Huizen/woningmarkttopic #4

Ja dat hoor ik meer inderdaad, zeker een goede tip, ik ga kijken of wij dat ook kunnen doen. Beetje domme vraag misschien, maar deed je dat ook via move? We hebben een aankoopmakelaar, hij komt morgen met een advies. Ben heel benieuwd!

Ja, je kan via move bij je bod een bestand uploaden! Maar ik had hem gemaild naar de verkopende makelaar. En dan ook met de vraag of hij de brief kon delen met de huidige bewoners. Ook omdat onze aankoopmakelaar telefonisch een bod uit ging brengen/in gesprek ging met de verkoopmakelaar.

2 likes

Voor degenen die een persoonlijke brief bij hun bod hebben gedaan: had je hier ook een foto bij gedaan?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

2 likes

We hadden wel het hoogste bod, maar met voorbehoud, de verkopers zijn gegaan voor een iets lager bod zonder voorbehoud. Echt balen.

2 likes

Ah kak, dit hadden wij ook! De makelaar begon nog met ‘Gefeliciteerd, jullie hadden het hoogste bod! MAAR
’ Volgens mij een week later boden we op een ander (eigenlijk nog veel leuker) huis en daar wonen we nu net in. Snap dat je nu baalt als een stekker, hopelijk komt er gauw iets anders op je pad.

2 likes

Wow wat een ongelukkige manier van die boodschap brengen zeg :sweat_smile: Fijn dat jullie al zo snel iets anders, nog beters hebben gevonden!
Wij zoeken in een klein zoekgebied, in/rondom een dorp, dus er is ook niet zoveel aanbod helaas. Gelukkig komt het voorjaar eraan, onze aankoopmakelaar zei dat het voor- en najaar altijd veel drukker zijn dus hopelijk zit er dan weer wat leuks tussen.

4 likes

Hoe veel makelaars hebben jullie vergeleken voor een verkoop? Er zit zoveel verschil in courtage. Ik heb er nu drie op het oog; ze vragen respectievelijk 1, 1,35 en 1,5 % courtage. Eén hebben we al uitgenodigd, de andere twee staan op de planning. Ik vind met name het verschil tussen 1% en 1,5% zo veel!

Die ene van 1,35% heeft een vraagprijs voor onze woning waarvan wij denken dat die wel omhoog kan. Zo gaan overburen ook verhuizen, en hun vraagprijs ligt bijna 1,5 ton boven degene die de makelaar bij ons inschatte. Nu hebben zij wel een iets grotere woning, maar wij weer een grotere tuin, veel moderner en strakker afgewerkt én duurzamer. Dus ja, hun huis is meer waard, maar dan denk ik eerder aan 90k ipv 1,5 ton.

Zat er bij jullie ook verschil in geschatte verkoopprijs?

1 like

Ja, zo’n 65k verschil. We zijn voor de hoogste vraagprijs gegaan en daar overheen is nog eens zo’n 90k overboden (november ‘25)

1 like

Mijn hemel wat een bedragen! Hopelijk kan bij ons de vraagprijs ook nog omhoog. Binnenkort gesprek met makelaar die in onze wijk ook veel huizen verkoopt en dus precies weet wat er betaald wordt. Hopelijk gaat dat schelen!

1 like

Daar ga uiteindelijk zelf over hÚ? Jouw huis. De makelaar kan je natuurlijk wel adviseren maar vraagprijzen zijn geen exacte wetenschap. De strategie kan ook per makelaar verschillen (laag inzetten om veel interesse en bieden op inschrijving te creëren bijvoorbeeld). Ik zou meerdere makelaars over de vloer laten komen en vragen naar voor welk bedrag zij het huis te koop zouden willen zetten, en ook over courtages is wel te onderhandelen.

2 likes

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. We hebben nu 1 makelaar gehad, en gaan er nog 3 zien, dus dan hebben we tegen die tijd genoeg vergelijkingsmateriaal!

