Ik zit momenteel nog midden in het proces na de koop (hypotheek is wel al rond), en ben ook op werk nog aan het opbouwen na langdurige uitval en ik vond zelf het proces van bezichtigingen en bieden etc wel echt veel zwaarder.
Komt denk ik vooral omdat je bij elke bezichtiging weer je beste beentje voor moet zetten bij de makelaar (het voelde voor mij toch een beetje als een soort sollicitatie), en er ook veel emotie bij een bieding komt kijken. Als je een huis ziet zitten beeld je je natuurlijk al een beetje in hoe het zou zijn als je er woont, en de teleurstelling die dan volgt als je bod niet wordt geaccepteerd is gewoon zwaar. Wij hadden het geluk dat we heel snel een huis hadden, maar ik denk eerlijk gezegd ook niet dat ik nog veel meer bezichtigingen aan had gekund, dan had ik misschien tussendoor een funa pauze ingelast.
Nadat ons bod was geaccepteerd had ik ook wel stress maar vooral over of alles wel op tijd rond kwam. Over de hypotheek en dergelijke maak ik me niet zon zorgen, want in het allerergste geval dat we het niet meer kunnen betalen dan verkopen we het gewoon en gaan we kleiner wonen of weer huren of wat dan ook, mits de markt natuurlijk hetzelfde blijft.
Kijken jullie naar grotere koophuizen dan jullie huidige huur? Want wij gaan ook van huur naar koop en gaan groter wonen, dus om het verhuisproces makkelijker te maken is ons idee gewoon om alle dozen die we niet gelijk nodig hebben in een lege kamer in het nieuwe huis te zetten zodat we niet gelijk tegen de rotzooi aankijken maar ook niet dezelfde week al alles hoeven uit te pakken. Misschien dat dat voor jullie ook kan helpen. Ook ‘gebruiken’ we onze huurborg om de maand extra huur te bekostigen zodat we gewoon rustig kunnen verhuizen.