Huizen/woningmarkttopic #4

Wij willen misschien een huis kopen in een wijk die letterlijk tegen een snelweg wordt aangebouwd. Voor geluidsoverlast ben ik niet bang, maar wel voor gezondheidsproblemen vanuit luchtvervuiling. Ik lees dat het advies is minimaal 100 meter er tussen laten en pas vanaf 300 meter is het risico echt laag. Ik wil groente/fruit laten groeien in de tuin. Dat wordt dan afgeraden. Ik gebruik serieuze wetenschappelijk bronnen, geen broodje aap verhalen. In dit geval staat het huis 75 m. van de snelweg.

Alleen waarom mag daar dan een wijk worden gebouwd als uit onderzoek blijkt dat het niet gezond is? Valt het dan allemaal wel mee?

2 likes

Waarschijnlijk omdat er woningnood is en er daar ruimte is? Niet iedereen heeft de ‘luxe’ om na te denken over locatie versus gezondheid helaas.

6 likes

Het gaat mij om het gemeentelijke/provinciale besluit om daar te bouwen. Je moet toch bewoners beschermen tegen dit soort dingen. Ik snap dat bewoners zelf niet de luxe hebben om te kiezen in deze tijd. Er worden rondom deze stad veel nieuwbouwwijken gebouwd en er is nog ruimte in bestemmingsplan om nog meer wijken te bouwen die niet tegen een snelweg aanzitten.

Mijn vraag was: valt het dan wel mee met de gezondheidsrisico’s als men wel besluit daar te bouwen terwijl door andere overheidsinstanties wordt geadviseerd om daar niet te bouwen? Mag je dat als gemeente dan bij je neerleggen? Of valt het dan wel mee met de gezondsheidsissues?

2 likes

Verschil tussen adviezen en wetten lijkt me.

4 likes

Er is een groot verschil tussen richtlijn en wet- en regelgeving. Het zal vast niet meevallen met gezondheidsproblemen, maar een gemeente die moet bouwen en daar grond heeft maakt andere keuzes. Er worden ook nog steeds woningen gebouwd op plekken waarvan we weten dat ze binnen nu en x jaar volledig kunnen overstromen.

Ik woon trouwens zelf ook dichtbij een snelweg en zou wel van tevoren op verschillende momenten gaan luisteren. Als de wind hier verkeerd staat heb je er buiten wel last van en dan woon in zo 500 meter verderop (met meerdere straten bebouwing ertussen). 75 zou ik echt niet willen.

9 likes

75 m??? dat zou ik echt niet doen nee

verder idd eens met wat hier boven mij al is gezegd

5 likes

Bij de opmaak van een bestemmingsplan wordt dit onderzocht in de plan-mer, als ze negatieve resultaten pertinent naast zich neer leggen wordt het bestemmingsplan 99% van de tijd vernietigd in beroep.
Maar zoals anderen al zeggen iedere aansnijding van grond is uiteindelijk een berekende gk dat de baten hoger zullen zijn dan de schade. Ik zou zelf wel mijn twijfels hebben om basis van omgevingsgeluid, wij wonen op 1,3km van een snelweg in buitengebied met veel open ruimte en horen deze ook regelmatig als de wind specifiek staat.

2 likes

Ik werk nu bijna 3 jaar op een transportbedrijf met 12 anderen op een kantoor waarvan er maar 2 vrouw (en boven de 50) zijn dus denk niet dat daar vriendschappen inzitten haha. En alsnog, 50 minuten reizen naar m’n ouders valt eigenlijk wel mee als ik bedenk dat ik dat nu ook zowat iedere dag rijd naar werk. Vanuit daar ben ik wel echt een stuk sneller bij de vrienden die ik heb dan waar ik nu woon.

2 likes

ja idd, en wat betreft luchtkwaliteit is er dan ook vaak nog wat speelruimte in het vergunningsproces omdat de luchtkwaliteit op en rond snelwegen in de toekomst (zeer waarschijnlijk) beter wordt ivm toename lage/zero emissie voertuigen en innovaties in wegdek

3 likes

Ik heb 200 meter van de ring gewoond en heb er nul procent last van gehad, maar in de long run gaat het waarschijnlijk niet gezond zijn. Maar als ik de felrode luchtkwaliteit van mijn stad zie, is niets echt gezond. Als ik het dan weer vergelijk met Delhi is het echt prima.

3 likes

Hier is volgens mij nog veel discussie rond omdat de meeste EV’s een hoger gewicht hebben waardoor banden hogere slijtage hebben wat resulteert in fijn stof? Niet dat milieu mijn expertise is ofzo :’)

5 likes

Echt zo’n niet te beantwoorden vraag, maar in de categorie huizen die rond 600.000 op funda staan in amsterdam in noord/nieuw-west/bijlmer/diemen 65m2+ en met tuin, wat is daarmee nu de dealio qua overbieden? :laughing: :sweat_smile:

1 like

Je kan gewoon in het kadaster voor een paar euro de koopsominformatie zien van een bepaalde postcode :slight_smile:

4 likes

https://mijnwaardecheck.nl/makelaarsland

Adres invoeren, paar keer ja en nee klikken. Krijg je de koopsommen uit de buurt. Loop je wel wat maanden achter.

4 likes

Oh dit stemt mij in elk geval wel optimistisch over de mogelijke verkoopprijs van ons eigen huis

3 likes

Heb gewerkt in een projectontwikkeling die binnen de risicozone van een geitenboerderij werd gebouwd. In de koopcontracten stond dit risico vermeld en dat je bij het ondertekenen aangeeft op de hoogte te zijn. Het is allemaal heel kut maar de als alle risico’s en beleid optellen hou je nog maar heel weinig grootschalige bouwlocaties over in Nederland…

2 likes

Zou het niet doen. Ik heb 10 jaar in de buurt van een snelweg gewoond en op een gegeven moment hoor je het niet meer zo, behalve 's nachts. Dacht ik. Ik woon sinds een paar maanden ergens waar geen snelweg in de buurt te bekennen is en nu ervaar ik zo’n rust?

Nooit meer getoeter, ambulances, motoren, de constante ruis. Had toch onbewust wel veel invloed!

Ik miste ook echt bomen enzo in die nieuwbouwwijk.

5 likes

Walter living gebruiken! Chille AI makelaartool, soort chatbot die je kan vragen wat je moet bieden op een huis bijv. Je hebt 3 gratis gesprekken en daarna moet je betalen

3 likes

@Timeless ik ervaar dit echt niet ook vlakbij de snelweg, behalve de ambulances.

Maar goed ik woon in de stad dus die hoor je toch wel en de luchtkwaliteit is overal slecht. Maar ik ervaar echt nooit geluidsoverlast of ruis oid, en al helemaal niet binnen. Woon denk ik ook zo’n 75/100m van een snelweg.

1 like

Ehh ik vind het niet perse een hele goede graadmeter. Ik heb mijn eigen verkochte huis (afgelopen zomer) ingevoerd en de minimale verkoopprijs zat €20.000 boven de daadwerkelijke verkoopprijs en de maximale verkoopprijs €75.000 erboven. En ons aangekochte huis was daadwerkelijk 50k boven wat dit programma aangaf en zou als je de maximale verkoopprijs als graadmeter neemt het laagste bod zijn geweest

2 likes