Huizen/woningmarkttopic #4

Bij mij ging die over in pure paniek! Maar na een paar dagen denk je toch waarschijnlijk van dat je t wel wil en is de commitment aan een hypotheek iets waar je wel mee leert leven

Ohja paniek vooral omdat mn moeder boos werd omdat ze vond dat we teveel hadden geboden maar zij is iemand die als het ware voor drie stuivers en een framboos een huis kocht back in the day dus zij kon het niet relativeren. Ik heb iig wel vriendinnen waarbij de ouders dwars gaan liggen als ze willen overbieden enzo omdat die zelf niks gewend zijn vanuit hun ervaringen met huizen kopen in 1990

8 likes

Hahaha ja dit. Bij mij ook pure paniek.

1 like

Wat @Hihalarisch ook zegt, pure paniek. Gevoel van shit we hebben echt een huis gekocht en kunnen niet terug. Nadat alles wel zo een beetje geregeld was wat betreft hypotheek, werd het een combinatie van stress en paniek over de verhuizing.

Lekker opbeurend ook, maar ik vond het hele proces van een huis kopen heel stressvol, van de bezichtigingen tot aan de verhuizing, maar uiteindelijk is het het wel waard.

8 likes

Haha ja echt even paniek! Ik was een paar dagen echt van slag door de adrenaline, het idee dat we echt ons leven gingen omgooien (andere woonplaats waar we niemand kennen, andere scholen voor de kinderen etc) en de maandlasten. Maar daarna al vrij snel erg gelukkig dat het gelukt was en we in zo’n mooi huis konden gaan wonen. En ik vond het overall minder stressvol dan bieden.

Vond inpakken verder niet heel stressvol. Heel veel mensen die vroegen ā€˜of ik er al helemaal klaar mee was’ maar ik vond het wel prima. Cliche is echt om op tijd te beginnen met zooi uitzoeken en steeds een beetje te doen.

De eerste week in het nieuwe huis vond ik dan wel weer zwaar en stressvol. Zooi overal en niks had een plek, iedereen moest wennen en was doodmoe.

3 likes

Ik was eerst heel blij en daarna heeeel gestrest haha, voelde zo heftig (ik koop ook alleen). Maar eigenlijk toen ik niet meer terug kon ging ik wennen aan het idee en kreeg ik er steeds meer zin in, en nu ben ik echt heel blij! Maar de verhuizing moet nog komen dus daar zal ook nog wel wat stress aan te pas komen

1 like

Ojee, dit klinkt niet hoopvol allemaal haha. Ik kom net uit een burn-out dus ik vind die combinatie echt heel erg spannend. Het is voor het eerst dat ik weer echt iets stressvols aan ga. Hopelijk valt het na het bod mee met juiste voorbereiding voor de verhuizing :melting_face:

Wat me vooral spannend lijkt is als je eenmaal in een huis zit je ook stress gaat hebben over onderhoud. Hoe is dat bij jullie?

Ik ben me er helemaal van bewust dat dat erbij komt kijken trouwens, dus het is niet dat ik om die reden geen huis wil kopen.

@itakepictures oh wel fijn dat het overall minder stressvol was dan het bieden! Daar hoop ik ook op haha.

Bij mij ook pure paniek, vooral omdat het mijn eerste bod was dat ik had gedaan en ik had bedacht dat het een oefenbod was om te kijken hoe dat ging en toen was het ineens geaccepteerd :dizzy_face: Wat mij hielp (ik deed het ook alleen) was dat ik een fijne makelaar en hypotheekadviseur had waardoor ik zelf niks hoefde te regelen daarna, behalve af en toe wat informatie geven en op komen dagen bij de bouwkundige keuring. Als ik na het geaccepteerde bod alles zelf had moeten regelen was ik denk ik in een continue staat van stress geweest voor 3 maanden

Ik zit er middenin en ik vind het bij vlagen erg stressvol. Heb er vannacht weer een uur wakker van gelegen, komt denk ik omdat het om zulke grote bedragen en zo’n enorme hap uit mijn spaarpot gaat. Terwijl we het heel goed hebben doorgerekend vantevoren, en ik weet dat we het kunnen betalen, ook als er tegenslagen zijn, maar het is denk ik bijna onvermijdelijk dat het je wat stress oplevert. Tegelijkertijd ben ik ook ontzettend blij dat we iets leuks gevonden hebben en kijk ik er enorm naar uit om er daadwerkelijk te wonen! Een heel scala aan emoties haha

De verhuizing zelf zie ik niet zo tegenop, we hebben nog twee maanden en ik mest nu al elk weekend een kast uit, scheelt een hoop in- en uitpakken later. En ik heb een goede checklist gemaakt met alles wat we moeten doen, van hypotheek regelen tot waar we allemaal ons nieuwe adres door moeten geven. Dat geeft wel overzicht en daarmee rust.

