Thanks, goed om te weten! Heb ook nog in het kadaster opgezocht voor hoeveel vergelijkbare huizen hier gegaan zijn de laatste tijd en ook daar werd ik wel blij van (als in, we waren eigenlijk bang dat we onze investering niet terug zouden krijgen maar het LIJKT alsof dat wel makkelijk zou moeten lukken)
Ik kom er via Google niet goed achter. Als je een starterslening aanvraagt, vraag je dat dan aan in de gemeente waar je nĂș woont of waar je wil gaan wonen?
De gemeente waar de woning staat.
Lol het budget voor een starterslening is blijkbaar op sinds juli 2025 en voor 2026 is er nog geen nieuw budget vrij in de gemeente waar ik nu 2 bezichtigingen heb.
Het heeft hier ook 10 maanden geduurd voordat er weer budget kwam đ„čđ„č heb het uiteindelijk ook niet nodig gehad in die tijd want heb nog steeds geen winnend bod gehad
Waar kijk jij? Waar ik kijk voldoet amper wat aan de eisen, alles wat ik een beetje oké vind is duurder dan de maximum prijs.
Ben jij ook alleen op zoek of met iemand samen?
Alleen, en word continu overboden door stelletjes (en dat is natuurlijk ook geheel logisch).
Ja ik vind het nu ook al kut als ik kijk hoe weinig ik kan lenen en wat er voor aanbod is enzovoort.
Ik wil graag zo snel mogelijk weg bij mân ouders maar ben bang dat het nog wel even gaat duren ![]()
Ik heb een huis! In Amsterdam. Of nou ja, een appartement. Heb geboden zonder voorbehoud van financiering en dat heeft goed uitgepakt, want had niet het hoogste bod. Maaaaaar nu wordt het toch wel heel spannend. Hopelijk gaat het allemaal lukken en valt de taxatie positief uit.
Gefeliciteerd! Fingers crossed voor de hypotheek!
Ik vraag me eigenlijk wel af (in het algemeen) waarom bieden zonder voorbehoud van financiering zoân ding is geworden om dan maar gekozen te worden, want bijna niemand heeft toch die tonnen liggen dat ze echt geen hypotheek nodig hebben? Dus de koper moet dan toch alsnog het hypotheekproces doorlopen (van 4-6 weken). Hopen de kopers dan op die 10% boete als het toch niet blijkt te lukken? Ik vind het eigenlijk best slecht dat door de huidige markt mensen onnodig financieel risico gaan lopen om maar een huis te krijgen, waarom zeggen we niet gewoon: âje mag niet zonder voorbehoud van financiering bieden, tenzij je het cash op je rekening hebt staan (of kan aantonen dat het met de verkoop van je huidige huis vrijkomt)â ofzo
Omdat mensen die die tonnen niet hebben, concurreren met mensen die dat wel hebben. Als jij een goede hypotheekadviseur hebt en door overwaarde, schenking etc een deel van de koopsom kan neerleggen is de kans dat je de hypotheek niet rond krijgt nihil.
Maar in de praktijk gaat iedereen (ook starters) zonder voorbehoud bieden âomdat je anders geen kans maaktâ en ik vind dat wel echt een slechte ontwikkeling. Zou het dan niet logischer zijn dat je zegt: âje mag niet zonder voorbehoud van financiering bieden als je een hypotheek nodig hebt, maar je mag wel dat bedrag waarvoor je een hypotheek nodig hebt lager zetten dan de waarde van het huisâ. Dan kunnen mensen mĂ©t tonnen alsnog zeggen: ik bied 5 ton onder voorbehoud dat ik een hypotheek van 3 ton kan krijgenâ.
Haha beetje hypothetisch hoor, niet dat ik invloed heb op wetgeving en ook geen idee of dit dan wel zou werken, maar ik vind het soms dus best heftig om te zien hoe ver mensen gaan met risicoâs.
Dat kan je ook gewoon doen. Dat lijkt me allemaal toch echt de verantwoordelijkheid van iemand die een bod uitbrengt en niet andersom.
Ja ik weet dat je dat kan doen haha, het gaat mij om: moeten we idd die verantwoordelijkheid bij een koper neerleggen of moeten we (kwetsbare) mensen in beschermen nemen. Maar dat is dus meer een politiek filosofische discussie ![]()
Mensen die bieden zonder voorbehoud van financiering om zo toch nog een kans te maken zijn toch ook geen kwetsbare mensen ![]()
Ik weet niet zo goed in welk topic dit thuis hoort, maar heeft hier iemand ervaring met een grotere klus samen met een groep buren oppakken? We hebben geen VVE, het gaat om eenmalige werkzaamheden (die echt nodig zijn), en een te laag bedrag om een notaris voor in te schakelen, maar ook weer te hoog om het risico te lopen dat er ineens huizen niet mee betalenâŠ
In ons geval hadden we al heel veel besproken bij de hypotheekverstrekker en ook al onze stukken aangeleverd. Daarom konden we bieden zonder voorbehoud van financiering, want ik wist al dat ik dat bedrag zou kunnen krijgen, dat was namelijk bevestigd door de bank.
Hoezo niet? Denk jij dat alleen mensen met geld zonder voorbehoud van financiering bieden? Dat is dus juist mân hele punt: mensen die het eigenlijk niet zouden moeten doen bieden ook zonder voorbehoud, omdat het sentiment heerst dat de enige manier om er nog tussen te komen is om zonder voorbehouden te bieden.
(Zie ook die Nadine met dat grachtenpand lol nee dat was wel weer een heel ander verhaal, maar ook daar had een verplichting tot voorbehoud van financiering haar en de verkoper wel deze misĂšre bespaard haha)
Maar dan gaan mensen toch met dat bedrag spelen? Dus een voorbehoud van 1 ton op een huis van 5 ton? Dan krijg je toch dezelfde situatie.
En daarnaast is het ook niet zo dat over de koopsom wat buiten dat voorbehoud valt (in dit voorbeeld dan die 4 ton) wel een boete betaald moet worden als de financiering niet rond komt. Zo heeft iemand uit mijn omgeving het in ieder geval vorige maand meegemaakt.
Toevoeging: ik bedoel eigenlijk, volgens mij gaan dan mensen nog meer bieden in de hoop dat ze het krijgen (en dat ze een bank vinden die de grenzen wil opzoeken). Dan is volgens mij nu dat zonder voorbehoud bieden (en ervan uitgaande dat mensen op voorhand al wel hebben uitgezocht wat voor hen een veilig bedrag is voor een gegarandeerde hypotheek) veiliger.