Huizentopic

Bijna nooit geweest maar we kennen het wel een beetje via vrienden. :slight_smile: super leuke tip, dankjewel!

Heeft iemand hier ervaring met een bestaande L-vorm keuken te verwijderen en er een parallel opstelling voor in de plaats te zetten? We hebben een huis gekocht en de parallel opstelling zou echt veel beter zijn, maar dan moet het water worden omgelegd, en een radiator weg en ik heb geen idee hoe veel dit gaat kosten…

Wij hebben dit gedaan! Ik heb alleen geen idee wat dit gekost heeft, omdat deze aannemer meerdere dingen heeft gedaan bij ons. Kan wel even kijken of ik wijs kan worden uit de factuur?

Qua werk viel het in ieder geval wel mee, is mijn herinnering iig🤣. Water verlegd, paar elektriciteitspunten erbij, afzuigkap aan andere kant, quooker, radiator weggehaald.

1 like

Wij hebben €900 moeten betalen voor dit soort dingen. Veel te veel geld, ging via de aannemer en de keukenzaak. Het kan volgens mij veel goedkoper hoor maar ivm projectbouw was dat bij ons geen optie.

1 like

Wij zijn al een jaar op zoek naar een koopwoning en ben de woningmarkt inmiddels zo ontzettend zat. We hebben vorige week op een geweldig huis geboden en gisteren gehoord dat we weer flink zijn overboden :weary: ik zie er zo tegen op om weer woningen te gaan bezichtigen en weer opnieuw alle spanning daaromheen te hebben. Het helpt ook niet dat het aanbod in ons dorp ontzettend klein is waardoor we waarschijnlijk weer weken moeten wachten op iets leuks en betaalbaars.
Sorry alleen maar geklaag maar moest m’n ei ergens kwijt haha.

Wat een rare gang van zaken bij die bezichtiging! Hopelijk is het huis van maandag leuk.

Wij willen inderdaad in ons huidige dorp wonen. Dat maakt het zoeken natuurlijk niet makkelijker. Het meest irritante vind ik nog dat er geen mogelijkheid meer is om te onderhandelen over de koopprijs. Je moet altijd gelijk een eindbod doen waarbij het zo lastig in te schatten is wat je moet bieden

tsja je kan je geld maar 1 keer uitgeven… en als je op een gegeven moment moet kiezen tussen op vakantie / de plinten doen is de keuze snel gemaakt.
maargoed als je eenmaal een huis hebt heb je natuurlijk alle kans om het perfect te doen en alles netjes te onderhouden.

en je onderschat het zelf ook, 20k voor opnieuw stuken en kozijnen verven en ā€œalle andere dingenā€ is heel optimistisch.
er kan trouwens ook heel veel wel goed zijn ondanks de kozijnen… misschien het goed geisoleerd, hebben ze hemelwater afgekoppeld, is de CV helemaal nieuw, zijn ze al van het gas af, zijn de dakpannen net het jaar ervoor vervangen, is de riolering onder het huis vernieuwd, hebben ze vloerverwarming etc etc.

afgebladderde kozijnen en een losse plint vind ik oppervlakkige dingen

4 likes

Dank jullie wel voor jullie reactie @Nebula en @Salmiak!

Heeft iemand hier een keuken in Duitsland gekocht? Ik hoor dit steeds meer en ben benieuwd wat dan het verschil in prijs ongeveer is en of het echt zo makkelijk was als ik overal lees!

1 like

Misschien een gek vraagje maar voor de mensen die al een koophuis hebben: is het gebruikelijk dat je aankoopmakelaar erbij is bij de woninginspectie voorafgaand aan de sleuteloverdracht?

Bij ons wel. Hij ging ook mee naar de notaris.

1 like

Thanks voor jullie snelle reacties @Nox @C3PO :+1::blush:

Bij ons wel! De makelaars (aan- en verkoop) deden echt het rondje om te kijken of de lijst van de koopakte compleet was en alles werkte wat moest werken, terwijl wij een rondje liepen met de verkopers voor uitleg over de meterkast/andere zaken in het huis. Vanwege corona kregen we de sleutels al in het huis en gingen wij als enige partij naar de notaris toe.