2 likes

Ik vond het helemaal niet zo stressvol. Ik wist dat er wel iets heel geks moest gebeuren mochten we de hypotheek niet rond krijgen en de hypotheekadviseur/makelaar/notaris waren heel duidelijk in wat, wanneer aangeleverd moest worden. Vond het vooral irritant dat je er bij zo’n notaris dan toch nog net voor het weekend voor de overdracht achter dingen aan moest gaan. Verhuizen ging prima, eerste verbouwingen nooit echt grote problemen gehad. Huiseigenaar zijn vind ik stressvoller dan huiseigenaar worden, zooooo veel onderhoud elk jaar weer.

2 likes

Ik vond het na de goedkeuring van de hypotheek echt vooral gewoon super leuk! En de hypotheek rond krijgen was eigenlijk ook niet stressvol want je hebt als het goed is dat ook al besproken en uitgezocht met een adviseur die je er dan helemaal doorheen loopt. Probeer als het kan dingen wat ruimer te plannen qua klussen en verhuizen en dan komt het echt goed, duimen dat je bod wordt geaccepteerd :grin:

3 likes

Is het hoopvol dat ik tijdens een burnout een huis kocht en in de nasleep van een burnout een volgend huis, en dat ik ook nog leef? :smile:

In beide gevallen was ik vooral opgelucht en blij toen het bod werd geaccepteerd. De stress kwam in het regelwerk daarna wel weer terug, maar is gelukkig ook tijdelijk.

Het is fijn om te weten waar je wel en geen energie van krijgt en om daarnaar te handelen. Ik vind met juridische dingen bezig zijn niet zo’n probleem, dus laat mij de hypotheekvoorwaarden maar doornemen. Als dat niet het geval is: zorg dat je je laat voorlichten en ontzorgen door een hypotheekadviseur. Met klussen ben ik een ramp en het proces van de verhuizing vind ik (ook na de burnout nog) lastig te overzien. Bij het eerste huis heeft mijn ex daar de lead in genomen en bij mijn volgende huis had ik op dat vlak veel hulp van familie. En in beide gevallen heb ik mijn verwachtingen bijgesteld over wat er allemaal gedaan moet worden. Uiteindelijk moet je kunnen douchen, heb je een wc nodig en wil je kunnen koken en elektra kunnen gebruiken. Het mooi afwerken van het huis komt met de tijd wel.

2 likes

Ja dat vind ik na jaren nog steeds stress. Harde regenbui, check ik de aanbouw i.v.m. plat dak. Erge wind en ik kijk in de ochtend of alle dakpannen er nog op zitten.
Bliksem en ik ben bang dat alles in brand vliegt. En dan heb ik het nog niet eens over noodzakelijk onderhoud.

Komt ook doordat we een huis hebben van 60jr oud en het dak al in het begin ergens lekte. Na sneeuwval een jaar later lekte het ook op zolder. Kan met dooi vaker gebeuren en sindsdien is het niet meer voorgekomen maar de ā€œā€˜angstā€ blijft. En recent bij harde wind en regen was het dakleer rondom de schoorsteen los gekomen en het op zolder naar binnen regende. Om 23:00u is er toen met spoed iemand gekomen want het kwam enorm naar binnen.
Nu denk ik van de dakpannen zitten er al 60 jaar op, over niet al te lange tijd moet denk ik het dak, houtwerk en de dakpannen worden vervangen.

Bovenstaand klinkt negatief maar het onderhoud vind ik ook echt een enorm nadeel, ik had deze zorgen mij niet kunnen voorstellen. Ik zeg wel eens voor de grap; daar heeft niemand mij voor gewaarschuwd of over geĆÆnformeerd. :sweat_smile: Als ik ooit verhuis is het in ieder geval naar huur of veel nieuwer.

1 like

Ik denk, achteraf gekeken, dat alles rondom het kopen van een huis bij mij ook heeft geleid tot overspannen klachten waardoor ik een aantal weken thuis kwam te zitten na verhuizing etc 🫄 wel ook echt icm een verschrikkelijke periode op werk!! En ik heb mn huis alleen gekocht, al dit soort beslissingen in je eentje nemen en de gevolgen dragen ervan had ik ook een beetje onderschat

@FISSA oh ja dat herken ik ook erg, mn huis is uit 1906 en ik ben ook wel gevallen op de charme daarvan maar bij elke klus die ik wil oppakken lijken er 2 voor terug te komen 🫨

3 likes

Wat fijn zeg om over zoveel ervaringen te lezen! We hebben gelukkig een fijne aankoopmakelaar en ook hypotheekadviseur. Dat scheelt dus al een hele hoop qua regelwerk.

@FISSA en @Feather en @Brum welke dingen maak je je gedurende jaar nou het meest zorgen om qua onderhoud? Ik weet dat schilderen/dakonderhoud/kozijnen etc. veel werk vereisen maar verder onderhoud ben ik niet zo in thuis nog.

