Huizen/woningmarkttopic #4

Dit wordt als een schenking gezien door de belastingdienst als de taxatiewaarde hoger is. Zoek goede mensen om je te adviseren. Daarbij als het huis in goede staat is, levert het meer op. Ga naar een makelaar toe, geef een rondleiding en laat diegene een indicatie doen van wat het huis zou moeten opleveren met overbieden. Dát is het bedrag waar je mee moet rekenen, niet wat hij maximaal kan lenen? Jij geeft toch ook niet een halve- tot een hele ton weg aan iemand :blush:. Succes!

5 likes

Bedankt voor jullie reacties!

Ik had ook al een makelaar laten komen maar die zou hem veel lager op Funda zetten en dan kijken wat ze bieden, dus zij kon niet echt een prijs geven. Zij adviseerde juist een taxateur want die bepaalt echt de prijs op dit moment en hij vergeleek het ook met wat er daadwerkelijk betaald is voor vergelijkbare huizen in de buurt.

@Druppels ja zo sta ik er inderdaad wel in!

@Henrydekat zie dat van makelaar hierboven. Ennnnn ik snap wel dat dat niet het bedrag is maar dat was ook het bedrag wat we voor het huis betaald hadden (vorig jaar) dus het was niet volledig uit de lucht gegrepen. Bovendien pakken de kinderen de scheiding niet licht op en speelt er nogal veel in onze levens, dus 1 vaste basis behouden is wel wat waard. Alleen nu is het verschil zo groot dat er wel iets moet gebeuren.

Echt irritant want eigenlijk is mediation al klaar, het gaat nu naar rechtbank en gemeente enzo en we zouden dit als addendum aan het convenant doen maar nu moet er nog weer van alles gebeuren. Maarja, wel voor het goede doel :sweat_smile:

Nogmaals bedankt voor het reageren allemaal. Ik zie nu wel in dat ik me eerst wellicht iets te makkelijk heb opgesteld, het is moeilijk om op goeie voet te blijven met je ex, het goed voor de kinderen te doen en voor jezelf.

Ik spreek morgen een familielid die accountant is en daarna maar op zoek naar een fiscalist

11 likes

Hmm ja een prijs van vorig jaar zou ik het sowieso niet op baseren. Huisprijzen is zoveel procent omhoog gegaan dit jaar. En daarbij kan er ook een groot verschil zitten tussen verschillende makelaars, dus ik zou altijd 2 uitzoeken. Heb ik ook gedaan dit jaar en tussen die 2 makelaars zit een verschil van 65.000 euro in de vraagprijs. En ik snap dat een basis belangrijk is, maar dit gaat echt om een groot bedrag wat je nooit meer terug gaat verdienen. Je hebt er evenveel recht op als je ex.

Je gaat toch geen 2 taxateurs à €400 laten komen?

1 like

Gaat niet om een taxateur, maar om de vraagprijs als je het in de verkoop zou doen. Dus makelaar gratis langs laten komen. Tussen taxatiewaarde en vraagprijs kan een mega verschil in zitten. Een huis in de stad kan een ton verschil zijn tussen deze twee. Dus ik zou het zelf sowieso nooit baseren op de taxatiewaarde.

Ze heeft toch al een makelaar langs laten komen, die kon geen precieze inschatting geven en adviseerde een taxateur en die kwam uit op het bedrag dat ze al heeft. Ik zou juist in een situatie als deze, zeker als je er eigenlijk al uit was niet nu nog meerdere makelaren langs laten komen zodat je het onderste uit de kan haalt. Is alleen maar kans op kwaad bloed bij je ex en langere onzekerheid voor je kinderen. Daarnaast: een makelaar kan ook onder de waarde van de taxateur gaan zitten en dan heb je straks een discussie over welk van de waardes je gaat aanhouden.

