Wij zijn nu ook sinds enkele weken actief op zoek en nu 3 biedingen gedaan maar t blijft spannend… en teleurstellend
Pfff ben echt ff zuur. We hadden morgen een bezichtiging (voor mij echt mn droomhuis) en krijgen net een mail van de makelaar dat de kopers akkoord zijn gegaan met een bod. Grrrrrrr
Ik ben echt aan het rouwen dat we het niet geworden zijn bij ons droomhuis
Ik voel me echt een aansteller maar ik heb me gewoon ff te veel laten gaan en zag mezelf er al helemaal wonen.
Komt het nog vaak voor dat kopers toch afhaken? Haha
Oef ja ik snap je helemaal! Ik zit ook in die fase. Er is altijd een heeeeel kleine hoop dat de kopers de financiering niet rondkrijgen, dus wie weet…
Voor degenen die al eens een huis hebben gekocht: hoe heb je bij het uitbrengen van het bod de termijn van financiering bepaald? In overleg met je hypotheekadviseur?
Wij gaan een bod uitbrengen op inschrijving en worden gevraagd om in het geval van een voorbehoud van financiering aan te geven op welke termijn de financiering geregeld kan zijn. Ik weet alleen niet echt hoe je zoiets bepaald? Online lees ik dat 6-8 weken gebruikelijk is. We zitten met onze aanvraag ver onder de grens van de maximale hypotheek die we kunnen krijgen en we hebben beide een vast contract en geen schulden e.d. dus we verwachten geen problemen met het verkrijgen van een hypotheek. Maar het is nu vakantieperiode en we gaan zelf ook binnenkort bijna 3 weken weg. Heeft dat er nog invloed op? We kunnen uiteraard vanaf vakantie ook dingen regelen maar wellicht moeten bepaalde dingen ook fysiek?
We weten dat de kopers het liefst over 2 maanden al de overdracht hebben dus dat is best snel.
Verder werd gevraagd om aan te geven wat de hoogte is van de hypotheek die benodigd is. We brengen ook best wat eigen geld in alleen ik twijfel of dat nou verstandig is om te benoemen? Aan de ene kant biedt het extra inzicht dat de financiering geen probleem zal zijn, aan de andere kant wil ik natuurlijk ook niet dat ze straks ons bod uitkiezen en denken er valt nog wel meer te halen en ons vragen er nog geld bij te leggen.
Ja wij wel!
Je bent meer zekerheid voor verkopers als je niet het hele bedrag financieert. Zij zien niet wat eigen geld is, voor hetzelfde geld is het overwaarde dat weten ze niet. Net zoals dat ze niet weten wat je max te lenen bedrag is.
Ik denk inderdaad altijd gunstig om niet het hele bedrag onder voorbehoud te bieden indien mogelijk!
Als je allebei in loondienst werkt, geen ander huis moet verkopen en al een financiële check hebt laten doen dan is 4 weken wel voldoende. Wij hebben het met 4 weken ook gered en dat was incl. Hemelvaart en Pinksteren én een bouwdepot/overbruggingshypotheek waarbij er twee taxaties moesten plaatsvinden (waarde voor en na verbouwing), en wij alle kosten al moesten doorgeven van de verbouwing voor de overbrugging.
Edit: oh en we waren ook op vakantie!
Ja we hebben alleen eerder ook wel vermeld dat we in een huurhuis wonen nu en dat snelle overdracht dus ook geen probleem is.
Hebben overigens ook wel een hypotheekverklaring bijgevoegd.
Wij hadden alle tijd en het is toch net krap in 6 weken gelukt. Hypotheekverstrekker heeft 2 weken gedaan over beoordelen en een aantal documenten duurde heel lang (verlopen paspoort bijv, iets van duo dat lang duurde).
Wij hebben ook geboden, fictieve bedragen:
Wij bieden 800.000 met een financieel voorbehoud van 400.000.
Onze aankoopmakelaar heeft ook nog vermeld dat we vaste banen hebben, er spaargeld is en contact met een hypotheekadviseur, en dat de aankoop dus geen enkel probleem zou opleveren.
Misschien een domme vraag maar wat betekent het dan als je een deel onder voorbehoud biedt? Is die 400.000 euro in dit voorbeeld dan het bedrag waarvoor je een hypotheek moet aanvragen?
