Huizentopic

Ik wilde naar een appartement kijken die dat ook had, maar alle bezichtigingen waren toen al vol. Ik had wel geïnformeerd over het aanpassen. Het is geen lastige klus naar de een zei dat je met 5000 wel klaar bent en de ander zei dat het kan oplopen naar 15000. Zou dat dus wel goed uitzoeken. Maar laat je er zeker Niet door tegenhouden als je genoeg Eigen geld hebt. Vaak is de vraagprijs zoveel lager dat je er voor jezelf wel winst uithaalt.

1 like

Bedenk wel dat je er dan waarschijnlijk niet bent met een cv-ketel en wat radiatoren ophangen, iemand die z’n gaskachels nog heeft laten hangen heeft waarschijnlijk ook weinig aan isolatie en verduurzaming gedaan, dus je moet in die hoek waarschijnlijk ook behoorlijk wat gaan investeren om klaar te zijn voor de toekomst. Bekijk ook goed wanneer die gemeente gepland heeft van het gas af te zijn, en bekijk dan meteen op welke manieren je klaar kunt zijn voor lage-temperatuur-verwarming (met vloerverwarming, andere radiatoren, etc).

2 likes

Heeft iemand een idee hoe een opstalverzekering werkt als je een appartement hebt gekocht? Ik lees overal dat dit door de VVE geregeld is, dus ben er nu vanuit gegaan dat ik hiervoor dus niets hoef te doen, maar krijg toch een beetje stress nu ik deze week de sleutel krijg :sweat_smile:

De VvE is eigenaar van het gebouw, jij niet, dus de VvE moet zijn gebouw ook verzekeren. Heb je geen stapel documenten van de VvE gekregen? In onze jaarrekening staat benoemd dat ze een opstalverzekering (en nog wat anderen) hebben en wat ze daarvoor betalen.

Ah ja dat staat bij mij ook op de jaarrekening genoemd inderdaad, thanks!

We zijn niet eens gericht op zoek, nog geen hypotheekgesprek gehad etc etc. Maar we hebben écht zo’n leuk huis gezien.

Wij hadden ook geen hypotheekgesprek gehad voordat we gingen kijken! Maar ook geen bijzonderheden zoals zzp-er zijn of tijdelijk contract
Ik zou gewoon een bezichtiging plannen als ik jou was

We hebben idd een bezichtiging aangevraagd! Vriend is wel zzper dus dat is wel spannend

2 likes

Succes!

1 like

Krijgen helaas de makelaar niet te pakken, dus hopelijk bellen ze nog. Huis lijkt wel iets kleiner dan we nu hebben. Of ja: 4 slaapkamers ipv de 2 die we nu hebben maar beneden gaan we er ruim 15m2 op achteruit. Dat is wel veel natuurlijk.

Maargoed. We wachten af.

Volgende week, op mn verjaardag, hebben we een hypotheekadviesgesprek. Dan zullen we wel horen wat we aan kunnen etc. Toch wel spannend :face_with_hand_over_mouth:

3 likes

Hmm ja dat is wel iets minder ruimte! Misschien aanbouwen in de toekomst als daar ruimte voor is?

Heel spannend inderdaad zoiets!!

Oh, ik wist niet dat dat kon! Ik dacht altijd dat het onder voorbehoud van financiering was, niet onder voorbehoud van ‘oh nee bij nader inzien laat maar zitten want ik vind het toch te veel werk’.

Nouja, zo lang het koopcontract niet/nog maar net getekend is zijn er altijd nog de 3 dagen bedenktijd waarin je als koper zonder opgaaf van reden het contract kan ontbinden. Daarna gelden idd alleen de voorbehouden zoals die zijn opgenomen in het contract.

@FISSA gefeliciteerd! Hoop dat het een leuk bezoekje wordt met je oom morgen

1 like

Ah ja tweede bezichtiging is me wel bekend alleen het was me niet helemaal duidelijk dat je al voor een tweede bezichtiging een bod kan uitbrengen en dan later weer zou kunnen terugtrekken. (Raar idee eigenlijk dat we zo’n grote beslissing maken op basis van 1 of 2 bezichtigingen.)

En @mores
Bedenktijd na het tekenen van het koopcontract was me dan weer wel bekend (Moet je dan niet % betalen trouwens?) dus ergens had ik gewoon kortsluiting in mijn hoofd. :crazy_face:

Gefeliciteerd trouwens, soort van dan! Even afwachten nog.

Nee, dat percentage betaal je als je ná die 3 dagen bedenktijd zonder reden het contract wilt ontbinden. Dus je hebt als koper echt tot 3 dagen na het tekenen alle vrijheid om je terug te trekken.

