkheden. Ik zag er toentertijd als een berg tegenop en toen ging het allemaal heel snel. Als je nu al weet dat je gelukkiger gaat worden zou ik het gewoon gaan doen. Je ziet nu al met de hond: je wordt in de toekomst alleen maar minder flexibel.

4 likes

Ik zou juist wel die eerste stap van een waardebepaling en een informerend hypotheek gesprek nu doen, anders ga je op funda misschien verliefd worden op vanalles dat je helemaal niet kan betalen, of juist vanalles uitsluiten waar je achteraf prima had kunnen wonen en dan baal je daar weer van.
Met die informatie op zak hoef je nog steeds niet morgen op een huis te bieden, maar dan heb je wel een realistischer beeld van waar je naar kunt kijken.

18 likes

Wij hebben een nieuw huis gekocht en momenteel staat ons huidige huis te koop. Na 2 dagen op funda zitten alle 20 bezichtigingsmomenten al vol, echt bizar :exploding_head: het is een starterswoning onder de 3 ton dus wel een gewilde categorie, maar had niet gedacht dat het zo snel zou gaan

3 likes

Haha ik ben juist een beetje verbaasd dat jij zo verbaasd bent op dit moment in de huizenmarkt :crazy_face: vooral in die categorie

35 likes

Hier koelt de markt wel af. We hebben ons nieuwe huis gekocht voor vraagprijs. Een instapklare woning van een kennis had maar 2 bezichtigingen en geen bod, toen open huis en niemand gekomen. We zitten diep in de provincie hier haha, dus de gekte is hier wel anders dan bijv in de randstad, en het is ook wel snel aan het veranderen. Huizen hier in het dorp staan weken tot maanden te koop. Daarom toch een beetje verbazing dat het zooo snel vol zit.

3 likes

Nou, ik heb inmiddels inzicht in de biedingen… Het simpele portiekflatje van 66 m² die voor 259 te koop stond, is voor 309 weggegaan. HOE zal ik met deze absurde prijzen ooit ertussen komen als ā€˜alleenstaande’. Ik dacht dat ik ergens in een top 3 zou eindigen, maar ik zat met 8% overbieden echt nog ergens onderaan…

1 like

Hier heb ik vorige keer 50k overboden. Vraagprijs was al 275 voor 50m2 (!). En er waren dus nog 3 personen boven mij :sob:

2 likes

Ja ik schrik hier echt van hoor, ik weet dat het absurd is… Maar dit was mijn eerste optie waarbij ik het financieel zou kunnen redden, ook met ā€˜goed’ overbieden. DACHT IK… Maar dit is echt absurder dan absurd… Dit geeft echt een slecht gevoel af voor aankomend jaar :weary:

Ik heb laatst 26.000 overboden (vraagprijs 275.000) en het bod boven mij was 42.000 hoger dan dat van mij :rofl: Werk in het notariaat, dus krijg veel koopprijzen al vrij snel nadat de koopovereenkomst ondertekend is te zien omdat wij de behandelend notaris zijn. Op zich best leerzaam.

@Krelis ja in deze categorie doen helaas ook gewoon stelletjes mee, voelt als alleenstaande erg oneerlijk hahaha. Je moet dit jaar ook je hypotheek ff opnieuw laten berekenen want er zijn nieuwe regels ofzo die voor veel mensen negatief uitvallen

Hier hetzelfde. Vriend probeert huis te verkopen, starterswoning in de randstad maar na 20 bezichtigingen nog niet verkocht.

Ik hoop/denk mss vanwege de december maand maar je weet het niet.