1 like

Hoi allemaal. Mijn vriend en ik zijn ons vrij serieus aan het orienteren om te kopen (en nu hard aan het sparen).
Maar ben benieuwd naar het volgende: bij de hypotheekadviseur vroeg ik of het mogelijk was om een hypotheek te krijgen hoger dan de vraagprijs (dus door overbieden en opnieuw taxeren op die waarde indien mogelijk), hij zei vrij stellig dat ik daar geen rekening mee moest houden.
Maar hoor nu toch vrij regelmatig dat dit wel lukt, vrienden hebben zelfs 30k overboden en dat ook getaxeerd gekregen. Was de hypotheekadviseur nu gewoon extreme voorzichtig met die advies geven? Of ken ik nu vooral de uitzonderingen waarbij dat mogelijk is?

1 like

bij mij is die ook 30k erboven getaxeerd.
Hebben de makelaar e.d. onderling geregeld. Dat het fijn was als het hoge is getaxeerd, dus dat men moest kijken hoeveel dat zou lukken,

1 like

Vaak lukt het de taxateur wel om richting de betaalde prijs te taxeren, is toch wel een ons kent ons wereldje en die makelaars en taxateurs ā€œhelpenā€ elkaar toch wel dan, maar de taxateur moet referentiepanden kunnen aanleveren en aantonen dat je huis in vergelijking met vergelijkbare huizen dat ook echt waard is. Nu wordt er de laatste tijd zo veel overboden dat dat vaker lukt. Maar wel met de adviseur eens dat je er nooit vanuit moet gaan!

Ik zo verbaasd over dat dat kan he. Je kan de taxateur toch net zo goed weglaten als deze bereid is 30k op een huis te taxeren. Die 30k is pure lucht, mensen die elkaar de markt uit bieden. Echt geen waarde.

10 likes

Nee, 100% van de taxatiewaarde. Als jij in de uitzonderlijke situatie verkeert dat de aankoopwaarde €300.000 is en de taxatiewaarde €330.000, mag je een hypotheek nemen voor €330.000.
Helaas is het inmiddels vaker andersom @crazyvibes, en ik zou er qua spaargeld dan ook wel vanuit gaan dat je zeker een deel (zoniet alles) van het overbieden zelf moet inleggen.

1 like

Thanks (ook de rest), ik denk inderdaad dat we ons niet rijk moeten rekenen. Maar het is wel een bizarre markt, dus zonder overbieden gaat het lastig worden (in Rotterdam). Zitten ook te vissen in de populaire vijver van 3k-4k, maar dan gaan we eerst nog even lekker doorsparen om er zeker van te zijn dat je de overbieding ook zelf kan neerleggen.

Eens, ik vind het ook maar raar, dat met die referentiepanden moet dat een beetje tegen houden, maar nu alles boven de vraagprijs weggaat zijn er altijd wel referentiepanden te vinden waardoor hoger taxeren wel lukt.

1 like

Ik denk dat het ook heel erg afhankelijk is van de omgeving, maar bij ons is het huis ook getaxeerd op de prijs die wij hebben geboden, dit was voor hetzelfde bedrag boven de vraagprijs als jouw vrienden. Onze hypotheekadviseur gaf aan dat dit meestal wel lukt, tenzij jouw bod echt te hoog is en de taxateur dit niet hard kan maken. Het kan natuurlijk sowieso geen kwaad om het spaargeld te hebben om het ook uit eigen zak te kunnen betalen, mocht het dan toch lukken om het in de hypotheek te passen heb je weer extra geld voor meubels/verbouwen etc. Anders loop je natuurlijk ook kans dat jouw bod wordt geaccepteerd, maar je het niet rond krijgt door het gebrek aan eigen geld.

1 like