Dat geldt alleen voor de kopende partij, niet voor de verkoper. Een makelaar vertelde me laatst dat hij een huis had aangekocht, en de verkopende partij vlak voor het einde van de bedenktijd belde dat hij zich terug wilde trekken omdat hij toch nog een beter bod had gekregen :sweat_smile: Jammerrrr te laat.

1 like

We overwegen een bod te doen op een huis, maar er moeten wel aardig wat dingen aan gedaan worden. Onder andere de badkamer want die valt van ellende uit elkaar haha. Er zit nu een sanibroyeur in op de eerste verdieping en ik vroeg me af of iemand weet wat de voor/nadelen hiervan zijn? Stel je zou wel een afvoerbuis kunnen maken die groot genoeg is, is dat dan de investering waard? Want ik begreep dat dat wel een kostbaar klusje is. Of is zo’n sanibroyeur prima als je met de herrie kan leven?

Ons bod op ons droomhuis is vorige week vrijdag geaccepteerd, onder voorwaarde van een bepaald bedrag voor direct noodzakelijke herstelkosten van achterstallig onderhoud (oud huis en maar 1 keer kunnen bezichtigen). Tot dag bedrag zouden we die kosten gewoon accepteren, daarboven zouden we de koop eventueel mogen ontbinden.

We zouden vandaag het voorlopig koopcontract tekenen, blijkt bij verduidelijking dat de makelaar de voorwaarden niet goed besproken heeft met beide partijen en komt ze terug op dingen die ze letterlijk heeft gezegd vorige week. Nu wachten we dus eerst de bouwkundige keuring af voor we het koopcontract op gaan stellen. Ik baal zo, want ik wilde dat zo zo graag getekend hebben. Nu ben ik bang dat iemand ineens het huis voor ons wegkaapt voor er iets zwart op wit staat. :frowning: Hopen maar dat de verkopers en makelaars zich echt houden aan hun woord en we eind deze week alsnog gewoon allemaal akkoord gaan met het voorlopig koopcontract. Slopend spannende tijden zeg…

Bah, wat vervelend! Deze dagen/weken zijn al zo spannend en zoiets maakt het er niet beter op natuurlijk. Waarom wordt het koopcontract niet gewoon aangepast en dan alsnog morgen ofzo getekend?

Ik hoop omdat we anders nu in het contract gaan speculeren over de direct noodzakelijke ondershoudskosten, en moeten onderhandelen wat daar allemaal onder gaat vallen, terwijl over twee dagen al de technische keuring is waaruit deze duidelijker zullen worden en we het concreter kunnen bespreken… De makelaar zei dat het wel zo makkelijk is om die even af te wachten, terwijl ik vooral denk dat het voor hun veiliger is (wij kunnen er sowieso nog onderuit vanwege drie dagen bedenktijd, maar zodra zij tekenen zitten ze aan ons vast toch?). :stuck_out_tongue: Anyway, twee dagen! Blij dat we op zo’n korte termijn een keuring hebben kunnen regelen in deze vakantietijd.

@quarterlife ik zie dat @Kapstok ook zo’n ding heeft. Wellicht weet zij antwoord op je vragen. Spannend of jullie een bod gaan doen. Is verder alles in orde op de badkamer na?

@Indigo Erg rot dat het niet goed is gecommuniceerd, nog meer in spanning zitten. Hopelijk valt de bouwkundige keuring mee en kunnen jullie gewoon tekenen. Binnen twee dagen is netjes inderdaad. Zo spannend :scream:

Wij zijn net weer wezen kijken en er moet nog veel meer gebeuren dan ik dacht. :weary: Vorige keer in 15min zag ik al wat dingen maar nu dus andere dingen. Ik twijfel zo. Het huis is aan de buitenkant en qua ruimte/locatie echt geweldig. Maar de vloer, keuken, plafond, stuc werk is oud/lelijk. Er lag een oude tegelvloer en daar is deze overheen gemaakt. Met daaronder vloerverwarming dus alles moet er dan uit. De zolder moet met plafondplaten netjes worden gemaakt. Iedere cm moet worden geschuurd en geverfd. Ik twijfel normaal al maanden over een nieuwe telefoon laat staan dit nu :weary::weary: Ons bod was verlopen op vrijdag en maandag belde hij terug, dus officieel is het bod niet meer geldig dus ik ben in staat om nu 10k minder te bieden en als ze ja zeggen kan ik iemand inhuren plus een top huis als het af is.