Huizen/woningmarkttopic #4

Wáárommmm heeft elk huis tegenwoordig een gigantische overkapping in de tuin?? Echt ik haat het, geef me een groene tuin met ruimte voor een klein kasje, lekker veel bloemen kruiden planten weetikhet maar stopppp met die buitensporig grote overkappingen en je grijze tegels eronder. Het is tegenwoordig al ‘groen’ als er elders in de tuin wat houtsnippers rondom de trampoline zijn gestrooid :sob::sob:

Einde rant sorry als ik iemand tegen z’n tenen heb getrapt, ben net terug van een bezichtiging en gewoon even gedesillusioneerd

44 likes

Oh ik vind dit ook altijd heeel lelijk. Zou het er ook uitslopen als ik een huis koop. Zou je zoiets op marktplaats kunnen doorverkopen haha.

4 likes

Haha ja echt mega tokkie vibes geeft dit vind ik :joy: soms is die hele tuin idd volgebouwd met random bouwsels

6 likes

Haha ik vroeg vet casual aan de makelaar wat het eruit slopen zou kosten en hij stikte nog net in z’n koffie van de shock. Blijkbaar vonden de bewoners dit gedrocht het grootste selling point van het huis.

Onze eigen makelaar kon zich dan weer niet over het feit heen zetten dat er geen stopcontact in de badkamer was (fair point), want hoe moest je dan in hemelsnaam föhnen, scheren, elektrisch tanden poetsen. Zo hadden wij allebei onze eigen desillusie vandaag haha.

4 likes

Haha ja ik denk dat het qua doorverkoopwaarde inderdaad kapitaal vernietiging is om het eruit te slopen. Maar ik vind het ook heel lelijk, ik zou het er ook uit halen.

Gewoon er uit slopen. Ons huis had ook zo een oerlelijk ding toen we het kochten, ook echt een pluspunt in de taxatie. Maar daar had ik niet echt een boodschap aan, want lekker boeiend dat het kapitaalvernietiging is als ik het zelf niet mooi vind.

6 likes

Ik vind een overkapping ook niks, maar denk dat het tegenwoordig met de warmte niet eens zo verkeerd is om te houden. Even ervan uitgaande dat dat ding niet heel je tuin bedekt.

Helemaal eens, zó lelijk en tokkie idd (dat waren de vorige bewoners ook :grimacing:).
Wij hebben ‘m er ook direct uitgesloopt.

3 likes

In mijn tuin staat dus ook zo’n ding vast aan de schuur. Vind het ook een enorm lelijk sfeerloos ding. Ga nog een poging doen om het te schilderen en vergroenen en anders wil ik 'm ook weghalen.

3 likes

Ik vind dat alleen wat als je een hele grote tuin hebt. Dan is het wel echt chill om bij heel warm weer onder te zitten of juist in de avond dat je nog wat langer buiten kan blijven. Maar je ziet het tegenwoordig ook in tuinen van zeer bescheiden afmetingen dat zo ongeveer de helft overkapping is??

Sowieso valt het me echt op hoeveel tegeltuinen er zijn. Bij de huizen waar wij naar kijken heeft echt zeker 80% een tegeltuin. En dan zijn het vaak al kleine tuintjes, maak je er zo’n bloedhete betonbak van.

8 likes

Dit is precies onze tuin van ons nieuwe huis. Ook nog is op het westen dus het is er met dit weer bloedheet.

Dit jaar focussen we op de binnenkant en volgend jaar gaan we het vergroenen. Kan niet wachten

2 likes

Ik zit dan liever onder een parasol of een boom ofzo, genoeg andere manieren waarop je schaduw kan creëren toch

8 likes

Ja ik ben dus zelf wel opgegroeid met een overkapping in de tuin maar dat was wel echt een grote tuin en vond t wel altijd heel chill, wij zaten er echt veel. Maar alsnog moet ik er in een kleine tuin niet aan denken.

2 likes

Helaas duurt het vrij lang voor je een grote boom hebt, nog altijd zo zonde dat wij alle grote bomen uit de tuin moesten verwijderen. Onze nieuwe bomen zijn een soort lange takken nog steeds…
Maarja ik heb dan ook een overkapping in de hoek van de tuin, dus ik ben bevooroordeeld (en heel blij mee met tuin op het zuiden)

Eens voor de meeste situaties hoor maar mijn ouders hadden vroeger een grote tuin met een tuinhuis met overkapping en dat was wel heel fijn en gezellig. Die was dus wel aan de zijkanten open maar kon je wel lekker zitten in de regen

Ik ook hoor. Maar ik vind het ook zonde om een prima overkapping te verwijderen alleen omdat ik die niet mooi vind. Ik zou zo’n ding gewoon laten staan als de verdere ruimte het toelaat. Een parasol houdt toch minder warmte tegen en het duurt lang voordat je er een goede boom voor de schaduw hebt.

Een huis kan ook een uitrolbaar zonnescherm hebben, dat lijkt mij veel gezelliger dan zo’n massief bouwwerk aan de achtergevel dat standaard wat daglicht wegneemt of zo.

5 likes

Ja, mij ook hoor! Ik zou kiezen voor allesbehalve een overkapping. Maar in dit geval gaat het om situaties waarin zo’n overkapping er al staat. Ik denk dan niet automatisch: weg ermee.

Voor de liefhebbers staan er nu polls over de overkapping in topic persoonlijke vragen. :smiley:

1 like

De tuin was denk ik grofweg 10x14m, waarvan minstens een derde (!!) de overkapping. Hij was belachelijk groot en omvatte: een 5 zitsbank incl chaise longue, een buitenkeuken en een eettafel voor 6 personen. Dus dan vind ik idd dat het je hele tuin beheerst. Kijk als je nou echt een grote tuin hebt vind ik het een ander verhaal, maar die huizen kan ik niet betalen, dus ik kom voornamelijk overkappingen tegen die buitenproportioneel zijn.

8 likes

Ik ga stuk om een tuin van 140m2 beschrijven als niet groot

50 likes