Huizen/woningmarkttopic #4

Ja maar Velours zegt: ik hoop dat ik mijn hypotheek ooit kan afbetalen.
Waarop ik zeg: ja, dat moet per definitie

Oftewel: iedereen in dit topic zal waarschijnlijk z’n hypotheek binnen 30 jaar afbetalen omdat we allemaal te jong zijn om ooit een aflossingsvrije hypotheek te hebben afgesloten

3 likes

Klopt, nu aflossingsvrij afsluiten kan alleen box 3, dus zonder hypotheekrenteaftrek. Bestaand recht is afgesloten voor 01-01-2013

Je kunt nog steeds aflossingsvrij afsluiten? Ken ook best wat jonge mensen met een deel aflossingsvrije hypotheek?

3 likes

Wow dat wist ik niet! Ken echt niemand die dat heeft. Meeste mensen annuïteit (volledig)

1 like

Ja wij hebben zelf ook aflossingsvrij een deel. Ik dacht dat je doelde op het stuk, dat die vrouw dus een deel bewust niet af betaalde, niet goed gelezen :sweat_smile:

Ik heb hier in België nog nooit gehoord van aflossingsvrije hypotheken. Hier is mensualiteiten-(rente en aflossing) en annuïteitenhypotheek gangbaar. Met de eerste meer dan de laatste.
Als je aflossingsvrij hebt, betaal je dan de hypotheek aan de bank terug als je je huis verkoopt? Verwachten jullie op het einde van die 30 jaar het volledig bedrag te kunnen betalen? Zeer interessant dit.

1 like

Je mag niet je hele hypotheek aflossingsvrij nemen dus “verwacht je dan het hele bedrag over 30jr terug te kunnen betalen”- is niet echt van toepassing.
Bijv als je 75.000 van 500.000 hypotheek, en misschien zelfs een woningwaarde can 800.000 aflossingsvrij neemt, dan ga er idd wel vanuit dat je huis niet zo ver in waarde daalt en je dat dus bij verkoop wel kan aftrekken.
En je kunt ‘m weer herfinancieren na 30jr over het algemeen.

Maar vroeger kon je wel de hele som aflossingsvrij nemen, maar nu dus niet meer

2 likes

Je kunt na dertig jaar dat deel herfinancieren (mits je dat financieel dan nog kan dragen). Ik heb zelf geen aflossingsvrije delen, maar meerdere vrienden wel. Veelal de types met relatief rijke ouders (vaak ook op aanraden van ouders), dan boeit het toch een stuk minder of je aan het eind van de rit alles hebt afgelost terwijl je nu je maandlasten met 30-40 procent kon verminderen.

5 likes

Volgens mij zijn er straks zoveel mensen die een probleem gaan hebben met zo’n hypotheek en het niet op kunnen brengen aan het einde.
Als ik soms mensen hoor spreken over dat ze “nog nooit iets hebben afgelost want aflossingsvrije hypotheek” schrik ik daar wel van :rofl::rofl:

1 like

Dan kun je je hypotheek gewoon oversluiten. Grote kans dat je weliswaar niet opnieuw een aflossingsvrije hypotheek kunt krijgen en je hebt geen recht meer op hypotheekrenteaftrek, maar nog nooit gehoord dat oversluiten problematisch verliep. Je huis is waarschijnlijk binnen 30 jaar ook in waarde verdubbeld, dus het zal niet moeilijk zijn om een nieuwe hypotheek te krijgen.

8 likes

Behalve als je inkomen lager is dan toen of je (bijna) met pensioen bent en om die reden geen hypotheek meer voor hetzelfde bedrag kan afsluiten. Daarom doen mijn ouders nu toch extra aflossingen op hun aflossingsvrije hypotheek.

3 likes

Hierom is mijn schoonmoeder van 80 nu aan het verhuizen :melting_face: het zal vaak wel goed komen, maar bij haar kwam de herfinanciering (was al van een eenpersoons woning, dus niet de oude gezinswoning oid) toen ze het alleenstaand van haar aow’tje moest doen.

En dan zit je dus de rest van je leven aan die hypotheek vast :smiling_face_with_tear:

2 likes

Ja natuurlijk, was ook meer bij wijze van spreken. Maar dan ben ik 67 en deze vrouw had natuurlijk al 100 jaar hypotheekvrij kunnen zijn.

1 like

En hoe is het gegaan?

2 likes

Ja super goed!! We zijn echt mega blij, er is ruim boven de 10% over geboden en meerdere biedingen. Echt bizar vinden we het :sweat_smile:

8 likes

Heeft er iemand ervaring aan meedoen met de NVM open huizen dag?

Wij hebben op dit moment ons huis te koop staan en de eerste bezichtigingen staan deze week gepland. We kunnen nog beslissen of we ook meedoen aan de open huizen dag omdat deze toevallig precies aansluit.

Ben even benieuwd of hier mensen met ervaringen zijn. Mijn man en ik zitten namelijk niet helemaal op 1 lijn.

Voor degenen die weleens een persoonlijke boodschap bij een bod hebben gedaan: deden jullie hier ook een foto bij?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

2 likes

Haha huh vraag je nu weer hetzelfde?

Blijkbaar, kon me dit niet meer herinneren :joy:

4 likes