Huizen/woningmarkttopic #4

Oke, wacht even voor iedereen er over valt, ik zeg ook dat ik het snap he? Maar ik vind het gewoon irritant en ik ben moe en gestresst en dan is mijn relativeringsvermogen even wat minder.

Kleine sidenote: we wonen niet in de Randstad waar er gigantisch wordt overboden. Helemaal ons segment niet, dat is vaak rond de vraagprijs en het aantal bezichtigingen ligt ook niet zo hoog als daar. Dus het gaat hier wel echt anders.

6 likes

Ik snap helemaal dat die tijden vervelend zijn. De ochtend-en avonddrukte is in een huishouden gewoon het drukste moment van de dag. Ookal is het uiteraard heel fijn voor de kijkers.

Hopelijk zit hier al een mooie koper tussen dan valt de grootste stress ook meteen weer weg :blush:. Heb je al een terugkoppeling gehad over de bezichtiging van vanmorgen?

Nja even hard gezegd: dat zijn ze dus niet, want anders had je meer kijkers gehad en had de makelaar gezegd; dit zijn de kijkdagen doe het ermee. Waarop de kijkers hadden gedacht: shit, we moeten wel maken als we willen kijken. Makelaren passen zich alleen aan als dat nodig is

13 likes

Ik lees de laatste berichten echt met verbazing, want in deze regio kan je precies niks kiezen en nu heb ik dus volgende week vrijdag een bezichtiging tussen 11.05 en 11.30 :sweat_smile:

1 like

Haha, ja ik denk dat het vooral bij mij in de omgeving anders gaat dan de rest van NL. Hier kun je bellen en overleggen voor een dag en tijdstip naar keuze.
Maar wat is 11:05 een specifieke tijd, haha. Zeker voor jou een tot 11 uur en willen ze 5 minuten speling hebben?

1 like

Nou ik vroeg het me ook af wat dat was met die 5 minuten, maar nu je het zo zegt zal het wel speling zijn

Bij ons was het zo dat de makelaar met ons 2 middagen heeft vastgezet waarop de bezichtigingen zouden plaats vinden en niet rondom op verschillende dagen en momenten. Dat is toch ook geen doen lijkt me en heel vervelend!

Als de makelaar zegt dat het een mooi aantal is, dan zou ik daar op vertrouwen. Uiteindelijk heb je maar 1 bod nodig! :blush:

Overigens woon ik niet in de Randstad maar een dorp waar veel gezinnen en forenzen wonen vlakbij de grote stad in het Noorden.

Succes! :crossed_fingers:

2 likes

Maar dat kan dus ook omdat jij op een locatie woont waar de woningmarkt echt anders is, Groningen e.o. lijkt qua woningmarkt erg op de Randstad.

3 likes

Wij hadden inderdaad ook kijkdagen, op die dagen werden alle bezichtigingen ingepland, maar dat waren er ook wel een stuk of 30 dacht ik. Hier (niet Randstad) is veel vraag en relatief weinig aanbod. Een collega van mij woont in Duitsland, en bij haar zijn de bezichtigingen terwijl de bewoners gewoon thuis zijn. Dat lijkt me helemaal vreemd

Wij zijn al een tijd op zoek naar een nieuw huis, maar vanwege ons werk (onderwijs en zorg), kunnen we eigenlijk nooit op de momenten dat de bezichtigingen zijn gepland. Dan bel je op maandag en krijg je te horen: donderdagmiddag om 13.30u zijn de bezichtigingen. Ja dan kunnen wij dus niet, want op zulke korte termijn (of eigenlijk uberhaupt) kunnen we niets regelen met werk. Zo vallen we continu buiten de boot. Zitten nu serieus te overwegen om er maar duizenden euro’s extra tegenaan te gooien die we eigenlijk niet hebben in de vorm van een aankoopmakelaar, want als die belt naar de verkopende partij kan er opeens wel geschoven worden met het moment van bezichtiging. Maar dat geld gaat dan wel weer af van ons ‘‘overbieden potje’’. Word soms moedeloos van hoe de woningmarkt nu is.

