Huizen/woningmarkttopic #4

Ik zou de sites van verhuurders zelf in de gaten houden, geen tussenpersonen/websites die alleen maar hun advertenties doorplaatsen. Geen idee waar je zoekt maar dan ga je echt in 99% van de gevallen te laat zijn. Tegen de tijd dat het op huurwoningen staat heeft de gemiddelde partij het zelf al langer dan een kwartier online staan en dan zit je al op 100+ reacties.

Even doorklikken/zoeken dus naar wie de verhuurder is, uitzoeken wat zij aan papieren willen zien voor je überhaupt mag gaan bezichtigen en dan gewoon heel snel reageren.
Ik huur bijvoorbeeld via Vesteda, die kán je niet eens bellen als geïnteresseerde omdat ze anders helemaal gestoord worden van iedereen die denkt ik bel even want misschien maak ik dan meer kans. Daar moet je gewoon via hun eigen website heel snel reageren als er iets online komt inclusief dus alle papieren anders kan je geen eens een aanvraag doen. Eerste schifting maken ze puur op basis van inkomen, dus verdien je niet wat ze vragen? Dan gaan ze door naar de volgende reactie.

2 likes

@Rosalala dit klopt niet voor elke bank en voor elke situatie . Wij hebben de bekende AB… bank en daar is dit niet bij nodig. Wij hebben recent ons nieuwbouw gekregen en vroegen een bouwdepot verhoging aan (>25K) en specifiek dat bank hoefde geen taxatie. Was ook niet mogelijk of erg lastig omdat het nog gebouwd werd. Wel hypotheekkosten moeten betalen en uiteraard teruggevraagd bij de belastingdienst.

1 like

Maar nieuwbouw is toch een andere situatie dan dat hier besproken word?

3 likes

Dat weet ik niet. Er staat verbouwing. Kan ook nieuwbouw zijn.
Als het bestaande bouw is, dan moet het wel getaxeerd worden.

3 likes

Hoe lang duurde het bij anderen voordat er kijkers kwamen? Ons huis staat sinds vrijdag op Funda en ik had gehoopt/verwacht dat er na het weekend wel wat bezichtigingen gepland zouden worden, maar dat is er nu nog maar 1. Ik ben echt niet gemaakt voor dit soort dingen, vind het zo spannend allemaal en ben ineens bang dat we ons huis niet verkocht krijgen.

4 likes

Ik verwacht dat daar dan vandaag en morgen wel kijkers bij zullen komen. Je moet het wel van de eerste dagen/week hebben heb ik mij laten vertellen, tegelijkertijd hoeft maar één het te kopen natuurlijk. Het is net na het weekend, komt vast nu op gang!:four_leaf_clover:

2 likes

Ik heb hetzelfde haha die van ons staat ook net online en vind het allemaal veel te spannend

2 likes

Jaa, uiteindelijk heb je er maar 1 nodig natuurlijk. Maar ik heb echt de angst dat de markt ineens verzadigd is ofzo, terwijl huizen in de buurt gemiddeld binnen 21 dagen verkocht worden. Ik had zelfs het huis al helemaal netjes gemaakt vanmorgen voor ik naar werk ging, mocht de makelaar vandaag al met mensen langs willen komen, haha.

@kaleidoscope Ohh, zo spannend he? Vind dit nog spannender dan een huis kopen.

1 like

Ons huis stond ook op vrijdag online, op maandagmiddag en dinsdag zijn er bezichtigingen ingepland (5 in totaal, hadden er stiekem meer verwacht). Wen week later was het huis verkocht, biedingen sloten op dinsdag… komt wel, maar is inderdaad zenuwslopend!

1 like

Mijn huis kwam op donderdag op Funda en op de dinsdag en donderdag erop waren er bezichtigingen gepland. Kwamen er nog wel wat bij af en toe. En huis is uiteindelijk gekocht door iemand die de week daarna op maandag nog op een extra bezichtigingsronde kwam, dus die was er juist wat later bij (en dag voor de sluiting van de biedingen)

Maar mega spannende periode inderdaad, veel succes!

Wat spannend! Wij zijn net 1,5 week verder.
Ons huis is ook op vrijdag online gekomen. Bezichtigingen werden op woensdag, donderdag en vrijdag gepland (dagdelen) De maandag en dinsdag kwamen er ook nog bezichtigingsaanvragen. Op funda zie ik ook dat ons huis nog elke dag op de favorietenlijst wordt gezet.

Hopelijk heb je ondertussen al een of meer gegadigden :blush:

In onze straat heeft trouwens eind vorig jaar een huis 2 maanden te koop gestaan, werd nog steeds voor de vraagprijs gekocht. Een ander stel die ik ken heeft zelfs nog overboden op een huis dat al 3 maanden te koop stond. Wat dat betreft zegt dat dus veel minder dan vroeger heb ik het idee. Ik ging er altijd vanuit dat mensen dan standaard onderboden als het langer te koop stond. Maar dat is dus echt niet meer altijd het geval.