Ik maak me best zorgen om dat onderhoud maar als ik denk aan het huis van mijn ouders vroeger: dat was ook oud en ik kan me niet herinneren dat daar nou de hele tijd iets moest gebeuren :sweat_smile:

Ik vond het erg weinig stressvol (en zat ook in nasleep van een burn-out) en vooral leuk eigenlijk. Ja er gaan dingen mis en je moet er veel tijd in steken, maar je krijgt er ook iets heel leuks voor terug. Dus daar een beetje moeite voor doen vond ik echt prima. Mijn grootste tip zou zijn om als je budget/voorwaarden etc het toelaat genoeg tijd te nemen. Dat maakt alles gewoon chiller qua plannen enzo. Ik merk ook dat mensen keuzes voor in huis qua onderhoud, verbouwen, interieur etc echt als een soort keuzes van leven of dood benaderen en alsof er voor alles maar 1 goede manier is. En dat is niet zo haha. Ja natuurlijk moet je je in dingen verdiepen, maar als je dat gewoon doet en hulp vraagt als je iets niet weet komt het allemaal wel goed. Als een verfkleur lelijk uitpakt verf je het opnieuw en die onderhoudsdingen wijzen zich vaak ook wel vanzelf. Je moet dingen natuurlijk niet voor eeuwig uitstellen (en je een beetje verdiepen in je huis qua onderhoud enzo) maar het is niet zo dat je huis instort als je je kozijnen een jaar later verft

8 likes

Fijn om ook zo’n ervaring te lezen! Het doet me ook wel beseffen dat ik eerst al stress had over of mijn wasmand vol zat of mijn ramen vies waren. Sinds mijn burn out interesseren dat soort dingen me echt amper nog. Gezondheid voor alles.

Dus misschien is dat juist wel een positief iets wat ik wel goed kan gebruiken in dit huizenaankoop en onderhoud gedoe :sweat_smile:

2 likes

Ik heb een 100 jaar oud huis gekocht waar nog wel wat dingen mochten gebeuren (op korte of langere termijn noodzakelijk maar ook cosmetisch) en dat hebben we niet allemaal gelijk gedaan. En ondertussen is er schilderwerk dat na 5 jaar weer opnieuw kan, toevallig in ƩƩn week twee lampen naar beneden gekomen waarvoor we ook iets in het plafond moeten oplossen, badkamer moet echt opnieuw gekit worden, de verwarmingen lopen wel op hun einde, dat soort klusjes.

Daarnaast hadden we achterstallig groot onderhoud dat met de vve uitgevoerd moest worden aan het dak, gevel en balkons en daar best wat gedoe mee gehad voor er daadwerkelijk een aannemer aan de slag ging, met allerlei (dak)lekkages etc als gevolg. Daar heb ik wel de meeste zorgen om gehad bij storm of langdurig regen.

1 like

Afgelopen week hadden we ein-de-lijk een keer het hoogste bod op een woning, met een tuin waar we van droomde, maar de verkopers zijn voor een lager bod zonder voorwaarden gegaan. Balen natuurlijk maar ik moet vooral deze tuin uit mijn hoofd gaan zetten omdat anders al het nieuwe aanbod op de woningmarkt tegen gaat vallen in vergelijking bij deze. :sweat_smile:

3 likes

Bij ons was bijvoorbeeld de badkamer heel oud maar ik wilde dit niet renoveren. Het functioneerde nog. Elk jaar de kitranden vervangen. Tot op een gegeven de muur op de begane grond bol kwam te staan. Lekdetectie laten komen etc. uiteindelijk is de badkamer en leidingen vervangen. Er zat dus ergens een lek maar ook die klusperiode is weer een periode van mensen zoeken, zak met geld betalen lange tijd ongemak, mensen in je huis en stof. Aannemer die fouten maakt etc.

Kozijnen had een paar rotte plekken en overal oude verf en als ik nu nog foto’s zie van een gat in mijn kozijn draait mijn buik nog om :joy: Overigens heb ik zelf de kozijnen geschuurd, opgevuld, gelakt enzo en dat was een paar weken elke avond werk maar is uiteindelijk echt goed gelukt. Geen professioneel niveau maar toch.

De dakgoot doen we 1/2 keer per jaar dat is zo gebeurd. Verder doe ik denk ik niks gedurende het jaar ik ga nu even googlen of dat wel moet :sweat_smile:

Ik vind vooral problemen op het dak een gedoe omdat het hoog is. En water gaat alle kanten op.

2 likes

Eerste huis kochten we in 2009, op naam van mijn (toen nog) vriend. We gingen toen allebei van huis uit in dat huis dus dat was spullen neer plempen en daar wonen, niks spannends want wisten wij veel :sweat_smile:4 jaar geleden kochten we ons 2e huis maar vond zelf vooral het verhuizen stressvol; eigen huis leeghalen, klussen in het nieuwe huis en dat allemaal terwijl ik zwanger was van de 4e en nog corona tijd dus non stop kids van school en opvang halen want snotneus. Kan ik niemand aanraden :grin:

4 likes