En dan krijg je dat de huizen gaan naar mensen die overwaarde of tonnen op de bank hebben. Die mensen hebben immers maar een ‘kleine’ hypotheek nodig, dus een grotere kans op definitieve verkoop. Als verkopers kies je daar dan voor. En dan kom je er als starter nooit meer tussen.
Ik woonde eerst in een straatje met allemaal dezelfde huizen met een deel plat dak, en toen hebben we met het hele straatje door één bedrijf die platte daken laten renoveren, hierdoor was het goedkoper, maar volgens mij hebben we gewoon per adres een factuur gekregen van dat bedrijf.
Er is vorige week iemand ons dak opgegaan om een lek te herstellen. Dit was al de vierde keer, en nu… komt er weer water naar beneden. Het is een nieuwbouwhuis, het is twee jaar geleden opgeleverd, dus we hebben garantie blablabla maar we hebben nul vertrouwen dat ze dit goed oplossen. Het is echt pappen en nathouden? Heeft iemand een idee of we meer kunnen doen dan de schade melden, wachten tot iemand het weer tijdelijk “oplost” en dan wachten tot er weer water binnenkomt?
Volhouden haha? Als het verder een goed bedrijf is en ze wel nadenken elke keer wat het kan zijn en dan weer iets nieuws proberen is er weinig anders aan te doen denk ik. Lekkages kunnen gewoon erg hardnekkig zijn. Heb er zelf ook ervaring mee en dat heeft bij elkaar ook jaren en heeeeeel veel afspraken met loodgieters gekost.
Nou ja ik ben dus niet echt tevreden met ze
ik bedoel, het is niet echt normaal toch dat een dak steeds lekt? Het is ook heel moeilijk elke keer om zwart op wit te krijgen wat ze precies hebben gedaan etc, en ik heb het idee dat ze steeds oppervlakkig iets “oplossen” ipv serieus kijken naar hoe dit steeds kan? Of is dat wel normaal?? ![]()
![]()
Pfff wat vervelend! Verwacht je ook gewoon niet van nieuwbouw. Kan je nog iets met Woningborg? Ik weet niet meer precies hoe dat zit, maar wij moesten (ook nieuwbouw) allemaal dingen ondertekenen etc van Woningborg en dat zij je ook konden helpen als je er niet uitkwam met bv de aannemer? Maar geen idee of dat in deze situatie van toepassing is hoor!
Nou ja mijn punt is dus dat het bij sommige lekkages niet zo simpel is als langskomen, fixen, lekkage weg. Omdat de precieze oorzaak van een lekkage niet altijd direct duidelijk is. Maar natuurlijk mag je daar wel communicatie over verwachten vanuit het bedrijf en dat ze ook verder nadenken als de eerdere oplossingen niet hebben gewerkt. Maar als je niet tevreden bent bel je toch een ander bedrijf? Dan weet je gauw genoeg of dit prutsers zijn of een moeilijk op te lossen lekkage
Ik kan helaas geen ander bedrijf bellen want ik moet het gewoon via de aannemer spelen, aangezien het huis pas twee jaar oud is en het onder garantie valt. Daarom word ik gek haha, want ik heb niet het idee dat ze wat verder kijken dan gewoon ff er dakdekker of timmerman sturen om ergens een pleister te plakken. Dus ik vraag me af of ik iets anders kan doen - eisen dat er een onafhankelijke partij komt kijken of zo, of geen idee
Vraag vereniging eigen huis om advies en bel je rechtsbijstandsverzekering. Geef bij de bouwer aan dat je wilt dat er iemand van hen zelf langskomt. Ik zou echt eisen dat er een keer een team heel serieus naar dat dak komt kijken en niet weg gaat voor er een permanente oplossing is. Ook met oog op je verkoop. Zal vast heel ingewikkeld zijn om de precieze oorzaak te achterhalen maar een nieuwbouwdak hoort niet na twee jaar lek te zijn.
Een lekkage kan aan de ene kant van het huis ontstaan en aan de andere kant er weer uitkomen. De plek waar het eruit komt oplappen is geen duurzame oplossing, omdat je dan de bron van de lekkage niet aanpakt. Wij hebben destijds ook een lekkage rond het balkon gehad die steeds weer terugkwam. Daarvoor hebben wij toen een lekkagedetectiebedrijf ingeschakeld. Die gaan met een warmtecamera en meetapparatuur onderzoeken waar de lekkage vandaan komt en leveren dan een rapport op. Daarmee kan je dan de lekkage echt goed oplossen. Dit zou ik bij de aannemer eisen dat ze zo’n bedrijf inschakelen in plaats van dit pappen en nathouden. Want dit zou bij een nieuwbouwdak niet mogen voorkomen en dient opgelost te worden. Het bedrijf dat wij destijds ingeschakeld hebben heet de lekkagedokter, maar er zijn er vele te vinden. Ik zou dit via de aannemer laten lopen. Succes! Niets zo vervelend als een lekkage.