1 like

In mijn ervaring is een woning eigenlijk bijna al verhuurd op het moment dat er een advertentie geplaatst wordt, bij wijze van spreken. Ik zag een advertentie van een makelaar op vrijdagmiddag voorbij komen (net nieuw geplaatst), belde 2 uur later en toen zeiden ze al helaas we hebben al een huurder. Wil je niet ontmoedigen maar het is echt vrij dramatisch. Misschien is het in jouw regio iets rustiger :crossed_fingers::crossed_fingers:

3 likes

Aargh zo spannend!

Ik word zoo zenuwachtig van deze berichten😅 ons huis kan donderdag of vrijdag online, maar ik vraag mij echt af dat niet heel dom is met pasen?

Er komen 3 bezichtingsmomenten, daar kijk ik ook echt tegenop. Vind een huis verkopen echt spannender dan een huis kopen haha.

2 likes

Neuh, kan me niet voorstellen dat dat een negatieve invloed gaat hebben. Zeker niet als het donderdag online komt. We hebben zelf ruim een jaar gezocht en mijn ervaring is dat bezichtigingen vaak minstens een week later zijn. Dit is ook weleens 1,5 week later geweest.

Mij is het erg meegevallen om het huis kijkerproof te maken. De vroegste was om 10:30 dus dat gaf ons s ochtends rustig de tijd om het huis netjes te krijgen. De opvolgende dagen was het verder niet meer dan stofzuigen, dweilen, bedden rechttrekken en afwassen. Was op dag 2 en 3 met een halfuurtje klaar.

Succes alvast met de verkoop!

1 like

Ons huis kwam op donderdag online en de eerste dag hadden we maar 3 aanvragen. Toen voelde ik de paniek wel, op vrijdag kwamen ook aanvragen binnen en de maandag na het weekend nog 3. Uiteindelijk hadden we 11 bezichtigingen en die waren 1 week nadat het huis online kwam (woensdag en donderdag). Op vrijdag is er er nog een aankoopmakelaar geweest. De bieding sloot dan na het weekend om 12:00 uur. Vond het ook zo spannend pff haha. Uiteindelijk hadden we 6 biedingen met de laagste 2000 boven de vraagprijs en de hoogste 62k boven de vraagprijs. Echt zo’n verschil ook. :upside_down_face:

Maar waar wonen jullie dan dat in een keer 3 of 4 bezichtigingen niet veel is?? We hebben tot nu toe 3 bezichtigingen en dat is heel goed zei de makelaar. Gemiddeld zit het hier op 6-8 en we staan nog maar 5 dagen online dus het loopt wel aardig (ook al voelt het niet zo).

Ik erger me trouwens heel erg aan de tijdstippen van de bezichtigingen. Vanmorgen was er een om kwart voor 9, dan vanmiddag om half 5 en volgende week nog een om kwart over 5?? Die mensen kunnen wel gelijk mee eten dan.

1 like

Ik snap het vanuit de kopers op zich wel, die willen en/of kunnen waarschijnlijk graag voor of juist na hun werk bezichtigen. Maar goed snap ook dat het voor jullie minder fijn is.

4 likes

Ja, ik snap het ook wel maar ik denk dan: als je zo enthousiast bent, pas je dan even aan aan de kantoortijden van de makelaar. Maargoed, het is maar even en hopelijk levert het wel iets goeds op.

Edit: ok, dit klinkt misschien wat hard want er moet gewoon verkocht worden maar ik ben gewoon moe en gestresst, haha

1 like

Maar dat is toch makkelijker gezegd dan gedaan? Je moet in de huidige markt vaak weet ik hoeveel bezichtigingen doen voordat je een keer succes hebt. Niet alle banen bieden überhaupt de flexibiliteit om onder standaard kantoortijden te kunnen bezichtigen (zorg, onderwijs, etc.) en ook als je die flexibiliteit wel hebt dan moet je soms wel 10x bezichtigen voor je beet hebt. Maar goed wij hebben denk ik al wel 20x bezichtigd dus ik ben heel blij als dat een keer buiten werktijd kan i.p.v. dat ik steeds alles op werk moet omgooien om weer eens op dinsdag om half 2 een huis te kunnen bezichtigen op 40 min rijden en dan blijkt dat het weer niks is of we weer overboden worden. Dus ik kijk misschien wat dat betreft nu ook wel erg vanuit het kopersperspectief :sweat_smile:

18 likes

Ik snap je stress en dat het irritant is, maar de meeste mensen bezichtigen meerdere huizen voordat ze iets kopen. Je kunt niet voor elke bezichtiging 1/1,5uur vrij nemen om maar binnen kantoortijden te zitten toch?

1 like