Voor de mensen die recentelijk een huis hebben verkocht: hadden jullie het idee dat welke makelaar je kiest nog een verschil maakt? De makelaars die wij hebben gesproken, hadden allemaal een vergelijkbaar verkooppraatje, en de makelaar die we uiteindelijk hebben gekozen deed ook echt niets bijzonders, kon wat algemeens vertellen over de buurt, maar op het moment dat iemand vroeg ‘en hoe lang wonen mensen hier nou gemiddeld een beetje in de straat’ moest ie dat eerst bij ons checken. Kortom: ik vond die makelaars best wel lui, en ik snap dat ook wel, want de meeste huizen verkopen zichzelf. Maar op basis van mijn ervaring zou ik dus zeggen: kies de goedkoopste (mits het gevoel een beetje goed is natuurlijk he)

1 like

Bij ons maakte het wel verschil. Wij hadden een makelaar die in onze en de omringende provincies verkocht, maar minder bekend was met onze woonplaats en de markt. Achteraf kwamen we erachter dat de “lokale” makelaars meer kennis hadden over de verkoopprijs (nadat ons huis niet werd verkocht en hij advies moest inwinnen bij hen) en ook bv iedere eerste van de maand een openhuizendag deden. Daar zat ons huis dan niet bij.
Als ik opnieuw had kunnen kiezen, had ik een makelaar genomen uit onze woonplaats. Maargoed was verder ook niet heel tevreden over hem dus dat zal ook mee hebben gespeeld.

3 likes

Geen eigen ervaring en ook niet echt recent, maar m’n vader heeft 7-8 jaar geleden ofzo z’n (vrij standaard 2-onder-1-kap) huis verkocht en had eerst een grote makelaar die heel veel woningen in die stad doet, en die had een heel mooi praatje maar het huis werd maar niet verkocht. Toen is hij in zee gegaan met een kleine partij van twee vrouwen geloof ik, en die hebben toen opnieuw foto’s gemaakt etc en die hadden vrij snel succes. Ik weet niet of/hoeveel verschil er verder in vraagprijs was, maar in elk geval deden die twee vrouwen meer hun best dan die grote partij.

3 likes

Vraagprijs zegt weinig, het gaat om de verwachtte opbrengst die ze met die vraagprijs denken te betalen. Kan best dat je buren 1,5 ton erboven zitten, maar de vraag is of ze daar ook op mikken. Als je bijvoorbeeld snel van je huis af wilt, steek je anders in dan wanneer je bereid bent af te wachten of er iemand gek genoeg is. Daarnaast altijd meerdere makelaars ze kunnen best verschillend denken over mogelijke opbrengsten.

Qua courtage, kijk eerst of er ruimte voor onderhandeling is en laat ze goed specificeren wat ze voor die 1-1.5 procent doen. Wat voor promotie, hoeveel bezichtigingen etc. Dan pas kun je ze goed vergelijken.

@Victoria maakte bij ons paar jaar geleden heel veel verschil. Hadden het grootste kantoor van de stad en een mini kantoor van twee makelaars uitgenodigd. Wereld van verschil in benadering, die twee waren ook heel kritisch op de inschatting van het grotere kantoor. Opbrengst was uiteindelijk 60k hoger dan die van het grote kantoor inschatte.

2 likes

Bij mij maakte het ook wel verschil, maar dat zat hem vooral in zijn arbeidsethos!! Hij wilde nog stinkend hard werken om mijn huis goed te verkopen, daar waar andere makelaars zich haast arrogant opstelde. Hij heeft enorm veel bezichtigingen gedaan en ik denk wel dat de vraag/aanbod-kwestie positief is geweest voor mij in de verkoop. Andere makelaars waren gestopt bij Max 12 bezichtigingen en vanuit daar vonden ze dat er een mooi bod moest komen. Ik had nu alleen al 12 biedingen

5 likes

Wij hadden een makelaar op loopafstand van ons huis die de wijk ontzettend goed kende en in onze flat ook veel huizen had verkocht dus ook van het gebouw veel kennis had. Dat vonden wij een fijn idee.

Toen wij dat huis ooit kochten kwamen we hen ook veel tegen bij bezichtigingen want verkochten veel dezelfde soort huizen, waardoor ze bij ons ook een lijstje hadden van mensen die ze vaker tegen waren gekomen en als ze het niet geworden waren bij huis X, mailden dat ons huis ook in de verkoop kwam. Ik denk dat het heeft geholpen, ons huis is voor een heel mooi bedrag verkocht.

2 likes