Ik snap dat het voor de verkoper niet fijn is om de bezichtigingen uitgespreid te hebben, maar voor mensen zoals wij is er anders gewoon oprecht geen mogelijkheid om eens te komen kijken. Het lijkt wel alsof (flexibel) (thuis)werken tegenwoordig de norm is, maar er zijn ontzettend veel mensen voor wie dat totaal niet geldt.

5 likes

Bij ons krijgt de aankoopmakelaar ook niet altijd andere kijkmomenten voor mekaar helaas. Laatst ben ik nog alleen wezen kijken omdat verkopende makelaar echt vasthield aan de door haar aangegeven momenten.

Volgens mij wonen wij in dezelfde plaats. Huizenmarkt hier is echt gekkenwerk vind ik, en dan kijken wij nog naar de dorpen eromheen.

2 likes

Ben nu erg benieuwd waar je woont :eyes:

1 like

Heb je een DM gestuurd! (of althans geprobeerd, was m’n eerste keer dus hopelijk gaat het goed)

2 likes

@thenerdyintrovert

Bij ons heeft een aankoopmakelaar hier wel echt in geholpen! Wij wonen op 1,5u rijden van huidige nr nieuwe woonplaats en met een klein kind en werk niet altijd even handig “ff op en neer”.

Onze makelaar heeft wel echt regelmatig gezorgd dat we buiten bezichtingsdagen of bepaalde momenten konden kijken. En ook een paar keer dat het voor ons “vol” was en hij bij even bellen toch een afspraak kreeg.

2 likes

Voor mensen die hun huis hebben verkocht.
Hoe hebben jullie de prijs bepaald? Wij kijken hiervoor eigenlijk wel naar de makelaar, maar krijgen echt weinig input.

Ik snap dat hij geen garanties kan doen over een definitieve prijs, maar ik ging toch dat hij wel een soort idee of strategie zou hebben om het beste eruit te halen (voor ons vs snel verkopen voor hemzelf haha). Of verwacht ik nu te veel van hem?

Lijkt me een matige makelaar. Mijn ervaring met elke makelaar tot nu toe is: je krijgt een richtprijs qua marktwaarde gebaseerd op de huizen in je omgeving en een analyse van wat een goede strategie (laag inzetten, hoog inzetten) kan zijn om die marktwaarde te realiseren gebaseerd op je situatie. Kortom; ik zou een ander zoeken.

10 likes

Wij zitten middenin het proces en hebben drie makelaars over de vloer gehad en gekozen voor de partij die we het beste vonden.

Alle drie hebben een bedrag genoemd waarvoor ze ons huis te koop zouden zetten als zij het huis verkochten. Tussen het laagste en hoogste bedrag zat 30k. De laagste koos voor dat bedrag omdat je daarmee net onder de 550k zit en je ook starters binnenhaalt die daaronder geen overdrachtsbelasting hoeven te betalen, dus was puur een strategie om zoveel mogelijk kijkers binnen te halen.

Wij hebben uiteindelijk gekozen voor de partij die tussen hoog en laag inzat, maar dat lag meer aan het feit dat we, ook op basis van burenverhalen, vertrouwen kregen in hun aanpak én omdat ze in deze wijk heel veel verkopen en dus precies weten welke strategie werkt.

Als je zo’n vaag gevoel hebt, zou ik verder kijken. Het proces is enorm stressvol en dan is het fijn dat je iig vol goede moed op je makelaar kunt vertrouwen.

1 like

Wij zitten al wat verder in het proces, dus een ander zoeken kan, maar is niet zonder consequenties. We hebben inderdaad ook gesprekken met 3 (waaronder deze) makelaar was waarin hij wel een richtprijs heeft genoemd in de buurt van het 1e bedrag. We zijn juist op het beste gevoel afgegaan. Prijs was allemaal om en nabij hetzelfde.

Maar goed on te horen dat mijn gevoel over dit vage gedoe niet “normaal” is en mijn gevoel klopt, dus vanavond even overleggen met mn partner wat we gaan doen.

Maar kan je niet die richtprijs aanhouden dan? Wij hebben dat uiteindelijk gedaan en was prima. Heb er zelf verder niet extreem veel verstand van, dus zo lang de argumenten logisch waren hebben we hierin de makelaar gevolgd en eigenlijk niet echt meer zelf iets ingebracht.

1 like