Huizen/woningmarkttopic #4

Ons werd aangeraden om veel dingen tijdelijk weg te halen om het huis zo ruim mogelijk te laten lijken. Incl (kleding)kasten in sommige ruimtes. We hadden gelukkig een ruimte van familie waar we al die spullen konden laten.
Onze makelaar heeft een rondje door het huis gemaakt en heeft vanalles aangegeven. Wij zijn echt wel even bezig geweest met binnenhoutwerk opnieuw schilderen etc. Maar het is allemaal wel de moeite en het gedoe waard geweest!

2 likes

Oh wow, helemaal een unit gehuurd. Had je dan zoveel spullen of was het huis toen echt praktisch leeg?

We willen wat dozen bij mijn schoonouders stallen, maar zit nog wel wat met het speelgoed van mijn dochter. Daar speelt ze gewoon graag mee en kan niet allemaal in kasten (ze heeft een mega playmobil verzameling) en we gaan pas over 6 maanden verhuizen dus ook zo lullig als ze er zo lang niet mee kan spelen.

Het zal allemaal wel goedkomen, maar stressvol is het wel! Heb ook nog nooit eerder een huis verkocht, dus allemaal nieuw dit. En dan straks nog die hele verhuizing, waarom doen mensen dit ook alweer? :sweat_smile::smiling_face_with_tear:

Een kleine unit voor 2 maanden ofzo, en was uiteindelijk super handig ivm verhuizen en alvast dingen in dozen daarin opbergen

2 likes

Wij hebben een nieuw huis gekocht toen ons kind een paar maanden oud was. Wij hebben niet enorm veel spullen dus dat scheelt, maar voor de foto’s hebben we wel persoonlijke spullen en decoratie weggehaald, prullenbakken en eventuele badmatten weggehaald en ook de box en de wipstoel enzo even uit het zicht gezet. Kapstok beetje leeggehaald en kussens op de loungeset gelegd met nieuwe plantjes in de bakken in de tuin. Voor de bezichtigingen hebben we de box en de prullenbakken enzo wel laten staan. Wel hadden we de boel netjes opgeruimd en schoongemaakt natuurlijk. Bosje bloemen op tafel dat soort dingen.

Wij hadden één open huizen middag en twee bezichtigingsdagen en daarna konden we weer ‘gewoon’ leven in huis. Dus als je spullen opruimt / even bij anderen onderbrengt is dat echt niet voor zes maanden. Omdat wij niet enorm veel tijd hadden tussen sleutel nieuwe huis en sleuteloverdracht vorige huis hebben we wel in de maanden ertussen steeds meer spullen weggedaan, verkocht en alvast in dozen gedaan dus op het eind was het een museum. Dat was wel lekker stressvrij met verhuizen want heel veel was dus al gedaan en wij konden focussen op nieuwe huis bewoonbaar krijgen. Maar dat is natuurlijk een keuze, nu ons kind ouder is zou ik daar ook in mindere mate voor kiezen om gewoon een warm thuis te houden.

2 likes

Ik heb een paar weken geleden gereageerd op een nieuwbouw appartement, sociale huur. A+++ energielabel, warmtepomp, vloerverwarming, 2 slaapkamers.
Woon nu in een appartement in een oud gehorig flatgebouw van 42m2, het nieuwe appartement is 70m2
Zou zo’n enorme vooruitgang zijn (even de veeeel hogere huur vergeten…)
Ben nr 6, er zijn 23 appartement, maar wil graag begane grond.
Over een week of 2 bezichtiging op de bouw, dan hoor ik definitief op welke plaats ik eindig.

Zo’n zin in! Maar ook bang toch nog teleurgesteld te worden…
Ga de komende weken alvast ruimen, want hoewel ik klein woon heb ik zo ontzettend veel spullen.

22 likes

Tijdens de kijkdagen konden we een week bij mn schoonouders in huis en dat was heel fijn. Ik zag het echt niet zitten om elke dag op te ruimen met 3 kinderen.

1 like

En als je nu een appartement niet op de begane grond kan krijgen? Het klinkt als een enorme vooruitgang, dus misschien is op een etage ook wel fijn?