Het betekent dat de koop doorgaat als de woning in dit voorbeeld minimaal op 400.000 wordt getaxeerd. De hypotheek wordt aangevraagd op het getaxeerde bedrag, dus als het huis wordt getaxeerd op 600.000 betaal je zelf 200.000 en gaat de rest via de hypotheek, maar als het huis wordt getaxeerd op die 400.000 betaal je 400.000 zelf.
Klopt, in ons geval hebben we veel overwaarde op ons eigen huis. Dus we hadden een kleiner bedrag nodig dan ons bod.
Bieden onder voorbehoud van financiering betekent toch dat je de koop kunt ontbinden als je de hypotheek niet rond krijgt? Het gaat niet om een minimale taxatiewaarde, maar om de vraag of de bank het bedrag wil en kan financieren.
@Sundance ik lees veel vragen die je zeker aan jullie hypotheekadviseur kunt stellen. Die kan jullie precies uitleggen en adviseren wat verstandig is. Tussen de 6-8 weken is inderdaad normaal en doorgaans ook haalbaar.
Ja dat dacht ik ook. En ook overwaarde betekent niet altijd dat je dat geld geleend krijgt, bijvoorbeeld wanneer je een overbruggingshypotheek nodig hebt omdat je je eigen/huidige woning nog niet verkocht hebt. Maargoed daar is bij jou geen sprake van
Vraag dit aan je hypotheekadviseur, want ja 6-8 weken is gangbaar, maar niet aantrekkelijk. Je adviseur weet ook wat de doorlooptijden bij banken momenteel zijn, hoe compleet je dossier al is.
@Vanilleijs dit is maar één van de scenario’s. Voorbehoud = je mag ontbinden als je een/meerdere afwijzing(en van de hypotheek voor maximaal dat bedrag kunt voorleggen.
Voorbehoud betekent dat je de koop allern mag ontbinden als je voor die 400.000 geen hypotheek kan krijgen. Dus stel jullie zeggen dat jullie 400.000 eigen geld hebben en 400.000 hypotheek willen aanvragen, maar stiekem hebben jullie ‘maar’ 200.000 eigen middelen, en de bank kan jullie wel gewoon een hypotheek van 400.000 geven dan mogen jullie de koop niet ontbinden. Dus dan zou je die resterende 200.000 ergens anders moeten ophoesten of een boete moeten betalen aan de verkoper.
Maar het betekent niet dat je ook perse die 400.000 moet inleggen. Want als het huis bijvoorbeeld op 600.000 wordt getaxeerd en jullie verdienen genoeg voor een hypotheek van 600.000 dan zou je gewoon voor dat bedrag een hypoyheek kjnnen aanvragen. Dat staat los van wat je als voorbehoud biedt aan de verkoper.
@Shaaar Jullie hebben gelijk! De taxatiewaarde was iets te kort door de bocht, maar wordt in de praktijk vaak wel door de hypotheekverstrekker aangehouden om te besluiten voor welk bedrag ze de hypotheek vastzetten toch? Zo heb ik het in ieder geval altijd begrepen
Je kan niet meer hypotheek krijgen dan de taxatiewaarde. Dus in die zin is een voorbehoud voor minder dan de aankoopsom wel gunstig want dan zal het minder snel gebeuren dat de taxatiewaarde lager ligt dan het bod en de financiering niet rondkomt omdat er geen/weinig eigen middelen zijn om dat verschil evt te overbruggen.
Stel, in deze oververhitte markt, bied je 550.000 op een woning met een vraagprijs van 450.000. Maar je bied 450.000 onder voorbehoud en 100.000 zonder. Als de woning dan op 490.000 wordt getaxeerd kan de koop alsnog doorgaan als jij 60k eigen middelen hebt. Als je geen eigen middelen hebt wordt het lastig een hypotheekaanbod te krijgen voor 550.000. Dat maakt het een aantrekkelijker bod met minder risico.
Kan je niet bellen met de gemeente en gewoon in het algemeen informeren naar de regels destijds mbt aanbouw en vergunningen? Dan hoef je het adres niet gelijk te noemen.
Pff ik vind het hele bieden en wachten steeds super stressvol. Ik hoop dat de stress wel wat afneemt als een bod geaccepteerd is.
Hoe ervaren jullie de stresslevels nadat een bod geaccepteerd is? Gaat de stress gelijk over in iets anders zoals de hypotheek rondkrijgen en de verhuizing?
Ik weet dat er namelijk dan een verhuizing en ook wat klussen op het programma staan, maar ik hoop dat deze mate van stress dan toch wel iets minder is dan dit Of in ieder geval anders.