6 likes

Ik heb dit wel een keer gedaan, de tweede taxateur gaf toen een veel hogere waarde op waardoor de hypotheek voor ons gunstiger uitviel en we minder eigen inbreng nodig hadden. Ging om 30k verschil ofzo dus dan is die €400 het wel waard

1 like

Wij hebben hier onlangs heel veel gedoe mee gehad. Zat bijna tien procent tussen de getaxeerde waarden en het feit dat de beide taxaties door dezelfde persoon waren aangevraagd was blijkbaar ook een ding. Als je snel een hypotheek nodig hebt: niet doen. Er wordt een commissie aangesteld en een nieuw rapport gemaakt. Duurt allemaal erg lang

4 likes

Privé zijn er bepaalde ontwikkelingen waardoor het goed mogelijk is dat ik in de loop van volgend jaar de beschikking heb over een bedrag (erfenis) waarmee het stukken realistischer wordt om een klein 2- of 3-kamerappartement te kopen.

Echter, ik heb vanwege ziekte geen vast contract gekregen, maar als het zo doorgaat zou een intentieverklaring (en vast contract) er wel in moeten zitten. Op dit moment betaal ik als eenpersoonshuishouden zo’n hoge huur dat ik er regelmatig benauwd van word. Op basis van mijn huidige loon, mijn studieschuld (< 2500 euro) en wat berekeningen m.b.t. een mogelijke hypotheek, zou ik per maand zo’n 300 à 400 euro minder kwijt zijn aan woonlasten. Uiteraard ben ik me er ook van bewust dat je als eigenaar zelf meer geld opzij moet zetten voor reparaties en onderhoud.

Eigenlijk wil ik ander werk gaan doen, maar mijn directe omgeving zegt dat het handiger is om voorlopig nog een jaar o.i.d. bij mijn huidige werkgever te blijven, omdat de kans dan groter is dat ik een hypotheek rondkrijg. Is dat verstandig advies? Of is het tegenwoordig in bepaalde sectoren (ICT/educatie/overheid) vrij makkelijk om aan een intentieverklaring te komen?

Soms denk ik er ook over om nu gewoon mijn laatste deel van de studieschuld in één keer af te lossen. Mede omdat ik wel eens rampverhalen heb gehoord van mensen die alles hadden afgelost, maar bij de berekening van een hypotheek toch werd uitgegaan van de oude situatie mét studieschuld.
Is dat nog steeds zo? Of wordt de veranderde situatie tegenwoordig snel aangepast, zodat je meer kunt lenen? Al denk ik dat het verschil in wat ik kan lenen met mijn huidige studieschuld, op basis van één online berekening, niet heel groot is.

Kort samengevat, ik wil ik mijn leven toekomstbestendig maken. Een klein koopappartement zou ademruimte en meer financiële zekerheid geven. Bovendien verwacht ik ondanks mijn mindere gezondheid wel te kunnen blijven werken.

1 like

Ik zou voor zoveel mogelijk zekerheid gaan: studieschuld aflossen, blijven werken waar je werk, huis kopen. Daarna verder kijken qua werk etc…

5 likes

Ik vind de bestaande situatie dus heel lastig. De huidige situatie is niet heel lang meer houdbaar, maar anderzijds zal het eerder realiseren van een betaalbaardere woonsituatie ook veel goed doen. (Dan hoef ik in de toekomst misschien minder te werken en krijg ik mentaal ook meer rust.)

Ik zou je studieschuld aflossen omdat er bij een hypotheekaanvraag wel gekeken wordt naar de oorspronkelijke schuld omdat je maandelijkse aflossing daarop gebaseerd is. Dus niet je huidige schuld, of dat moet onlangs veranderd zijn.

Daarnaast duurt een jaar best lang en ik zou niet zo lang werk blijven doen wat ik niet meer leuk vind, in de hoop om over een jaar een huis te kunnen kopen. Naar mijn idee is een intentieverklaring redelijk makkelijk te krijgen, ook wanneer je ergens (pas) 6 maanden werkt.

5 likes

Ik heb nog nooit gehoord van dat studieschuldverhaal, ik heb hem zelf ook last minute afgelost toen ik een nieuw huis kocht, dat stond gewoon meteen bij duo online en klaar. Dus dat zou ik gewoon doen op het moment dat je echt een huis gaat kopen. Maar goed, misschien mis ik iets waar mensen dan een probleem mee hadden?

