Huizen/woningmarkttopic #4

Ja, dat kan maar het was een redelijk informeel gesprek en bedoelt als kennismaking. Dit is een van de grootste life events, dus ik wil wel met enige zekerheid dit aangaan?

En het wat hij nu benoemt is lager dan toen. Allemaal prima hoor, maar ik ben meer benieuwd naar een idee of strategie erachter, that’s all.

Zaken als een iets op marktwaarde gebaseerd, analyse of strategie zoals @Shaaar benoemde zijn allemaal niet aan de orde. Of argumenten zoals jij benoemt. Dat is eigenlijk precies wat we zoeken.

Maar goed, we hebben besloten dit eerst bij hem te leggen en reactie af te wachten. Mocht dit uitblijven stappen we over.

Ah oké dat is wel gek. Wij kregen toen na de kennismaking een rapportje met de waardebepaling, aanbevolen verkoopprijs en tactiek en geschatte verkoopprijs. Dus dat is wel iets meer info dan om je keuze op te baseren.

2 likes

Ik zit ook vooraan in het verkoopproces en heb dit nu ook net ontvangen @wompie en daarna per mail de strategie keuze van mijn makelaar, verhoudend tot wat mensen zoeken, zoek bedragen op Funda en wat de markt doet. Met daarbij de prijs waarop ze het nu te koop zouden gaan zetten en ook de uitleg dat ze dat gaan herbepalen als hij uiteindelijk de markt op gaat. En een uitleg wat ze denken dat de verkoopprijs gaat zijn en waarom.

1 like

@SpeedOfSound Hoe gaat het met de bezichtigingen? Zijn er nog meer bij gekomen?

2 likes

OMG, heb de woning gewoon, hoe fijn! Was uiteindelijk nr 3 en heb de nr 2 van mijn voorkeuslijst gekregen. Begane grond, op het zuiden.
Heb hier een superfijne buurvrouw, is meer een vriendin. Zij had ook gereageerd, en zij wordt daar ook weer mijn buurvrouw. Ook heel fijn!

Oplevering is half mei naar verwachting. Dan huur opzeggen, maand met dubbele huur, en dan in een maand de muren behangen/verven (is behangklaar opgeleverd, weet nog niet zo goed wat ik wil…) laminaat (laten) leggen. In die maand ook alvast zo veel mogelijk kleine spullen heen brengen (zit 5 minuten bij mijn huidige woning vandaan). En dan hopelijk half juni de verhuizing. Zin in!

89 likes

Een aankoopmakelaar kost toch geen duizenden euro’s? Vriendin van mij had er eentje voor 1600 euro en die heeft haar veel werk uit handen genomen.

Nog 1, dus 3 totaal nu. De eerste 2 hebben er vanaf gezien, de derde komt volgende week voor een tweede bezichtiging. Er is wel íets in beweging dus, maar echt veel minder dan we hadden verwacht.

Ik vind het huis verkopen echt 1000x stressvoller dan een huis kopen hoor. Maar we moeten nog verhuizen, dus wie weet is dat straks echt het meest stressvol.

1 like

Ligt toch aan de prijsklasse waarin je zoekt? De meeste die wij spraken vroegen om 1% van de aankoopprijs

4 likes

Klopt en een goede aankoopmakelaar zorgt er wel voor dat het je alsnog meer oplevert dan het je kost.

3 likes

Ligt ook aan je zoekgebied. In mijn stad is €3.000/€4.000 een heel normaal bedrag voor de laagste prijsklasse woningen. Mijn aankoopmakelaar kostte €4.000 en dat deed toch wel even pijn in de portemonnee. Maarja, zonder hem had ik de woning niet gehad.

1 like

€1600 is heel goedkoop! Wij hebben vanalles gehoord van €2509 incl btw tot €4500 ex btw.

Uiteindelijk op gevoel afgegaan, maar ik zie zelf echt wel waarde in een goede aankoopmakelaar.

1 like

Herkenbaar! Ik vind verkopen ook veel stressvoller!! Zoveel onbekende factoren en afhankelijkheden. Heb ook het idee dat de markt wel wat bekoeld in elk geval hier (amsterdam).

Uiteindelijk hebben wij onze makelaar aangesproken op het gebrek aan analyse nav de post hier. Daar is goed op gereageerd, dus dankjewel allemaal voor het delen van jullie ervaring. Wij zitten middenin bezichtigingen en eind volgende week hopelijk een bod🤞

Succes @SpeedOfSound :four_leaf_clover:

4 likes

Wat jammer dat er zo weinig bezichtigingen zijn, dan lijkt verkopen me inderdaad heel stressvol! Hopelijk doen ze volgende week een mooi bod :crossed_fingers:

Als je een huis koopt onder de max van je hypotheek en voor een prijs niet hoger dan de woningwaarde, waar moet je dan een beetje aan denken qua hoeveel eigen geld je nodig hebt? Ik weet dat er in sommige steden een vrijstelling is voor starters onder de 35, maar wat zijn dingen die je uit eigen zak moet betalen en aan wat voor bedrag/percentage moet ik dan denken?

1 like
2 likes

Dankje! Zag even door de bomen het bos niet meer, maar dit is duidelijk :blush:

4 likes

Startersvrijstelling voor de overdrachtsbelasting is landelijk, mocht je die bedoelen!

2 likes

Iemand ervaring met het kopen van je huurhuis. Wij hebben kenbaar gemaakt dat wij ons huurhuis willen kopen en zij willen het ook wel verkopen. Dit heb ik pas gehoord dus verder zijn we nog niet.
Ik ben benieuwd waar je allemaal aan moet denken of hoe je het beste kunt onderhandelen.

Zal beginnen met een taxatie en vraagprijs. Onderhandelingsruimte zal afhangen van hoe graag de verkoper er af wil, maar dit leest niet als een verkoper die zelf al aandrong op verkopen aan jullie of verkopen in verhuurde staat/jullie er uit met een zak geld om onverhuurd te kunnen verkopen.

1 like

Inmiddels zijn we 6 weken verder. De vloer wordt vandaag gelegd. Mijn broer heeft alles behangen en geschilderd. Het is zo’n fijn appartement, vooral de rust die je ervaart binnen.
Wel heel stressvolle periode tot nog toe. Eerst alles bestellen/kopen wat ik nog nodig had. Nu inpakken, de berging uitruimen (wat een spullen heeft een mens…heb hier 13 jaar gewoond)
Kan ook bijna geen vrij krijgen ivm vakantieperiode op werk. Gelukkig volgende week 3 dagen vrij kunnen krijgen, kan dan heel veel doen. En 10 juni over. Daarna nog een week de tijd om oude woning schoon te maken, en eventueel het laminaat eruit te halen.

15 likes