3 likes

Als begane grond niet mogelijk is dan wil ik graag op de 1e verdieping. Ik heb 2 katten en zij zijn gewend om naar buiten te gaan. Als het 1e verdieping wordt laat ik zo’n houten trappetje maken waarmee ze naar beneden kunnen.
Sta nu nummer 6, en er zijn 6 begane grond appartementen, waarvan 4 op het zuiden, die wil ik het liefst. Nu weet ik niet of mijn voorrang hierin al verwerkt is. Bewoners van een huurhuis in hetzelfde dorp krijgen voorrang, en ik heb dat. Afwachten maar. Hopelijk eind volgende week uitnodiging voor bezichtiging op de bouw, en dan hoor ik ook welk nummer ik ben. De bezichtiging zelf is 2e week van april. Appartement zal ergens in mei klaar zijn.

13 likes

Haha herkenbaar! Wij hebben volgende week foto’s en ik had het ook zwáár onderschat.
We zien deze week familie, dus die moeten spullen uit de berging meenemen, zodat de spullen uit huis naar de berging kunnen brengen😅

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hierdoor het verkopen van m’n huis spannender vind dan het kopen van een nieuwe huis.

1 like

Aan wat voor een prijsklasse moet ik denken voor zo iets in de sociale huur? (als je het wil delen)

1 like

Wij hebben morgen en overmorgen de bezichtigingen middagen van onze woning! Er zijn 12 bezichtigingen en vorige week is er een vergelijkbare woning verkocht nog geen 500m hier vandaan voor ongeveer 55k boven de vraagprijs. Biedingen daaronder zaten op 45k boven de vraagprijs. Nu moeten wij het ook maar net treffen zulke biedingen te krijgen, maar ben zo benieuwd. En voel ook wel constant een soort van spanning, ben blij als het voorbij is haha :laughing:

2 likes

Ja, wil ik wel delen hoor. De kale huurprijs zal EUR 764,= gaan bedragen, ex servicekosten. Die laatste kosten gaan ongeveer EUR 50,= zijn.
Ik betaal nu EUR 485,= voor mijn 42 m2.
De energielasten worden natuurlijk wel lager, hoewel ik nu ook niet absurd veel daarvoor betaal (EUR 110,=)

3 likes

Ah goed te doen!, maar niet zo goedkoop als sommige mensen sociale huurwoningen soms doen voorkomen

3 likes

Zeker goed te doen, maar ga er uiteraard wel op inleveren, maar heb dat er wel voor over, voor een betere woning. En krijg geen huurtoeslag, verdien daar teveel voor. Als je huurtoeslag krijgt is het natuurlijk helemaal prima te doen. Mijn buurvrouw/vriendin (zij is al met pensioen) heeft ook gereageerd maar zij gaat echt minder betalen dan nu omdat ze recht heeft op aardig wat huurtoeslag. Nu heeft ze daar ook al recht op maar nooit gebruik van gemaakt, omdat ze het niet nodig heeft/had.

3 likes

wauw dat is heel goedkoop. Ik betaal 1019 voor een sociale huurwoning van 50 m2

Wow, dan betaal je echt heel veel ja. Voor mijn huidige woning van 42 m2 betaal ik EUR 485,=. Maar woon hier wel al 13 jaar. Ondertussen vragen ze hier ook al tegen de 600 voor aan nieuwe huurders.

2 likes

Huh maar dat kan toch helemaal niet? De grens voor sociale huurwoningen ligt toch ergens in de 700 euro?
Alleen als je veel verdient kan de huur verhoogd worden dacht ik, dat is een bovenwettelijke huurverhoging of zo iets.
Weet je zeker dat je zo veel huur betaalt? Is het niet eerder 700-nog wat aan huur en de rest aan kosten voor stadsverwarming/gas/elektriciteit bijvoorbeeld?

1 like

Sociale huur mag maar Max 923 euro zijn? Of is dit incl servicekosten?

3 likes

Oh god is de grens nu 923, ja? Ik zal zo weer eens informatie opzoeken. Ik kijk nu al uit naar de brief met de huurverhoging (not)

1 like

900 kale huur en dan zonwering 50 euro servicekosten en verder de gebruikelijke servicekosten