En ik heb je vaker zien posten over dat je werk eigenlijk te zwaar is, zou niet omdat je denkt dat je makkelijker een huis kunt kopen daar blijven werken, en juist verder zoeken. Daar word je denk ik op kortere termijn gelukkiger/minder moe van, en daarnaast “betekent” een intentieverklaring voor een bedrijf juridisch niks en zou ik er vanuit gaan dat je dat meestal wel krijgt. En zonder intentieverklaring wordt volgens mij je hypotheek berekend op je inkomen van de laatste 3 (?) jaar wat waarschijnlijk gewoon je salaris van nu is (?). Ben je al bij een hypotheekadviseur geweest?

2 likes

@Alicent, ik heb geen ervaring met studieschuld etc., maar waar ik werk is het beleid om geen intentieverklaring af te geven (wel vast contract na 1 jaar). Uiteindelijk heb ik een hypotheek gekregen op basis van m’n inkomen van de afgelopen 3 jaar.

2 likes

Ik zou niet nu nu je studieschuld aflossen. Die 2500 kan nog heel fijn zijn om als reserve te hebben mocht je toch iets moeten doen in het huis, en veel banken gaan uit van je maandbedrag. Als die nu heel laag is, is de druk op je hypotheek ook laag.
Daarnaast zou ik vooral een fijne adviseur zoeken. Die kan je beter af adviseren.

1 like

@Monica

Ik ben nog niet naar een hypotheekadviseur gestapt, maar dat zou ik eind dit jaar wel alvast kunnen doen voor een vrijblijvend gesprek. Hoewel een intentieverklaring weinig zekerheid biedt, zijn er wel bedrijven die moeilijk doen. Toen ik solliciteerde, heb ik bij een tweede gesprek laten vallen dat ik ‘binnen het tijdsbestek van een jaar wil gaan kijken naar een koopwoning’ en zij gaven aan dat ze terughoudend waren met het afgeven van een verklaring. Dit was overigens het bedrijf dat met een onrealistisch laag salaris kwam aanzetten en voor mij dus al een duidelijke NEE was, maar dit voorval zette me wel aan het denken. Vandaar ook meer van ‘play it safe’.

Als ze gaan middelen op basis van drie jaar jaarsalarissen, dan hoef ik me ook niet heel veel zorgen te maken. Evenmin als een eenmalige aflossing snel wordt verwerkt. Maar voorlopig laat ik het nog wel even op mijn rekening staan. Een maandbedrag van 45 euro terugbetalen bij DUO zorgt ook niet voor een gigantisch verschil tussen een hypotheek met of zonder studieschuld (hooguit enkele duizenden euro’s).

Met een tijdelijk beperkte hoeveelheid energie (ik ga nog steeds vooruit) is het, buiten de verplichte nummers (huishouden, werk), echt steeds een kwestie van harde keuzes maken om verder vooruit te komen. Solliciteren kost ontzettend veel energie en een andere woonsituatie realiseren ook.

(Al ben ik wel al begonnen met het wegdoen van veel spullen en meer te sparen.) Een kleinere, betaalbare woning zonder trap zou voor mij wel fijner zijn dan mijn huidige woonsituatie. Deze woning zou eigenlijk een nieuw begin markeren maar het liep uit tot een aaneenschakeling van rotgebeurtenissen waardoor ik ook mentaal wel klaar ben met dit huis en de directe omgeving.

1 like

Ik vind het echt zooooo raar als een bedrijf moeilijk doet over een intentieverklaring, kom op zeg. Het heeft verder NUL betekenis.

Overigens dus ook heel raar dat zo’n loze verklaring het verschil maakt tussen wel of geen hypotheek kunnen krijgen.

Ik heb bij m’n vorige werkgever nadat ze mij wilde hebben aangegeven dat ik in het proces van een huis kopen zat en mogelijk direct een intentieverklaring nodig had en dat was geen probleem (uiteindelijk het tekenen van m’n contract uitgesteld tot na het tekenen van de koopovereenkomst, maar dat terzijde)

20 likes

Zo mee eens, vind het echt bizarre moeilijk doenerij.

6 likes

Ik herken dit ook helemaal niet van mijn sector (tech) eigenlijk. Daar wordt echt zoo makkelijk een intentieverklaring afgegeven, idd omdat het verder niets betekent.

1 like

Vanaf 2024 gaan hypotheek verstrekkers uit van de resterende schuld. Niet meer de oorspronkelijke waarde.

Op Google vind je best wat informatie hierover. Ik zou nog niets aflossen en je eerst laten adviseren.

3 likes