Ons werd het ook gevraagd maar wij doen niet mee. Ik vind het onzin omdat ik dan het werk van makelaar sta te doen, terwijl ik ze ook nog eens veel geld betaal aan het einde van de rit.
Als je genoeg bezichtigingen hebt zou ik overslaan.
Im de open huizen die wij hebben bezocht was de bewoner nooit aanwezig maar verwelkomde de makelaar je, is dat dan niet de standaard?
Bij de landelijke nvm Open Huizendag moeten bewoners zelf de bezichtigen doen.
Ik zou ook twijfelen om er aan mee te doen. Ik denk dat je sneller ook gewoon nieuwsgierige mensen binnen krijgt ipv oprecht geïnteresseerden (ook wel afhankelijk van je huis).
Aan de andere kant is het wel laagdrempelig voor mogelijk geïnteresseerden.
Ik ga zaterdag ook bij een huis kijken waar ik anders geen afspraak voor zou maken, omdat ik de kans klein acht dat het echt wat is, maar op deze manier wil ik toch wel even kijken.
Ik heb mijn huis verkocht toen de oorlog in Oekraïne net begonnen was met hoge gasprijzen en hoge hypotheekrente tot gevolg. Was een klein dipje in de woningmarkt. Ik vond het heel leuk om te doen, en hier deed de makelaar de opvolging (geïnteresseerden nabellen bijv) maar in principe is het wel het werk van de makelaar inderdaad. De uiteindelijke koper kwam tijdens de laatste 15 minuten van de open huizen dag nog binnen, maar dat weet je nooit natuurlijk
Hoe is het afgelopen? ![]()
Sleeecht. Weer overboden
(was al de 8e keer ofzo)
Pfff zo vervelend! Had je ook veel overboden of viel dat wel mee.
Ik dacht echt dat het overbieden minder een ding was tbh? Onze makelaar verwacht 5% overbieden, maar zet het lager op de markt dus dan kom je op de daadwerkelijke vraagprijs. En het huis van de buren (wel een klushuis) is de vraagprijs geboden.
Ligt denk ik aan je regio. Hier is 10% of meer eerder regel dan uitzondering.
Regio is amsterdam. Maar misschien zitten we in onpopulair stukje ofzo haha.
Nu bedenk ik dat we bij de zoektocht van ons nieuwe huis ook ergens 10% hadden overboden, maar alsnog met 10-15k verschil het niet waren geworden. Maar ik dacht meer dat dat uitzondering was, omdat ie een beetje raar geprijsd was.
Wel balen zeg @Tamara
Dit was 12% door mij overboden. Maar ik zoek echt in een hele lastige prijsklasse (starterswoning waar ook veel stelletjes naar kijken en waar niet al te veel aan gedaan hoeft te worden). En ik durf, vooral nu met alles in het midden-oosten en de daardoor stijgende rente, echt niet zonder voorbehoud van financiering te bieden en de laatste twee woningen zijn weggegaan naar mensen die zonder voorbehoud hebben geboden. Ik snap volledig dat de verkoper daarvoor kiest hoor maar voor mij wel zuur.
Maarrrrr we gaan het binnenkort op werk over mn loon hebben, dus hopelijk bied dat wat meer mogelijkheden!
Je hebt tegenwoordig biedverzekeringen zodat je zonder voorbehoud kan bieden, misschien interessant voor je.
Wij hebben ons huis gekocht via open huizen dag.
Zij hadden zaterdag de open huizen dag en dinsdag nog reguliere bezichtigen. Het psychologische effect op ons was wel echt dat we onder de indruk waren van de populariteit van dit huis en dat heeft (in positieve zin voor de verkopers haha) wel effect gehad op ons bod ook
Even een vraag waar ik niet zo 123 in de calculators een antwoord op vind… Als je een extra hypotheek wil voor een verbouwing, wordt er dan voor je max extra hoogte gerekend met je oorspronkelijke 1e hypotheekschuld (zoals bij Duo, omdat je elke maand hetzelfde aflost), of kijken ze naar het restbedrag op dat moment?
Ligt denk ik echt aan je regio, hier heeft mijn zusje afgelopen week een bod gedaan op een huis waar ruim 60k (iets van 12-15%) is overboden & zonder enkele voorwaarden. Dit gebeurt haar telkens. Ze zoeken wel in een hele populaire prijscategorie rond 5.5 ton.
Wij hebben net een bouwdepot afgesloten. Hoop dat ik je vraag goed begrijp maar ze kijken naar je maximale leenwaarde op basis van je loon (je moet alles weer opnieuw aanleveren) icm met marktwaarde van de woning. Wij hebben dus een nieuwe taxatie gedaan.
Je moet dus ook weer advieskosten + taxatie betalen; kun je eventueel wel meefinanciëren. En uiteraard weer indienen bij de belastingdienst.
Als je bouwdepot onder de 25.000 (dacht ik) ligt kun je het soms ook zelf aanvragen bij je hypotheek. Dus zonder tussenkomst adviseur! Moeite waard om te checken eventueel.
edit: en als je een hypotheek hebt waarbij je tussentijds de rente kunt verlagen doordat je marktwaarde is gestegen (en je schuld/marktwaarde verhouding dus veranderd is), is die taxatie extra fijn. Scheelde bij ons ook weer geld dus voor de hypotheek die we al hadden!
Ik wil zsm weg bij mijn ouders dus ga toch kijken of ik een particuliere huurwoning kan vinden. Had op een paar woningen gereageerd en voor 1 uitgenodigd, volgende week zaterdag pas. Krijg ik vanochtend een mail dat de woning al is verhuurd.
Is dit normaal? Moet ik bij een volgende woning ook “de stoute schoenen” aantrekken en terug mailen dat ik morgen al wil komen ofzo?
Ik heb echt geen idee wat de regels zijn qua bezichtigingen en of het hier wie het eerst komt wie het eerst maalt dus tips zijn welkom.
Dat is echt overal anders, kan je ze eens bellen om te vragen naar de gang van zaken? Hier kan je zelfs overbieden op een huurwoning
Ik had geen telefoonnummer hier van, ging via leadflow(?)
Momenteel zoek ik ook alleen via huurwoningnen. Nl. Moet misschien toch maar wat meer websites in de gaten gaan houden.
Dat is sowieso een scam. Ik zou wat lokale verhuurders opzoeken!