Dan is er toch vaak wel een deadline? Meestal hoor je het na de deadline wel snel (zelfde dag of dag erna)!
Ik werd 10 minuten na de deadline gebeld met alle biedingen, heb in dat telefoongesprek gezegd welk bod onze keuze was en ik geloof dat de makelaar direct daarna de koper heeft teruggebeld.
Bij ons was het makkelijk en direct duidelijk, ik hoor ook wel eens dat ze er een paar uur over na moeten denken, dus dat de kopers het die avond of dezelfde dag horen.
Wij kregen het na een sluitingstijd van 12u helemaal aan het eind van de middag te horen, pas tegen 6 uur. En dat was positief nieuws! Sommige mensen willen gewoon even nadenken over zoiets natuurlijk. Ik hoop met je mee!
Nog niks hebben gehoord kan ook positief zijn. Bij mij belde de makelaar gelijk naar de mensen waarvan het bod het sowieso niet werd, om hen niet langer in spanning te houden,
Bij het huis dat wij gekocht hebben hadden we een bod gedaan op de deadline, iets van 1 uur ‘s middags ofzo. We dachten dat we het wel snel zouden horen ook omdat we veel overboden hadden. Maar we hoorden niks die dag, wel een vraag van de verkopers of op die en die datum de overdracht zou uitkomen. We hadden daardoor wel het gevoel kanshebbers te zijn maar je weet niks zeker, zenuwslopend. toen werden we de volgende dag gebeld dat we het waren geworden. Onze makelaar zei dat de verkopers even savonds na werk alle biedingen met elkaar wilden bekijken en bespreken. Hij zei Ja zo heeft elke makelaar en verkoper weer zijn werkwijze, ik zelf geef gewoon de biedingen door en zeg dan welke ik het beste vind en meestal wordt dat hem, dan bellen we gelijk de winnaars op.
Succes!
Oh wat balen! Maar denk wel dat als jullie bod doorgegeven zou zijn ze er niet met 10k overheen zouden gaan, eerder wat minder
Ik vind 10.000 niet echt net eroverheen eerlijk gezegd. Maar mijn tip is wel altijd laatste 5 min pas je bod inleveren to be sure.
Wij zijn nu ook sinds enkele weken actief op zoek en nu 3 biedingen gedaan maar t blijft spannend… en teleurstellend
Pfff ben echt ff zuur. We hadden morgen een bezichtiging (voor mij echt mn droomhuis) en krijgen net een mail van de makelaar dat de kopers akkoord zijn gegaan met een bod. Grrrrrrr
Oef ja ik snap je helemaal! Ik zit ook in die fase. Er is altijd een heeeeel kleine hoop dat de kopers de financiering niet rondkrijgen, dus wie weet…
Voor degenen die al eens een huis hebben gekocht: hoe heb je bij het uitbrengen van het bod de termijn van financiering bepaald? In overleg met je hypotheekadviseur?
Wij gaan een bod uitbrengen op inschrijving en worden gevraagd om in het geval van een voorbehoud van financiering aan te geven op welke termijn de financiering geregeld kan zijn. Ik weet alleen niet echt hoe je zoiets bepaald? Online lees ik dat 6-8 weken gebruikelijk is. We zitten met onze aanvraag ver onder de grens van de maximale hypotheek die we kunnen krijgen en we hebben beide een vast contract en geen schulden e.d. dus we verwachten geen problemen met het verkrijgen van een hypotheek. Maar het is nu vakantieperiode en we gaan zelf ook binnenkort bijna 3 weken weg. Heeft dat er nog invloed op? We kunnen uiteraard vanaf vakantie ook dingen regelen maar wellicht moeten bepaalde dingen ook fysiek?
We weten dat de kopers het liefst over 2 maanden al de overdracht hebben dus dat is best snel.
Verder werd gevraagd om aan te geven wat de hoogte is van de hypotheek die benodigd is. We brengen ook best wat eigen geld in alleen ik twijfel of dat nou verstandig is om te benoemen? Aan de ene kant biedt het extra inzicht dat de financiering geen probleem zal zijn, aan de andere kant wil ik natuurlijk ook niet dat ze straks ons bod uitkiezen en denken er valt nog wel meer te halen en ons vragen er nog geld bij te leggen.
Ja wij wel!
Je bent meer zekerheid voor verkopers als je niet het hele bedrag financieert. Zij zien niet wat eigen geld is, voor hetzelfde geld is het overwaarde dat weten ze niet. Net zoals dat ze niet weten wat je max te lenen bedrag is.
Ik denk inderdaad altijd gunstig om niet het hele bedrag onder voorbehoud te bieden indien mogelijk!
Als je allebei in loondienst werkt, geen ander huis moet verkopen en al een financiële check hebt laten doen dan is 4 weken wel voldoende. Wij hebben het met 4 weken ook gered en dat was incl. Hemelvaart en Pinksteren én een bouwdepot/overbruggingshypotheek waarbij er twee taxaties moesten plaatsvinden (waarde voor en na verbouwing), en wij alle kosten al moesten doorgeven van de verbouwing voor de overbrugging.
Edit: oh en we waren ook op vakantie!
Ja we hebben alleen eerder ook wel vermeld dat we in een huurhuis wonen nu en dat snelle overdracht dus ook geen probleem is.
Hebben overigens ook wel een hypotheekverklaring bijgevoegd.
Wij hadden alle tijd en het is toch net krap in 6 weken gelukt. Hypotheekverstrekker heeft 2 weken gedaan over beoordelen en een aantal documenten duurde heel lang (verlopen paspoort bijv, iets van duo dat lang duurde).
Wij hebben ook geboden, fictieve bedragen:
Wij bieden 800.000 met een financieel voorbehoud van 400.000.
Onze aankoopmakelaar heeft ook nog vermeld dat we vaste banen hebben, er spaargeld is en contact met een hypotheekadviseur, en dat de aankoop dus geen enkel probleem zou opleveren.
Misschien een domme vraag maar wat betekent het dan als je een deel onder voorbehoud biedt? Is die 400.000 euro in dit voorbeeld dan het bedrag waarvoor je een hypotheek moet aanvragen?
Het betekent dat de koop doorgaat als de woning in dit voorbeeld minimaal op 400.000 wordt getaxeerd. De hypotheek wordt aangevraagd op het getaxeerde bedrag, dus als het huis wordt getaxeerd op 600.000 betaal je zelf 200.000 en gaat de rest via de hypotheek, maar als het huis wordt getaxeerd op die 400.000 betaal je 400.000 zelf.
Klopt, in ons geval hebben we veel overwaarde op ons eigen huis. Dus we hadden een kleiner bedrag nodig dan ons bod.
Bieden onder voorbehoud van financiering betekent toch dat je de koop kunt ontbinden als je de hypotheek niet rond krijgt? Het gaat niet om een minimale taxatiewaarde, maar om de vraag of de bank het bedrag wil en kan financieren.
@Sundance ik lees veel vragen die je zeker aan jullie hypotheekadviseur kunt stellen. Die kan jullie precies uitleggen en adviseren wat verstandig is. Tussen de 6-8 weken is inderdaad normaal en doorgaans ook haalbaar.
Ja dat dacht ik ook. En ook overwaarde betekent niet altijd dat je dat geld geleend krijgt, bijvoorbeeld wanneer je een overbruggingshypotheek nodig hebt omdat je je eigen/huidige woning nog niet verkocht hebt. Maargoed daar is bij jou geen sprake van