Heb je rechtsbijstandverzekering?
Wij hebben een soortgelijke situatie gehad met glas/kozijnen die waren vervangen. Een jaar aan het lijntje gehouden, ze wilden niet eens komen kijken. Toen ik er klaar mee was en dreigde met de rechtsbijstandverzekering stond er binnen een week iemand en was het 2 weken later opgelost!
En anders bluffen dat je het hebt?
Wij hebben bij ons nieuwbouwhuis ook heel lang gedoe gehad met een lekkage. Het duurde telkens weken voor ze weer kwamen en het was ook gewoon heel lang onduidelijk hoe het nou kwam. Uiteindelijk is met een lekdetectie bedrijf dat dmv rook opspoorde waar het vocht doorheen kon het lek gevonden.
We moesten al die tijd de laatste termijn nog betalen en hebben die destijds vastgehouden. Inmiddels is het lek al >2j opgelost, maar voor de restschade in het stucwerk zijn ze nog steeds niet geweest (ondanks meerdere reminders) En dus hebben we de laatste termijn ook nog altijd niet betaald.
Mijn vriend en ik zijn opzoek naar een koophuis. Starters, huren nu en zoeken in de randstad (haha…). We zijn als een malle aan het bezichtigen. Maar nu enthousiast over een huis waar onze aankoopmakelaar maandag een bod voor gaat doen. Mijn vriend en aankoopmakelaar zijn best positief over bieden zonder voorbehoud van financiering. Maar ik durf dat echt niet.
Gisteren nog een andere bezichtiging gehad en de makelaar die het deed heeft bij ons echt elk sprankje hoop doen verdwijnen. Hij was zo negatief over onze situatie bleh.
Check je je bod vooraf bij je hypotheekadviseur? Als die het OK vindt is het iets minder spannend toch
Ja onze aankoopmakelaar is ook onze hypotheekadviseur. Maar ik weet niet, toch vind ik het spannend omdat het om zoveel geld gaat ![]()
Super spannend! Je zou kunnen kijken naar een biedverzekering, betaal je wel voor, maar is een extra grondige check vooraf en je betaalt de boete dan zelf niet mocht het toch niet lukken. Ik vond het zelf chill, misschien wel overbodig voor veel mensen, maar het gaf mij een prettig gevoel omdat het om zoveel geld gaat en je met bieden met voorbehoud er toch lastig tussenkomt vond ik. Maar een goede check door de hypotheekadviseur is ook al heel fijn!
En hou vol. De markt is soms echt onvoorspelbaar, zelfs met een pessimistische makelaar moet je net geluk hebben hoor! Afgelopen jaar paar keer zo gigantisch overboden door het winnende bod, maar het huis wat we uiteindelijk kochten hebben we niet zoveel voor moeten overbieden.
Makelaars van de andere partij moet je sowieso nooit geloven haha. Bij ons zei hij bij een bezichtiging: ‘ja er is wel een ander stel geïnteresseerd en die willen flink bieden!’ en toen dacht ik echt: alsof je je als koper ooit zo door de verkopend makelaar in de kaarten zou laten kijken
dus niet naar geluisterd, vraagprijs geboden en we waren het enige bod haha
Nou dit dus want we hebben het huis!!!
Niet het huis van de negatieve makelaar maar waar we dus enthousiast over waren/zijn.
Maar het voelt zo onwerkelijk ofzo. Ik had nooit gedacht zo snel een huis te vinden. Dus ik heb ergens een beetje koudwatervrees en vind het heel spannend. De financiering moet natuurlijk eerst nog rond komen.
Gefeliciteerd! Fijn dat het snel is gelukt, zeker in die regio! Hadden jullie uiteindelijk met of toch zonder voorbehoud geboden?
Wij gaan deze week ook voor het eerst bieden op een huis. Ik slaap er nu al slecht van haha pff. Vind het zó’n leuk huis.
Uiteindelijk met! En ik had nog een korte brief erbij gedaan met een soort voorstelstukje en een foto erbij. De makelaar gaf aan dat ze dat ook fijn vonden. Dus misschien een tip!
Heel spannend! Hopelijk wordt het iets. Hebben jullie een aankoopmakelaar?